KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7786
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten » 23 dec 2017 17:25

Cedron, ik kan je op dit punt maar één advies geven: ga je er eens werkelijk in verdiepen. Dat helpt echt. Verdiep je in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog, de duikbootoorlog en de bombardementen op steden waarbij het de vooropgezette bedoeling was om zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken. Begin wat dit laatste betreft bij het bombardement op Coventry van november 1940. De bombardementen op Hamburg, Berlijn en Dresden waren afschuwelijk. Coventry: nog geen 600 slachtoffers. Rotterdam: nog geen 1000. Hamburg: 42000 slachtoffers: 13000 mannen, 21000 vrouwen en 8000 kinderen. Berlijn: op 3 februari 1945 in één dag 25.000 slachtoffers. Hoeveel het er in Dresden waren, is nooit duidelijk geworden omdat er duizenden vluchtelingen in de stad waren. De schattingen lopen uiteen van 25.000 tot meer dan 100.000 mensen.

Nabestaanden van omgekomen familieleden zijn geen betrouwbare bronnen. De verslagen van overlevenden zijn aanzienlijk betrouwbaarder. Die kun je bijvoorbeeld vinden op de mooie site over de Noorse koopvaardij tijdens de Tweede Wereldoorlog www.warsailors.com. Daar kun je een goed verslag vinden van de torpedering van de tanker MIRLO in augustus 1942 door de U-130 door Ernst Kals. Misschien is het je te veel moeite of vind je het niet leuk om te worden geschokt in je overtuiging dat al die Duitse klootzakken niks anders waren dan een stelletje nietsontziende boeven die niets liever deden dan andere zeelieden laten verzuipen, maar HIER kun je lezen hoe Kals dat deed. Daar stond hij om bekend. Kals leidde op zijn beurt weer commandanten op en het is bekend dat hij ook die trachtte te doordringen van de noodzaak om ondanks de oorlog toch vooral menselijk te blijven. Kals was geen uitzondering, er waren veel meer zoals hij. Er is na de oorlog maar één Duitse duikbootcommandant veroordeeld en geëxecuteerd voor een oorlogsmisdaad en of dat juist was, is zeer discutabel. De Japanners gingen tekeer als beesten en daar is nooit ook maar een van voor een rechter verschenen, laat staan veroordeeld. Die ene Duitser die werd doodgeschoten, moest boeten voor een geval uit de Eerste Wereldoorlog. En wat de Amerikanen in de Pacific hebben aangericht als het om het vermoorden van overlevenden gaat, dat willen ze zelf niet weten. Ze redeneerden dat die Japanners die weerloos in het water lagen mogelijk de wal zouden weten te bereiken en dat ze ze dan later alsnog dood zouden moeten schieten, dus dan konden ze het beter nu maar meteen doen.

Maar laten we hier snel over ophouden. Gewoonlijk zijn dit soort discussies oeverloos. Maar een goede raad blijft: eerst weten waar je het over hebt en het dan pas op papier of op een forum zoals dit zetten. Zelf tracht ik me daar strikt aan te houden en daarom zal ik nooit inhoudelijk reageren op onderwerpen waar ik geen of veel te weinig verstand van heb.

Ja. Jan, dat was The Laconia Affair of het Laconia Incident. Dat was Hartenstein met de U-156. Leonce Peillard schreef er een goed boek over.

------------------------------------------------Afbeelding

Dat had een zeer succesvolle reddingsoperatie kunnen worden. Hartenstein had de toezegging gekregen dat hij niet zou worden aangevallen, maar die lompe Amerikanen dachten er anders over. En dus moest hij de lijnen van de sloepen die hij op sleeptouw had kappen en een noodduik maken waardoor de overlevenden die hij aan dek had ook weer in het water terecht kwamen. Tientallen werden gedood door Amerikaanse kogels.
In Neurenberg stonden de Amerikanen er mooi mee voor gek. Toen ze Dönitz de Laconia order als een oorlogsmisdaad in de schoenen probeerden te schuiven, kwam de ware toedracht boven water en daarmee de rol die de Amerikanen daarbij hadden gespeeld.

-----------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: KPM

Bericht door Jinny » 23 dec 2017 17:30

De Amerikanen hebben ook Tokio in brand gezet.
Een stad van (toen) papier met ontelbare burgerslachtoffers..

Laten we het erop houden dat oorlog een brok ellende is waarbij ik blij ben dat -ik- het tot nu toe nooit heb moeten meemaken
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Da Silva
Berichten: 242
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: KPM

Bericht door Da Silva » 24 dec 2017 00:40

Eigenlijk best sympathiek van die moffen, dat “bemanningsvriendelijk” torpederen. Ik vraag me af hoe de verhouding is tussen de leuke en de minder leuke manier. Helaas zijn er in de oorlog in mijn familie en in die van mijn vrouw, zowel op zee als in Rotterdam heel wat mensen omgekomen. Gelukkig waren er ook die het overleefd hadden. Een aantal daarvan waren door wat ze hadden meegemaakt dusdanige van het padje, dat ze ( en de nabestaanden) met een zeemansgraf beter waren af geweest. Ik spreek uit ervaring.
Nabestaanden van omgekomenen mogen dan geen betrouwbare van informatie zijn. Ik kan je verzekeren, dat zij die wel teruggekomen waren, verdomd weinig sympathie voor onze buurtjes bij de Kriegsmarine en de Wehrmacht hadden.
Yanken zijn ook mijn vrienden niet. Maar misschien toch wel fijn, dat zij (en anderen) de vuile was voor ons hebben opgeknapt. Ik denk dat de wereld er wel anders uit had gezien, als dat Duitse, Italiaanse en Japanse tuig niet in de pan was gehakt. En tegen de mensen die medelijden hebben met de Japannertjes, verdiep je is in de wandaden die ze begaan hebben. Als je niet weet waar je moet beginnen, kan ik je het lot van de bemanning van de “Tjisalak” van harte aanbevelen .
Een oorlog is verschrikkelijk, laat daar geen misverstand over bestaan ( helaas heeft de wereld er weinig van geleerd). Maar zover ik weet, zijn wij niet begonnen. In de documentaire van de “politiek correcte omroep” komt dit tot onvolledig aan de orde. Misschien komt dit nog in het laatste deel. Doofpotten zijn van alle tijden. Ik zie in beide families figuren, waarvan ik me afvraag of dat wel betrouwbare bronnen zijn. Meneer, de Oostenrijkse onderzoeker heeft al wel een mening (en misschien terecht) over de grootvader ( de kapitein) van die Nederlandse mevrouw en confronteert haar daar een aantal keren mee. Zelf heeft hij helaas nog geen tijd gehad, om te onderzoeken of “Herr Doktor” wellicht nazi sympathieën had. Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Grt.
Mario

Gebruikersavatar
Cedron
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mar 2015 11:03

Re: KPM

Bericht door Cedron » 24 dec 2017 08:49

“”Eigenlijk best sympathiek van die moffen, dat “bemanningsvriendelijk” torpederen. Ik vraag me af hoe de verhouding is tussen de leuke en de minder leuke manier. Helaas zijn er in de oorlog in mijn familie en in die van mijn vrouw, zowel op zee als in Rotterdam heel wat mensen omgekomen. Gelukkig waren er ook die het overleefd hadden. Een aantal daarvan waren door wat ze hadden meegemaakt dusdanige van het padje, dat ze ( en de nabestaanden) met een zeemansgraf beter waren af geweest. Ik spreek uit ervaring.
Nabestaanden van omgekomenen mogen dan geen betrouwbare van informatie zijn. Ik kan je verzekeren, dat zij die wel teruggekomen waren, verdomd weinig sympathie voor onze buurtjes bij de Kriegsmarine en de Wehrmacht hadden. “”

Tja, dat bedoel ik nou, als is het er iemand niet mee eens!

Cedron

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7786
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten » 24 dec 2017 13:21

------------

----------------------Afbeelding---Afbeelding---Afbeelding

-----------------------------------------1940------------------------------------------1943------------------------------------------1944

Zoals ik al zei zijn dit gewoonlijk oeverloze discussies. Ik had daar niet aan moeten beginnen, want het leidt tot niets. Het gevaar is levensgroot dat je volkomen verkeerd wordt begrepen. Soms wordt er zelfs geen enkele moeite gedaan om te begrijpen wat je bedoelt te zeggen omdat het indruist tegen een eenmaal ingenomen standpunt, een standpunt dat zo moeilijk los te laten is of zelfs maar enigszins bij te stellen.

Het punt is dat het, juist als het om dit soort uiterst gevoelige kwesties gaat, zaken waarbij emoties een veel grotere rol spelen dan de rede, zaak is om te weten waar je over praat. Daar stoorde ik me aan; aan zomaar achteloos iets zeggen dat in strijd is met de werkelijkheid. Heus ik weet het: dat gebeurt niet met opzet, of om te kwetsen of iets dergelijks; dat is simpelweg een gevolg van onvoldoende kennis van zaken over de duikbootoorlog. Ik kom nu in de verleiding om een duidelijk voorbeeld te geven op een heel ander terrein dan dat waar we het hier over hebben, maar dat lokt dan mogelijk een volgende, al even oeverloze discussie uit en daarom doe ik dat niet.

Laat vooral niemand mij verdenken, laat staan beschuldigen van nazisympathieën, of een groot medeleven met Duitse duikbootcommandanten. Ik weet het: het staat tussen aanhalingstekens, maar desondanks vind ik een uitdrukking als "bemanningsvriendelijk torpederen" ongepast. Dat wekt de suggestie alsof ik dat zo zou zien en dat is niet terecht.

Er zijn een paar dingen zijn waar ik het een en ander van weet. Ik weet het een en ander van de Tweede Wereldoorlog in het algemeen en de Nederlandse Koopvaardij tijdens die oorlog in het bijzonder. Ik weet hoe de mensen die terugkwamen eraan toe waren en ik heb de gevolgen daarvan aan den lijve ondervonden. Dat heeft grote gevolgen gehad voor mijn persoonlijke leven en mij ernstige schade toegebracht. Dat werd pas rond mijn veertigste duidelijk. Weet je eenmaal wat er loos is, dan kun je iets doen, maar het heeft me daarna toch nog ruim tien jaar gekost om dat te verwerken en goed te begrijpen. De schade was toen uiteraard onherstelbaar. Ik klaag niet; er zijn ergere dingen en er zijn mensen die heel wat meer schade hebben opgelopen.

Maar het was voor mij ook reden om me echt in die oorlog te gaan verdiepen en dan vooral in de oorlog ter zee, in de koopvaardij tijdens de Tweede Wereldoorlog. Om te proberen te begrijpen wat er allemaal was gebeurd en hoe veel van die mannen uiterlijk onbeschadigd, maar innerlijk voorgoed veranderd terugkeerden. Mijn vader was een van die velen. Hij is niet zo erg oud geworden, maar vierenzestig jaar. Maar in die vierenzestig jaar heeft hij drie levens geleefd en is ook drie keer doodgegaan. En nogmaals: hij was een de velen die drie levens hebben gehad: een leven voor de oorlog dat op 10 mei 1940 eindigde, een leven tijdens de oorlog dat tegelijk met de oorlog of korte tijd daarna eindigde en een leven na terugkeer in Nederland. Voor mijn moeder en voor al die andere vrouwen van getraumatiseerd terugkerende mannen gold hetzelfde; ook die hebben minstens drie levens gehad. Mij bezorgde het twee levens.

Het vergt studie om dat goed te begrijpen en ik heb daarop gestudeerd. Niet op school, niet op de universiteit, maar zelfstudie. Door het doen van échte research. En dan bedoel ik niet eindeloos op het internet zoeken; dat is een mooie steun, maar ten enenmale onvoldoende. Laat ik het op tien jaar studie houden, maar dan ben ik aan de voorzichtige kant. Maar dat kun je niet met succes doen zonder ook een gedegen studie te maken van dat wat voor het merendeel van die mannen de werkelijke oorzaak was van hun trauma: de duikbootoorlog. En doe je dat, doe je dat werkelijk góéd, dan kom je tot de inzichten en conclusies die ten grondslag liggen aan mijn reacties hier, reacties waar sommigen zich klaarblijkelijk aan storen en voor mij reden voor deze laatste uitleg. Het lijkt me vrij zinloos om te proberen dat nader te verklaren. Het zou ook wat te veel worden om dat goed te doen. Ik moet dan gaan putten uit alle literatuur die ik alleen al over de duikbootoorlog hier op de planken heb staan. Achterin De Prijs noem ik bij mijn bronnen twintig titels over de oorlog ter zee; wie werkelijk geïnteresseerd is, zal ik met genoegen de titels van de overige vijfenvijftig boeken geven die ik op zeker moment heb geraadpleegd. Er zijn natuurlijk nog veel meer, maar hier heb ik in die tien jaar of zo voldoende aan gehad. Dit is geen dikdoenerij; ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat ik verdraaid goed weet waar ik het over heb. Zijn er onder onze geachte leden mensen die menen meer kennis te hebben van de duikbootoorlog en die mijn uitspraken, conclusies en reacties goed beargumenteerd - ik kan daar niet genoeg de nadruk op leggen: goed beargumenteerd - kunnen weerleggen, dan hou ik me van harte aanbevolen. Elders weet ik een aantal mensen die er nog veel meer van weten dan ik, maar die verschillen nergens met me van mening. Laat ik het eenvoudig houden en afsluiten met het volgende.

De Duitse duikbootcommandanten hebben zich tijdens de Tweede Wereldoorlog voor het overgrote deel fatsoenlijk gedragen - voor zover tijdens een oorlog nog van fatsoen kan worden gesproken. Het waren geen nazi’s, maar beroepsmilitairen die datgene deden waarvoor ze waren getraind. Ze deden dat gewoonlijk heel goed en heel vakkundig en tot 1943 ook met groot succes. Het bracht Engeland bijna op de knieën. Het was het enige waar Winston Churchill werkelijk bang voor was en dat hem slapeloze nachten bezorgde: de duikbootoorlog. Dat er een aantal heel slechte onder die duikbootcommandanten hebben gezeten, is zeer wel mogelijk, maar dat is dan toch maar bij een enkeling merkbaar geweest. Ik zou zo snel niemand weten. Zelfs Heinz Eck valt voor mij niet in die categorie. Oorlogvoeren is een smerige zaak, waarbij het niet uitmaakt of je een ander een torpedo in zijn schip schiet, een bajonet in de buik steekt, met een mitrailleur neermaait, of vanaf grote hoogte een partij bommen op zijn huis gooit. De Duitse duikbootcommandanten hebben anderen veel leed bezorgd. De dronepiloot die vanuit een gemakkelijke stoel in Arizona, Remstein of Saudie-Arabië een raket afvuurt op een dorpshuis in de bergen van Pakistan, doet dat ook. Mensvriendelijk oorlogvoeren bestaat niet, net zomin als diervriendelijk slachten.

Als de webmaster deze discussie wil sluiten, heb ik daar alle begrip voor. Hij kan het topic KPM moeilijk op slot gooien en daarom hoop ik dat hij in dat geval een andere oplossing heeft. In de kop van dit stuk drie foto's van mijn vader die laten zien wat de oorlog deed met een machinist van de Rotterdamsche Lloyd die in oktober 1939 welgemoed van huis ging voor een normale reis. We maakten tijdens en vooral tegen het einde van de oorlog nauwelijks foto's, maar ik wou dat ik ook kon laten zien wat het met mijn moeder deed.

------------------
Laatst gewijzigd door Theo Horsten op 24 dec 2017 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: KPM

Bericht door Jinny » 24 dec 2017 13:35

Hear hear!

Eens met Theo.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Da Silva
Berichten: 242
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: KPM

Bericht door Da Silva » 24 dec 2017 17:28

MEVROUW!!

Natuurlijk, ik had ook niet anders verwacht. Na het lezen van uw reactie op faceboek (3-1-2015) op een verschrikkelijk vliegtuigongeluk in Indonesië,is dit geheel in lijn met uw gedachtegoed.

Mario
Laatst gewijzigd door Da Silva op 24 dec 2017 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Da Silva
Berichten: 242
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: KPM

Bericht door Da Silva » 24 dec 2017 17:29

Theo,
Een volkomen begrijpelijk reactie. Ik zou gaan twijfelen, als die anders geweest zou zijn.
Het niet kunnen loslaten, of maar enigszins bijstellen van een standpunt geldt misschien niet alleen voor mij. Enige zelfreflectie bij de lezers van dit forum zou op zijn plaats zijn. Het zelfde geldt voor het feit, dat je je onbegrepen voelt. Ook dit geldt niet alleen voor jou.
Jij schrijft, dat bij dergelijke uitingen emoties vaak een grote rol spelen. Door alle ellende die ik mee gemaakt heb, ben ik behoorlijk rationeel geworden. Volgens mijn vrouw heb ik helemaal geen emoties meer. Het vertrek van mijn grootouders en ouders vanwege het dictatoriale-regime van staat en kerk uit Portugal en de gevolgen van de tweede oorlog in Rotterdam, lopen als een rode draad door mijn leven.
Ieder heeft zijn eigen werkelijkheid of beleving over bepaalde zaken. Gelukkig mag dit in ons vrije Europa. Waar ik momenteel verblijf is dat helaas wel anders. Ik beschuldig niemand van enige sympathieën voor wat dan ook. Laten we maar zwijgen over ongepaste opmerkingen. Ik bedoel precies wat ik zeg. Voor mij bestaan er geen “good guys under the bad guys”. Dit geldt niet alleen voor deze verschrikkelijk oorlog, maar voor alle verderfelijk ideologieën die aan dergelijk handelen ten grondslag liggen . Jij en ik hebben beide ervaren wat dit betekent.
Ik twijfel geen moment aan je wijsheid, kennis en kunde. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar ik lees je bijdragen met veel plezier en interesse. waardeer je bijdragen aan de verschillende topics.
Jij hebt een studie gemaakt van dit item. Ik heb me erg verdiept in het Verre-Oosten. Zal wel te maken hebben met het feit, dat ik me erg aangetrokken voel tot deze regio. Ik heb vele boeken aangeschaft en gelezen over de geschiedenis van met name China en Japan. Ik heb ook seminars aan de Universiteit van Hongkong gevolgd. Wat mij opviel, dat vanaf de tweede Japans-Chinese oorlog het wel enig verschil uitgemaakt wat de bron is. Persoonlijk ben ik het niet eens met u, dat Japan door de V.S de oorlog is ingedreven. Daar zijn heel wat wandaden door de Japanners aan vooraf gegaan. Ik vind dit te veel eer voor de Japanners (in dat tijdperk). Over de Amerikaanse politiek in het algemeen, zijn we het wel ééns denk ik.
Excuses, voor eventuele type of schrijffouten. Ik werk hier vanaf een voor mij vreemd tablet.
Dit is mijn laatste bijdrage aan Kombuispraat. Het gaat u allen goed.
Een gezond en voor spoedig 2018 toegewenst.

Grt.

Mario
Laatst gewijzigd door Da Silva op 26 dec 2017 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7786
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten » 24 dec 2017 17:40

Dit is mijn laatste bijdrage aan Kombuispraat
Ik hoop van harte dat dit alleen voor het jaar 2017 geldt en dat het niet betekent dat je je helemaal terugtrekt. Dat zou jammer zijn. Dit goede forum kwijnt toch al te veel
Dit onderwerp beschouw ik als afgesloten. Ook voor jou en de jouwen een goede kerst en alles wat wenselijk is voor het volgende jaar.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Da Silva
Berichten: 242
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: KPM

Bericht door Da Silva » 24 dec 2017 18:47

Theo,

Bedankt. Het is beter dat ik ermee stop. Ik merk dat ik hier niet goed mee om ga. Dat ligt aan mezelf. Deels ligt dit aan het zuidelijk temperament en aan een jeugd met veel geweld door onder andere drankmisbruik ten gevolge van oorlogstrauma's . Gelukkig heb ik me hier redelijk aan kunnen ontworstelen. Ben mijn carrière begonnen als bankwerker en door studie in de avonduren, aan de HTS mijn diploma werktuigbouw gehaald. Mooie banen in de luchtvaart en de offshore gehad. Ondanks alles kijk ik terug op een goed leven. We overwegen nu onze laatste tijd bij de kinderen in Hongkong door te gaan brengen. Maar dat is een hoop geregel, dus daar heb ik voorlopig de handen vol aan.
Bedankt voor je interessante bijdrages. De .PDF van Rolls-Royce wordt hier met grote interesse gelezen en besproken. Verhitte discussies en ook veel flauwe kul natuurlijk, want het zijn allemaal lui die alleen maar verstand hebben van Boeing en Airbus.

Theo, het ga je goed. Ik wens je ook nog vele gezonde jaren in Griekenland toe,

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5907
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: KPM

Bericht door jdbvos » 24 dec 2017 21:34

Zojuist het laatste deel gezien...
M'n haren gingen steeds rechter overend staan...
T/m Neelie Smit-Kroes toe !...en Lou de Jong...
Maar in het 1e deel (?) liet de kapitein van de Boelongan z'n opdracht van de marine zien aan de hwtk... Dat was dus in principe dezelfde opdracht die Hoeksema had ontvangen, naast ook andere kapiteins die ineens onder marine-oorlogscommando stonden (neem ik aan)..
Maar waarom komt in die documentaire niemand van de marine (-archief) met het hoe en waarom ? Waarom is de docu-maker ook niet dáár achter aan gegaan..?
Die verklaring van Hoeksema later, die moet dus wel onder grote druk zijn afgelegd...door 3 ministeries én z'n baas de KPM...
De doofpot loopt dus nog steeds, denk ik....iig nog bij de marine....
Iemand daar heeft bevel gegeven voor dat bericht. Waarbij Hoeksema dondersgoed wist dat dat om de Van Imhoff en de Ophir ging met de Duitse gevangenen, en alle andere schepen het verbod om Duitsers op te pikken.... Je zou bijna denken dat de Van Imhoff door eigen strijdkracht tot zinken is gebracht....
Wie weet komt het nog boven water.

Oorlog is een onmenselijk iets, waarbij alle normen en waarden overboord gaan. En een ieder die daarmee te maken kreeg of krijgt, moet op eoa manier er mee-, maar vooral ook met zichzelf- in het reine zien te komen...
Een oorlog doet heel wat met een mens. Theo zag en hoorde het van zijn vader, ik hoorde ook (zeer weinig) van m'n pa, maar wat hij zei, zonder enige stemverheffing of merkbare emotie, weet ik woord voor woord nog steeds...
Dat zulke emoties tot op de dag van vandaag nog zo hoog op kunnen lopen dat een trouw Kombuizer afmonstert, doet mij leed.
Net als Theo hoop ik dat Mario op z'n beslissing terugkomt, maar hij is oud genoeg om te weten wat hij wil....
Nog een soort van slachtoffer van de Van Imhoff.....
Greetz!
Jan DB Vos

Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Re: KPM

Bericht door Joop.O.H. » 26 dec 2017 16:56

Na het "Van Imhoff" debacle waren er nog 146 geïnterneerden/gevangenen over .allen NSB'rs en die moesten verscheept worden naar Suriname met de TJISADANE .In opdracht van de comadantzeemacht werden twee torpedokoppen in kisten verpakt met het opschrift " Bell Telephone Company" en als luister apparatuur in het vooronder en het achterschip geplaatst met op een geheime plekt in de kapiteinshut een tijd ontsteking met een tijdvertraging van 20 minuten zodat als ze door de vijand zouden worden aangevallen de bemanning de tijd hadden om het schip te verlaten en de verdere gevolgen voor de rest kunnen jullie wel raden .Zo ver is het gelukkig niet gekomen en zijn ze veilig in Suriname afgeleverd .Daar na is het schip doorgevaren naar New York waarbij toen de halve haven ontruimd is om de torpedokoppen te verwijderen .De gezagvoerder W.Burger heeft hier toen een rapport over geschreven.

Het gehele verhaal staat in het boek van K.W.L.Bezemer(de Nederlandse koopvaardij in de Tweedewereldoorlog deel 1)

Gr.Joop.O.H.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5907
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: KPM

Bericht door jdbvos » 26 dec 2017 20:45

Hoe meer ik er over nadenk, hoe vreemder ik die bevelen van de marine vind...
Vóór -of kort ná- het vertrek kreeg de Van Imhof het bevel dat géén Duitsers de wal mochten bereiken, en andere schepen (in de nabijheid) kregen opdracht om géén Duitse schipbreukelingen aan boord te nemen, en hen geen wal te laten bereiken....
Dat moet die Dick Verkijk toch óók zijn opgevallen....
Nou ja: het is niet genoemd of onderzocht, dus zie ik wellicht spoken.
Geschiedenis heeft gevoelige beperkingen, blijkbaar...
Gezien alle commotie en drastische gevolgen van deze discussie -waar ik persoonlijk de samenhang niet van zie of begrijp- stop ik ook maar met de Van Inhoff.
Sois ! Het zij zo.
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31165
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Jos Komen » 01 jan 2018 12:43

De Tinimbo 1930.

Tinimbo.jpg
Tinimbo.jpg (89.83 KiB) 515 keer bekeken
Tinimbo 1930
built by Burgerhout's Machine Fabriek, Rotterdam | 1944 destroyed in Bombay in Fort Stikine disaster with the loss of 8 lives.
872

http://www.theshipslist.com/ships/lines/kpm.shtml

Bij Miramar en Marhisdata kon ik niets vinden over dit schip.

De correcte naam van het schip is: Tinombo, zie onderstaand bericht.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1547
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: KPM

Bericht door Drentenier » 01 jan 2018 14:04

Bij Miramar en Marhisdata kon ik niets vinden over dit schip.
Maar ik wél :wink:

Op het net vond ik op een site over Burgerhout's Machinefabriek de naam TINOMBO.
Dát schip staat dus wél in Marhisdata. En het verhaal klopt met hetgeen jij hierboven al had geschreven.
Zie: http://marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=6571

Op een andere site (http://www.michelhoude.com/BMSM/Ships/@Ships.htm) staat ook het e.e.a., en daarbij ook postzegels met stempels met de naam van het schip.
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (642.08 KiB) 478 keer bekeken
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5907
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: KPM

Bericht door jdbvos » 01 jan 2018 16:44

Nou heb ik in m'n jeugd ook postzegeltjes verzameld, maar ik heb nog nooit van die "Straight Settlements" gehoord, en zie dergelijke postzegels ook voor het eerst.... :oops:
Zo zie je maar weer: er valt altijd wel iets te leren !

Het nieuwe jaar is begonnen met weer een zoektocht :-D

tuuttuut...dat is snel... https://nl.wikipedia.org/wiki/Straits_Settlements
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie