Sloopstranden en scheepssloperijen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Frank,

Dat we in Den Helder zijn komen wonen berust werkelijk op toeval. Eigenlijk waren we op zoek naar een huis in Zeeuws Vlaanderen of zelfs Belgie..............
Het balletje rolde echter ineens heel anders.
Dat ik het niet zo op marinelui en wervianen heb is gewoon een kwestie van praktijk ervaring. Helaas is het allemaal verstrekkend geweest. Haantjes gedrag, jezelf flink op de borst kloppen en vooral zorgen dat je "gezien" wordt is schering en inslag. Tsja, dat is nu net iets wat me geen ene lor interesseerd.
Ook als je qua gezondheid in korte tijd flink achteruit boert, is dat het sein om je kompleet te laten vallen.
Maar niet teveel getreurd, er zijn ook nog andere dingen te beleven hoor !.
En dat lukt me prima, dat kan ik je verzekeren.
Ik moet er wel bij zeggen, ondanks dat ik me op-en-top Noord Hollander voel, we net zo vrolijk ergens anders heen verhuizen. Dat we kort bij het water willen blijven zitten moge wel duidelijk zijn.......................

Wat een verhaal weer zeg !.

m.v.g. Roy

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Roy, weer bedankt voor de uitleg.

Het doet een beetje aan mijn vader denken, had een soorgelijk gevoel over de navy en aanverwanten.

Groet Frank

Een aardig plaatje uit 1937, met de Eland Dubois, Jan van Amstel, Pieter de Bitter en de Abraham Crijnssen.

Afbeelding
Groet Frank
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

"Gadani Beach is a beach on the Arabian Sea located near the Hub River and Cape Monze in Gadani, Karachi, Sindh, Pakistan. It is the location of a thriving ship breaking industry. Ships to be broken are often run aground on the beach under their own power, and gradually cut up. As the weight of the ship lessens, it is dragged further onto the beach until completely scrapped. In common with many other breakers in the region, scrapping ships at Gadani Beach uses large amounts of local cheap labour with minimal mechanical assistance."
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[Balavenise.]]
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

A little piece of Island History, being cut to little pieces.
Here's the fate of the Abegweit. On a beach in India being cut up for scrap metal.
Afbeelding
[C.Dushforth.]
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Abegweit

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Joost,

Nou da's ook weer wat zeg, de "Ouwe Abby", ze is gebouwd speciaal voor de veerdienst van New Brunswick naar Prince Edward Island tussen Cape Tormentine en Borden over de North Humberland Strait- Canada. Ik heb niet alleen vele malen met haar gevaren als passagier toen ik op Prince Edward Island woonde, maar heb ook achter m'n oren gekrabd in haar MK kamer :wink: . Ze had een behoorlijk zware ijsklasse en een mooi bekkie pk's d'r in staan op dubbele schroeven, want ook in de winter bleef zij ondanks zware ijsgang gewoon dooooordouwen, ik heb haar wel vast zien zitten in hele zware ijsgang rond 1988 of zo.

Toen de "Confederation brug" uiteindelijk z'n beslag kreeg, pak weg 1997 of daaromtrent ( de tijd vliegt :wink: ) toen was het einde in zicht voor "Abby" want er zijn kennelijk niet zoveel van dat soort situaties waar een specifiek schip als zij kan worden ingezet.

Ze werd verkocht en verdween " van het radarscherm" tot ik haar een paar jaar later stomtoevallig zag liggen in Galveston in de Golf van Mexico, ze konden niks met haar aan en ze is op eigen kracht naar Pakistan gevaren. Ik denk zo maar met heel wat minder hoofdbrekens als de " Big Red Boat" want ze had dubbele schroeven en 4 karren d'r in, dus licht draait er eentje van :wink:
Met slecht weer op de Oceaan zou ik niet zo kapot wezen van haar "schuurdeurtjes" maar ze heeft het geflikt.
Zoals voor alles daar op het strand, triest einde voor "eens was het een mooi schip" ( Nou ja Mooooi! :wink: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Nerood-1

Bericht door Nerood-1 »

De NCRV heft jaren geleden een documantaire over Gadani Beach gemaakt. Misschien wel via Internet te zien ?
Gebruikersavatar
henk kort
Berichten: 773
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:19
Locatie: vlissingen

Bericht door henk kort »

Hoi Arie.

Heb hem hier thuis nog op video en later overgezet op dvd.
Behandelt een schip wat in de verkoop kwam bij Londense shipbrookers,van verkoop tot op het strand lopen.
Is orgineel een britse reportage. Kwaliteid is er niet op vooruitgegaan al die jaren op video,maar op dvd gaat het redelijk goed.

Groetjes
Henk.
Eens op het water,en voor altijd verkocht
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Sloopstranden

Bericht door Frans de Lijster »

Even een stomme vraag van een amateur.
Hoe krijgen ze die schepen zo hoog op het strand?
Of is er een groot tijverschil zodat ze alleen maar met eb kunnen werken?

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Stomme vragen zijn er niet wel stomme antwoorden. :wink:

Full-Speed met hoogwater het strand op, en als
het eb wordt kan het slopen beginnen.
Boven de waterlijn kan er ook met hoog water
gesloopt worden maar effe wachten met afvoeren
tot het water weer wat lager is.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Joost,

Het beachen gebeurd toch altijd met spring-hoog water ?.
Ik heb n.l. wel eens van iemand gehoord dat ze met hun sleepie voor een bepaalde datum voor de kust dienden te verschijnen. Dit i.v.m. het beachen met spring-hoog water.
De sleep werd dan los gegooid en opzij genomen. Na een flinke aanloop moest dan volaan zover mogelijk omhoog gelopen worden. De sleepboot lag dan wel t.h.v. het achterschip, dat laat zich raden.
Deze manier van beachen vind ook plaats in Aliaga, Turkije. Daar schijnt het tijverschil echter te verwaarlozen zijn.

m.v.g. Roy


Plaats reactie