Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
debby
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 feb 2010 11:00

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door debby » 11 dec 2014 06:47

meestal deden de mannen de buitenkant van het schip. roest bikken en in de verf zetten, de vrouwen daarintegen waren meer om de dieptanks schoon te maken en voor te strijken met een soort vet als er palmolie geladen werd.

Gebruikersavatar
zeemanj
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 feb 2011 15:55
Locatie: Sittard

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door zeemanj » 11 dec 2014 10:12

Hete dat vet niet paraffine.

Gr. Jos

Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 222
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door S Verheij » 11 dec 2014 10:48

Afbeelding
Goed zo Jos. :lol: :lol:
Gr.Sjaak
Carpe Diem

Gebruikersavatar
debby
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 feb 2010 11:00

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door debby » 11 dec 2014 14:38

hele stellingen van bamboe werden er gemaakt in de dieptank, en daar stonden alle vrouwtjes op, om hete parafine op de wanden te smeren. meestal met poetslappen. het stonk enorm. als ze klaar waren was de dieptank geheel wit.

Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 412
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door P.J.Schellingerhout » 11 dec 2014 15:20

Hallo Debby

Die parafine werd alleen gebruikt als je latex ( vloeibaar rubber ) moest vervoeren.
Om het aanhechten van de latex tegen te gaan werd de dieptank gesausd.
Na het lossen van de latex was het vellen trekken en serpetijnen plaatsen om onder grote hitte de parafine weer te verwijderen.
Het tanken cleanen deden we vaak zelf om een extraatje te verdienen.
Groeten Co

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom » 11 dec 2014 16:03

en serpetijnen plaatsen om onder grote hitte de parafine weer te verwijderen.
TOCH altijd een beetje " linke soep" i.v.m. beschikbare zuurstof??.....zuur verdiende centjes neem ik aan? lijkt me NOG slechter werk dan " shit & crud scheppen" tussen de sporen op een oliepot!!

( ik be nu bezig met een plafond te witten, da's OOK cholere werk en GEEN extra centjes :lol: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Evert Sikkema
Berichten: 812
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Evert Sikkema » 11 dec 2014 16:27

Tot nu toe allemaal bedankt voor jullie reacties naar aanleiding van het bikken en tjetten van de romp van de Buntenstein in Bangkok (januari 1975).

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4463
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door b-bootsman » 11 dec 2014 16:43

Hallo Heren.

Als we tallow hadden gelost uit de dieptanken,
moesten we toch meestal zelf de dieptanks schoonmaken.
Gadver de gadver :lol:

Groetjes Bob.V.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 1984
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door leo-shof » 11 dec 2014 17:33

( ik be nu bezig met een plafond te witten, da's OOK cholere werk en GEEN extra centjes :lol: )

Harry je mag van avond voor niks mee eten van dat vrouwtje
en misschien ik zeg misschien mag je wel blijven slapen
download.jpg
download.jpg (12.82 KiB) 1723 keer bekeken
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 424
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Otter » 11 dec 2014 19:56

b-bootsman schreef:Hallo Heren.

Als we tallow hadden gelost uit de dieptanken,
moesten we toch meestal zelf de dieptanks schoonmaken.
Gadver de gadver :lol:

Groetjes Bob.V.
En dan kreeg je in dollars uitbetaald! Ik heb dat op verschillende schepen meegemaakt.
Wie onder weg is, vorderd

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2886
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door rspeur » 11 dec 2014 20:18

Over schoonmaken weet ik niks, maar ik weet van de Neder Ebro nog dat, als we die troep losten in Vancouver, de leraar er de meeste bemoeienis mee had. Hij kreeg dan zijn eten in het portaal bij het kombuis.... Mocht pas na tig schobbeurten weer in de salon eten als de rotzooi was gelost .
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Coco E » 11 dec 2014 21:02

leo-shof schreef:...voor niks mee eten van dat vrouwtje
Leo, je hebt het door. Die vrouwtjes namen hun eigen chow mee aan boord en er waren genoeg maten die ook wel zin hadden in zo'n eenvoudige doch voedzame maaltijd.
Maar het was verboden om dit prakje eten in de messroom te verorberen.

Van Bangkok ging de Seinelloyd recht naar Rotjeknor en gelukkig mocht ik na de kustreis weer mee, nu naar de Pacific en Nieuw Zeeland.

Groeten ,

Koos van der Elst
Bijlagen
Bangkok lunch.JPG
Bangkok lunch.JPG (42.12 KiB) 1644 keer bekeken

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4463
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door b-bootsman » 12 dec 2014 18:01

Hallo Otter.

Zelf laden en lossen in Nieuw Zeeland en Australié
Was ook extra money in de pocket :wink:

Groeten Bob.V.

Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 412
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door P.J.Schellingerhout » 12 dec 2014 22:05

En dan kreeg je in dollars uitbetaald! Ik heb dat op verschillende schepen meegemaakt.[/quote]


Was als ik het goed heb 1 usa dubbeltje per ton.
Lijkt niet veel, maar met een aantal tanks cleanen kon het aardig oplopen.
Groeten Co

Gebruikersavatar
henk kort
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:19
Locatie: vlissingen

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door henk kort » 14 dec 2014 17:47

Hallo.

Op de Seine Lloyd,van europa naar Nieuw Zeeland werden de dieptanks ook wel gebruikt voor zware olie.
Waren mooie blauwe dieptanks,werden in panama volgezet met zware olie en dat werd het eerste verbruikt.
Kon je ze voor Nieuw Zeeland weer schoonmaken,ondanks dat de tanks in de blauwe verf of wat het ook was was het een klote karwei ,om ze weer schoon te krijgen voor tallow.
In Aukland vier dagen in het ruim gewerkt ,hadden bootwerkers te weinig,leverde een aardig centje op.
Bij het bootwerkersloon kwam nog bij,vuilgeld zoutgeld als je huiden moest laden,en nog een paar toeslagen.
Daarvan schapen gekocht en drank voor in de Flintstone bar.
Schapen waren voor sate-avond in de bar,en van de rest van het schaap werd een rijsttafel gemaakt op de zaterdagavond.

Groetjes
Henk.
Eens op het water,en voor altijd verkocht

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 dec 2014 18:04

Schapen waren voor sate-avond in de bar,en van de rest van het schaap werd een rijsttafel gemaakt op de zaterdagavond.
Het klinkt mij net als " een assado NA het gassiefree" als we in ballast terug voeren van de La Plata naar de P.G.............een halve koe en een zooitje van die mandflessen wijn en met de hele handel op het schavotje...NA de gassiefree!!....strootje trekken voor wie in de MK en op de brug doooor bleef staan! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], shipwis en 31 gasten