KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: KPM

Bericht door jandikker » 09 sep 2018 10:51

Goeiemorgen Bas,

Ongetwijfeld Tandjong Priok.
Altijd bakboord voor de kant en de kapal putih ongeveer in het midden.
Maar de foto is genomen even voor mijn KPM-tijd.

Groeten

Jan
Aait vedan :-D

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3345
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: KPM

Bericht door Allen » 09 sep 2018 13:18

Inderdaad @Jan,

Bij de foto van @Bas,

Beschrijving : Vooraan ligt de S.S. "Melchior Treub"
Locatie : Indonesië, Nederlands-Indië, Tandjong Priok
Unknown date



Zomaar
Melchior Treub001.JPG
Melchior Treub001.JPG (185.55 KiB) 1455 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 12 sep 2018 09:59

De Kidoel 1927

Kidoel.jpg
Kidoel.jpg (71.33 KiB) 1322 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3345
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: KPM

Bericht door Allen » 12 sep 2018 19:12

Dat ging niet goed.

MAETSUYKER - 1936
Maetsuyker001.JPG
Maetsuyker001.JPG (120.01 KiB) 1242 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11650
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom » 13 sep 2018 16:53

Dat ging niet goed.
Toch wel makkelijk om even het klinkwerk en andere details te bestuderen.....scheelt met het stellingwerk :lol:
Er staat me een soortgelijke foto bij waar "ergens langs de diek" er ook een schip bij de tewaterlating met de kont de wal in schoot "aan de overkant" van Drs. P. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6538
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: KPM

Bericht door jdbvos » 13 sep 2018 21:06

@JanDikker
Waarom moesten witte schepen -ik neem aan dat dat wowo's (passagierschepen) zijn- persé in het midden ?? Links en rechts van de levendelading de laad/losdrukte en bijbehorende semi-chaos van de andere schepen...
Was daar een speciale reden voor ??
Ook dat 'bakboord voor de kant' ontgaat me nog steeds, ondanks de draairichting van de schroef...kades worden zowel aan de linker- als de rechterkant ingericht...
Aanmeren 'op stroom' gaat het beste tegenstrooms, maar met de kop naar zee liggen is toch ook een gebezigde taktiek…
Of zie ik iets over het hoofd ?
Dat verschil in gebruiken viel me op de Straat/Nedlloyd Freetown ook al op: op alle schepen van de Nedlloyd zaten de wtk'n aan bakboord, en de strlui aan sb...althans: de lagere goden - de hogeredruk aan de voorkant, en de beide onfeilbaarheden 1, of bij pass.accomodatie 2 etages hoger. Maar op de Freetown zaten de wtk'n aan sb en de strlui aan bb….. :?
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11650
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom » 13 sep 2018 21:11

Maar op de Freetown zaten de wtk'n aan sb en de strlui aan bb….. :?
Zo OOK op de Reuzen van Heusden Jan!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: KPM

Bericht door jandikker » 14 sep 2018 16:05

Tet ff geduurd, maar hier mogelijke antwoorden op je vragen.

Je gaf zelf al even het antwoord:
Links en rechts van de levendelading de laad/losdrukte en bijbehorende semi-chaos van de andere schepen...
De Kapal Putih spuwden de meeste passagiers uit en namen ook de meeste op. Het waren toen ik er voer de Ophir, de Plancius en de Merak. De laatste drie keer per week naar Oosthaven. Passagiers moet je je dan voorstellen als complete gezinnen die de hele dag vaak weer aan boord gan en weer terug om bagage te halen. Daarbij werd geladen en gelost. Inderdaad een semi-chaos. Dus zoveel mogelijk bij de in-/uitgang van de kade. De Ophir kon maximaal 1750 passagiers aan dek meenemen en de Plancius zelfs meer dan 2100, hoewel ze bijna nooit helemaal vol waren.

Bakboord voor de kant: het was een doodlopend havenbekken met maar aan ene kant een kade. Dus geen (tegen-)stroom. Ook de tweede haven was zo ingericht, maar die had aan de overkant een kolen opslag met kade. Daar lagen de schepen van de RL, SMN en de Blauwpijpers o.a. In het midden van de havens lagen een paar boeien als hulp bij het draaien bij aankomst. Ik kan me trouwens niet herinneren dat bij aankomst een sleepboot gebruikt werd. Boze tongen vermelden dat ook een reden was, dat er alleen de BB-zijde getjet hoefde te worden om een goed onderhouden schip aan de bezoekers te tonen.
Nog een voorval dat ik op de Waingapoe meemaakte. Normaal hadden we een vaste ligplaats helemaal achterin de haven, waar de veekraal een plaatsje had gevonden. De verzameling van meer dan duizend dieren, sapi's en karbouwen kon zo van de veetrap de kraal inlopen. Maar ja, wat is normaal? Op een gegeven moment moesten we afmeren aan het andere stuk van de kade. Op zich wel goed nagedacht omdat we dan geen overlast zouden veroorzaken bij het lossen. Maar..., je voelt het al aankomen! Die horde moest wel over de kade naar de veekraal. De barang, maar ook de mensen op de kade vlogen door de lucht. De diertjes (sommige een 800 kilo) liepen nou niet in een gezapig tempo...

Ik hoop je e.e.a. verklaard te hebben.

Jan
Aait vedan :-D

kabo
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KPM

Bericht door kabo » 14 sep 2018 16:32

NL-HaNA_2.24.04.03_0_71-3-3.jpg
NL-HaNA_2.24.04.03_0_71-3-3.jpg (110.95 KiB) 964 keer bekeken
Aankomst 19/10/1946 van de Boissevain in Tandjong Priok met de 7 dec. divisie aan boord. foto nat. arch.
gr.Bas

kabo
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KPM

Bericht door kabo » 22 sep 2018 16:05

NL-HaNA_2.24.04.03_0_490-4-5.jpg
NL-HaNA_2.24.04.03_0_490-4-5.jpg (132.24 KiB) 812 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.04.03_0_490-4-6.jpg
NL-HaNA_2.24.04.03_0_490-4-6.jpg (126.13 KiB) 812 keer bekeken
Plancius bij vertrek uit Padang op 03-01-1948.
gr.Bas

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6538
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: KPM

Bericht door jdbvos » 23 sep 2018 11:26

ook een beetje laat, maar dankjewel voor je antwoord, Jan
Die scene die je beschrijft met die karbouwen zie ik als een JanSanders-tekening voor m'n geestesoog :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: KPM

Bericht door jandikker » 02 okt 2018 16:41

Vanmorgen las ik dat er weer een aardbeving had plaatsgevonden op Lombok
En weer een aardbeving, zelfs gevolgd door een tsunami, maar nu op Sulawesi.
En ook weer de beelden van de verwoesting als gevolg van zo'n natuurverschijnsel.
En ook weer de commentaren: de aanvoer van hulp zowel mensen, voedsel en onderdak.
En ook weer dat de (lucht-) wegen vernield zijn.
Opmerkelijk is dat er geen kaden op de beelden te zien zijn.

Eind 1954 had ik het voorrecht op het stoomschip Sua Ting Hon langs dezelfde kust te varen met een lijndienst van Tandjong Priok Soerabaja, Makassar en Menado naar Gorontalo v.v. De eerstgenoemde haven slagen we voor de kant, _In Menado kan ik me niet meer herinneren-, maar de rest van de plaatsen die aangedaan werden werd de spijker erin gegooid met laadboten en badjo's geladen en gelost, matjam KPM. Ik kan me herinneren dat ook Dongala aangedaan werd.

Ik weet niet, als massinis nommer lima, of het toen bekend was dat het een vulkanisch actief gebied betrof. Wel weet ik dat soms na aankomst de nommer lima van de wacht niet drie van de vier hoofdstoomafsluiters dicht gedraaid moesten worden. Dat was omdat er er een puist wind verwacht werd. Althans dat werd ons gezegd. Ik heb toen wel gehoord dat een KPM-er, -de Bontekoe ?-, eens op het strand terecht kwam.

Ik denk wel eens, net als bij de ramp op Lombok: Die KPM was geen geen achterlijke gladiool. Ze zouden met hun scheepjes direct voor
van hulpmiddelen hebben gezorgd.

Groeten uut Schore

Jan
Aait vedan :-D

Patru
Berichten: 1989
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: KPM

Bericht door Patru » 08 okt 2018 21:09

Het ss Tasman (1922-1958) als hospitaalschip (13-4-1943 tot 29-12-1945) op een schilderij van John Allcot.

Tasman 1944 John Allcot.jpg
Tasman 1944 John Allcot.jpg (67.92 KiB) 296 keer bekeken
Groet, Paul G.

kabo
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KPM

Bericht door kabo » 08 okt 2018 22:15

NL-HaNA_2.24.01.05_0_935-2855.jpg
NL-HaNA_2.24.01.05_0_935-2855.jpg (75.7 KiB) 270 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.01.05_0_935-2908.jpg
NL-HaNA_2.24.01.05_0_935-2908.jpg (77.94 KiB) 270 keer bekeken
Een paar heren officieren van de KPM in vervlogen jaren met een goede sigaar en pijp.
gr.Bas

Knopenkees
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: KPM

Bericht door Knopenkees » 08 okt 2018 22:33

Pracht foto's, vooral de onderste waarbij de twee rokende mannen twee verschillende uniform jasjes aan hebben.

kabo
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KPM

Bericht door kabo » 17 okt 2018 22:50

NL-HaNA_2.24.01.09_0_905-8703.jpg
NL-HaNA_2.24.01.09_0_905-8703.jpg (157.7 KiB) 41 keer bekeken
V.Spilbergen op 7/8/1953 aan de Java kade.
gr.Bas

Plaats reactie