Varen op West Afrika

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

West Afrika

Bericht door Ton Pekel »

Ahoy Jos
Heb jij nog dat visitekaartje van Club 22 en 21 van Lagos/Apapa in je archief ?
Zoja...zou je dat willen plaatsen ?
Een van de smerigste clubs jaren 1968-70 in die streek vond ik persoonlijk, hoewel we er altijd weer heen gingen.
Ik heb jaren geleden dat kaartje weggegooid helaas..... !
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ton,
Ik heb helaas geen visitekaartjes van deze, inderdaad smerigste keilewinkel op de hele aardkloot. :(
Maar zoals je zegt, op de een of andere manier zat je er 's avonds toch vaak een afzakkertje te nemen.
Het was net buiten de poort, dus ergens redelijk veilig in het zicht van die securitygangsters aan de poort met hun shotguns.
Je moest daar geen drankjes in een glas bestellen, maar een potje bier of een flessie wijn wat aan de krakkemikkige tafels voor je neus werd geopend.
En vooral niet naar het toilet gaan, buiten tegen een boom was een stuk hygiënischer.
Via een houten ladder kon je een wip maken bovenin een soortement hooischuur, ben uiteraard nooit boven geweest, moet er niet aan denken... :(
Maar de meeste bezoekers hadden een half jaar buiten op de gezellige rede liggen wachten.
Ankerwacht lopen met al dat geschreeuw op kanaal 16 en de kans dat je nachtelijk bezoek kreeg van een piratenbende.
Het was iedere nacht wel ergens raak.
Ik heb in Apapa een keer een vaccinatie die verlopen was gekregen, ben daar een week lang doodziek van geweest.
Ik doe mijn best om iets positiefs over Apapa te bedenken, maar het lukt me maar niet. :wink:
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Met de "Klipper"
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Lagos/ Apapa

Bericht door Ton Pekel »

Inderdaad Jos er is weinigs leuk over Apapa te melden
Lang voor anker tot je gaar was, de stores sigaretten/drank waren dicht dus je moest op je voorraad in de hut teren.
Soms na lossen weer op de rede voor anker tot je mocht laden.
Voor stapgeld werden wel eens een slofje sigaretten verkocht aan handelaren op de kade, als je lang bleef liggen, waren de eigen rokertjes op en dan kon je tegen woekerprijzen je eigen sigaretjes weer kopen bij de handel !
Met de Volta Wisdom met Ghanese bemanning hadden we daar een stel matroosjes en poetsers in de gevangenis achter de loodsen zitten.
De Ghaneesjes gingen niet graag van boord in Nigeria want de culturen botsten een beetje, maar ja... ze gingen toch wel eens black brothers bezoeken. Was altijd wel wat business te doen, daar voeren ze tenslotte voor. Waren ze als groepje opgepakt en zaten vast, ja door die mannetjes met die stenguns die echt wilde schieten op alles wat bewoog.
We lagen op vertrek die avond maar helft van de crew niet aan boord.
Scheepsberaad en via de tam tam....bleek dat ze vast zaten.
Groepje met een stuurman en mij en nog een paar ( we waren met z'n achten) met de auto van de agent naar de Kalabush.
Sigaretten en een fles Bokma mee voor voor de ruiling, kraaltjes werkte al jaren niet meer.
Komen we daar, een vierkant met een hek omheen en een paar stinkende gebouwtjes met ramen zonder glas en tralies.
Mochten naar binnen en melden bij de chef, die had zijn bureau buiten staan en zat daar op zijn gemak heerlijk achterover geleund.
Onze Ghanese boys joelen van ( vertaald) we zitten hier....!
Overleg met de chef, luisterde naar ons keek eens op zij dure horloge, een gaapje nam de geschenken in ontvangst, keek weer op zijn klokje en verdween want het was einde dienst voor hem.
Ons voor Jan Lul achterlatend. Sterker nog, wij werden ook opgepakt en vast gezet, behalve de agent want die kon zich eruit lullen.
Zaten we vast bij onze Ghanese vriendjes en iets verder op de opgepakte nette naaimeisjes.
Agent regelde een tweede missie met de kapitein en na uren en ik weet niet meer wat de nieuwe chef kreeg, kwam het hele zooitje inclusief wij vrij, het was toen al ochtend.
We zijn vertrokken van Apapa kade en ik heb in Apapa daarna nooit meer een voet aan wal gezet.
Wat een waardeloos schaamteloos gebied was dat ze.
Maar ja..... we kregen de belevenissen er gratis bij.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Ja geweldig; Lagos/Apapa !!!.
In mijn H.W.A.L. tijd, 1970/1971, was het er ook zo'n ongelofelijke gribus, dat is met geen pen te beschrijven. Het bleek later nog erger geworden te zijn.
Onder de middag ging ik nogal eens de wal op om foto's van schepen te maken. Dat deed ik vrijwel overal. Op de kaai in Apapa stonden havenkranen van waaruit je mooie overzichtfoto's kon maken. Toen ik de kraan weer uitkwam stonden een zooitje verhitte locals tegen me te schelden en beschuldigden me er van dat ik een spion was. Ze moesten weten van welk schip ik kwam en moesten de kapitein spreken. De hele horde dromde met me mee naar de gangway. De lokaal ingehuurde wachtsman aan de gangway zag me aankomen en wenkte me naar boven. Welnu, dat was ik toch al van plan. Hij wist ook dat ik gewoon foto's van schepen aan het maken was. Bovendien, dit is uiteraard het belangrijkste, ik gaf hem wel eens een pot bier. Goed voor de wederzijdse understanding zal ik maar zeggen.
Toen ik in het gangboord stond, begon hij heel relaxt de meute van de gangway af te schelden, slaan en schoppen. Ik moet zeggen, het was een zeer stijlvolle vertoning. Een stijlvollere benaming voor gangway is eigenlijk statietrap. Dit was wel op z'n plaats, want trappen kregen ze, zeer veel zelfs. Hoofdzakelijk de bovenste natuurlijk, die op hun beurt de onderste luidkeels aanspoorden tot een wat vlottere aftocht............... De statietrap begon toch weer wat meer op een gewone valreep te lijken.
De wachtsman kreeg wederom een pot bier van me, terwijl ik hem hartelijk dankte voor zijn tomeloze inzet aan het einde van mijn wandeling in zijn onvolprezen en gastvrije land.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jos,

Heb het even nagekeken doch ik zat daar in '75. Moest er later weer naar toe doch heb dit geweigert daar die dienst me de keel uitkwam. Ook werkte ze nu op Zondag zodat er op Zaterdag niet meer gestapt kon worden. Piet is een paar jaar na z'n pensionering overleden met Stinis geen contact meer en van de kok weet ik nog dat z'n bijnaam een
"andere kleur" had :lol: .

Onderstaand verhaal heb ik al eens eerder verteld doch weet niet meer waar.

Lagen met de Majestic in Apapa de bekende dooie vissies te lossen en
voor ons lag de Inca hetzelfde te doen. Die Inca was al jaren geleden aan een Duitser verkocht doch er zat nog steeds een Hollandse kapitein op.
Die kwam op een gegeven moment een potje bier drinken en vertelde het
volgende verhaal.

's Avonds kwam plotseling de politie aan boord welke de gehele bemanning arresteerde, alleen die ouwe en de 1e stuurman ontkwamen
door zich te verstoppen. Dus daar lag een koelschip voor de kant met alle
vriescompressoren bij praktisch zonder bemanning!

Nadat het een poosje weer rustig was dacht die ouwe laat ik maar eens
naar die Majestic gaan want die heeft Satcom-A dus kan ik daar de nodige mensen bellen. Maar ja....toen hij halverwege was werd hij alsnog
gearresteerd :shock: .

Na uren onderhandelen werd de gehele ploeg vrijgelaten tegen betaling
van USD 1000 contant.

En wat was nu de reden van de arrestatie?

's Middags was een Filipijnse matroos de wal op geweest en had op de markt een soort geel gespoten huismus in een kooitje gekocht en mee
aan boord genomen. Dat was hun niet ontgaan en men had het volgende
bedacht. Tijdens de arrestatie 's avonds werd die geel gespoten huismus
in beslag genomen en als ZEER ZELDZAAM en HEEL ERG BESCHERMD
verklaart, de kooi werd open gezet en het bewijs dat die beschuldiging
onzin was fladderde vanzelf weg.

Tja, dat er nog ontwikkelingshulp naar toe gaat snap ik ook niet,ze zijn
daar heel goed in staat om voor zichzelf te zorgen hoor.

Groeten,K.Brouwer.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Nou wil ik toch wel even reageren na dat iedereen over West Afrika is heengevallen. Als die Negers hier in Nederland kwamen wachtte hen het zelfde lot als ons daar. Al van af tweehondervijftig jaar terug, toen een stel gevangen Negers in Zeeland op de kaai werden ten toon gesteld als dieren, heel de meute liep te hoop om ze te bekijken. Ze stonden te sterven van de kou. Een plaatselijke dominee kwam ook poolshoogte nemen, en hield een gruwelijke donderpreek tegen de kaptein en zijn bemanning, waar iedereen bijstond. Hoe ze het in hun kop haalden om deze schepselen op zo`n manier te behandelen en dat ze als de donder naar hun land teruggebracht moesten worden anders kwamen ze bij hem de kerk niet meer in enzovoort enzovoort. Die dominee had volkomen gelijk natuurlijk, en de Negers werden terug aan boord gebracht en niet meer ten toon gesteld. Ik geef Harry G. helemaal gelijk als hij tegen ons Blanke Superras tekeer gaat, over wat wij daar uitgevreten hebben en dat we nu een flinke koek van eigen deeg krijgen. Ik heb een paar boeken gelezen van een man die dieren ving voor dierentuinen: Gerald Durrell uit Engeland. Hij ving alles, van minikikkers uit de Amazone tot rhinocerossen uit West Afrika. En hij behandelde die Negers met veel respect, en schreef o.a. ,,A Negro has a very strong feeling for righteousness". ,,Een Neger heeft een heel sterk gevoel voor rechtvaardigheid". Het resultaat was dat hij zelfs door een plaatselijke koning in Cameroon werd ontvangen, en dat hij locale helpers meekreeg om op dieren te jagen. Hij vertelde dat als die helpers herrie kregen onder elkaar, hij altijd gevraagd werd om als rechter tussen te komen en ,,My decisions were allways respected " omdat hij eerlijk spel speelde. Ik weet heel goed dat dit tegen het zere been van velen is, want wij voelen ons, zeer onterecht, nogal verheven boven anderen. Dit mocht ook eens gezegd worden mannen. Gr.Gerard.
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Nou heb ik die verhalen over Apapa e.d gelezen. en nu moet ik toch effe kwijt dat wij Baggeraars er (gewoon) woonden, gewoon een 4 maanden torn, en wat jullie dan beleefden in en rond de haven was voor ons
dageijks werk. er waren er die met een 9 milimeter onder hun kussen sliepen in het algemeen werd je er niet vrolijk van, ben ook diverse keren beschoten heb eens een volledige dag achter een stortpijp gelegen omdat die zw.... idioten zonodig een radiostation moesten veroveren, waar wij voor aan het werk waren. dus plat liggen en je kop niet boven de pijp uit laten steken.
ik ben er niet echt door gefrusstreerd geraakt, maar heb er wel een soort allergie voor een bepaalde kleur aan over gehouden
:wink:
grts jan.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Nou wil ik toch wel even reageren na dat iedereen over West Afrika is heengevallen. Als die Negers hier in Nederland kwamen wachtte hen het zelfde lot als ons daar. Al van af tweehondervijftig jaar terug, toen een stel gevangen Negers in Zeeland op de kaai werden ten toon gesteld als dieren, heel de meute liep te hoop om ze te bekijken.
Gerard we hebben het in dit item niet over 250 jaar terug.
Het item gaat er over wat wij in West Afrika meegemaakt hebben in onze eigen vaar/werktijd.
En als ik schrijf dat ik wel eens beroofd ben in Lagos, met bedreiging van een heel groot mes,dan weet ik ook wel dat je tegenwoordig in Nederland ook beroofd kan worden met bedreiging van een mes.
Mijn dochter die in Amsterdam woont is ook al eens beroofd.
Neergeslagen en van haar tas beroofd.
Maar dat werd wel gedaan door een man met een zeer donker uiterlijk.
Toeval misschien?
Wie zal het zeggen maar ik denk zomaar van niet.


vr gr Henk
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jan,
Misschien hebben we vroeger in club 22 samen wel eens aan een van die krakkemigge tafeltjes een potje gedronken.
Kwam daar wel eens baggeraars tegen, ben de namen van deze schepen even kwijt, en ik zat 's nachts op de Sibonga altijd een ouwehoerepraatje met ze te maken, ook met Nico van de coaster Holland, die daar met 10 ton munitie bij de fairwayboei lag. Frits van Turenhout.
Gaf me altijd de voetbaluitslagen door.
Wat ik al eerder ergens verteld heb, toen we met de Sargodha voor de kant lagen in Apapa, kwam er een Duitse coaster achter ons liggen.
Ze hadden geen trossen meer, dus hebben wij een paar van onze trossen naar die boot over de steiger gesleept, zodat ze die boot konden vastknopen.
Die ouwe kwam toen in zijn pendek bij ons aan boord, want letterlijk alles haden ze leeggeroofd van die boot.
Gelukkig konden we ze met een bemanning van 40 Scandinaviërs wel met kleren, bier en sigaretten wel even hun eerste nood ledigen.
:wink:
Met die Sarghoda hadden we mazzel, want die was omgebouwd tot containerboot.
Ruim twee was het containerrruim en de rest van de containers stonden schots en scheef aan dek.
Containerschepen hadden toen voorrang in Apapapapapa. :wink:
All the best
Jos


Plaats reactie