Varen op West Afrika

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Varen op West Afrika

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
In 1954 werd deze Marianne gecharterd door de Holland West Afrika Lijn (HWAL).
Verder weet ik niks van dit schip.
Misschien weet iemand anders er wat meer over te vertellen.

groeten
Evert Sikkema

Patru (R.I.P)

Re: Varen op West Afrika

Bericht door Patru (R.I.P) »

Voor verzamelaars.
De Bonita van de Noorse reder Ugland, Grimstad. Bouwjaar 1954, Werkspoor-Lugtmotor KEBS 605/110.
In 1964 bij Hoek van Holland gekiekt op weg naar zee, in charter voor de HWAL.
Bonita HWAL Nw Waterweg 1964.jpeg
Bonita HWAL Nw Waterweg 1964.jpeg (100.21 KiB) 904 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Varen op West Afrika

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Een nieuwe haven in Nigeria verdubbelt de vrachtcapaciteit aldaar

22 januari 2023

Driekwart van de wereld is bedekt met water en tot 90% van de wereldhandel vindt plaats over zee. Zeehavens en scheepvaart zijn cruciaal voor het verloop van de wereldhandel.

+
port of lekki - nigeria.jpg
port of lekki - nigeria.jpg (66.35 KiB) 540 keer bekeken
+

Afrika heeft relatief weinig natuurlijke havens die beschutting bieden en diep genoeg zijn voor grote schepen. Langs de Atlantische kust van West-Afrika bestaan bijvoorbeeld alleen natuurlijke havens in Freetown en Lagos. Bijgevolg zijn kunstmatige havens uitgehouwen in lagune- en rivierhavens, die langs de kustlijn lopen van Marokko tot Zuid-Afrika. Sinds het einde van de negentiende eeuw is aanzienlijke kapitaal- en technische knowhow aangewend om Afrikaanse havens toegankelijk te maken voor de zeescheepvaart.

Sinds de jaren negentig zijn Afrikaanse landen bezig met een 'havenwedloop' om uit te groeien tot het scheepvaartknooppunt voor hun regio.

In deze context is de recente voltooiing van de US $ 1,5 miljard Lekki Deep Sea Port in Lagos, Nigeria, veelbetekenend.

Lekki is een van de zes grootste havens van Afrika. Het is de eerste volledig geautomatiseerde haven van Nigeria, en de grootste. Het heeft de capaciteit van de havens van Lagos, die al 25 jaar hetzelfde was, meer dan verdubbeld. Het zal plaats bieden aan 's werelds grootste vrachtschepen en zal naar verwachting de wachttijden voor vracht terugbrengen van meer dan 50 dagen naar twee dagen.

De moderniteit en efficiëntie zullen naar verwachting van Nigeria een regionaal knooppunt maken en het BBP (Bruto Binnenlands Product) van het land stimuleren. Het is de bedoeling om 170.000 directe en indirecte banen te genereren, miljarden dollars aan belastinginkomsten voor de staat Lagos en Nigeria, en een omzet van US $ 361 miljard in de komende 45 jaar.

Het hele project moet een multiplicatoreffect hebben op de handel, de industrie, de landbouw en kleine ondernemingen die er via verschillende vervoerswijzen mee verbonden zijn.

Een combinatie van factoren bepaalt het succes. Deze omvatten het vermogen om te voldoen aan de eisen van de scheepvaart; zijn efficiëntie en concurrentievermogen in de nationale en internationale context; de coördinatie van beleid; de manier waarop vervoerswijzen samenwerken; de staat van de binnenlandse economieën; en de toepassing van technologie.

De havengeschiedenis van Nigeria
In het koloniale Nigeria vond tussen 1850 en 1950 een belangrijke havenontwikkeling plaats ten behoeve van Groot-Brittannië. Tijdens de wereldoorlogen en de Grote Depressie (1929-1933) was de scheepvaart geconcentreerd in enkele havens. Maar toenemende import en export in welvarende tijden vereiste meer functionerende havens om het grotere handelsvolume aan te kunnen.

Lagos en Port Harcourt kregen bekendheid omdat ze spoorverbindingen naar het achterland hadden. Port Harcourt is ontstaan als afzetgebied voor de steenkoolexport vanuit Udi, nabij Enugu in het oosten van Nigeria, en de tinexport van het Jos-plateau. Lagos was de belangrijkste haven van West-Afrika geworden na uitgebreide havenwerken tussen 1892 en 1914 toen het zijn eerste oceaanstomer verwelkomde. Het behandelde het grootste deel van de buitenlandse handel van Nigeria tot in de onafhankelijkheidsperiode.

De burgeroorlog van 1967-70 dwong de goedkeuring van een beleid van havenconcentratie in Lagos. De havencongestie in Lagos werd verergerd door de eisen van de naoorlogse wederopbouw. Enorme olie-inkomsten, na het Arabisch-Israëlische conflict van 1973, financierden massale invoer.

Door een slechte planning werden de Nigeriaanse havens eind jaren zeventig opgezadeld met een armada van met cement beladen schepen. De congestie legde het land enorme overliggelden op. En de containerisering, waarvoor de bestaande zeehavens ongeschikt waren, maakte het noodzakelijk om de haven van Apapa uit te breiden en in 1977 de Tin Can-haven in Lagos te creëren.

In de jaren tachtig en negentig overtrof de groei van de nationale economie de geïnstalleerde capaciteit van de Nigeriaanse havens. Tegelijkertijd kregen Nigeriaanse havens steeds meer bekendheid vanwege inefficiëntie, vervallen infrastructuur, niet-concurrerende tarieven en systematische corruptie. Andere West-Afrikaanse havens boden betere diensten, dus het verkeer ging daarheen.

De Nigeriaanse regering nam uiteindelijk in 2005 het verhuurdersmodel van havenbeheer over: staatscontrole werd vervangen door een systeem van concessies. Dit verbeterde de havendienstverlening, maar overbrugde de kloof tussen capaciteit en volume van het containervervoer niet. Zo ontstond het idee van de Lekki Deep Sea Port.

Het potentieel van de haven van Lekki
Lekki zal naar verwachting directe en geïnduceerde bedrijfsinkomsten genereren die worden geschat op US $ 158 miljard, een kwalitatieve impact op de productie-, commerciële en dienstensectoren, en een multiplicatoreffect van meer dan 230 keer de bouwkosten. Het zal een enorme toestroom van mensen, bedrijven en investeringen aantrekken.
De nieuwe faciliteit zal het industriële en petrochemische complex ondersteunen, inclusief de Dangote-raffinaderij, de grootste ter wereld, gelegen in de Lekki Free Trade Zone. Het is klaar om investeringen aan te trekken in de orde van grootte van US $ 20 miljard in de eerste paar jaar. Met een luchthaven in de buurt wordt de haven onderdeel van een Havenstad voorzien van allerlei soorten logistieke infrastructuur.

De haven van Lekki zou de congestie in de oudere havens in Lagos moeten verminderen en het verloren verkeer van de geheel door land omgeven Tsjaad en Niger moeten helpen herstellen, dat was omgeleid naar efficiëntere havens in de subregio.

De haven positioneert Nigeria ook om de Afrikaanse continentale vrijhandelsovereenkomst te optimaliseren.

Zwakke punten
Het lijkt er echter op dat het project last had van enkele planningsfouten. Er zijn geen voorzieningen voor het afvoeren van vracht per spoor en de wegeninfrastructuur is ontoereikend voor het verwachte verkeersvolume.

De andere uitdaging is de aantasting van het land rond de haven van Lekki en het toekomstige congestieprobleem. Tenzij de deelstaatregering drastische maatregelen neemt op grond van de Land Use Act om land te verwerven in het algemeen belang voor de toekomstige uitbreiding van de haven, zal dit een herhaling zijn van de problemen van oudere havens die worden ingesloten door ongepland industrieel, stedelijk en commercieel landgebruik.

Het project geeft aan dat publiek-private samenwerking de beste manier is om belangrijke infrastructuurprojecten te plannen en op te leveren. Lekki Port LFTZ Enterprise Ltd is voor dit doel opgericht, met investeringen van China Harbor Engineering Company Ltd, de Singaporese Tolaram Group en de Nigeriaanse overheid.

Maar het heeft het potentiële nadeel van onbenutte capaciteit als de economische vooruitzichten die het motiveerden niet werkelijkheid worden. Dan zou de enorme investering in het diepzeehavenproject een enorme last van onbetaalde schulden worden.
+
port of lekki - arrival gantry cranes september 2022.jpg
port of lekki - arrival gantry cranes september 2022.jpg (68.35 KiB) 540 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Varen op West Afrika

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

cma cgm mozart.jpg
cma cgm mozart.jpg (66.4 KiB) 347 keer bekeken
+
Het eerste containerschip dat afgelopen maandag afmeerde in de nieuwe haven van Lekki / Nigeria
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen op West Afrika

Bericht door jdbvos »

Gek he, maar ik heb allerminst behoefte om daar eens te gaan kijken...
Maar m'n oude wens is blijkbaar nooit uitgekomen; dat eoa schip zou vergeten z'n achtertrosje los te gooien en heel Nigeria naar de vergetelheid zou slepen...
Ik betwijfel ook ten zeerste dat Nigeriaans vernuft die haven heeft ontworpen, gebouwd en toegerust. Volgens mij heeft de lange vinger van China daar op de kaart geprikt....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Varen op West Afrika

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

JdbVos schreef
Volgens mij heeft de lange vinger van China daar op de kaart geprikt..
Helemaal correct

The new Lekki Deep Sea Port is 75% owned by the China Harbour Engineering Company and Tolaram group, with the balance shared between the Lagos state government and the Nigerian Ports Authority.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen op West Afrika

Bericht door Harry G. Hogeboom »

with the balance shared between the Lagos state government and the Nigerian Ports Authority
.
En dan mag je drie X raden hoeveel sloffen Marlboro en dozen Cubaanse sigaren er aan die "balans" kleefden :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Varen op West Afrika

Bericht door Jinny »

En reken maar dat als het project gaat lopen wie er het meeste geld uit haalt.
En mocht het floppen, wie de rekening betaalt.
De Chinees zal wel zorgen dat ie z'n investering terug krijgt en dat de Afrikaan met de schuldenlast blijft zitten.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Varen op West Afrika

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

twee plaatjes van het varen op west Afrika. Jaren 70 denk ik zo Welke havens helaas onbekend
+
west afrika - 01.jpg
west afrika - 01.jpg (80 KiB) 438 keer bekeken
Hier nog een mobiele kraan van Pettibone Us Made op de kade, zou Monrovia kunnen zijn.
+
west afrika - 02.jpg
west afrika - 02.jpg (137.66 KiB) 438 keer bekeken
+
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen op West Afrika

Bericht door v+d »

Met al dat Bedford gedoe is Lagos of Apapa in ieder geval Nigeria.
De andere foto kan wel Monrovia zijn.


Plaats reactie