Als Rig59 uiteindelijk op de poten staat, gaan wij ten anker om even later losgegooid te worden. Halen het sleepgerij binnen en melden ons bij terug Tender 3. De verwachting is dat wij doorgestuurd worden naar Port Harcourt om daar onze Spare part op te halen. Niets is minder waar. Gewoon terug komen richting Tender 3. Later blijkt dat Mobil Nigeria en Biafra voor onbepaalde tijd in de ban heeft gedaan en dat er geen enkele activiteit meer uit die richting komt. Tender 3 laat weten dat het de bedoeling is om langzij Tender 3 af te meren. Het idee is goed maar de praktijk anders. Na enkele mislukte pogingen om in de hoge swell langzij te komen wordt de operatie afgeblazen. Het gaat gewoon niet. Door de hoge swell slingeren de schepen zwaar tegen elkaar en lopen wij aan stuurboord een flinke schade op. Een Nederlandse zeesleper is gebouwd voor lange sleepreizen en gecontroleerde bergingen, maar niet voor het rauwdouwers werk van een supplyer en/of AHT-er in de olie-industrie. Gaan hierna in de onmiddellijke nabijheid van Tender 3 ten anker. En zo gaan wij de zondag in.
Na een goede nachtrust genoten te hebben worden we in de morgen door Tender 3 afbesteld en kunnen onze positie bij de Mobil Test weer in gaan nemen. Bij de Mobil Test aangekomen gaat het anker de grond in en de motorsloep te water. Het is weer voedertijd van de runners. Over de Spare parts wordt met geen woord meer gerept!
Ik weet niet of dat de oplettende lezer het gemerkt heeft, maar op de Schelde is ook de “Runnerkist” ingevoerd. Er moet nog wel tweemaal per dag gevaren worden om de runners van eten te voorzien en gaat de sloep na iedere reis terug in de talies.
En zo gaan de maandag, de dinsdag en de woensdag voorbij zonder dat er wat bijzonders gebeurd. Sloepie op, sloepie neer en dat 2 x per dag. Beetje bikken, beetje verven beetje soppen beetje eten en potje doen! Vandaag, het is donderdag, beloofd een drukke dag voor de motorsloep te worden. Mobil wil vandaag enkele dringende zaken met de run bemanning van de Mobil Test bespreken en sturen zij met de helikopter morgenvlucht, Capt.Rottinger naar de Mobil Test. Als de heli vertrekt blijft Capt.Rottinger achter voor een werkbesprekingen met de runners.
Na het wegbrengen van de runnerkist, moet de sloep Capt. Rottinger van Mobil meenemen en hem afleveren bij de “Global Adventure” die verderop voor anker ligt. Als de sloep laat in de avond en in het donker terug keert naar huis gaat hij direct in de talies en wordt scheep gehaald en gaat de sloepbemanning, net als de rest trouwens, van een mooie nachtrust genieten.
Ter informatie, de sloep wordt in de talies gehangen en over de grote rol tot aan het sloependek opgehaald en daar aan de Jackstay geborgd. Hij wordt dus niet in de davits naar binnen gedraaid en op de stoelen gezet. Het is maar dat je het weet!
- .06 Fernando Poo 1024.jpg (112.23 KiB) 6043 keer bekeken
007 De baai van Santa Isabel. Foto N.N
Vrijdag lijkt ook weer zo’n kleurloze dag te worden ware het niet dat de Schelde opdracht kreeg zich bij de “Global Adventure” te melden. Hier moeten drie man opgehaald worden en naar Santa Isabel gebracht. Santa Isabel is de hoofdstad van het Spaanse eiland Fernando Po. Als retour lading krijgen we 2 duikers voor Tender3 mee terug. Na eerst de runners van eten te hebben voorzien gaat de motorsloep scheep, nu wordt nu wel naar binnen gedraaid en op de stoelen gezet. Halen het anker uit de grond en pikken bij het kraanschip de passagiers voor Santa Isabel op. De passagiers worden met hun bagage in de bekende basket, hangend in de kraan, bij ons op het achterdek gedumpt!
De reizen die we hier maken zijn niet lang maar wel bewerkelijk en erg gezellig! Om halfzeven laten we het anker in de schitterende baai van Santa Isabel vallen en gaat de sloep te water. Deze brengt 1ste buur Ham met de drie passagiers naar de wal. Bootsman Bennie van der Burg en 3e Machinist Willem van der Emdben fungeren als sloepbemanning. Als de 1e buur, zonder de 2 duikers, terugkeert is het al tegen achten en “tiet voor een pafke”.
Volgens de douane en Politie heeft het agentschap de manifesten voor deze twee duikers (nog) niet in orde. Als het mee (misschien)morgen? Om het wachten wat te veraangenamen heeft de havenmeester ons een wat dichter onder de wal gelegen nieuw ankerplekje toegewezen.
- .07 STS.KOPIONELLA. 1024.jpg (151.82 KiB) 6043 keer bekeken
008 18000 tonner K-klasse van de Shell, het sts Kopionella
Het eiland Fernando Po is voor mij geen onbekend eiland. In 1962 voer ik als Koksmaat/bakker op het “sts Kopionella”. Dit is een 18000 tons K-Tanker van Rederij La Corona uit ’s-Gravenhage en varende voor Shell Tankers NV. Met deze K-boot onderhielden wij weken lang een soortement lijndienstje tussen de Shell boeien in de monding van Bonny River en de baai van Santa Isabel. In 1962 konden tankers tot maximaal 14000 ton crude oil op de boeien van Bonny laden. Verder naar binnen varen kon alleen als je zo goed als leeg was, en dieper laden was niet mogelijk vanwege de ondiepten in de monding van Bonny River. Het merendeel van de toenmalige wereldtankervloot bestond uit z.g.n. 18 duizend tonners zoals de A, K en H-schepen van Shell. Zoals gezegd kon er op de boeien bij Bonny niet meer als maximaal 14000 ton geladen worden. De aldus geladen tankers gingen naar de baai van Santa Isabel om daar ten anker te wachten tot dat, in dit geval, de Kopionella, de resterende 4000 ton lading kwam brengen. Het zgn. aftoppen. De Kopionella was voor dit doel uitgerust met zware Yokohamafenders in de zij en, ook niet geheel onbelangrijk, stond er een niet bange Gezagvoerder op de brug! Per reis konden maximaal drie schepen afgewerkt worden. Wat mij het meest van deze reizen is bijgebleven waren de manden vol met verse garnalen en Gamba’s die de loods iedere keer als cadeautje voor ons mee bracht. Dat aspect mis ik nu wel!!!
- .08 Bonny River rommeltje 1024.jpg (235.48 KiB) 6043 keer bekeken
009 Zo gaan de Biafranen en Nigerianen om met hun natuur! Bonny River bij Dowsen Island Foto.N.N.
Om half tien gaat de sloep met de 1e buur, Bootsman en 3e machinist te water om de twee passagier van de wal te halen. Via de agent worden wij aan de wal uitgeklaard en om kwart voor elf is de hele bups weer terug aan boord. Halen de sloep scheep, starten het machien en gaan ankerop richting “Global Adventure”. Zijn tegen donker bij het kraanschip en geven de 2 passagier over. Gaan terug naar ons ankerstekkie bij de Mobil Test en pakken de draad van stand-by weer op.
Op 6 juni moet Rig 59 een kleine 150 ft verplaatst. Order is om bakboord achter vast maken. De crew van het Rig heeft grote moeite om onze zware strop met voorloper boven te krijgen, alles gaat hier nog op het handje, en om hun een beetje te helpen komt Ome Gerrit net iets te dicht bij het Rig en raakt daardoor een buitenboord pijp. Door deze “tik”scheurt de pijp spontaan af en is het Rig niet meer waterdicht! Voordat de Yankees het Rig in het water laten zakken willen zij eerst de schade hersteld hebben. Door dit voorval wordt de Schelde per direct afbesteld en mogen wij weer terug naar ons stekkie bij de Mobil Test. Het blijkt toch dat zij niet zonder ons kunnen en zo worden we de andere dag geroepen om ons bij Rig59 te melden. De schade is hersteld, maar nu blijkt de deining weer te hoog en wordt de move afbesteld. In tegenstelling tot gisteren blijven we nu wel stand-by. Gaan zo de nacht in en houden gaande met rondjes draaien rond het Rig. Zonder ons ook maar van iets in kennis te stellen zien we dat in de donkere nacht twee supply boten op het Rig hebben vast gemaakt en het nu aan het verplaatsen zijn. In de vroege morgen van de 8ste juni, als het zonnetje nog maar net boven de kim is, krijgen we te horen dat de Schelde bedankt is en zijn stand-by positie bij de Mobil Test weer in kan gaan nemen. Tegen de avond komt de “Western Service” ,met Captain “Wilde Bill “ aan het roer, ons van het bestelde “Potwater”voorzien. Bij deze actie worden het hekwerk en verschansing voor de bakboord roeisloep ingezet en platgedrukt. Op het verzoek van Ome Gerrit of dat het ook wat rustiger kan kreeg hij als antwoord, “dat die kut Hollanders met hun jachten hier niet thuis horen”. “Als je water wil moet je niet zeiken en als het je niet aanstaat dan zoek je maar een ander. Mij zie je niet meer”. Zo daar is geen woord Arabies bij…
De volgende dagen bestonden uit sloep varen en scheepsonderhoud. Nu de sloeptalies zoveel en vaak gebruikt worden is het wenselijk om deze talies eens te keren. Het ophalen via de grote rol laat toch duidelijk zijn gebruikssporen na op het touwwerk.
Het is algemeen bekend dat het eten aan boord niet slecht is, ’s-Morgens is er het ontbijt met versbrood, opsnit, kaas en een extra’s zoals een gebakken of gekookt ei, spek of worstjes en pap, ‘’s-Middags is er de warme maaltijd met iedere dag een andere soep, aardappelen, vlees of vis, diverse groenten en fruit na. Voor de avond hap is er brood met opsnit en kaas. Er is altijd iets extra’s zoals Bami, Nassi. Salades, pasta, Duitse aardappelen en noem maar op. Vrijdag is visdag en zaterdags is er na schoonschip maken schoot-an bij de Beting en de traditionele uitgebreide Groningse rijsttafel met Bruine Bonen of Kapucijners, afgewisseld door een lekkere vette snert met drie in de pan of pannenkoeken, ja dat gaat in de tropen gewoon door. Eens in de zoveel tijd breng ik op zondag mijn specialiteit op tafel! Een echte volle Indische rijsttafel, bij de Marine steevast “Blauwe Hap”genoemd. Uiteraard doen we het met wat er aan boord en voorhanden is. Net als toen op de “Kopionella” heb ik mij bij de voorbereiding van de “Tafel” goed voorzien van die lekkere grote Gamba’s en garnalen. Deze kosten hier geen drol in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Unox rookworst Daar tel je in 1962 aan de wal in de Holland store, 10 harde Nederlandse guldens voor neer.
- .09 Menu 2014.jpg (168.66 KiB) 6043 keer bekeken
010 Rijsttafel menu van de Schelde 1967
Na een paar dagen van betrekkelijke rust laat Tender 3 ons weten dat de Schelde de 15e van deze maand verwacht wordt bij het booreiland “Ocean Master no 2” welke zich in positie 03° 58’N en 08° 00’E bevindt.
Vertrekken met het middag uur en zijn twee uur later al ter plaatsen. Maken gelijk vast en slepen samen met de “Western Service” het Bull naar zijn nieuwe locatie. Uiteraard zijn we naar goede Smit gewoonte onder het avondeten op de beoogde locatie. Het kan niet missen! Op locatie laat de “Ocean Master 2” als eerste zijn BB anker vallen. Gaan op aanwijzing van de boormeester het anker intrekken en slepen daardoor het Rig in diverse richtingen over de boorput heen. Hierna laat het Rig zijn andere ankers vallen zodat de aanwezige boten ook deze ankers in kunnen trekken. Dit is totaal anders werken als dat wij later gewend zijn met de AHT boten. Als de ankers houden moeten wij, samen met de Westeren Service ,de “Ocean Master 2” boven het te boren gat houden. De volgende morgen laat de Boormeester weten dat een van de ankers niet heeft gepakt en opnieuw gezet moet worden. Als het Rig opnieuw boven de ankerdrop getrokken is laat hij het anker vallen en gaat het intrekken weer beginnen. Als het anker uiteindelijk pakt is het weer te slecht geworden om te kunnen zakken. Zo is er altijd wat!
- .10 Jan,Ferry en Hans 1024 x.jpg (150.18 KiB) 6043 keer bekeken
011 De boog kan niet altijd gespannen staan. Hans Ferry en Jan
De tijd vliegt als je er achter kom dat het alweer zaterdag is. Dat is vandaag schoonschip maken, borreltje doen en bruine bonen eten. Om half twee laat de Ocean Master no2 weten dat de poten aan de grond staan. Als de Schelde even achteruit komt dan kan hij los gegooid worden en is gelijk bedankt. Halen de draad binnen en keren terug naar de Mobil Test om de stand-by dienst te hervatten.
Wat er precies aan de hand is wordt mij niet verteld, maar ik mag het wel opruimen. De hele dag, tot aan donker worden toe, vaart de sloep heen en weer om alle verse en diepvries proviand van de Mobil Test over te varen. Bij het in ontvangst nemen van het vlees en de diepvriesproducten moet ik constateren dat al deze producten ontdooid zijn en tegen het randje van afkeuren zitten. Ik laat stuurman Ham en de Ouwe weten dat ik over een vrieskast beschikt niet over een invrieskast die tot -18° gaat! Het zal mij benieuwen of dat ik het met deze buiten temperaturen voor elkaar kan krijgen om alles weer goed te krijgen.
- .11 Rigmove met de Schelde 1024x.jpg (62.9 KiB) 6043 keer bekeken
012 De driepoter Ocean Master No2 achter de Schelde
----------------------------------------------------------------------------------------------------------