No Limit

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Johan H.

No Limit

Bericht door Johan H. »

Uit Weekblad Schuttevaer

'Tekenfout oorzaak breken No Limit'

'Bij de No Limit is sprake van een ontwerpfout. De werf in de Oekraïne treft geen blaam.' Dat zegt directeur Bert Jansma van verzekeringsmaatschappij Schepen Onderlinge Nederland (SON). Het beunschip No Limit zonk maandag 5 juli in de sluis van IJmuiden, doordat de constructie niet deugde.

'Het ontwerp voor het casco van de No Limit bevat tachtig procent te weinig langsverbanden. Verder zijn te dunne materialen gebruikt. Vuyk Engineering in Groningen heeft een technisch onderzoek gedaan waaruit blijkt dat het hier gaat om een ontwerpfout.'
Het is Jansma dan ook een raadsel dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat het ontwerp heeft goedgekeurd. 'Ik weet niet waar zij wel op letten, maar in elk geval niet op de sterkte. Naar mijn mening heeft niet alleen het Teken- en Adviesbureau Tekholl in Ridderkerk, maar ook de IVW een probleem. Ook zij dragen verantwoordelijkheid.'
Dat de werf in de Oekraïne, waar het casco is gebouwd, verantwoordelijk is voor de te geringe sterkte van het casco, sluit Jansma uit. 'Als werf volg je het ontwerp en de ontwerpspecificaties, zoals die worden aangeleverd.'

En de schipper? Die zit gruwelijk te balen,

Groet, Johan H.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Ontwerpfout!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Mannuh, :)
Het lijkt een uitgemaakte zaak dat een nieuw schip dat in twee-en breekt, mits beladen naar behoren!!, geen goede zaak is, de vraag blijft:
1) Ontwerp goed!
2) ALLE materialen, dat is dus staalplaten en profielen! van goede kwaliteiten EN juiste dimensies?
3) ALLE lasprocedures correct! EN
4) ALLE lassen juist uitgevoerd en gecontroleerd?
5) EN uiteraard juist vakmanschap toegepast?


Aldus mijn opmerkingen in eerste instantie op het oude KolenKombuis op 08-07-2004; nummertje 1 stond NIET per ongeluk op nummertje 1! :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

No Limit

Bericht door Eric »

Waarmee bewezen is dat Suijkerbuijk zijn grote mond had moeten houden, de schipper onterecht beschuldigt is van overbelading, de schipper voorlopig mooi met een schadepost zit, want of de verzekering alles uitbetaald is nog maar de vraag, en ik mij afvraag hoe het met haar zusterschepen is gesteld, zijn die ook verkeerd ontworpen?
Stel dat dit met een coaster was gebeurt, tijdens slecht weer.
Dan hadden er doden gevallen!
De grootste ziekte is bureaucratie.

Eric
(en héél véél sterkte aan de schipper en zijn bemanning)
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Danny

Bericht door Danny »

Mee eens Eric

Je gunt dit niet niemand
In de Telegraaf stond vorige week een gesprek met de schipper

De No Limit komt weer in de vaart na herstelt en verstevigd te zijn

Het gaat echter nog wel even duren

Gr
Danny
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

No Limit.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Mannuh,

Als ik lees dat dus een kardinale ontwerpfout hier de oorzaak van is dan verbaasd me dat niks, zoals ook hierboven en in eerste instantie aangegeven.
Niemand wenst dit uiteraard een ander toe en ik zeker NIET.
Maaaar!
Als een schipper een splinternieuw schip koopt en de prijs is bijzonder goedkoop EN de ontwerper onbekend!!!!! DAN ga je toch eerst eens eventjes een praatje maken met deze en gene lijkt me zo! Als jochie van een jaar of 14 werkte ik op een baggermolen en pleurden we aan de lopende band honderden tonnen NAT zand in beunschepen en DAT was een mooi pikheetje geleden!!

D'r worden als sinds mensenheugenis binnenvaart schepen in alle soorten en maten en vormen gebouwd EN schepen die varen En blijven varen EN blijven varen (net als dat reclame dingetje van die batterrijtjes!!!!)

Er zijn NOG STEEDS gerenommeerde ontwerp bureaux in Nederland en als je DAAR een schip besteld (ontwerp) garandeer ik je zo maar vanuit Canada dat ie NIET breekt!! (als je zorgt dat de werf het volgens tekening bouwt!!! als je namen wilt hebben bel maar, krijg je mijn garantie d'r bij!!!)
Ik denk zelfs dat er nog wel een paar vakbekwame scheepsbouwers in Nederland zijn overgebleven die zoveel van dit soort schepen hebben gebouwd dat ze een goed schip kunnen bouwen ZONDER een ontwerp van deze of gene snelle computorjonge die nog nooit een echt stuk ijzer heeft gezien!
Maar het MOET allemaal een stuk goedkoper tegenwoordig!!!

Als men dus VOOR EEN DUBBELTJE OP DE EERSTE RANG WIL ZITTEN, dan loop je dus het risico dat je de kont brand!
En DAT houd al jaren in dat je dan op de blaren moet zitten!!

Als het fout gaat in het leven is het meestal " iemand anders zijn schuld" ; d'r zijn nu eenmaal bijzonder weinig personen die dan naar voren stappen en zeggen " Ik heb een stomme klotenstreek uitgehaald, hier zijn de feiten!!! Punt uit!!"
Toch een nadenkertje lijkt me!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Harry zei:
ZONDER een ontwerp van deze of gene snelle computorjonge die nog nooit een echt stuk ijzer heeft gezien!
Ik geloof inderdaad dat daar het gevaar zit. Zo gaat het ook in de gewone bouw. Er worden steeds lichtere, steeds meer soms heel gewaagde, futuristische ontwerpen gemaakt. De bouwer is dan soms degene die moet zeggen dat dat zo niet kan omdat de rotzooi gegarandeert in mekeer dondert. Maar meestal voert de bouwer gewoon uit wat de architect heeft ontworpen, vooral omdat er vaak meerdere bouwers bij betrokken zijn en ieder gewoon zijn deel doet, zonder vragen en zonder kritiek. Dan krijg je gevallen als op het vliegveld Charles de Gaulle of gewoon in Holland waar de balkons van de huizen donderen.
In de scheepsbouw moet het steeds goedkoper en steeds lichter, steeds meer tegen de grenzen aan. Als dan iemand ook nog eens een fout maakt, kan dit gebeuren.

Zal me toch benieuwen wat daar nou verder van komt, vooral voor wat betreft de Inspectie Verkeer & Waterstaat. Of horen we daar nooit meer iets van?
Danny

Bericht door Danny »

De No Limit is door 2 instanties gekeurd

Het lijkt mij dat daar ook wat mensen hebben liggen slapen

Er varen inmiddels zat binnenvaart schepen rond gebouwd in Polen, Rusland,Roemenie en nu ook China

en die varen ook zonder problemen
Die schepen worden daar niet zonder reden gebouwd.

Om dezelfde reden waarom zeeschepen in Taiwan of Pakistan worden gesloopt.

It`s all for the money

Gr
Danny
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

No Limit.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hi Dan-Theo,

WElke Instanties hebben dit schip gekeurd en WAAROP is het gekeurd?


"You've got the money$$$ honey, I've got the time!!"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

No Limit

Bericht door Eric »

Het lijkt mij dat de schipper weinig aan de tekeningen kan doen.
Ten eerste krijg je niet zo uitgebreid, zoals vroeger op de zeevaartschool, lesstof over scheepsbouw. Ten tweede kan het best zo zijn dat men de schipper voorhoud dat de prijs laag is vanwege bouw in het buitenland, en derde mag je er toch van uit gaan dat een gecertificeerd ontwerpbureau goed werk levert.

Ik denk wel dat als het schip bij een Nederlandse werf was gebouwd, er van de werf zelf vragen zouden komen over de swakke bouw, ik bedoel, 80% is nogal wat, dat zie je niet over het hoofd.
En aangezien een schipper dan ook regelmatig op de werf komt kijken, is er gerust wel een snuggere lasser die zal vertelen dat de constructie wel wat slapjes is.

Overigens, tegenwoordig is het pakket scheepsbouw op de zeevaartscholen óók bedroevig klein geworden.

Maar de vraag blijft: Hoe zit dat met andere schepen die door dit ontwerpbureau zijn ontworpen? Ik zou als schipper niet meer prettig varen, als ik wist dat mijn schip door hetzelfde bureau is ontworpen.
Wat mij betreft mag zo'n ontwerpbureau hier meteenm in het schandblok.

Groeten, uit een fris Portugal
(is die zon soms bij jullie?)

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Danny

Bericht door Danny »

Harry
;

Na de oplevering in februari is het gecertificeerd door de verzekeringsmaatschappij Germanische Lloyd en de Nederlandse Scheepvaart Inspectie.

En ja Eric

De zon is hier

Gr
Danny


Plaats reactie