KPM
Kumpulan 14 oktober in Groningen
Kan ik ook jou begroeten als deelnemer aan de Paketvaartlunch op zaterdag 14 oktober aan
boord van de Witte Zwaan?
Anne
boord van de Witte Zwaan?
Anne
- Jos Komen (R.I.P)
- Berichten: 32270
- Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
- Jos Komen (R.I.P)
- Berichten: 32270
- Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
- Jos Komen (R.I.P)
- Berichten: 32270
- Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
- Jos Komen (R.I.P)
- Berichten: 32270
- Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
Re: KPM
De Op ten Noort met de sleepboot Coringa (Brisbane).
HIER de gegevens van Marhisdata.
Op Kombuispraat staat meer over de Op ten Noort, via de zoekfunctie makkelijk te vinden.
Zoeken met: "op ten noort" dus mét aanhalingstekens.
http://www.ssmaritime.com/SS-Op-Ten-Noort-plan.htm
HIER de gegevens van Marhisdata.
Op Kombuispraat staat meer over de Op ten Noort, via de zoekfunctie makkelijk te vinden.
Zoeken met: "op ten noort" dus mét aanhalingstekens.
http://www.ssmaritime.com/SS-Op-Ten-Noort-plan.htm
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
het is een foto uit 1947.
groeten
Evert Sikkema
Re: KPM
Wat mij vaak opvalt is de grote hoeveelheid (prachtige) foto's die er zijn van KPM/JCPL, of andere afgeleiden van die rederijen...
Zou alleen het feit dat ze van-eiland-naar-eiland hobbelden, en dus veel in zicht voeren, daar nu de oorzaak van zijn...?
Het zijn wel allemaal van die typische (ouderwets aandoende ?)scheepjes, maar of dat die massale fotografie verklaart....
Hoe dan ook, we hebben de foto's nog, en we zijn er blij mee...
Maar waarom die dertien-in-een-dozijn-bootjes ??? Voor mij moet de naam leesbaar zijn of de naam moet in de fotonaam zitten, want anders weet ik (persoonlijk) niet om welk schip het gaat....
Het moet haast wel om 'het plaatje' van zo'n schip op een glad zeetje tussen de eilandjes in die tropische "argippel" (de gordel van smaragd)' zijn....
Of is het nou juist om de hoeveelheid van gelijksoortige schepen waardoor het lijkt of er zoveel foto's zijn ??
Heeft iemand een ander idee ?
Zou alleen het feit dat ze van-eiland-naar-eiland hobbelden, en dus veel in zicht voeren, daar nu de oorzaak van zijn...?
Het zijn wel allemaal van die typische (ouderwets aandoende ?)scheepjes, maar of dat die massale fotografie verklaart....
Hoe dan ook, we hebben de foto's nog, en we zijn er blij mee...
Maar waarom die dertien-in-een-dozijn-bootjes ??? Voor mij moet de naam leesbaar zijn of de naam moet in de fotonaam zitten, want anders weet ik (persoonlijk) niet om welk schip het gaat....
Het moet haast wel om 'het plaatje' van zo'n schip op een glad zeetje tussen de eilandjes in die tropische "argippel" (de gordel van smaragd)' zijn....
Of is het nou juist om de hoeveelheid van gelijksoortige schepen waardoor het lijkt of er zoveel foto's zijn ??
Heeft iemand een ander idee ?
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
Re: KPM
KPM schip moet aan de masten te herkennen zijn , maar bouwjaar zeker voor 1940.
Groet
Hans
Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: KPM
De Japara is het niet , die had de mk. niet achteruit staan.
Groet
Hans
Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: KPM
Ik had een latere Japara van 1938.
Groet
Hans
Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
Allemaal bedankt. Het is inderdaad de Japara (van de KPM en niet van de Lloyd) van 1930. De Bantam had ook gekund, maar die was er niet meer in 1947. De geschutsopstelling voorop is nog aanwezig een ook de extra (oorlogs) reddingsvlotten in de midscheeps zijn (nog) aanwezig.
Waarschijnlijk is er dus geen tijd geweest om dat allemaal weg te halen, of het moet te maken hebben met het conflict tussen Nederland en Indonesië.
groeten
Evert Sikkema
Waarschijnlijk is er dus geen tijd geweest om dat allemaal weg te halen, of het moet te maken hebben met het conflict tussen Nederland en Indonesië.
groeten
Evert Sikkema
Re: KPM
Afkomstig van stegro heb ik 2 foto's van de s.s. van Imhoff (1914) kunnen vinden:
Robert
Groet,Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: KPM
Hier nog eentje... en bij die van de Ophir: vóór de Ophir ligt de Van Imhoff...
- Bijlagen
-
- Van Imhoff KPM.jpg (182.89 KiB) 4705 keer bekeken
-
- Ophir KPM (details).jpg (133.62 KiB) 4705 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
Re: KPM
Is nu erg moeilijk te zeggen, denk ik....
Op zee mensen op een dergelijke manier in de steek laten, is voor zeelui een absolute no-no...
Maar er was zojuist een oorlog begonnen, en ook de Japanners begonnen zich danig op te dringen, en bovenal: de regering was um gepeerd (al dan niet terecht, maar toch)
Dus namen de strijdkrachten de leiding over, en gezien de opdracht die de kapiteins gekregen hadden, ging dat niet met zachte hand.
Dergelijke opdrachten zijn niet voor tweeërlei uitleg vatbaar, en bij het terzijde leggen van dergelijke opdrachten in oorlogstijd -en onder militair regiem- loop je de kans te worden doodgeschoten...
In hindsight zeg ik: ontoelaatbaar !! Maar ik heb nooit in een dergelijk moeilijk parket verkeerd...
Ik wacht toch de (prachtige !) documentaire af, lees wat ik er over kan vinden, en probeer me dan voor te stellen wat ik gedaan zou hebben...
Dan pas durf ik hierover te oordelen....
Maar in de tussentijd druist (voorlopig) alles in tegen mijn principes, en ik ervaar het bijna als een smet op m'n eigen koopvaardijblazoen.
Ik wacht dus nog even af....
Op zee mensen op een dergelijke manier in de steek laten, is voor zeelui een absolute no-no...
Maar er was zojuist een oorlog begonnen, en ook de Japanners begonnen zich danig op te dringen, en bovenal: de regering was um gepeerd (al dan niet terecht, maar toch)
Dus namen de strijdkrachten de leiding over, en gezien de opdracht die de kapiteins gekregen hadden, ging dat niet met zachte hand.
Dergelijke opdrachten zijn niet voor tweeërlei uitleg vatbaar, en bij het terzijde leggen van dergelijke opdrachten in oorlogstijd -en onder militair regiem- loop je de kans te worden doodgeschoten...
In hindsight zeg ik: ontoelaatbaar !! Maar ik heb nooit in een dergelijk moeilijk parket verkeerd...
Ik wacht toch de (prachtige !) documentaire af, lees wat ik er over kan vinden, en probeer me dan voor te stellen wat ik gedaan zou hebben...
Dan pas durf ik hierover te oordelen....
Maar in de tussentijd druist (voorlopig) alles in tegen mijn principes, en ik ervaar het bijna als een smet op m'n eigen koopvaardijblazoen.
Ik wacht dus nog even af....
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos