Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Smit & Co

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Waar en wanneer deze foto's gemaakt zijn weet ik niet, maar er is vast wel iemand die dit wél weet. :wink:

Clyde-Dredger No 7-01.jpg
Clyde-Dredger No 7-01.jpg (210.45 KiB) 5170 keer bekeken
Clyde-Dredger No 7-02.jpg
Clyde-Dredger No 7-02.jpg (220.66 KiB) 5170 keer bekeken
Clyde-Dredger No 7-03.jpg
Clyde-Dredger No 7-03.jpg (256.03 KiB) 5170 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door jdbvos »

Het ging blijkbaar al erg slecht in de zeesleepvaart, of de baggerij was blijkbaar zeer florerend...
Wanneer er bij Hindeloopen weer gebaggerd moest worden, waren er (op het IJsselmeer, dus) 1 'normale' binnenvaartsleepboot voor vervoer van de emmerbaggermolen en wegslepen van de bakken + 1 klein bakken-sleepbootje rondom de molen nodig

Maar een zeesleper als bakkenboot, zoals hierboven, heb ik bij Hindeloopen nog nooit gezien :-D
Oost, west...ook best
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door Johnny »

Ben bang dat het voor de voormalige Goeree binnenkort is afgelopen,
Het Lobroekdok in Antwerpen zijn ze aan het opruimen en alle scheepswrakken die
er nog lagen zijn al verwijderd, de Goeree ligt al langere tijd half gezonken
en er groeit tegenwoordig al een behoorlijk bos op.
Iemand een idee hoe die Goeree daar ooit is terechtgekomen, ben daar
toch wel een beetje nieuwsgierig over, het enigste wat ik weet dat ze
al in 1956 voor sloop is verkocht.
Het leven is geen facebook
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door Johnny »

Ben bang dat het voor de voormalige Goeree binnenkort is afgelopen,
Het Lobroekdok in Antwerpen zijn ze aan het opruimen en alle scheepswrakken die
er nog lagen zijn al verwijderd, de Goeree ligt al langere tijd half gezonken
en er groeit tegenwoordig al een behoorlijk bos op.
Iemand een idee hoe die Goeree daar ooit is terechtgekomen, ben daar
toch wel een beetje nieuwsgierig over, het enigste wat ik weet dat ze
al in 1956 voor sloop is verkocht.
Het leven is geen facebook
altena 1
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:13

Re: Smit & Co

Bericht door altena 1 »

die moet daar al jaren weg.
probleem is dat ze er niet bij kunnen,haven is zover dichtgeslipt dat ze niet weg kan.
antwerpen eist van eigenaar dat hij haar weghaalt omdat haven gedempt zou moeten worden
(raar ,want de overloop van antwerpese regenwaterafvoer ligt achter de kont van de goeree)
eigenaar eist van Antwerpen dat ze de haven uitbaggeren zodat hij zijn eigendom weg kan halen.
en gaat nu al jaren zo door.
de goeree zou het clubhuis zijn geweest van de jachthaven die er toen nog was.
ze is al eens een eindje gezonken,maar weer drijvend gemaakt. veel zinken zal ze niet met de diepte die er nog is.
dus als ze haar gaan ruimen zal het met een flinke kraan moeten of toch moeten gaan baggeren,en dan kan eigenaar haar alsnog weghalen.
maar zoals altijd,wie gaat het betalen.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Smit & Co

Bericht door Drentenier »

Johnny,

Na drie jaar voor L. Smit & Co te hebben gevaren en gesleept, werd deze bijzondere sleepboot in 1956 voor de sloop verkocht aan Frank Rijsdijk's Industriëele Onderneming N.V., Hendrik Ido Ambacht. Het casco werd doorverkocht aan  'Antwerp Yacht Club' en ingericht als drijvend clubhuis in Lobroek Dok.

Bron: http://www.zeesleepvaart.com/goeree.htm
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (437.69 KiB) 4812 keer bekeken
Groet,
Hans
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door Johnny »

Een jaar of 10-15 geleden is de bovenbouw eraf gesloopt en een soort
clubhuis van gemaakt, nu totaal onherkenbaar (helaas).
In het Lobroekdok zijn ze al enige tijd bezig met (bagger ?) werkzaamheden
en op de Goeree en wat werkdingen helemaal leeggehaald.
Het leven is geen facebook
Gert Schouwstra
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat verwacht ik ook. Onderstaande tekst komt van de website van de Antwerpse Yacht Club.
Aanvankelijk opteerde het bestuur voor een ijzeren schip van ongeveer 8m breedte. In België bleek niets voorhanden te zijn, waarop het bestuur besloot op zoek te gaan in Nederland. In juli van het jaar 1958 trof het een schip aan op de werven van het slopersbedrijf Frank Rijsdijck. Men was volop bezig het te ontmantelen. De machinekamer was reeds leeggehaald en het stuurhuis en schouw afgebroken. De romp en de gedeeltelijk van het dak ontdane kajuit bleven nog over. Het bestuur zag echter in dat er van de nog intacte romp een voortreffelijk clubhuis kon gemaakt worden en stelde voor het te kopen. De sloper ging akkoord met het aanbod van 10.000 gulden voor het wrak. Met de financiële tussenkomst van brouwerij De Koninck werd de gevraagde som geld betaald.

Het verminkte schip was oorspronkelijk een hogezeesleepboot die in 1943 in Canada gebouwd was voor de Amerikaanse marine. Hij was volledig in hout en voer onder het nummer LT371. Na jarenlange omzwervingen over alle oceanen belandde hij in Nederland waar hij tot zijn afschrijving in 1956 dienst deed als zeesleper onder de naam GOEREE, een streek op het zeeuwse eiland Overflakkee. In datzelfde jaar werd hij naar de sloper gestuurd.

A.Y.C. huurde een Nederlandse sleepboot in om de Goeree naar Antwerpen te brengen. Van Ridderkerke ging het over Dordrecht, Wemeldinge, Hansweert en de Westerschelde. Op 17 september 1958 lag de Goeree voor het Kattendijkdok. In het dok nam de A.Y.C. de taak over van de Nederlandse begeleiders. De schoorsteen die in extremis was teruggevonden en op het achterdek vastgemaakt, moest gedemonteerd worden om onder de brug van het Albertkanaal door te kunnen. Op 18 september werd het nieuwe schip voorgoed afgemeerd op zijn bekende plaats in het Nieuw Lobroekdok. Het transport van het schip had wat vertraging opgelopen doordat een storm het slepen had bemoeilijkt.

Voor de ombouw van het schip tot een heus clublokaal beschikte de A.Y.C. over geen enkel plan. Het werd eerst volledig uitgebroken om ingericht te worden volgens een eigen project. In oktober 1958 werden de aanpassingswerken aangevangen. Met de inzet van een groot aantal vrijwilligers kon de feestzaal eind november 1959 worden ingehuldigd. In maart 1961 was de volledige inrichting voltooid en werd het volwaardige clublokaal herdoopt tot Commodore Maurice Herbosch naar de naam van A.Y.C.’s weldoener van het eerste uur. Dat het nieuwe clubhuis meteen een voltreffer werd getuigt een artikel in de Nieuwe Gazet van 1 juli 1959 dat verscheen onder de titel “ANTWERPSE YACHT CLUB BOUWT DUURSTE CLUBHUIS VAN BELGIË”.

Voortaan was de Commodore Maurice Herbosch aangewezen als geldverdiener van de vereniging. Het café-restaurant en de feestzaal zorgden ervoor dat het lig- en lidgeld laag gehouden konden worden. In de feestzaal werden films vertoond, bonteavonden ingericht, toneelvoorstellingen gegeven, huwelijksfeesten en danspartijen gehouden…
..........
Onverwacht wierp de tweede helft van de jaren negentig vraagtekens op inzake de toekomst van de A.Y.C. Een zacht gerucht over de verdwijning van het Nieuw Lobroekdok en de verhuis naar een ander watervlak van de aldaar gevestigde verenigingen zwol aan in de pers en werd uiteindelijk officieel bevestigd door de stad Antwerpen. De drie clubs van het dok werden door het stadsbestuur aangesproken om te overleggen over de verhuis, de toegewezen ruimte, de bijdrage van de onkosten, de huurgelden en de onderlinge samenwerking. Al met al serieuze hoofdbrekens voor het bestuur en de Algemene Statutaire Vergaderingen.

In het vooruitzicht van die verhuis werd ernstig nagedacht over het behoud van het clubschip. Was de gewezen zeesleper niet te groot voor een andere ligplaats? Was hij wel opgewassen tegen een verhalen? Hij lag tenslotte al eenenveertig jaar onaangeroerd op dezelfde stek en de tand des tijds had hem reeds duidelijk aangetast. Met de jaren begonnen de onderhoudskosten en de steeds strenger wordende veiligheidsnormen zwaar door te wegen. Na een lange periode van wikken en wegen over de voor - en nadelen van een verkoop, waarbij rekening werd gehouden met zijn morele waarde, werd de Algemene Statutaire Vergadering geraadpleegd. Op de vergadering van 01.10.1999 stemde ze unaniem voor de verkoop van het clubschip. Op 29.12.1999 ging de Commodore Maurice Herbosch over naar een nieuwe eigenaar, de heer Parein Eric, managing director van de n.v. Captoy.
Erik Parein zette er in 2000 de naam TUG MIKI op en wilde hem ombouwen tot woonschip.
In 2004 kwam hij in conflict met de gemeente omdat die ter plaatse van zijn schip een grote rioolwateroverstort ging realiseren. De sleepboot kon met zijn diepgang van 3,60 niet verhaald worden omdat het dok in 40 jaar was dichtgeslibd. Parein heeft tien jaar op de sleepboot gewoond en werd toen door financiële moeilijkheden gedwongen het schip te verkopen. Hij had het namelijk in onderpand gegeven voor een project. In 2014 was Parein nog steeds als beheerder betrokken bij het schip.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Smit & Co

Bericht door Otter »

Een kennis van mij heeft er op gevaren er waren er twee de Goeree en nog een ik het niet meer vragen aan die kennis want die is al een poosje op de lange reis .de verhalen waren leuk betreffende een houten zeesleper ze werden bemand door een kantoor in Haarlem ?
Wie onder weg is, vorderd
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Smit & Co

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Otter,

Of ze werden bemand door dat kantoor weet ik niet, misschien aanvankelijk wel, maar L. Smit & Co's Internationale was toch de eigenaar na de overname.
Dat kantoor in Haarlem was:
N.V. Holland, Maatschappij tot het Uitvoeren van Scheepstransporten en Bergingswerken, Haarlem.

Het tweede schip is de "GELE ZEE".
Een schip met diesel-elektrische voortstuwing (2 x 2 t.e.w. 12 cilinder dieselmotoren General Motors op twee dynamo's, gekoppeld aan 2 elektromotoren op één schroefas, totaal 1850 as-pk).
De "GELE ZEE" werd in 1942 opgeleverd door de Amerikaanse werf Defoe Shipbuilding Company, Bay City, Michigan, voor de U.S. Navy. Oorspronkelijke naam: "BAT 9".
Met een lengte van 43,76 meter was het schip ruim 8 meter langer dan de "GOEREE". Het waren dus zeker geen zusterschepen.
In 1951 kwam het schip onder de naam "OCEANUS" bij de N.V. Holland in Haarlem.
Het schip werd in juni 1953 door Smit aangekocht, arriveerde op 20 juli te Maassluis en werd meteen in dienst gesteld.
Of het schip nog in de vaart is weet ik niet. De, mij laatst bekende, naam is "ATLAS II" (Guilan Production Company, Panama).

Wijsmuller te IJmuiden had overigens een soortgelijk schip in de vaart, de "ZEELAND". Deze sleepboot werd in 1942 opgeleverd als "BAT 1" voor de Amerikaanse marine. Dit schip kwam in 1956 bij Wijsmuller.
Ook "Wijsmuller's "UTRECHT" (1943) en de "NOORD-HOLLAND" (1945 / ex-"ATA 238") behoorde tot een zelfde soort sleepboten als de "GELE ZEE" van Smit.

De "GOEREE" was qua uiterlijk een geheel ander schip, meer Amerikaans van design en opbouw.
De "GOEREE" werd in 1944 opgeleverd door de werf Sagstad Shipyards, Seattle, Washington, en was voorzien van een 4 t.e.w. 8 cilinder dieselmotor van Enterprise Engine & Foundry Company S.F. die 1200 as-pk leverde.
Het schip werd gebouwd als "LT 371" voor de US Army.
In 1950 kwam het schip onder de naam "ATLANTIS" bij de N.V. Holland, Haarlem.
Juni 1953 aangekocht door Smit, op 5 augustus 1953 te Maassluis in dienst.
Op 27 augustus 1956 kwam het schip te Maassluis aan en werd verkocht voor de sloop aan Frank Rijsdijk's Industriëele Ondernemingen N.V., Hendrik Ido Ambacht. Tot de sloop kwam het niet, want het (casco) schip werd verkocht naar Antwerpen, België.
De rest van de geschiedenis is welbekend.

met vriendelijke groet,
Robert


Plaats reactie