Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Hallo.
De "Kota Baroe" van de Kon.Rotterd.Lloyd.
In het PLUS-Magazine van mei staat een artikel over o.a. Soldatenbrieven uit '40-'45.Er is ook een brief opgenomen welke geschreven is aan boord van de "Kota Baroe".
Gr.Harry
De "Kota Baroe" van de Kon.Rotterd.Lloyd.
In het PLUS-Magazine van mei staat een artikel over o.a. Soldatenbrieven uit '40-'45.Er is ook een brief opgenomen welke geschreven is aan boord van de "Kota Baroe".
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd
Toch zou ik graag wat meer info willen over de "Kota Baroe" , het schip dat achterna gezeten is door een U-boot. Hoe,bijv. dit het schip de oorlog is doorgekomen en wie weet wat meer over de "briefschrijver" H.v/der Mark die dit allemaal heeft meegemaakt!
In het PLUS-Magazine van mei staat een artikel over o.a. Soldatenbrieven uit '40-'45.Er is ook een brief opgenomen welke geschreven is aan boord van de "Kota Baroe".
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Hallo Harry.
Hier al vast iets over de Kota Baroe.
Naam schip Eigenaar
1929 1958 KOTA BAROE Rotterdamsche Lloyd, Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Rotterdam
GEGEVENS
Bouwjaar 1929, bouwnummer werf, 183 van Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
BRT: 7.307 Motor: Sulzer diesel
NRT: 4.533 Vermogen: 5200 pk
DW: 9.560 Snelheid: 14 kn
Lengte: 137,12 m Roepnaam: PFLG
Breedte: 18,55 m Gesloopt: 1957
Holte: 8,16 m
Type: vrachtschip met passagiersaccommodatie
Bijzonderheden: : WW2, tot maart 1942 als zogenaamd "vrij schip"
Hier al vast iets over de Kota Baroe.
Naam schip Eigenaar
1929 1958 KOTA BAROE Rotterdamsche Lloyd, Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Rotterdam
GEGEVENS
Bouwjaar 1929, bouwnummer werf, 183 van Scheepswerf De Schelde, Vlissingen
BRT: 7.307 Motor: Sulzer diesel
NRT: 4.533 Vermogen: 5200 pk
DW: 9.560 Snelheid: 14 kn
Lengte: 137,12 m Roepnaam: PFLG
Breedte: 18,55 m Gesloopt: 1957
Holte: 8,16 m
Type: vrachtschip met passagiersaccommodatie
Bijzonderheden: : WW2, tot maart 1942 als zogenaamd "vrij schip"
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
De Kota Baroe heeft tijdens de oorlog zeer gelukkig gevaren en vrijwel geen actie meegemaakt. Ze heeft ook vrijwel doorlopend in de Pacific gevaren.Toch zou ik graag wat meer info willen over de "Kota Baroe" , het schip dat achterna gezeten is door een U-boot. Hoe,bijv. dit het schip de oorlog is doorgekomen
Die brief komt niet bepaald authentiek over. Dat hij door een U-boot achterna werd gezeten, lijkt me gezien het vaargebied niet erg waarschijnlijk en wie bij nacht achterna wordt gezeten door een U-boot, merkt dat pas als hij getorpedeerd wordt. Zoals het daar staat, zou hij hem onder water achterna hebben gezeten en dat kan dus niet want daarvoor had een U-boot te weinig snelheid. Het type boot dat in dat vaargebied opereerde was het type IX, een langeafstandsboot. Onder water haalden die nog geen 8 mijl. Boven water was dat beter, goed 18 mijl, maar dat mocht niet te lang duren want dat kostte te veel brandstof.
Ik weet zo niet wat voor snelheid een Kota-boot in huis had, maar als alleenvarend schip moet dat minstens 14 mijl zijn geweest.
Op 1 februari 1943 zaten er 121 U-boten op zee, maar geen enkele in de Indische Oceaan en al helemaal niet in de Pacific, dus niet in het vaargebied van de Kota Baroe.
Pas na mei 1943, toen de Battle of the Atlantic verloren was en Dönitz zijn boten daar terugtrok, gingen er langeafstandsboten de Indische Oceaan in.
Maar over de Kota Baroe valt dus verder wat de oorlog betreft weinig of niets te melden.