Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door jdbvos »

Op de Geert Bodewes, naar Sapele, kon ik de aankomst van de loods(en??) niet zien vanuit de mk... :lol:
Maar ik heb de man wél heel druk aan het werk gezien met blijkbaar z'n hoofdtaak.
Hier issie druk aan het werk: het losmaken en overboord gooien van stuwhout aan dek...
Geert Bodewes 78.JPG
Geert Bodewes 78.JPG (105.75 KiB) 6581 keer bekeken
Kapt Schenkel vond het niet erg: "Ik ben hier wel bekend, ik heb een paar jaar een dienstje gehad op Sapele.."
De loods vertelde op m'n vraag dat z'n familie langs de rivier dat hout bijelkaar zocht "for bizniss", en wees z'n 'second son' aan met een bundeltje wat die moest bewaken.
Geert Bodewes 78C.JPG
Geert Bodewes 78C.JPG (127.57 KiB) 6581 keer bekeken
Sorry voor de kwaliteit: al m'n mooie dia's zijn verschrikkelijk verbleekt... :cry:

Schenkel was goed bevriend met de havenmeester, captain Habib. Hij kwam ons (Schenkel) begroeten mbv een speedboot, en kwam later met z'n dochter aan boord op visite...
Oost, west...ook best

kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Smit & Co

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0850.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0850.jpg (83.84 KiB) 6395 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0876.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0876.jpg (85.69 KiB) 6395 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0874.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0874.jpg (108.2 KiB) 6395 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0878.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_189-0878.jpg (93.07 KiB) 6395 keer bekeken
Hier een paar oude beelden van de ZWARTE ZEE en de Witte Zee op de boeien voor Maassluis in 1933??.
gr.Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Smit & Co

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.05_0_933-3731.jpg
NL-HaNA_2.24.01.05_0_933-3731.jpg (138.28 KiB) 6214 keer bekeken
Drukte in de Eouropoort.
gr.Bas
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Smit & Co

Bericht door warbout »

Prachtig die oude Zwarte Zee!
Die hadden zij nooit moeten slopen zo'n schip met zo'n historie.
Zij had beslist een betere plaats ingenomen in de haven van Maassluis dan de Furie.

grt, Willem Warbout.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Hans Reints
Berichten: 211
Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33
Locatie: Uelsen

Re: Smit & Co

Bericht door Hans Reints »

.01 Schelde  Kok 07-03-1967--07-10-1967.jpg
.01 Schelde Kok 07-03-1967--07-10-1967.jpg (91.9 KiB) 5987 keer bekeken
deel 3

Op dinsdag, de 23ste dag van mei, in het jaar onze Heer, negentienhonderd zeven en zestig, is het al heel vroeg uitporren geblazen. De Ouwe wil om zes uur naar zee. Voordeel is dat we niet op een loods hoeven te wachten, daar deze vanwege de lopende staking voorlopig niet beschikbaar is. Na het voor en achter wordt om zeven uur Dowsen Island gepasseerd en twee uur later zien we de meerboeien van Bonny Town.
.02 Bonny River 1024x.jpg
.02 Bonny River 1024x.jpg (133.95 KiB) 5987 keer bekeken
002 Bonny Town Foto N.N.
Ondertussen komt de order van Mobil binnen om eerst naar de “Global Adventure” te gaan en daar een passagier voor “Tender 3” op te halen. “De Global Adventure” is een kraanschip van de 1e generatie. Deze kraanschepen zijn ontstaan uit een omgebouwde tanker. De midscheeps is op de achter opbouw gezet en de kraan staat op de plaats van de midscheeps. Simpel en doeltreffend. De “Global Adventure” heeft in Nederland landelijke bekendheid gekregen bij het mislukte ophalen van het REM eiland in het Ierse Cork. Bij het ophijsen van het eiland brak de giek van de kraan en stortten het eiland half op de kade en half op het schip.
Meren met stuurboord langszij de “Global Adventure” en nemen de persoon en het materiaal aan boord. Tijdens het aan boord nemen van de diverse zware kisten en pijpen worden op het ritme van de matige swell, de stuurboord strevellatten van de zonnetent geraakt en zwaar beschadigd. Na het overnemen en zeevast zetten van de zware stukken gaat het naar “Tender 3” die in de nabijheid van de Mobil Test voor anker ligt. Lopen bij het langzij gaan van “Tender 3” enkele flinke butsen op.
.03 De Mobiltest.jpg
.03 De Mobiltest.jpg (100.51 KiB) 5987 keer bekeken
003 De Mobil Test 1 voor anker

Zijn om halfacht die avond voor het eerst bij de “Mobil Test1” die in positie 04° 16’ N en 07° 46’ E ten anker ligt. In het contract met Mobil staat dat wij niet alleen goed op de “Mobil Test1” moeten passen maar dat ook de bemanning van de “Mobil Test1” die bij ons in de voeding zijn! Voor de Schelde heb ik dit zelfde werk met de Oostzee gedaan.
Ook toen waren de Nederlandse Smit runners gewoon bij ons in de voeding. In het allereerste begin met de Oostzee werden de runners om halftwaalf en om halfzes met de sloep opgehaald om aan boord te komen eten. Dat is dus 2 x heen en 2 x terug op één dag. De aardigheid van het iedere dag heen en weer varen was al snel gedaan en als alternatief is toen het fenomeen “runnerkist” uitgevonden. In deze kist ging om halftwaalf, in speciaal daarvoor aangeschafte Prauwtjes, het warme middageten, of de Lunch, en om halfzes de avond maaltijd, met het brood en opsnit voor de nacht. Uiteraard ging ook de Koffie, koffiemelk, thee en suiker over.
.04 OOstzee sleept Mobiltest naar lokatie.jpg
.04 OOstzee sleept Mobiltest naar lokatie.jpg (81.38 KiB) 5987 keer bekeken
004 De Oostzee gezien vanaf de Mobil Test 1. De sloep hangt voor direct gebruik, stand-by in de davits

Volgens een eeuwenoud gegeven neem je niet alles zomaar klakkeloos van je voorganger over. Natuurlijk moest ook op de Schelde het wiel opnieuw uitgevonden worden, en zo werden de mannen 2 x per dag, tot dat het stierlijk begon te vervelen, opgehaald om de maaltijd aan boord van de Schelde te gebruiken. Hier komen we later nog op terug!

Het stuurboord anker heeft nog maar net de grond geroken of Mobil laat weten dat de broodnodige spare parts a.s. donderdag in Port Harcourt disponibel zijn. “Maar” lieten zij er gelijk opvolgen, dat is ook de dag dat Rig 59 verplaatst wil worden. Spruit en voorloper hangen al klaar. Als de runners om twee uur uitgegeten zijn en terug gebracht worden naar de Mobil Test, gaan Kapitein en 1ste buur met de sloep mee om op Tender 3 afgezet te worden voor een bespreking met de Towingmaster over het verplaatsen van Rig59. Na de bespreking, en het doornemen van de orders, wordt het Rig door onze staf geïnspecteerd. Je wilt natuurlijk wel weten waar je mee opstap gaat!?
De Yankees in de olie-industrie staan er om bekent dat zij in hun denken heel conservatief kunnen zijn. Aan de andere kant beschikken zij over de nieuwste Hightech middelen. Een van deze Hightech nieuwtjes is de Motorola UHF voor de onderlinge communicatie. Om alle communicatie soepel te laten verlopen, en geen misstanden te laten ontstaan is het gewenst dat iedereen op de zelfde lijn (Frequentie) staat. Voor dit doel krijgt Ome Gerrit ook zo’n hypermoderne UHF spreeuwenkist mee naar de Schelde.
Op de goeie oude sleepdienst moeten we het nog steeds doen met de vertrouwde VHF waar op de meest cruciale momenten de halve wereld wat te vertellen wil hebben en jij dus net dat mist wat je graag had willen horen. Voor ons is het een nieuwigheidje, voor de olieboer een vanzelfsprekendheid! Om halfvier zijn de mannen uit geïnspecteerd en komen terug naar de Schelde.
Volgens afspraak zou er deze morgen vroeg begonnen worden met het verplaatsen van het eiland. Het is al halfzeven in de morgen, en op de brug van de Schelde heeft de nautische dienst nog steeds niets van het Rig mogen vernemen. Het wonderkastje “Motorola” hult zich in een diep stil zwijgen.
Als het op de Hightech manier niet wil lukken, dan maar snel terug gegrepen op de beproefde oude VHF, en, er is zowaar contact! Volgens de Towingmaster hadden wij al lang en breed op het Rig vast moeten staan! Waar blijven jullie nou? Snel gaat het anker uit de grond en de Schelde staat binnen drie kwartier vast! Het is de bedoeling, volgens de Towingmaster, dat de Schelde zijn kop op stroom houdt tot dat de supplyer “Tradesman” gearriveerd is en deze ook vast op het Rig staat. Als de “Tradesman” gearriveerd is, en nog niet vast staat, komt de Towingmaster met de mededeling dat er voorlopig niet gezakt gaat worden. De deining is op dit moment te hoog. Er moet gewacht worden tot dat de deining minder dan 5 voet hoog is. De “Tradesman” gaat er weer van door en wij vieren de draad 1 schijf uit en gooien dan bakboord anker met 4 shackles te water. Deze ruimte heeft Ome Gerrit nodig om het achterschip zoveel mogelijk in stroom te krijgen en te houden.
Om direct over stroom op alle winchen te kunnen beschikken blijft 1 hoofdmotor constant bijstaan en zo gaan wij de nacht in!
Om halfelf in de morgen is de “Tradesman” weer ter plaatsen en gaat vast maken op het Rig. Wij halen het anker op. Nog geen half uur later is het gevaarte drijvende en trekken beide boten vollekracht aan het eiland. Niet veel later horen en zien wij de sleeptros van de “Tradesman” breken! Daar dit vlak bij de locatie gebeurd is het niet nodig dat de “Tradesman”voor en naast ons komt vast maken. Als het transport tegen vijven op de nieuwe locatie is gearriveerd, gaat de “Tradesman” opnieuw vast maken. Waarom hij vast moet maken zal altijd wel een raadsel blijven daar de “Tradesman” nog geen 5 minuten na “we staan vast” alweer los gegooid en bedankt wordt. Volgens de mannen op het eiland staat er teveel swell en gaat het zakken niet door. Er zit niets anders op dan met 5 shackles ketting ten anker te gaan. Voordat de spijker de grond ruikt vieren we voor onze eigen veiligheid het Rig op 500 meter achter de kont. Blijven zeewacht doorlopen en laten een van de hoofdmotoren bij staan om in geval van nood direct over voldoende prik op alle winchen te kunnen beschikken!
.05 Rig  Transworld 51 met tender.jpg
.05 Rig Transworld 51 met tender.jpg (95.19 KiB) 5987 keer bekeken
005 Alles in de buurt, Rig 59, Tender 3 en op de achtergrond de Global Adverture in ruste

Aan al het wachten komt ooit een eind, eindelijk gaat het deze zaterdag dan toch gebeuren. Tegen 12 uur in de middag gaat het anker eruit en maakt de wederom aanwezige “Tradesman” achter vast. Als derde boot heeft de “Serviceman” zich bij het Rig gemeld en gaat ook achter vastmaken.
Op het moment van zakken loopt er een hel van een tij en hierin kan de “Serviceman” zich niet staande houden en valt zij op stroom steeds weer af.
Het plaatsen gaat met deze stroom niet lukken en de operatie wordt voor onbepaalde tijd afgeblazen.
Om het voor ons een beetje makkelijk te maken besluit Ome Gerrit om maar weer voor anker te gaan. Dit blijkt geen goed idee te zijn. De stroom is zo sterk dat het anker niet wil houden en gaat krabben. Met krabbend anker wordt de Schelde naar de uitstaande ankerboeien gezet en dat is nu net niet de bedoeling. Halen het anker thuis en gaan bovenstrooms sturen om op die manier te proberen met het Rig op locatie te komen. Helaas blijkt de stroom sterker te zijn dan onze paarden. Uiteindelijk lukt het tegen zessen om de locatie te bereiken.
.06 Enkele Schelde mannen Jaap,Ben,Cor,Joop.jpg
.06 Enkele Schelde mannen Jaap,Ben,Cor,Joop.jpg (89.42 KiB) 5987 keer bekeken
006 v.l.n.r Handlanger Jaap Lenkeek, dan met echte Smit pet, Bootsman Bennie van de Burg, Olieman Cor de Ligt en Matroos O/G Joop Barents. Een illuster gezelschap zalk mar zegge.
-----------------------------------------------------------------
Hans Reints
Berichten: 211
Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33
Locatie: Uelsen

Re: Smit & Co

Bericht door Hans Reints »

Als Rig59 uiteindelijk op de poten staat, gaan wij ten anker om even later losgegooid te worden. Halen het sleepgerij binnen en melden ons bij terug Tender 3. De verwachting is dat wij doorgestuurd worden naar Port Harcourt om daar onze Spare part op te halen. Niets is minder waar. Gewoon terug komen richting Tender 3. Later blijkt dat Mobil Nigeria en Biafra voor onbepaalde tijd in de ban heeft gedaan en dat er geen enkele activiteit meer uit die richting komt. Tender 3 laat weten dat het de bedoeling is om langzij Tender 3 af te meren. Het idee is goed maar de praktijk anders. Na enkele mislukte pogingen om in de hoge swell langzij te komen wordt de operatie afgeblazen. Het gaat gewoon niet. Door de hoge swell slingeren de schepen zwaar tegen elkaar en lopen wij aan stuurboord een flinke schade op. Een Nederlandse zeesleper is gebouwd voor lange sleepreizen en gecontroleerde bergingen, maar niet voor het rauwdouwers werk van een supplyer en/of AHT-er in de olie-industrie. Gaan hierna in de onmiddellijke nabijheid van Tender 3 ten anker. En zo gaan wij de zondag in.

Na een goede nachtrust genoten te hebben worden we in de morgen door Tender 3 afbesteld en kunnen onze positie bij de Mobil Test weer in gaan nemen. Bij de Mobil Test aangekomen gaat het anker de grond in en de motorsloep te water. Het is weer voedertijd van de runners. Over de Spare parts wordt met geen woord meer gerept!
Ik weet niet of dat de oplettende lezer het gemerkt heeft, maar op de Schelde is ook de “Runnerkist” ingevoerd. Er moet nog wel tweemaal per dag gevaren worden om de runners van eten te voorzien en gaat de sloep na iedere reis terug in de talies.
En zo gaan de maandag, de dinsdag en de woensdag voorbij zonder dat er wat bijzonders gebeurd. Sloepie op, sloepie neer en dat 2 x per dag. Beetje bikken, beetje verven beetje soppen beetje eten en potje doen! Vandaag, het is donderdag, beloofd een drukke dag voor de motorsloep te worden. Mobil wil vandaag enkele dringende zaken met de run bemanning van de Mobil Test bespreken en sturen zij met de helikopter morgenvlucht, Capt.Rottinger naar de Mobil Test. Als de heli vertrekt blijft Capt.Rottinger achter voor een werkbesprekingen met de runners.
Na het wegbrengen van de runnerkist, moet de sloep Capt. Rottinger van Mobil meenemen en hem afleveren bij de “Global Adventure” die verderop voor anker ligt. Als de sloep laat in de avond en in het donker terug keert naar huis gaat hij direct in de talies en wordt scheep gehaald en gaat de sloepbemanning, net als de rest trouwens, van een mooie nachtrust genieten.

Ter informatie, de sloep wordt in de talies gehangen en over de grote rol tot aan het sloependek opgehaald en daar aan de Jackstay geborgd. Hij wordt dus niet in de davits naar binnen gedraaid en op de stoelen gezet. Het is maar dat je het weet!
.06 Fernando Poo 1024.jpg
.06 Fernando Poo 1024.jpg (112.23 KiB) 5985 keer bekeken
007 De baai van Santa Isabel. Foto N.N

Vrijdag lijkt ook weer zo’n kleurloze dag te worden ware het niet dat de Schelde opdracht kreeg zich bij de “Global Adventure” te melden. Hier moeten drie man opgehaald worden en naar Santa Isabel gebracht. Santa Isabel is de hoofdstad van het Spaanse eiland Fernando Po. Als retour lading krijgen we 2 duikers voor Tender3 mee terug. Na eerst de runners van eten te hebben voorzien gaat de motorsloep scheep, nu wordt nu wel naar binnen gedraaid en op de stoelen gezet. Halen het anker uit de grond en pikken bij het kraanschip de passagiers voor Santa Isabel op. De passagiers worden met hun bagage in de bekende basket, hangend in de kraan, bij ons op het achterdek gedumpt!
De reizen die we hier maken zijn niet lang maar wel bewerkelijk en erg gezellig! Om halfzeven laten we het anker in de schitterende baai van Santa Isabel vallen en gaat de sloep te water. Deze brengt 1ste buur Ham met de drie passagiers naar de wal. Bootsman Bennie van der Burg en 3e Machinist Willem van der Emdben fungeren als sloepbemanning. Als de 1e buur, zonder de 2 duikers, terugkeert is het al tegen achten en “tiet voor een pafke”.
Volgens de douane en Politie heeft het agentschap de manifesten voor deze twee duikers (nog) niet in orde. Als het mee (misschien)morgen? Om het wachten wat te veraangenamen heeft de havenmeester ons een wat dichter onder de wal gelegen nieuw ankerplekje toegewezen.
.07 STS.KOPIONELLA. 1024.jpg
.07 STS.KOPIONELLA. 1024.jpg (151.82 KiB) 5985 keer bekeken
008 18000 tonner K-klasse van de Shell, het sts Kopionella

Het eiland Fernando Po is voor mij geen onbekend eiland. In 1962 voer ik als Koksmaat/bakker op het “sts Kopionella”. Dit is een 18000 tons K-Tanker van Rederij La Corona uit ’s-Gravenhage en varende voor Shell Tankers NV. Met deze K-boot onderhielden wij weken lang een soortement lijndienstje tussen de Shell boeien in de monding van Bonny River en de baai van Santa Isabel. In 1962 konden tankers tot maximaal 14000 ton crude oil op de boeien van Bonny laden. Verder naar binnen varen kon alleen als je zo goed als leeg was, en dieper laden was niet mogelijk vanwege de ondiepten in de monding van Bonny River. Het merendeel van de toenmalige wereldtankervloot bestond uit z.g.n. 18 duizend tonners zoals de A, K en H-schepen van Shell. Zoals gezegd kon er op de boeien bij Bonny niet meer als maximaal 14000 ton geladen worden. De aldus geladen tankers gingen naar de baai van Santa Isabel om daar ten anker te wachten tot dat, in dit geval, de Kopionella, de resterende 4000 ton lading kwam brengen. Het zgn. aftoppen. De Kopionella was voor dit doel uitgerust met zware Yokohamafenders in de zij en, ook niet geheel onbelangrijk, stond er een niet bange Gezagvoerder op de brug! Per reis konden maximaal drie schepen afgewerkt worden. Wat mij het meest van deze reizen is bijgebleven waren de manden vol met verse garnalen en Gamba’s die de loods iedere keer als cadeautje voor ons mee bracht. Dat aspect mis ik nu wel!!!
.08 Bonny River rommeltje 1024.jpg
.08 Bonny River rommeltje 1024.jpg (235.48 KiB) 5985 keer bekeken
009 Zo gaan de Biafranen en Nigerianen om met hun natuur! Bonny River bij Dowsen Island Foto.N.N.

Om half tien gaat de sloep met de 1e buur, Bootsman en 3e machinist te water om de twee passagier van de wal te halen. Via de agent worden wij aan de wal uitgeklaard en om kwart voor elf is de hele bups weer terug aan boord. Halen de sloep scheep, starten het machien en gaan ankerop richting “Global Adventure”. Zijn tegen donker bij het kraanschip en geven de 2 passagier over. Gaan terug naar ons ankerstekkie bij de Mobil Test en pakken de draad van stand-by weer op.
Op 6 juni moet Rig 59 een kleine 150 ft verplaatst. Order is om bakboord achter vast maken. De crew van het Rig heeft grote moeite om onze zware strop met voorloper boven te krijgen, alles gaat hier nog op het handje, en om hun een beetje te helpen komt Ome Gerrit net iets te dicht bij het Rig en raakt daardoor een buitenboord pijp. Door deze “tik”scheurt de pijp spontaan af en is het Rig niet meer waterdicht! Voordat de Yankees het Rig in het water laten zakken willen zij eerst de schade hersteld hebben. Door dit voorval wordt de Schelde per direct afbesteld en mogen wij weer terug naar ons stekkie bij de Mobil Test. Het blijkt toch dat zij niet zonder ons kunnen en zo worden we de andere dag geroepen om ons bij Rig59 te melden. De schade is hersteld, maar nu blijkt de deining weer te hoog en wordt de move afbesteld. In tegenstelling tot gisteren blijven we nu wel stand-by. Gaan zo de nacht in en houden gaande met rondjes draaien rond het Rig. Zonder ons ook maar van iets in kennis te stellen zien we dat in de donkere nacht twee supply boten op het Rig hebben vast gemaakt en het nu aan het verplaatsen zijn. In de vroege morgen van de 8ste juni, als het zonnetje nog maar net boven de kim is, krijgen we te horen dat de Schelde bedankt is en zijn stand-by positie bij de Mobil Test weer in kan gaan nemen. Tegen de avond komt de “Western Service” ,met Captain “Wilde Bill “ aan het roer, ons van het bestelde “Potwater”voorzien. Bij deze actie worden het hekwerk en verschansing voor de bakboord roeisloep ingezet en platgedrukt. Op het verzoek van Ome Gerrit of dat het ook wat rustiger kan kreeg hij als antwoord, “dat die kut Hollanders met hun jachten hier niet thuis horen”. “Als je water wil moet je niet zeiken en als het je niet aanstaat dan zoek je maar een ander. Mij zie je niet meer”. Zo daar is geen woord Arabies bij…
De volgende dagen bestonden uit sloep varen en scheepsonderhoud. Nu de sloeptalies zoveel en vaak gebruikt worden is het wenselijk om deze talies eens te keren. Het ophalen via de grote rol laat toch duidelijk zijn gebruikssporen na op het touwwerk.

Het is algemeen bekend dat het eten aan boord niet slecht is, ’s-Morgens is er het ontbijt met versbrood, opsnit, kaas en een extra’s zoals een gebakken of gekookt ei, spek of worstjes en pap, ‘’s-Middags is er de warme maaltijd met iedere dag een andere soep, aardappelen, vlees of vis, diverse groenten en fruit na. Voor de avond hap is er brood met opsnit en kaas. Er is altijd iets extra’s zoals Bami, Nassi. Salades, pasta, Duitse aardappelen en noem maar op. Vrijdag is visdag en zaterdags is er na schoonschip maken schoot-an bij de Beting en de traditionele uitgebreide Groningse rijsttafel met Bruine Bonen of Kapucijners, afgewisseld door een lekkere vette snert met drie in de pan of pannenkoeken, ja dat gaat in de tropen gewoon door. Eens in de zoveel tijd breng ik op zondag mijn specialiteit op tafel! Een echte volle Indische rijsttafel, bij de Marine steevast “Blauwe Hap”genoemd. Uiteraard doen we het met wat er aan boord en voorhanden is. Net als toen op de “Kopionella” heb ik mij bij de voorbereiding van de “Tafel” goed voorzien van die lekkere grote Gamba’s en garnalen. Deze kosten hier geen drol in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Unox rookworst Daar tel je in 1962 aan de wal in de Holland store, 10 harde Nederlandse guldens voor neer.
.09 Menu 2014.jpg
.09 Menu 2014.jpg (168.66 KiB) 5985 keer bekeken
010 Rijsttafel menu van de Schelde 1967

Na een paar dagen van betrekkelijke rust laat Tender 3 ons weten dat de Schelde de 15e van deze maand verwacht wordt bij het booreiland “Ocean Master no 2” welke zich in positie 03° 58’N en 08° 00’E bevindt.
Vertrekken met het middag uur en zijn twee uur later al ter plaatsen. Maken gelijk vast en slepen samen met de “Western Service” het Bull naar zijn nieuwe locatie. Uiteraard zijn we naar goede Smit gewoonte onder het avondeten op de beoogde locatie. Het kan niet missen! Op locatie laat de “Ocean Master 2” als eerste zijn BB anker vallen. Gaan op aanwijzing van de boormeester het anker intrekken en slepen daardoor het Rig in diverse richtingen over de boorput heen. Hierna laat het Rig zijn andere ankers vallen zodat de aanwezige boten ook deze ankers in kunnen trekken. Dit is totaal anders werken als dat wij later gewend zijn met de AHT boten. Als de ankers houden moeten wij, samen met de Westeren Service ,de “Ocean Master 2” boven het te boren gat houden. De volgende morgen laat de Boormeester weten dat een van de ankers niet heeft gepakt en opnieuw gezet moet worden. Als het Rig opnieuw boven de ankerdrop getrokken is laat hij het anker vallen en gaat het intrekken weer beginnen. Als het anker uiteindelijk pakt is het weer te slecht geworden om te kunnen zakken. Zo is er altijd wat!
.10 Jan,Ferry en Hans 1024 x.jpg
.10 Jan,Ferry en Hans 1024 x.jpg (150.18 KiB) 5985 keer bekeken
011 De boog kan niet altijd gespannen staan. Hans Ferry en Jan

De tijd vliegt als je er achter kom dat het alweer zaterdag is. Dat is vandaag schoonschip maken, borreltje doen en bruine bonen eten. Om half twee laat de Ocean Master no2 weten dat de poten aan de grond staan. Als de Schelde even achteruit komt dan kan hij los gegooid worden en is gelijk bedankt. Halen de draad binnen en keren terug naar de Mobil Test om de stand-by dienst te hervatten.

Wat er precies aan de hand is wordt mij niet verteld, maar ik mag het wel opruimen. De hele dag, tot aan donker worden toe, vaart de sloep heen en weer om alle verse en diepvries proviand van de Mobil Test over te varen. Bij het in ontvangst nemen van het vlees en de diepvriesproducten moet ik constateren dat al deze producten ontdooid zijn en tegen het randje van afkeuren zitten. Ik laat stuurman Ham en de Ouwe weten dat ik over een vrieskast beschikt niet over een invrieskast die tot -18° gaat! Het zal mij benieuwen of dat ik het met deze buiten temperaturen voor elkaar kan krijgen om alles weer goed te krijgen.
.11  Rigmove met de Schelde 1024x.jpg
.11 Rigmove met de Schelde 1024x.jpg (62.9 KiB) 5985 keer bekeken
012 De driepoter Ocean Master No2 achter de Schelde
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hans Reints
Berichten: 211
Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33
Locatie: Uelsen

Re: Smit & Co

Bericht door Hans Reints »

Na donker worden gaat voor het gemak de sloep nu eens niet in de talies maar op een 5” perlon eind achter de kont. Morgen moet er weer veel gevaren worden om de rest van de proviand bij de Mobil Test op te halen. De volgende morgen zijn de mannen van de proviand er vroeg bij en varen nog eenmaal naar de Mobil Test om proviand op te halen. Ondertussen is het weer zo slecht geworden dat het niet meer verantwoord is om langzij de Mobil Test af te meren. Eten brengen gaat nog net daar je vrij van de huid kan blijven. Houden voor de rest zondags rust. Maandag morgen is het weer een weinig opgeknapt maar er kan voorzichtig gevaren worden. Tijdens het overnemen van de laatste proviand vallen er wat producten in het water en voor dat je in kan grijpen zijn deze al verdwenen! Een draaikolk en weg is het. Een ander probleem is dat er volgens de papieren meer aan boord moet zijn geweest als dat wij overgenomen hebben?
.12 Stuurboord zzijde van de Mobiltest No.1.jpg
.12 Stuurboord zzijde van de Mobiltest No.1.jpg (73.54 KiB) 5984 keer bekeken
013 Stuurboordzij van de Mobil Test 1. Dit is plaats waar de “runnerkist” afgegeven en opgehaald wordt.

Na dit intermezzo is het weer Business as Usual. Twee maal daags met de sloep eten brengen en dan maar weer wachten op wat de toekomst brengen mogen. Op donderdag de 22ste vraagt Tender 3 of dat onze motorsloep een elektricien van de “Western Service” naar de Mobil Test kan brengen. Aha, daar zit dus het probleem, zij hebben geen prik meer en daarom zijn de kasten ontdooid! Als er niet gevaren wordt kan er ook geen drinkwater gemaakt worden en ben je afhankelijk van hulp van derden of eigen inventiteit. In het begin van ons Mobil Test avontuur hebben we tijdens hevige regenbuien wel eens regenwater opgevangen. Op het voordek werd een breed stuk canvas zeildoek gespannen en met een paar eindjes wijduit tegen de borstwering bevestigd. Het doek liep dan van hoog naar laag in een punt met aan het eind een stuk pijp en brandslang, en ging zo de watertank in tot dat deze overliep. Lang hoefde je daar niet op te wachten, In de regen tijd komt het water de hele dag met bakken uit de hemel. En zo beschikten we over volle tanken 1e klas water.
Buiten het regenseizoen gaat dit niet op. “Potwater” moet dan aangevraagd worden bij Tender 3. Zij zorgen er voor dat een supplyer ons van het nodige vocht komt voorzien! Daar de “Western Service” met Wilde Bill toch in de buurt is, kan deze ons van drinkwater voorzien. Probleem is dat deze Western service van die zware tractorbanden buitenboord heeft hangen en dat ons fragiele hek en railingwerk daar niet zo goed tegen kan. Ome Gerrit kan het vorige contact met deze Yank nog maar al te goed herinneren en houd wijselijk zijn mond om ons drinkwater niet in gevaar te brengen. Het is namelijk bijna op en het gaat ook niet meer regenen. Zoals eerder gemeld hebben de banden van de “Western Service” geen enkele moeite met het hekwerk op het sloependek en drukken dit compleet plat aan dek waardoor diverse stutten gewoon afscheuren. Door het toch wel brute geweld van deze Texaan lopen wij ook nog eens een flinke deuk in het berghout op. “Je wilt toch water hebben, niet zeuren dan!” Nog twee keer water laden en dan kan de Schelde zo door naar Hendrik Ido Ambacht. Van Tender 3 komt het bericht dat er een pakje voor ons bij hun aan boord ligt. De sloep gaat bemand met Bootsman en 3e Machinist op een perlonlijn achter de kont mee in de richting van Tender3. Hier aangekomen gaat de sloep los en haalt het pakje met de reserveonderdelen op bij Tender 3. Gaan op de zelfde manier zo als we gekomen zijn weer terug naar de Mobil Test 1 en zorgen voor de inwendige mens op de run.
.13 Zicht op werkdek, op de kippenloop runner Feyke Melein.jpg
.13 Zicht op werkdek, op de kippenloop runner Feyke Melein.jpg (151.63 KiB) 5984 keer bekeken
014 runner Feyke Melein met het scheepshondje van de Mobil Test 1
.14Runners v.d.Mobiltest. vlnr. Cees den Hartog,Aad Noorland,Aad Kronhe,Feyke Melein,Willem Griesdoorn en Jan Brinkman.jpg
.14Runners v.d.Mobiltest. vlnr. Cees den Hartog,Aad Noorland,Aad Kronhe,Feyke Melein,Willem Griesdoorn en Jan Brinkman.jpg (109.16 KiB) 5984 keer bekeken
015 Runners van de Mobil Test. V.l.n.r. Cees de Hartog, Aad Noorland,Aad Kronhe, Feyke Melein, Willem Griesdoorn en Jan Brinkman

Het is donderdag de 28ste juni. Volgens het contract met Mobil heeft de Schelde en een deel van de runners recht op 3 volle dagen recreatie aan de wal. Vragen deze recreatie aan, en krijgen toestemming van Tender3 om naar Santa Isabel op Fernando Po te vertrekken en daar te gaan recreëren. Nemen deze reis de runners Willem Griesdoorn en Feyke Melein mee, die schijnen dat recht ook te hebben!. Hangen de sloep op de Perlon achter de kont en stomen naar de Crewtender “Master Marc” om daar de Mobil post voor het agentschap op te halen. Hebben de post, halen de sloep scheep en vertrekken naar Fernando Po. Tegen de avond komen we in de baai van Santa Isabel aan, laten het anker vallen en gaat de sloep overboord. De sloep brengt 1e stuurman Ham naar de wal om bij de agent onze scheepszaken te behartigen. In het contract staat dat de Schelde recht heeft op drie dagen recreatie maar of dat ook voor de bemanning geldt?! Vandaag waarschijnlijk niet. Aan de wal vieren ze een of andere Spaanse feestdag zodat alle winkels, en dus ook de Shipchandler gesloten zijn. Verrichten de rest van de dag gewoon de voorkomende scheepswerkzaamheden.
.15 Visafslag Schelde.jpg
.15 Visafslag Schelde.jpg (89.54 KiB) 5984 keer bekeken
016 Van een langskomende visserman gekregen. Kok en koksmaat worden bijgestaan door enkele vrijwilligers Meester Siem Zandstra kijkt goedkeurend toe

Op deze vrijdagmorgen gaan Kapitein Joosse en 1e buur Ham met de sloep naar de wal om stores in te kopen. Via het agentschap willen zij een elektricien regelen voor reparaties in de machinekamer. Deze vakman is snel gevonden en gaat mee naar boord om de reparatie in ogenschouw te nemen. De elec neemt de kapotte onderdelen van de hulpmotor en generator in ontvangst en neemt deze mee naar de wal voor reparatie. Hij beloofd dat de kapotte onderdelen morgen klaar zijn en terug aan boord. Het gezag heeft bij de agent drinkwater geregeld maar om dit te krijgen moeten we wel voor de wal liggen! Halen de sloep scheep, lichten het anker en liggen even later met bakboordzij langs de kade. Het waterladen kan beginnen en de vrije wacht mag de wal op.
Er is niet zo gek veel te doen in Santa Isabel. Café Sport is the place to be en daar gaan we maar eens een kijkje nemen. Los Bravos met Black is Black is de nummer 1 hit van dit moment en dat hebben we geweten ook. De godganselijke nacht hoorde je in Café Sport niets anders dan “Black is Black, I want my Baby Back!”
De andere dag liggen we nog steeds, ik zeker met een gigantisch punthoofd, langzij de kade. Ik heb te doen met de jongens in de MK die met zo’n zelfde hoofd als dat ik heb, druk doende zijn om de gerepareerde delen weer op hun geëigende plaats te krijgen. In de middag, als ook de stores aan boord zijn, is de MK klaar met repareren en gaat het tegen de avond weer richting Mobil Test 1.
Werpen het anker, en leveren de heren Melein en Griesdoorn af op de Mobil Test en nemen op deze zondag de stand-by dienst weer waar. Nu mogen die Yanken wel een grote kop hebben en zeggen dat alles bij hun in Texas groter en beter is, maar voor een doodeenvoudig injectieboekjes moeten ze toch bij die zielige Hollanders zijn. De “Master Marc” had deze nodig maar niemand in het veld kon het leveren! Tot donderdagavond is het lekker rustig gebleven. Vannacht om twee uur worden we weer bij Rig 59 verwacht. Zijn op tijd bij het Rig en gaan als stand-by voor anker. Als tussendoortje moeten we de runners op de Mobil Test van hun middag en tevens avondeten voorzien. Na de kist overgezet te hebben gaat het weer richting Rig59. Anker er in en stand-by. Na de hele nacht stand-by gelegen te hebben zonder ook maar iets gedaan te hebben, mogen we weer terug naar ons stekkie bij de Mobil Test.
Zondag de 9de juli laat Jan van Veenendaal weten zich niet lekker te voelen en meld zich ziek bij 1e stuurman Ham. Jan heeft serieuze keelpijnklachten. Naderonderzoek leert dat Jan zijn Lymfklieren zijn opgezet. Na een injectie met heel veel eenheden en voorzien van de nodige medicijnen gaat Jan naar kooi en moet daar voorlopig blijven. We zijn alweer een zondag verder en Jan ligt nog steeds te kooi, hoewel zijn toestand aanzienlijk verbeterd is. Maandag is zijn toestand zover verbeterd dat Jan weer aan het werk kan.
Op dinsdag de 18e juli, komt de “Tough Tide” ons “kont op kont” water geven. Deze keer gaat het heel wat rustiger als met “Wilde Bill” Er is geen schrammetje of buts te bekennen. Het kan dus wel zonder schade te varen!! Als het water er in zit neemt de “Tough Tide” zijn slangen terug, gooit los en weg is tie. De andere dag gaan we langzij Tender3 en nemen 10 vaten olie van 200 liter over voor de Mobil Test. Deze worden zonder probleem netjes afgeleverd. Op 25 juli is de postbode uit Nederland bij Mobil langs geweest! Er ligt post voor ons op de “Master Marc” Of wij die even op willen halen. Starten de karren, gaan anker op en als een speer naar die crewboat . Halen de post en liggen even later weer voor anker bij de Mobil Test en hebben alle tijd om de post van thuis te lezen.
Op de radio horen we al dagen dat het in Nigeria aan het rommelen is. Tot nu toe is dat een ver van mijn bed show. Gouw verder met mijn post lezen
.16 Ook de kok hielp een handje mee.jpg
.16 Ook de kok hielp een handje mee.jpg (105.73 KiB) 5984 keer bekeken
017 Kok Hans Reints, met achter hem de veelbesproken “Runnerkist”, staat hier enkele Zeetongen te fileren. Leuk detail, de MK kap heeft nog poorten met tralies!



Einde deel 3 Deel 4 is in de maak.
.17 Schelde Tekst.jpg
.17 Schelde Tekst.jpg (63.09 KiB) 5984 keer bekeken
Alle delen zijn als pdf te krijgen op railhobby@zeelandnet.nl
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Smit & Co

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mooie en zeer gedetaileerde verhalen Hans, ik ben bijzonder onder de indruk van de hap die je daar toen uit je( ongetwijfeld kleine?) Kombuisje te voorschijn toverde, inclusief dat zeer fraaie menu, mocht je ooit hier in de buurt komen dan hou ik me aanbevolen voor zo'n rijsttafel van je! Als ik dit bekijk dan ben ik in die zelfde dagen op de " Reuzen van Heusden" nogal eens wat te kort gekomen.........maaaaar ik had toen wel samen met een maatje ALLE hangsloten naar de droge en andere stores van "toepasselijke" andere hangsloten voorzien, dat was toendertijd een 1e klas staaltje van inbreken, en wij konden dus gaan "shoppen" waneer we wilden :mrgreen: We hielden het koppie er bij en we zijn er nooit mee gepakt :lol:
Het is algemeen bekend dat het eten aan boord niet slecht is, ’s-Morgens is er het ontbijt met versbrood, opsnit, kaas en een extra’s zoals een gebakken of gekookt ei, spek of worstjes en pap, ‘’s-Middags is er de warme maaltijd met iedere dag een andere soep, aardappelen, vlees of vis, diverse groenten en fruit na. Voor de avond hap is er brood met opsnit en kaas. Er is altijd iets extra’s zoals Bami, Nassi. Salades, pasta, Duitse aardappelen en noem maar op. Vrijdag is visdag en zaterdags is er na schoonschip maken schoot-an bij de Beting en de traditionele uitgebreide Groningse rijsttafel met Bruine Bonen of Kapucijners, afgewisseld door een lekkere vette snert met drie in de pan of pannenkoeken, ja dat gaat in de tropen gewoon door. Eens in de zoveel tijd breng ik op zondag mijn specialiteit op tafel! Een echte volle Indische rijsttafel, bij de Marine steevast “Blauwe Hap”genoemd. Uiteraard doen we het met wat er aan boord en voorhanden is. Net als toen op de “Kopionella” heb ik mij bij de voorbereiding van de “Tafel” goed voorzien van die lekkere grote Gamba’s en garnalen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Smit & Co

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.03_0_919-5599.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_919-5599.jpg (133.63 KiB) 5586 keer bekeken
De Witte Zee na terugkomst in Rotterdam na zijn eerste proefvaart.
gr.Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Smit & Co

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.05_0_914-7464.jpg
NL-HaNA_2.24.01.05_0_914-7464.jpg (147.04 KiB) 5288 keer bekeken
DE Gele Zee met een gekapseisd schip de Thuntank in 1963 op 24-01.
gr.Bas


Plaats reactie