KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: KPM

Bericht door jandikker »

Goeiemorgen Bas,

Ongetwijfeld Tandjong Priok.
Altijd bakboord voor de kant en de kapal putih ongeveer in het midden.
Maar de foto is genomen even voor mijn KPM-tijd.

Groeten

Jan
Aait vedan :-D

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: KPM

Bericht door Allen »

Inderdaad @Jan,

Bij de foto van @Bas,

Beschrijving : Vooraan ligt de S.S. "Melchior Treub"
Locatie : Indonesië, Nederlands-Indië, Tandjong Priok
Unknown date



Zomaar
Melchior Treub001.JPG
Melchior Treub001.JPG (185.55 KiB) 8607 keer bekeken
Grtn @Allen
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Kidoel 1927

Kidoel.jpg
Kidoel.jpg (71.33 KiB) 8474 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: KPM

Bericht door Allen »

Dat ging niet goed.

MAETSUYKER - 1936
Maetsuyker001.JPG
Maetsuyker001.JPG (120.01 KiB) 8395 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat ging niet goed.
Toch wel makkelijk om even het klinkwerk en andere details te bestuderen.....scheelt met het stellingwerk :lol:
Er staat me een soortgelijke foto bij waar "ergens langs de diek" er ook een schip bij de tewaterlating met de kont de wal in schoot "aan de overkant" van Drs. P. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

@JanDikker
Waarom moesten witte schepen -ik neem aan dat dat wowo's (passagierschepen) zijn- persé in het midden ?? Links en rechts van de levendelading de laad/losdrukte en bijbehorende semi-chaos van de andere schepen...
Was daar een speciale reden voor ??
Ook dat 'bakboord voor de kant' ontgaat me nog steeds, ondanks de draairichting van de schroef...kades worden zowel aan de linker- als de rechterkant ingericht...
Aanmeren 'op stroom' gaat het beste tegenstrooms, maar met de kop naar zee liggen is toch ook een gebezigde taktiek…
Of zie ik iets over het hoofd ?
Dat verschil in gebruiken viel me op de Straat/Nedlloyd Freetown ook al op: op alle schepen van de Nedlloyd zaten de wtk'n aan bakboord, en de strlui aan sb...althans: de lagere goden - de hogeredruk aan de voorkant, en de beide onfeilbaarheden 1, of bij pass.accomodatie 2 etages hoger. Maar op de Freetown zaten de wtk'n aan sb en de strlui aan bb….. :?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: KPM

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar op de Freetown zaten de wtk'n aan sb en de strlui aan bb….. :?
Zo OOK op de Reuzen van Heusden Jan!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: KPM

Bericht door jandikker »

Tet ff geduurd, maar hier mogelijke antwoorden op je vragen.

Je gaf zelf al even het antwoord:
Links en rechts van de levendelading de laad/losdrukte en bijbehorende semi-chaos van de andere schepen...
De Kapal Putih spuwden de meeste passagiers uit en namen ook de meeste op. Het waren toen ik er voer de Ophir, de Plancius en de Merak. De laatste drie keer per week naar Oosthaven. Passagiers moet je je dan voorstellen als complete gezinnen die de hele dag vaak weer aan boord gan en weer terug om bagage te halen. Daarbij werd geladen en gelost. Inderdaad een semi-chaos. Dus zoveel mogelijk bij de in-/uitgang van de kade. De Ophir kon maximaal 1750 passagiers aan dek meenemen en de Plancius zelfs meer dan 2100, hoewel ze bijna nooit helemaal vol waren.

Bakboord voor de kant: het was een doodlopend havenbekken met maar aan ene kant een kade. Dus geen (tegen-)stroom. Ook de tweede haven was zo ingericht, maar die had aan de overkant een kolen opslag met kade. Daar lagen de schepen van de RL, SMN en de Blauwpijpers o.a. In het midden van de havens lagen een paar boeien als hulp bij het draaien bij aankomst. Ik kan me trouwens niet herinneren dat bij aankomst een sleepboot gebruikt werd. Boze tongen vermelden dat ook een reden was, dat er alleen de BB-zijde getjet hoefde te worden om een goed onderhouden schip aan de bezoekers te tonen.
Nog een voorval dat ik op de Waingapoe meemaakte. Normaal hadden we een vaste ligplaats helemaal achterin de haven, waar de veekraal een plaatsje had gevonden. De verzameling van meer dan duizend dieren, sapi's en karbouwen kon zo van de veetrap de kraal inlopen. Maar ja, wat is normaal? Op een gegeven moment moesten we afmeren aan het andere stuk van de kade. Op zich wel goed nagedacht omdat we dan geen overlast zouden veroorzaken bij het lossen. Maar..., je voelt het al aankomen! Die horde moest wel over de kade naar de veekraal. De barang, maar ook de mensen op de kade vlogen door de lucht. De diertjes (sommige een 800 kilo) liepen nou niet in een gezapig tempo...

Ik hoop je e.e.a. verklaard te hebben.

Jan
Aait vedan :-D
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KPM

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.04.03_0_71-3-3.jpg
NL-HaNA_2.24.04.03_0_71-3-3.jpg (110.95 KiB) 8117 keer bekeken
Aankomst 19/10/1946 van de Boissevain in Tandjong Priok met de 7 dec. divisie aan boord. foto nat. arch.
gr.Bas
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KPM

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.04.03_0_490-4-5.jpg
NL-HaNA_2.24.04.03_0_490-4-5.jpg (132.24 KiB) 7966 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.04.03_0_490-4-6.jpg
NL-HaNA_2.24.04.03_0_490-4-6.jpg (126.13 KiB) 7966 keer bekeken
Plancius bij vertrek uit Padang op 03-01-1948.
gr.Bas


Plaats reactie