KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Slamat Makan

Bericht door ferryvaneeuwen »

Nog even voor Harry een greep uit de hap van afgelopen maandag.

Afbeelding

Sambal Goreng Telor

Afbeelding

Rendang

Afbeelding

Wat ingrediënten

Inderdaad, een beetje Tempo Doeloe!

Ferry

Jan Dikker

ms Waingapoe KPM

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Jack,

Het is wel weer een tijdje geleden dat de laatste reactie op je verzoek te lezen was, maar toch nog een (late) reactie.

Ik heb van juni tot half december 1956 als 4de wtk gevaren op dit schip. De HWTK was toen baas Groene(n)berg of Groene(n)weg.

Ik kan me nog een reis herinneren dat hij zijn vrouw aan boord had. Een leuke en gezellige vrouw, die niet voldeed aan "Een vrouw en een kip: de pest voor je schip!"

In november 1956 ook de staking nog grotendeels meegemaakt...

Ik kan me niet herinneren dat een zoon van de baas meegevaren heeft, maar het zou kunnen....

Gr

Jan
fritsF

KPM

Bericht door fritsF »

Hallo, in de periode 1953/1956 heb ik als stuurman gevaren bij de KPM en verbleef uiteraard van tijd tot tijd in Jakarta in het "logeergebouw", nu ben ik op zoek naar foto's hiervan uit die periode.
Voor mijn vertrek naar Jakarta kreeg ik een boekje van de KPM om maleis te leren, ik neem aan dat iedere nieuweling dit kreeg en ben ook op zoek naar dit boekje. Er stond o.a. de kompasroos in streken in maar dan ook in het maleis.
Ik heb gevaren op: Plancius, Baud, Larantuka, Landak, Larat, van Swoll, reael, Leti, Leksula, Batavia, Karossa en na het behalen van mijn praktisch gedeelte 2e rang GHV nog op de Lebak.
Wie kan mij helpen.
Iedereen een prettige jaarwisseling gewenst en een voorspoedig 2007
Frits Faessen
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Bedoel je dit boekje dit is uit 1950 en heeft1350 roepie gekost dat staat erin geschreven

Afbeelding

Cor Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Frits,
Van Harte Welkom op Kombuispraat. :wink:
Ik heb net even op je site rondgeneusd afdeling koopvaardij, heel mooi!
:D
All the best
Jos

http://members.home.nl/fri.nie/koopvaard01.htm
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Da's zeker een fraaie site Frits !.
De oude K.P.M. tijden herleven zo weer een beetje !.

m.v.g. Roy
fritsF

Bericht door fritsF »

Hallo Cor,
is dit nog ergens te krijgen, ik kon op internet niets vinden
Frits
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Hallo Frits ik weet niet of dit nog ergens te vinden is ik heb dit boekje nog uit mijn KRL tijd vandaar dat de prijs er in roepies op staat.
Maar was dit het boekje die je bedoelde????
Dit boekje was de derde druk zie onder

Afbeelding

Afbeelding

Mogelijk dat je rommelmarkten af kan struinen en als dit niet lukt kan ik proberen deze te scannen

Cor Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, dat boekje was het niet; het was een speciaal boekje van de KPM. We hebben het er hier al eens eerder over gehad en toen werd er door iemand uit geciteerd die het nog in zijn bezit had.
De enige zin die ik me onmiddellijk herinnerde was die waarbij je de bediende vertelde dat hij je witte uniform klaar moest leggen en de knopen erin moest doen. Echt een zin die je dagelijks nodig had als je je tijd voornamelijk doorbracht met het op de kont slaan van sapi's met een eind bamboe.
Je werd inderdaad op pad gestuurd met dat boekje en ook ik liep een of twee dagen na aankomst mijn eerste wacht als derde stuurman en moest maar zien hoe ik die djurumudi duidelijk moest maken dat hij NO t.O 3/4 O moest sturen. Het boekje had ik in de kaartenkamer liggen en daar studeerde ik eerst een poosje voordat ik een koers op kon geven. Niets iets voor een snelle koersverandering. :)
Had ik nog het geluk dat ik op de kustvaart nog een aantal jaren alleen maar op streken had gestuurd en het kompas dus rechtsom zowel als linksom en onverschillig waar te beginnen in kwartstreken kon opdreunen. Een groot bijkomend probleem was echter dat het in het Maleis heel anders gaat dan in het Nederlands of Engels. Wij staan zeg maar "in het midden" van de roos en draaien dan rond, maar in die taal sta je buiten de roos. Ik weet het ook niet meer precies, maar het was vrij ingewikkeld. Het was net een overgangsperiode, want niet lang daarna kwam ik op een schip waar op graden werd gestuurd.

Jammer dat ik dat boekje ook niet meer heb. "Tropische Hygiëne", dat kreeg je ook mee. Vol met enge ziektes. Ook handig.
Een foto van het logeergebouw zou ook ik wel graag eens willen zien. Staan die niet in een van de gedenkboeken van de KPM?
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Circa 52 jaar geleden kwam ik als 4e stuurman bij de paketvaart. Indië lag toen nog ver weg en wij voelden ons, als nieuw aangekomenen, heel ver van huis, al lieten wij daar niets van merken. Voor onderdak behoefden wij niet te zorgen, dat deed de maatschappij. We werden ondergebracht in het, toen uitsluitend als logeergebouw dienstdoend hotel Wisse. Dat stond om de hoek van Noordwijk en Molenvliet. Toen de gong het etensuur aankondigde, kwam ik voor het eerst in de prettig aandoende eetzaal en daar zag ik met grote sierlijke letters op de muur staan:
- Wie laadt en lost en veilig vaart,
- Die is zijn kost en drank wel waard.
Tweeënvijftig jaar geleden. De woorden, zoals ze daar op de muur geschilderd stonden, zijn mij altijd bijgebleven. Ze gaven antwoord op een vraag, welke nog niet in woorden was geformuleerd, doch toen duidelijk naar voren kwam: 'Zal de maatschappij tevreden zijn over mij en mijn werk?' Op die vraag gaven ze een positief antwoord. Ik denk er dankbaar aan terug.
Bovenstaand verhaal staat op mijn site

http://www.scheepspraat.nl/kpm1.htm

Helaas geen foto, maar Hotel Wisse is misschien wel ergens terug te vinden.

Willem Visser heeft zich toen de bijnaam Willem Blauwvinger verworven, omdat hij dit allemaal heeft overgetyped van de "Uitlaat"


Plaats reactie