KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Akwanaut

Re: KPM

Bericht door Akwanaut » 05 nov 2014 18:57

In een oud archief kwam ik deze plaat tegen van de s.s. Coen uit 1890..............
fa1449 ss coen kpm 1890-001.jpg
fa1449 ss coen kpm 1890-001.jpg (88.76 KiB) 1896 keer bekeken
Groet Frank

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 05 nov 2014 19:10

Als 108 op de ranglijst ... Ik geloof niet dat ik ooit nummer 107 ben geworden. :-D
Kun je begrijpen hoe slecht ze zaten met het personeel, net voordat het helemaal afgelopen was. Ik werd even waarnemend 1ste stuurman op de "Balikpapan" en vervolgens waarnemend 1ste stuurman op de Lamongan. Toen ik ontslag nam, ging ik in afwachting van repatriëring, als 3de terug naar de Waiwerang waarop ik ook was begonnen.
Hadden ze me eerder op zo'n bootje als de Lamongan gezet, dan had ik mijn tijd waarschijnlijk wel uitgediend, maar dat kon natuurlijk niet voor nummer 108 op de ranglijst. :roll:
Ondanks alles toch een leerzame tijd.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Vaerderij

Ranglijst KPM

Bericht door Vaerderij » 05 nov 2014 19:28

Theo Horsten schreef:Als 108 op de ranglijst ... Ik geloof niet dat ik ooit nummer 107 ben geworden. :-D
Dat viel wel mee Theo. Op 1 juli 1956 bleek je gestegen, met stip, naar nummer 99.
Anne

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 06 nov 2014 07:43

gestegen, met stip, naar nummer 99
Mooi, zeg. :-D
Ik was even vergeten dat de ranglijst bij de KPM niets te maken had met vaardigheden en bekwaamheid, maar puur een kwestie was van diensttijd en verloop. Als er boven je nu maar voldoende mensen weggingen - door promotie of om andere redenen - terwijl er aan de onderkant nieuwe mensen bij kwamen, dan steeg je vanzelf en bereikte je, als je goed oppaste en geen bakkies had, maakte niet uit of dat puur geluk was of een gevolg van je bekwaamheid, bij leven en welzijn vanzelf de top. Ik heb dat altijd een verkeerd systeem gevonden. Ik ben een voorstander van "de beste man gaat voor", zélfs als dat betekent dat er iemand van buiten in de organisatie geparachuteerd moet worden.
Vandaar dat ik geen stijging had verwacht. Ik wilde namelijk helemaal niet stijgen. Niet daar, in die toestand.
In een van zijn woeste driftbuien riep kapitein "Rooie Arie" Dijkhuizen van de Tasman tegen me: "Als jij ooit promotie wil maken bij deze maatschappij, dan zal je je wel anders moeten gaan gedragen!"
Waarop ik zei: "Maar ik wil helemaal geen promotie maken bij deze maatschappij, kapitein."
Toen ging hij van rood naar purper en liep weg. :-D

Toen ik op de Lamongan kwam, had ik al ontslag genomen. Ik zag geen enkele reden om nog langer in die akelige toestand daar in Indonsië door te brengen als ik mezelf door het betalen van een fors bedrag daarvan kon verlossen. Die kapitein daar was een eerste stuurman/waarnemend gezagvoerder. Hij gaf me groot gelijk en wilde zelf ook graag weg, maar kon dat om allerlei persoonlijke redenen niet. Geen idee waar hij later terecht is gekomen. Prima kerel waar ik heel lang mee had kunnen varen.

Evert Sikkema

Bericht door Evert Sikkema » 06 nov 2014 10:42

Afbeelding
Nog een keer de Lamongan voor Theo.
De titel van de foto (waarvan ik niet meer weet hoe ik er aan kom) luidt:
Lamongan, Rokan en Siaoe begin '58.

groeten
Evert Sikkema

Arnoud Oprinsen
Contacteer:

Bericht door Arnoud Oprinsen » 25 nov 2014 00:04

Zeker in het begin worden foto's leesbaar gepresenteerd via ImageShack .
Wie kan mij duidelijk maken hoe dit voor elkaar te krijgen?
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.

Evert Sikkema

Bericht door Evert Sikkema » 06 dec 2014 07:54

Afbeelding
Het embarkeren en/of debarkeren van passagiers ging er voor de tweede wereldoorlog wel anders aan toe dan nu op cruiseschepen.
Misschien kan een 'oud gediende' van de KPM eens vertellen hoe dat, zoals in dit geval, ging met het controleren van passageformulieren, paspoorten (eventueel als er sprake was van vervoer tussen bijvoorbeeld Indonesië/Nederlandsch Oost Indië en Singapore of Hong Kong).
En hoe ging dat met eten, slapen enz.

groeten
Evert Sikkema

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 06 dec 2014 16:27

Mijn reactie op de mooie foto hierboven vind je op het Kustvaartforum, Evert.

Evert Sikkema

Bericht door Evert Sikkema » 23 dec 2014 17:05

Ik kreeg van iemand een vraag over een oud kapitein van de KPM.
Het gaat om kapitein Voorips (het zou ook Voorrips met dubbele R kunnen zijn). Hij zou ergens in Maleisië wonen.
Wie kent hem en weet waar hij woont?

groeten
Evert Sikkema

Allen

Bericht door Allen » 23 dec 2014 21:03

Evert, gaat het om G.C. VOORRIPS ??

In juni 1917 tot "buitengewoon" adelborst benoemd.
Gezien de datum, zal hij niet meer onder ons zijn.
Voorrips001.JPG
Voorrips001.JPG (26.5 KiB) 1063 keer bekeken

Is gezagvoerder geweest op de BRASTAGI, Rotterdamsche Lloyd, in buitenlijn Java-Pacific-Lijn.
Grtn

Evert Sikkema

Bericht door Evert Sikkema » 23 dec 2014 21:45

Allen, alvast bedankt voor je zoekwerk.
Ik heb geen idee of het om C.C. Voorrips gaat.
Volgens de vraagsteller was hij kapitein geweest bij de KPM.
Ook al is dat zo, dan moet hij, als hij nog leeft, toch ook al (heel) oud zijn, lijkt mij.
De KPM ging op 1 januari 1967 fuseren met de KJCPL. Dus dan zou deze man voor die datum al kapitein geweest moeten zijn.
Wat de gemiddelde leeftijd was van de kapiteins weet ik niet, maar voordat je alle stuurmansrangen had doorlopen waren er al heel wat jaren verstreken.
Veronderstel dat hij 45 jaar was in 1967, dan zou hij nu 92 jaar zijn. Niets is onmogelijk, maar er is naar mijn idee net zoveel kans dat hij niet meer leeft.

groeten
Evert Sikkema

Drentenier

Bericht door Drentenier » 23 dec 2014 22:35

Evert en Allen,
De door Allen genoemde G.C. Voorrips is al in 1980 overleden. Zie onderstaande website:
http://verrips.com/individual.php?pid=I ... errips.ged
Ik neem aan dat het om dezelfde persoon gaat. Misschien herkent de vraagsteller de foto.
Groet,
Hans

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 dec 2014 02:12

Komplimenten hoe jullie zoiets " boven water" toveren!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 24 dec 2014 06:56

Dat zoeken is leuk, hoor, Harry. Het is nauwelijks te geloven wat je met de juiste zoektermen allemaal kunt vinden. Zodoende is ook de levensloop van G.C. Voorrips, geboren 1895, redelijk goed te volgen op het internet.

Op 1 juli 1917 wordt hij adelborst bij de Koninklijke Marine Reserve en in 1921 adelborst 1ste klasse. Intussen vaart hij al bij de Rotterdamsche Lloyd en slaagt op 7 december 1922 voor zijn eerste rang. De promotie bij de Koninklijke Marine Reserve gaat gewoon door en lekker vlug ook, want in februari 1925 wordt hij bevorderd tot Ltz. 3 KMR en een maand later, in maart 1925 tot Ltz. 2 KMR. In 1932 krijgt hij een onderscheiding voor langdurige dienst bij de Koninklijke Marine. Ten slotte wordt hij op 19 augustus 1933 bevorderd tot Ltz. 1 KMR. Net voor de oorlog, van 5 januari tot 30 maart 1940, is hij zelfs nog drie maanden commandant van de torpedoboot Z3. Of dat een onverdeeld genoegen is geweest, betwijfel ik, maar hij was toch maar mooi commandant van een oorlogsschip geweest.

Afbeelding

In 1946 verleent koningin Wilhelmina hem het recht om de vlag van de Koninklijke Marine Reserve te voeren.

Ik vermoed dat hij op zijn 57ste bij de Lloyd met pensioen is gegaan, maar geen zin had om achter de geraniums te gaan zitten - of hij had een kwaad wijf, dat kan natuurlijk ook - want in 1952 gaat hij als kortverbander, wat wil zeggen voor twee jaar, naar de KPM waar hij gezagvoerder van de KAMPAR wordt. Na exact twee jaar gaat hij weer naar huis.

Afbeelding

Afbeelding--Afbeelding

Evert Sikkema

Bericht door Evert Sikkema » 24 dec 2014 10:58

Bedankt voor jullie antwoorden mbt kapitein Voorrips.
Ik zal het telefonisch doorgeven aan de vragensteller (hij heeft nl geen website).

groeten
Evert Sikkema

Evert Sikkema

Bericht door Evert Sikkema » 24 dec 2014 16:47

Allen, Hans en Theo, ik heb de gegevens over Voorrips 'doorgebeld', maar bovenstaande betreft de vader van de Voorrips waar de vragensteller in geïnteresseerd is.
Misschien dat er van de zoon, die in de jaren '80 naar Maleisië is verhuisd toch ook nog iets boven tafel komt.
Maar als die nog leeft zal hij ook al heel oud zijn neem ik aan.

groeten
Evert Sikkema

Plaats reactie