Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Aad v Staveren (RIP)

L smit en Co

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

toch wel leuk dat je je naam tegen komt in de sleeptros van 1961.Ik zat toen op de Barentsz Zee en onderweg met een tanker van caripito(Venezuela) naar hamburg.Het betrof een oude Shelltanker,die in het oerwoud van Venezuela opgelegd was en voor de sloop verkocht was.dit was mijn eerste reis als 2de stuurman
Aad

Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Sjoerd,

Je quiz ligt een beetje op z'n achterste heb ik het idee. De Smit kenners hier laten het fors afweten. Ze zitten waarschijnlijk liever te slempen in het Praatcafé en kijken likkebaardend toe hoe Juanita met haar rijk gevulde decolleté een nieuw vat bier onder de tap aanslaat. (Is ook wat voor te zeggen trouwens :D ).

Zoals gezegd zal ik om voor de hand liggende redenen geen antwoord op vraag 1 geven.

Als antwoord op vraag twee gok ik echter op de 'Smitwijs Rotterdam', met kapitein Harm Jongman.

Ga ik nu door voor de vaatwasser?
SjoerdSWD

Correct!

Bericht door SjoerdSWD »

Haha Sjoerd in de bocht!

Ja, SWR met Kapt. Jongman op de bok en baas!?!?!?
Helaas heb ik geen vaatwasser beschikbaar gesteld :wink:
Je hebt het liever niet over het vlaggenschip van museumhaven Maassluis?
How come?

cheers

Sjoerd
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding
M.SLB. BARENTSZ ZEE 1957
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Sjoerd,

Ik heb echt geen enkel probleem met het vlaggenschip van de Maassluise Sleepboothaven, ( www.sleepboothaven.nl ). Integendeel zelfs! Ik juich dit initiatief van Rasmaassluizer Luuk Vroombout natuurlijk van harte toe en ik ben zelfs nog zijdelings betrokken bij het behoud van de bergingsblazer 'Bruinvisch', die ook in Maassluis ligt.

Ik ben echter ook één van de initiatiefnemers die aan de wieg heeft gestaan van het behoud van die zelfzinker, en ik heb me als scheepscoördinator en bestuurslid van de stichting die het schip beheert drie jaar lang het schompus gewerkt om de zaak op poten te zetten en in goede banen te leiden.
Als je bootje, waar je al die tijd je ziel en zaligheid in gestopt hebt, dan binnen drie maanden twee keer spontaan afborrelt, waarvan de eerste keer vanwege een bizarre samenloop van omstandigheden, en de tweede keer door een uiterst duistere en dubieuze oorzaak die tot op de dag van vandaag trouwens niet echt opgehelderd is, dan gaat er iets meer door je heen dan alleen je bloedsomloop, zo kan ik je verzekeren. :cry: :shock: :evil:

Ik weet nog goed dat jullie met de 'SWR' de Wilhelminahaven kwamen binnenzeilen. Het was aan 't eind van de middag, de dag voordat die semi-sub gelicht zou worden en wij zaten op dat moment met een aantal mensen koortsachtig op het kantoor van Wartsilä te vergaderen of er nog mogelijkheden waren om het schip te behouden na de berging.
Ondanks dat de loods die jullie aan boord hadden via z'n spreeuwenkastje gewaarschuwd was dat de 'Taklift 1' z'n ankerdraad nogal ver uit had staan, kwam de 'SWR' onverschrokken de haven in varen. Gevolg was dat de mannen op die bok wel effe heel rap die draad moesten opslacken, anders zou de 'SWR' er plompverloren overheen gedenderd zijn, met alle mogelijk rampzalige gevolgen van dien. En op nog meer brokken zaten we op dat moment echt niet te wachten. :roll:

Met Harm Jongman heb ik in 1978 op de 'Smit Houston' gevaren. Hij als eerste stuurman en ik als leerling stuurman. We hebben toen eerst nog wat tijd nabij Bretagne en in Brest doorgebracht, waar de tanker 'Amoco Cadiz' water lag te laden, vervolgens de Maersk tanker 'Katrine Maersk' van 239.000 ton die midden in de Golf lag te drijven met machineschade, na een nek-aan-nek race met de 'Simson' (of 'Wotan') van Bugsier naar de rede van Brest gesleept en daarna nog wat van die Condeep produktieplatforms vanuit de Noorse Fjorden naar hun plekkie op de Noordzee gesleept, samen met de 'Smit Rotterdam' en een paar boten van Bugsier. 'Het Boze Oog' was toen kapitein en Willem Roodenburg baas, maar die mannen zullen inmiddels wel allang van hun pensioen genieten, danwel aan de verkeerde kant van het gras liggen. Piet Sinke, o.m. bekend van de berging van de 'Koersk' en editor van de 'Daily Shippingnewsletter' was toen overigens o/g op de 'SH'.
Harm was toen al één van de beste eerste stuurlui van Smit en een heel prettig mens in de omgang. Errug veel van die Vollehovenaar geleerd trouwens! Ik neem aan dat hij het als schipper ook heel goed doet of (misschien) inmiddels deed.
Later heb ik ook nog effe op de 'Smit Rotterdam' gevaren, met als kapitein Henk Groen, een eerste stuurman met de bijnaam 'Reethaar' en Lex Nieuwenhuis als baas.
Verder staan in mijn monsterboekje o.a. de Smitslepers 'Rode Zee', 'Poolzee' en 'Hudson' vermeld.

Aan m'n eerste term op de 'Smit Houston', (laatste kwartaal 1977), bewaar ik echter de beste herinneringen. Drie maanden lang geheel verzorgd door de Caribe cruisen op - toen - het nieuwste en modernste schip van de company, zo af en toe een beetje stappen in wat exotische plaatsjes, tussendoor ontspannen snorkelen boven de koraalriffen nabij Grand Cayman om vervolgens met de werkboot of de zodiac het hagelwitte strand op te rausen en grote bekers Rum Punch te bestellen bij de strandbar van één van de hotels daar, en toch nog tussen neus en lippen door effe rap 6 joppen in 3 maanden maken. Kijk, dat waren pas gouwe tijden!!! :lol: Toen was Jan Bruins kapitein, Cees van Eijsden eerste stuurman en Dirk Vermeeren baas. Voor jou waarschijnlijk allemaal namen uit de grijze oudheid of ze zeggen je zelfs helemaal noppes. 't Is tenslotte ook bijna dertig jaar geleden.

Snap je nu een beetje waarom ik mezelf eigenlijk uitsloot van deelname aan je quizje? :idea:
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding
M.SLB. BLANKENBURG 1938
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Ach Roy,

Met die huidige Skoda motor, een onverwoestbaar kwaliteitsprodukt van onze Oost Europese vrienden, die in die tijd nog veilig achter een IJzeren Gordijn bivakkeerden, is toch ook nix mis :?: :lol:
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Mariner,

Tsja, veel mensen vergissen zich nog lelijk in de kwaliteit van een Skoda scheepsdiesel. Het schijnen toch bomvrije karren te zijn.
Alleen, ik ben nogal Bolnes fan, vandaar.

Mare, over Skoda gesproken; de kogelgewrichten van de Maeslandkering zijn wel door Skoda gefabriceerd !!!. Dat kon mooi niet meer in ons kikkerlandje.................

m.v.g. Roy
Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Roy,

Toen wij met die beroemde zelfzinker nog op ons vaste stekkie bij Huisman in de Wiltonhaven lagen, deden de brave borsten van dat bedrijf weleens wat klussen voor ons, zoals het fabriceren van nieuwe wangen en stoelen voor het ankerspil en zo.

En raad eens waar Huisman z'n ijzerwerk uitbesteedde?......... Juist, Tsjechië.
Nix mis met de de kwaliteit en de vakkkennis in dat voormalige Oostblokland trouwens. Wel jammer dat het ten koste gaat van de werkgelegenheid en het behoud van specialistische kennis in dit landje, maar ja, zulke ontwikkelingen houd je toch echt niet tegen.
Jan Vennik (RIP)

Smit & Co

Bericht door Jan Vennik (RIP) »

Ha die Cor,het ziet er weer gelikt uit kerel. :lol: :lol:
Het geeft sommige mensen de gelegenheid om hun eigen naam en reizen terug te vinden. :shock: :shock:
Ga zo door joh,ik vindt het gaaf. :wink: :wink:

Ps,je hoeft mijn naam er niet iedere keer bij te zetten,je heb die trossen van mij gehad en jij plaats ze,dus komt de eer jou toe.
Groetjes Jan. :wink: :wink: :wink:


Plaats reactie