Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Smit & Co

Bericht door Klaas Buytenwegh » 08 jun 2019 18:39

Volgens mij zien we hier foto's van de Roode Zee van 1938 en die van 1949. Twee verschillende schepen, kijk maar eens naar het model en de plaats van de schoorsteen. Ik denk dat dit geen foto's van een en dezelfde sleepboot zijn.
Grt.
Klaas

Koos
Berichten: 547
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Smit & Co

Bericht door Koos » 08 jun 2019 18:49

Hallo Klaas,
Inderdaad, nu je het zegt, en denk dat je doelt op de kleurenplaatjes tov. zw/witte, kan je best wel eens gelijk hebben.
En zal het ook wel zo zijn.
Sorry, maar in ieder geval weer een inhaakpunt waarover de kenners zich kunnen uitleven.
Gr. Koos

roy
Berichten: 11132
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Smit & Co

Bericht door roy » 08 jun 2019 19:16

Het is nog veel erger !.
In deze serie "Roode Zee" en "Rode Zee" sleepboten zie ik zelfs 3 generaties Rooiezeeën. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos
Berichten: 547
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Smit & Co

Bericht door Koos » 08 jun 2019 19:37

Ha’k die 4e d’r ook wel gelijk bij kunnen zetten🤫
Hadden we het hele gezin bij elkaar gehad.🤗
Of zat er tussen die 1e stoomboot en die zw/w RZ
nog een stoomboot ?
Maarja, mbt. die laatste, en denkelijk de nr.4 uitvoering, heb ik een poosje terug al eens wat van op gezet.
Maarja “Rooie Zeeen” zijn er altijd al in overvloed geweest toch ?🤭
Gr. Koos

roy
Berichten: 11132
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Smit & Co

Bericht door roy » 08 jun 2019 20:44

Ja Koos, dat klopt weer helemaal. 8) :wink:
Maruh, op de Rooie Zee varuh ok skeepe. En tja, een beetje een vent...………….enz. :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos
Berichten: 547
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Smit & Co

Bericht door Koos » 08 jun 2019 20:55

‘k ben blij da’k ‘t niet begrijpt 🤷‍♂️💁‍♀️🤷‍♀️🙋‍♂️
Gr. Koos

kabo
Berichten: 675
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Smit & Co

Bericht door kabo » 09 jun 2019 17:27

NL-RtSA_4121_263-1.jpeg
NL-RtSA_4121_263-1.jpeg (143.41 KiB) 295 keer bekeken
NL-RtSA_4121_263-2.jpeg
NL-RtSA_4121_263-2.jpeg (141.81 KiB) 295 keer bekeken
Bergingsmateriaal laden in de Bernhard John in 1956 voor de berging van schepen e.d. in het Suez Kanaal door Smit Tak.
gr.Bas

Sparks N978
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2019 10:25
Locatie: Pijnacker

Re: Smit & Co

Bericht door Sparks N978 » 16 jun 2019 20:30

Fraaie foto's Bas.
laatste keer dat ik in de buitenhaven met een sleepboot lag was rond 1976 met de ombouw van de Smitlloyd 11 naar Smit Salvor. We kregen een erg fraai nieuw radiostation. Ik was helemaal happy.....
We werden stationsboot bij Jamaica.

Ook al weer een hele tijd geleden.
Grtz Tiel , sparks RH978

roy
Berichten: 11132
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Smit & Co

Bericht door roy » 16 jun 2019 21:21

Was dat niet de "Smit Lloyd 103" ?.
Dat werd n.l. in 1977 de "Smit Salvor", (2), en in 1985 de "Caribbean Salvor".
De "Smit Lloyd 11" voer van 1967 tot 1986, kreeg toen de Bahama vlag en werd enige maanden later in Recife gesloopt !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Klaas Buytenwegh
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Smit & Co

Bericht door Klaas Buytenwegh » 16 jun 2019 21:36

Ik weet dat die nief wordt bedoeld, maar de Clyde heeft ook die naam gehad volgens mijn foto's. Ik weet niet of de ex 103 of de Clyde de eerste was?. Welke van de grote Smit-Lloyds is er toen vergaan bij Durban/Kaapstad.
Grt.
Klaas

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 259
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door renirie » 16 jun 2019 21:53

Dat was de 102
Vijf opvarenden verdronken.
Stuurman en matroos gered.

Groet
Hennie
keep on ringing the bells

Klaas Buytenwegh
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Smit & Co

Bericht door Klaas Buytenwegh » 16 jun 2019 22:13

Hennie,
Bedankt, als ik me goed herinner kwam dit door de deklading ( stabiliteits probleem).
Grt.
Klaas

roy
Berichten: 11132
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Smit & Co

Bericht door roy » 16 jun 2019 22:17

De 1e "Smit Salvor" was de "Clyde",( 1957-1973 ).
In 1973 werd de "Clyde" verbouwd en kreeg de naam "Smit Salvor", (1).
In 1978 werd ze overgeheveld naar de Griekse samenwerking met Salvor en kreeg de naam "Matsas Salvor".
In 1990 werd ze verkocht en kreeg de naam "Seawolfe" en enige jaren later verbouwd tot jacht.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

roy
Berichten: 11132
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Smit & Co

Bericht door roy » 16 jun 2019 22:22

De ondergang van de "Smit Lloyd 102" heeft altijd erg gevoelig gelegen. De ramp vond gedurende de nacht plaats.
Het achterdek lag vol met casing pipes. Door achterop lopende zeeën sloegen deze vol en voor het water weg kon lopen kwam een 2e grote golf die het schip deed snijden en werd onder water gedrukt.
Dit is de oorzaak, maar dan wel heel kort door de bocht. Eigenlijk wil ik er ook niet over praten. :(

Toch, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Klaas Buytenwegh
Berichten: 233
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Smit & Co

Bericht door Klaas Buytenwegh » 16 jun 2019 23:51

Roy,
Bedankt voor de uitleg.

Grt.

Klaas

Plaats reactie