Pagina 189 van 189

Re: Smit & Co

Geplaatst: 11 okt 2018 00:24
door Harry G. Hogeboom
....stukje over de gezonken sleephopper zuiger Maas
Inderdaad Cor, interessant, ik zou wel eens willen weten HOE dat bakkie kwam, een vrijwel nieuwe hopper....aaahwel 1975....toen had ik nog "compressie & brandstof op alle zuigers" :lol:

Re: Smit & Co

Geplaatst: 11 okt 2018 14:42
door Breeze
Afbeelding
Hier staat de reden van het zinken vermeld, maar of dat een bevredigende verklaring is ...
Foto komt uit een grote serie foto's met veel glasnegatieven geschonken door de familie Smit aan de lokale Historische Vereniging..

1975 Was het eerste jaar dat ze mij probeerden wijs te maken wat een kokerzaadhout was (en BB en SB). De hopperzuiger Maas was een soort proefschip met een onderwaterpomp waarbij helemaal onderin de zuigbuis de waaier horizontaal was gepositioneerd. Dus de aanzuig was vlak boven de zee/rivierbodem. Dit alles iirc. Kan me wel goed herinneren dat het idee briljant was, maar in de praktijk was de pomp veels te zwaar en onhandelbaar onderin. Dus werd hij na een paar jaar vervangen door een normale zuigbuis.

Adri

Re: Smit & Co

Geplaatst: 11 okt 2018 20:53
door Harry G. Hogeboom
wat een kokerzaadhout was etc. ....en " navigatiefout"
Dat duurde zeker wel even vooor dat " kokerzaadhout" op de hard-drive was ingebrand Adri??.....van die navigatiefout geloof ik geen barst??.....dit is vast een bakkie wat met " pompen of verzuipen" heeft te maaaak'n! :lol:

Re: Smit & Co

Geplaatst: 11 okt 2018 22:04
door Breeze
Afbeelding

Zie nu pas dat er 2 idioten onder het schip zaten tijdens de stapelloop. Als de arbeidsinspectie dat had gezien ... Of zouden ze de klemmende klink hebben moeten losslaan?

Adri

Re: Smit & Co

Geplaatst: 11 okt 2018 22:42
door v+d
Er gebeurt niets hoor dat schip loopt achterwaarts weg(hopen ze). Die met die handspaak wipt de boeg nog wat op :wink:

Re: Smit & Co

Geplaatst: 12 okt 2018 03:53
door Wim Plukker
Betreffende die "Maas" die is afgezonken terwijl ze gemeerd voor de kant lag tijdens repareren. Dit kun je concluderen uit het feit dat de zuigbuis voor zover aanwezig aan dek ligt en het service frame en het voorste gedeelte in de steigers staat. Pijp zit in ieder geval niet voorgaats. Eea is niet zo heel goed zichtbaar maar de bergers zullen geen enkel nut hebben gehad van het in de steigers zetten van wat dan ook. Misschien was DC wel bezig met ombouwen van pomp op de kop naar UWP. Ik heb hier een artikel van de nieuwbouw van de "Maas", zal ik plaatsen in het hopper topic.
De navigatiefout verwijst naar de uiteindelijke ondergang nabij Macau van de "Maas" ongeveer ten tijde van CLK vliegveld werken in HK, 1993. Hierbij voer het schip volgeladen over een ondiepte die niet in de kaart stond en kapseisde en zonk binnen enkele minuten met verlies van levens van opvarenden. Zie ook https://www.tijd.be/algemeen/algemeen/z ... 135686.htm (moet je helaas inloggen)

Re: Smit & Co

Geplaatst: 12 okt 2018 13:18
door Breeze
Na enig nadenken snap ik nu de afkorting UWP, maar DC kan ik nog steeds niet thuisbrengen.

Adri

Re: Smit & Co

Geplaatst: 12 okt 2018 13:51
door Wim Plukker
DC=DeCloedt, maar dat klopt niet zag ik in het nieuwbouwartikel.
Opdrachtgever was Societé General de Dragages, de D in de pijp bracht me op het verkeerde been.
Nou ja, uiteindelijk is het allemaal onder de paraplu van DeMe terechtgekomen.

Re: Smit & Co

Geplaatst: 12 okt 2018 19:55
door kabo
NL-HaNA_2.24.01.09_0_902-0588.jpg
NL-HaNA_2.24.01.09_0_902-0588.jpg (147.72 KiB) 170 keer bekeken
De Tyne en de Witte Zee op weg naar INdie met een tin baggermolen 1/3/1947 in de Noordersluis in IJmuiden.
gr.Bas