KPM
Re: KPM
Van Der Capellen (1940)
1942-02-07:
Final Fate: In Brits-Indië vercharterd aan het BMWT. Op 6 april 1942, op weg van Calcutta naar Karachi in de Golf van Bengalen terecht gekomen in een Japanse aanval op Ceylon. Door vliegtuigen van het Japanse vliegdekschip RYUJO in brand gebombardeerd en op 8 april gezonken, 18.20 NB, 84.18 OL. Er vielen geen slachtoffers.
(Marhisdata)
1942-02-07:
Final Fate: In Brits-Indië vercharterd aan het BMWT. Op 6 april 1942, op weg van Calcutta naar Karachi in de Golf van Bengalen terecht gekomen in een Japanse aanval op Ceylon. Door vliegtuigen van het Japanse vliegdekschip RYUJO in brand gebombardeerd en op 8 april gezonken, 18.20 NB, 84.18 OL. Er vielen geen slachtoffers.
(Marhisdata)
Re: KPM
De Sarama, ex Sentani ex Larat.
De Larat, tekening van Jean M.Otten.
IDNo: 5364425 Year: 1946
Name: SENTANI Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 522 DWT: 465
Country of build: USA Builder: Albina E&M Works Location of yard: Portland, Ore.
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-8.5
51 LARAT - 59 TONG HIN - 65 KAPIRI - 67 SARAMA
BU Hong Kong 1977
De Larat, tekening van Jean M.Otten.
IDNo: 5364425 Year: 1946
Name: SENTANI Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 522 DWT: 465
Country of build: USA Builder: Albina E&M Works Location of yard: Portland, Ore.
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-8.5
51 LARAT - 59 TONG HIN - 65 KAPIRI - 67 SARAMA
BU Hong Kong 1977
Re: KPM
Om het plaatje compleet te maken....
IDNo: 5319585 Year: 1939
Name: BALIKPAPAN Type: Passenger/cargo Flag: NLD DWT: 1744
Country of build: NLD Builder: Boele's Location of yard: Bolnes
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
59 SELAT SUNDA - 65 ANFA - 65 BABANA - 66 MEDOLA
capsized & sank 2.06N/101.22E 4.6.77 whilst loading (wreck BU 1982)
IDNo: 5319585 Year: 1939
Name: BALIKPAPAN Type: Passenger/cargo Flag: NLD DWT: 1744
Country of build: NLD Builder: Boele's Location of yard: Bolnes
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
59 SELAT SUNDA - 65 ANFA - 65 BABANA - 66 MEDOLA
capsized & sank 2.06N/101.22E 4.6.77 whilst loading (wreck BU 1982)
Re: KPM
-------------------------------
Eindelijk eens goede foto's van zo'n Sitsen coaster. Bedankt, Jos. Ik heb nog altijd goeie herinneringen aan het zusterschip Lamongan. Die kwam van dezelfde werf als bouwnummer 233. Dit was bouwnummer 222.
Nu kan ik eens goed zien hoe ruim dat achterdek was. Dat herinnerde ik me als veel kleiner. Daar stond een reisje lang een geit. Die was gekocht door de bemanning en bestemd voor de slacht, voor overheerlijke saté kambing. Ik dacht dat ze minder ruimte had, maar nu zie ik dat dat nogal meeviel. Ik denk dat ze nog meer ruimte had dan al die mensen die voorin, onder de vak verbleven want dat waren er heel wat! Maar ja, daar stond natuurlijk tegenover dat niet gedoemd waren om tot saté te worden verwerkt.
Eindelijk eens goede foto's van zo'n Sitsen coaster. Bedankt, Jos. Ik heb nog altijd goeie herinneringen aan het zusterschip Lamongan. Die kwam van dezelfde werf als bouwnummer 233. Dit was bouwnummer 222.
Nu kan ik eens goed zien hoe ruim dat achterdek was. Dat herinnerde ik me als veel kleiner. Daar stond een reisje lang een geit. Die was gekocht door de bemanning en bestemd voor de slacht, voor overheerlijke saté kambing. Ik dacht dat ze minder ruimte had, maar nu zie ik dat dat nogal meeviel. Ik denk dat ze nog meer ruimte had dan al die mensen die voorin, onder de vak verbleven want dat waren er heel wat! Maar ja, daar stond natuurlijk tegenover dat niet gedoemd waren om tot saté te worden verwerkt.