Varen op West Afrika

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Varen op West Afrika

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Naar aanleiding van onderstaande inzending van Roy maar een nieuw topic ingeschoren over West Afrika.
Lagos is een heel dankbaar onderwerp. :wink:
All the best
Jos

Hoe zou het toch komen dat mensen van de wal, zeevarenden vaak als rassistisch bestempelen.
Zouden we met z'n allen als ( ex ) zeevarenden toch als "ervaringsdeskundigen" gezien mogen worden !?.

Als een delegatie uit Den Haag naar zo'n knoeke land vliegt, wordt de rode loper uitgeroldt en de "hoogwaardigheids bekleders" met alle egards ontvangen.
Als een zeevarende het land per vliegtuig binnenkomt, of juist wil verlaten, moet hij / zij zich overal doorheen kopen.
En dan heb ik het nog niet eens over de manier waarop vaak je behandeld / benaderd wordt.

En dan varend zo'n Micky Mous country binnenkomen. Het gedonder begind al bij de fairway buoy als Mr. Pilot aan boord komt. Het eindigd pas als je in omgekeerde richting hetzelfde land weer verlaat.
Voorbeelden te over. Toch !!! ???.

m.v.g. Roy

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Apelandjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Roy
En dan varend zo'n Micky Mous country binnenkomen. Het gedonder begind al bij de fairway buoy als Mr. Pilot aan boord komt. Het eindigd pas als je in omgekeerde richting hetzelfde land weer verlaat.
Tja dat dachten "all the locals" eeuwen lang als ze weer zo'n " Indiaman met bulderende kanonnen" aan zagen komen.
"WIJ" kunnen daar niks doen maar het is wel een feit dat de tijd van " een Cookie van ons EIGEN deeg" is aangekomen!!!! denk ik zo maar :wink: de voorbeelden zijn er overal om ons heen.

In het Engels heet dat " THE shoe is on the other foot" wat niet noodzakelijk de ervaring prettiger maakt overigens!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Harry,

Koekje van eige deeg dat zie ik toch anders.
Wij blankies kwamen overal met onze schepen,bewapend met kanonnen
en hebben de bevolking in die landen over het algemeen niet al te best behandeld.
Maar nergens is het zo, n grote corrupte rotzooi alsin Afrika.
Altijd bedelen give me give me.
Waarom hebben we nooit last van de Vienamnezen,Chinezen etc etc die hier in Nederland rondlopen maar wel van Afrikanen.Gerekend van Noord naar Zuid.Die knakkers op dat continent hebben een mentaliteit die heel anders is dan onze mentaliteit.In de oost en Zuid Amerika hele oude "beschavingen"Afrika????

Hier een foto's van honden die beesten hebben
Afbeelding


Afbeelding

Kwam de laatste jren vaak in Afrika,Zuid Afrika,Zimbabwe,Mozambique,
Zambia,maar was altijd weer blij als ik er weg was.(mijn broer woont daar)
Ik weet dat het niet van die mooie woorden zijn net voor Kerst,maar zo zie ik het.

De natuur is er fantastisch
groetjes uit een zonovergoten Breda
Il parle Il a parle
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Harry,

Ik voel me niet verantwoordelijk voor hetgeen onze voorvaderen in een V.O.C. of W.I.C. tijd allemaal uitgevreten hebben. Dat hier allemaal niets van klopt begrijpt ieder wel nadenkend mens.

Moet ik dan nu alle Duitsers nog kwaad aankijken, of Den Spanjool haten vanwege de gruweldaden die onder leiding van de hertog van Alfa, ( Mechelen, Zutphen en Naarden uitgemoord ), uitgevoerd zijn !?.

Neen, het zit m.i.z. heel anders in elkaar. Het is gewoon een cultuur die men zich aangemeten heeft. Een diep-en-diep treurig voorbeeld is het fameuse Suez- c.q. Marlboro-Canal...................
Wat nu in Angola, naar aanleiding van het zinken van de "M.S.3", gebeurd is ook zo'n fijn voorbeeld hoe men met hun medemens meent te moeten omgaan.
Dat heeft niets met medemenselijkheid te maken, maar alles met een graaicultuur. En dat in zo'n vermeende Heilstaat waar gelijkheid hoog in het vaandel zou moeten staan..........................

Neen, dit soort landen wil een economisch niveau hebben zoals de westerse wereld die kent. Er zelf iets voor doen is echter iets heel anders. Daar gaat men blijkbaar erg gemakkelijk aan voorbij.
Ook "wij" zijn eens in een boomstam van de Rijn af komen zakken. In Afrika varen ze er nu nog in rond. Wel milieu vriendelijk overigens................

Zo dat was even om het juiste zondagochtend gevoel te krijgen !.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Roy,

Ik vaar met je mee.
gr Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Koekies van eigen deeg

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Roy, Cor et all,

En OOK een "Goede Zondagmorgen" :lol: :D , zoooo hebben we toch de conversatie van " Varen op Afrika" op gang gekregen lijkt me zo.

Toen ik daar in mijn jonge jaren links en rechts "rondroste" heb ik ook m'n ogen goed de kost gegeven en mijn ervaringen zullen best niet veel verschild hebben van die van jullie en daar heb ik ook best het nodige kommentaar op, NOCH voel ik me verantwoordelijk voor wat " m'n voorvaderen hebben uitgevreten".
Enig inzicht in de Koloniale geschiedenis verstrekt echter wel een beeld van "begrip van de situatie".
Roy z'n referentie naar o.a. de 2e Wereldoorlog geeft daarmee ook duidelijk weer dat het slechts een heeeeel korte tijd geleden is dat "WIJ" en daarmee bedoel ik dus de " geciviliseerde Europese WIJ" elkaar met het meest moderne wapentuig de strot afsneden en gedurende dit process bekant de hele wereld naar de galamiesjes hielpen. Ik zal hier maar niet verder ingaan op NOG meer recente ervaringen zoals in Kosovo en weet ik wat!! Het IS uiteindelijk Zondagmorgen :wink: :roll: !!

Ik wil met mijn opmerkingen alleen maar even de nadruk leggen op het feit dat " WIJ" ( DE ROYAL Blanke Westerse Europese en o.a. Beschaafde Gristelijke Nederlandse Koopvaardij WIJ") misschien niet zo onmiddellijk klaar moeten staan om die vogels daar allemaal voor "teringlijers" ( da's MIJN woord!!) uit te maken. ( D'r lopen d'r best een flinke partij rond waar dit WEL op van toepassing is, maar waaaar NIET?
DE voorbeelden zijn er te over dat met dit soort "Bakkies" de "Apelandjes" met de gebakken peren bleven zitten, dus dat die lieden NU, terwijl ze in de "Spotlight" zijn met de crew daar " Hooi maken als de zon schijnt" en " Cash on the barrel" willen DAT hebben ze best NIET van een vreemde geleerd.

DAT dit om de donder geen prettige zaak is voor de bemanning van de MS 3 hoeft verder geen betoog, DIE zitten zoals gewoonlijk met " bemanningen" tussen de proverbial "Rock and a Hard place"

IK moest alleen maar even denken aan die Zwarte man op de kade in Luanda in toenmalig Portugees Angola ( of hoe dat ook heette toen, even gecorrigeerd voor de duidelijkheid) die in " het zal pak weg 1966 zijn geweest" werd afgetuigd waar de honden geen brood van lustten op de kade naast de " Forest Hill of Town" terwijl we water aan het laden waren. Hij was bezig met de brandslang op te tuigen en DAt ging zo'n Portugese BASTAARD niet naar de zin, waardoor hij vervolgens de zweep voor den dag haalde en er NIET voor schroomde om dit ONDER onze ogen te doen!! WIJ ( ikstond aan de reling te kijken met een paar maten!) hadden daar natuurlijk het nodige kommentaar op tegen die Portugese padjer, spraken redelijk Spaans toendertijd, maar DAAR had onze Koloniale Vriend glad schijt an!!

En DAT deed ie waar we BIJ stonden!!!!

Ik wil maar even zeggen waarde kollega's van uit de tijd " Toen geluk nog heeel gewoon was" :wink: :roll:
Als IK nou eens heel toevallig de zoon van die Zwarte man was geweest en ik had "eindelijk m'n kans"?? Wie weet wat IK dan gedaan zou hebben???? Misschien moeten we blij zijn dat we d'r met een paar flinke zakken met geld vanaf komen!!!!

Waarmee ik NIET instem met hetgene daar NU gebeurd, foto's van Cor inclusive, maar " What goes UP, MUST come down!!!"

En uuuh Roy, ik heb nog steeds de Radio en de fietsen niet terug van de Moffen, NOCH heeft m'n vader OF z'n erflaters enige vergoeding ontvangen voor de 2.5 jaar min of meer dwangarbeid van de beste man in Berlijn in 1942-1944, om nu over z'n opgelopen trauma maar even niet te spreken!!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Mooi geschreven Harry; man naar mijn hart 8)
jurrie

Bericht door jurrie »

wat die angolezen doen is niet zo gek hoor.... ze hebben een wrak cado gekregen vlak voor luanda... dus dat ze een bankgarantie eisen is normaal.... en vergeet even niet dat in spanje , onze waardige eeg partner, er ook mensen vastgehouden werden na dat zinken van die tanker. denk je nou heus dat als die mensen al thuis waren, de rederij haast had met poen te sturen? lekker er afstand van doen en onder de wrakken wet van angola laten vallen wordt het dan en snel even de verzekerings premies opstrijken. mischien zijn die angolezen wel slimmer dan nederlanders. krijg hier a u b niet het idee dat ik een afrika fan ben, verre van dat. maar ik weet ook hoe er gesjoemeld wordt door rederijen.


gr jurrie
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Cash on the barrel.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jurrie,

Nou daar "midden in die Prairie" waar jij zit zijn ze zo gek nog niet!! :wink: :lol:
Want ZOO is het, ik vindt ook persoonlijk dat die jongens daar redelijk wakker zijn, als die bemanning "foetsie is" dan staan ze plotseling "achter an in de Line Up" dus die jongens die daar nu vast zitten moeten even zweten tot hun baas de poen op tafel legt, en da's uiteraard vervelend en wenst niemand (en zeker geen oud collega's!) ze toe.
Maar dit geeft nu net aan het " meten met 2 maatstaven" waar we ons allemaal nog wel eens schuldig aan maken. Als " WIJ" het doen dan wordt het als "slim" gezien, als " ZIJ" het doen dan zijn het plotseling flikkers :roll: :D
en DAT ligt heel vaak ten grondslag aan een hoop gelul in de wereld.

Een ander onderwerp maar "insgelijk"!!!
Toen Sukarno vlak na de 2e Wereldoorlog, de Nederlandse regering redelijk diplomatiek informeerde dat het NU toch echt tijd was om op de donderen uit Indonesie; TOEN stuurden ze hem naar Boven Digoel ( i.p.v. om zich te realiseren dat hier een kans was!!!) nee een hele hoop geklootzak en dooie Hollandse jongens en "bakken met geld" later, mede door die Lange Luns werden we met een hoop gelazer EN "hard feelings" er uit gedonderd in de " Parel van Smaragd" Maar DAt leren we niet in de schoolboekies!!!
Dus tja, het IS allemaal maar net zoals je het bekijken wil!! :wink:
En over de "slavenhandel" en de Nederlandse rol daarin van nog geen 150 jaar geleden zullen we het nu maar niet gaan hebben, het IS uiteindelijk Zondag en we hebben vroeger allemaal bij de " Gristelijke Nederlandse Kooppvaardij" gevaren :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Harry Roy Cor Jurrie en all.
Voordat voordat we ontaarden in echte discriminatie, het continent Afrika is een broedplaats van ellende en piraterij de laatste 40 jaar.
Voorheen mocht ik graag aan de oost of westkust komen, zelfs in Paul Kruger landen.
Het schuldig voelen dat er van de 20 slavenschepen er 17 onder Nederlandsche vlag voeren, daar veeg ik gewoon me verenhouder mee af.
Het was de lokale bevolking die hun eigen mensen verkochten, naar het voorbeeld van de Arabieren, die al voor dat het kerstkind geboren was al een flinke zo niet een hele Flinke slavenhandel had.
Nog even terug komende op de broedplaatsen van Piraterij, het gewezen tropisch paradijs, {waar menig Nederlander gestorven is voor de glorie van het nu dus zo vermaarde en beroemde VOC} een voormalig rijksdeel, waar kneuterboertjes in een klap beheerder werden van plantages {voor de onderneming} om de rijken nog rijker te maken, en de bevolking voor een appel en een ei het vuile werk laten verichten, terwijl boeren mien zich een accent aan ging leren, dat je ook veel zag bij de onderofficieren van de Marine die toen in de rijksdelen een waljoppie hadden, voor een paar jaren.
Dus laten we ons wel wat toleranter uitlaten over die Afrikanen, persoonlijk heb ik een schurft aan de meesten, maar vergeet niet dat ik dat soort alleen maar uit de havens ken, en dat slimme jongens daar de macht nog kunnen pakken omdat er bijna voor het klootjes volk geen scholen zijn.
Tot zover even mij commentaar op Afrika, en uiteraard, dat er bemanningsleden vast gehouden worden alleen voor dat stinkgeld, dan moet ik ook eerlijk zijn, zoals Jurrie dat uitgelegd heb, zijn het goede leerlingen geweest van de witman of pappa Blanca, en om Harry even te herhalen
what comes up
must go down

effe voor Roy
Moet ik dan nu alle Duitsers nog kwaad aankijken, of Den Spanjool haten vanwege de gruweldaden die onder leiding van de hertog van Alfa, ( Mechelen, Zutphen en Naarden uitgemoord ), uitgevoerd zijn !?.
Over die Spanjolen is het ook heel ver voor mijn tijd, en weet ik dat alleen uit geschiedenis boekjes, dus daar heb ik minder moeite mee als met die moffen, wat ik dus 3jaar lang alleen fragmenten van de hongerwinter komen af en toe terug.
En dat er op de Tugelaweg in Amsterdam oost zomaar mensen neergeknald werden, ook nog na de bevrijding.
Dat het ouwe mensie haar leven lang nog in doodsangsten heeft geleefd, omdat er een smerige NSBer op de hoek woonde, die haar verraden had omdat ze onderduikers had.
En in mijn jeugd en zelfs nu nog heb ik een grote schurft aan moffen heb als ze die grote bierblik van hun openzetten bij ons is alles beter, en dat heb ik ook thuis op zolder, en op Egmond; dat is mijn zandkuil,
Dan kijk ik nog alle moffen kwaad aan wat voor jou geschiedenis is,
Ik was erbij, niet als een grote jongen, maar wel als een kleintje die vele littekens van die moffen heb overgehouden.
Hier laat ik het er maar bij, anders wordt ik weer kwaad ook.
Sans Rancune

Groetjes Bram :D


Plaats reactie