Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Janna »

Twee ruimen naast elkaar is een heel goed idee als je graan (in bulk) laadt. Kleiner vrij graanoppervlak :wink:

Jos Komen (R.I.P)

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik zit nu toch te twijfelen hoe het precies zat, het is tenslotte 47 jaar geleden.
Zoals ik al eens eerder verteld heb kan ik me meer details uit mijn tankertijd uit de jaren zestig herinneren dan de "droge bootjes" 10 jaar later. :wink:
De bulkfietsen waar ik op gevaren heb: Goeree, Walcheren en Voorne van Triton, de Carchester en de mini-bulkcarriers van Tradax en de Casuarina van EAC.

Ik kwam begin februari 1971 in Chittagong aan boord van de Voorne, graan gelost in zakken en toen leeg naar Port Lincoln om weer graan te laden, dit keer voor Bandar Shapur.
Daar hebben we heel lang liggen stinken, ook hier werd het graan in zakken geschept...
Daarna leeg naar Fremantle om weer graan te laden voor Bandar Shapur.
Daar lagen we heel erg lang voor anker en ik ben juli 1971 afgelost, de zak genomen, had het even helemaal gehad met HBT.
Ben daarna op buitenlandse schepen gaan varen. :wink:

Maar die ruimen...ik denk dat het toch een groot ruim was met twee (hoge) luikhoofden die nog een stukkie naar beneden doorliepen.
Er was in ieder geval een ruim met ballastwater, ruim 3 of 4.
Daar zat een langscheeps schot in en werd gebruikt als zwembad onderweg naar Australië.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor »

Hallo Jos
Ik heb de foto van de Putten uitgeknipt kan je het nu wat beter zien denk ik

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0013.jpg
IMG_0013.jpg (127.78 KiB) 6872 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik zit nu toch te twijfelen hoe het precies zat, het is tenslotte 47 jaar geleden.
Ja maar Jossie....kom nou FF je bent Rosie EN die steiger in Port Lincoln toch niet vergeeet'n??? :lol:
Het lijkt er toch wel verdacht veel op dat er ...althans bij enkele ruimen??...TOCH een langsscheeps schot midscheeps in staat...uiteraard een zeer positieve zaak voor het zgn. " vrije graanoppervlak" waar Janna het over heeft. ( DAT heeft o.a. de Pamir de kop gekost...maar terzijde!)
ook hier werd het graan in zakken geschept...
Ik stel me zo voor dat dit dan werd gedaan om de graanlading in de "enkele ruimen" ( zo die er al waren op de Voorne?) af te dekken met gezakt graan.....( wat kan anders de reden zijn geweest??). Hoe dan ook is het een zeer zware konstruktie voor zo'n relatief kleine bulkfiets ( ook toen reeds!!) maaar dus WEL A1 zogezeid.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De lading was niet afgedekt met zakken, Harry.
De hele bulklading (in 4 dubbele ruimen en 1 kleiner ruim) werd in zakkies geschept en zo gelost.
Daardoor duurde het lossen ook zo lang...

Voorne11.jpg
Voorne11.jpg (45.95 KiB) 6755 keer bekeken
steigertje pakken.jpg
steigertje pakken.jpg (104.63 KiB) 6755 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De hele bulklading (in 4 dubbele ruimen en 1 kleiner ruim) werd in zakkies geschept en zo gelost.
Goeie morgen Juffrouw Beukers :lol: ......de HELE lading nota bene......in feite dus de enige manier op de handel in Bandar Shapur achterop die door kamelen getrokken aanhangertjes te laden :lol: ......het was dus toen geen BULKfiets meer maar een "zakkies-bootje" i.p.v. een zgn. "pakkiesbootje" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Die lege zakkies hebben we ook in Port Lincoln geladen herinner ik me opeens. :wink:
Tja, het menselijk geheugen...
Ik hield vroeger geen dagboeken of schriffies bij, alles moet ik uit mijn interne geheugen putten en zaken die ik destijds niet belangrijk vond zoals de indeling van de ruimen op een bulkfiets zijn in de prullenbak verdwenen of ik haal ze met andere bulkfietsen door elkaar.

Leuke dingen heb ik uiteraard wel goed onthouden! :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Leuke dingen heb ik uiteraard wel goed onthouden
Houwuh zooo Kooomuh!....Houwuh zoooo! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Otter »

Heb verschillen keren in Calcutta zwavel gelost alle onder ruimen zaten vol gestort met een ton of 6000 en dat ging eruit ook in zakken die niet gekropt werden maar dicht genaaid over de lengte van de bovenkant en dan lag je een week of drie in Calcutta en het was daar altijd bloed heet en stinken!
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door cor »

Ja Otter op de Wonorato in de JPL line was Calcutta de Thuis haven
lagen er toen 1959 1960 4 a 6 weken in King George dok te stinken

Cor Boer
Bijlagen
Wonorato.jpg
Wonorato.jpg (62.79 KiB) 6265 keer bekeken


Plaats reactie