KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jack

ms Waingapu kpm

Bericht door jack »

Mijne Heren,
Mijn vader was Hwtk op de m.s."Waingapu"van de KPM in de jaren '50 en als kind ging ik in de vacanties mee naar Bali-Lombok-Flores-Timor prachtige tijd was het.Zou graag een foto van dit schip terug willen zien.
alvast heel hartelijk dank
jack
:D

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Hallo Jack, ik heb z'n idee dat dit hem is.

Afbeelding
Groetjes Gerrit.
Jack

ms Waingapu

Bericht door Jack »

Beste Gerrit,
Hartelijk dank voor de foto.
groetjes
Jack :D
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jack,
Lijkt me een hele mooie jeugdervaring.
Woonden jullie in de Oost, of vloog je er met b.v. de "Uiver" naar toe?
All the best
Jos
Jack

Bericht door Jack »

Hallo Jos,
We woonden in Surabaja (Oost-Java) de Kpm had daar zijn haven en van deze haven uit gingen er diverse lijndiensten naar andere handelsplaatsen. Sommige plaatsen hadden niet eens een haven.Vanuit de baai werden de goederen met kleine houten schepen aan de wal gebracht.

Groetjes,
Jack
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jack,
Op Scheepspraat staat een link naar een stukje KPM-verleden.
Willem Visser heeft zijn vingers blauw getikt en ik heb het aangevuld met foto's.
All the best
Jos

http://www.scheepspraat.nl/kpm1.htm
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jack, ik heb diezelfde lijn met de Waiwerang gevaren, langs de Kleine Soenda. Op Nautiek vroeg ik me af welk nummer dat was, ik meen lijn 52. Je kunt daar ook nog een paar foto's zien, in het topic over koeien varen.

Na Surabaya was er geen enkele haven meer en deed je alles op de rede. Met prauwen, maar vaak ook met je eigen laadboten. Voor vee, werd er dan een groot plankier over twee laadboten gelegd waarna je ze met de eigen motorboot sleepte. Op een paar plaatsen werd er vanaf het strand geladen en gelost. Normaal voer je 's nachts, kwam 's morgens bij daglicht ergens ten anker en ging 's avonds voor donker weer weg. Maar ik herinner me ook dat we een keer 's nachts moesten laden en lossen, waarom weet ik niet meer. Toen zat de tweede stuurman op het strand en hield bij het licht van zo'n enorme, felle petroleumlamp - die hadden een speciale naam - de administratie bij.

Ook lagen we ergens voor op twee ankers en achter met trossen aan de bomen vast.

Het was jammer dat het er op het laatst zo'n kolerezooi was, voor mij reden om voortijdig weg te gaan want het was een prachtig bedrijf. Ik was 22 jaar en zag geen reden om nog langer in die toestanden te zitten. Ik verbrak mijn contract en betaalde een forse schadevergoeding. Had ik nog heel even gewacht tot ze met de hele handel Indonesië uit werden gegooid, dan had ik geld toe gekregen! Maar ja, als je alles van tevoren wist... :)
jack

Waingapoe

Bericht door jack »

Hallo Rob,
Bedankt voor je info over de KPM en ziin schepen.ik ben nu een beetje wijzer geworden.Wij zijn in 1957 vertrokken uit de Oost en met de ss Plancius(KPM) van Surabaya naar Jakarta gevaren, daarna met de ms Oranje voorgoed naar Nederland.Mijn vader heeft nog door gevaren op en rond Nederlands Nieuw-Guinea tot zijn pensioen en vond dat 40 dienstjaren welletjes voor hem was en dan kon hij meer aandacht schenken aan zijn gezin zei die altijd.

MVG,
Jack
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Musi

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik zoek foto('s) van de KPM-er 'Musi'. Ik neem aan dat er zoals gebruikelijk hier en daar nog wel wat ligt.... Bij voorbaat mijn dank.

Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ferry,
Prachtig scheepje!
All the best
Jos

Afbeelding


Afbeelding


Plaats reactie