KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
beijk
Berichten: 226
Lid geworden op: 03 jan 2011 14:46
Locatie: Nieuwerbrug aan de Rijn

Re: KPM

Bericht door beijk » 16 okt 2012 13:47

Het passagiers- en vrachtschip ss. 'Rooseboom' ligt afgemeerd aan de kade (vermoedelijk) in Rotterdam.
Bijlagen
rooseboom kpm.jpg
rooseboom kpm.jpg (18.78 KiB) 1671 keer bekeken
Wie de geschiedenis, het verleden, niet kent is gedoemd tot herhaling

Evert Sikkema
Berichten: 829
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema » 17 okt 2012 08:37

Ja, Beijk, een mooi schip die Rooseboom, maar het is niet zo goed met haar afgelopen.
Reeds op 1 maart 1942 werd ze getorpedeerd door een Japanse onderzeeër, waarbij zeker 500 mensen zijn omgekomen.
Eerder is daar bij dit onderwerp aandacht aan besteed. Naar aanleiding daarvan heb ik toen het boek van Walter Gibson: De reddingsboot, drama van ss Rooseboom gekocht (tweedehands).
Op 'Boekwinkeltjes' zie ik dat dit boek nog wel tweedehands te koop is.
Hieruit blijkt dat er uiteindelijk vier overlevenden waren: Gibson zelf, de Chinese vrouw Doris Lim en twee Javanen. Zij landden na dertig dagen met hun sloep op het eiland Sipoera. De twee Javanen zijn daarna verdwenen. Gibson en Doris Lim werden later door de Japanners geïnterneerd. Doris Lim moet vrijwel direct door de Japanners zijn geëxecuteerd, maar Gibson overleefde de oorlog en kon later vertellen welke vreselijke taferelen zich bij de ondergang van het schip hebben afgespeeld.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
beijk
Berichten: 226
Lid geworden op: 03 jan 2011 14:46
Locatie: Nieuwerbrug aan de Rijn

Re: KPM

Bericht door beijk » 17 okt 2012 22:11

Heer Sikkema,

Een KPM schip in Rotterdam is toch wel bijzonder.
Prachtig hoe u zo mooi een korte historie van dit schip beschrijft, zo gaan de kijkers naar deze site misschien een kijkje in het verleden maken. en dat is toch de bedoeling
Wie de geschiedenis, het verleden, niet kent is gedoemd tot herhaling

Evert Sikkema
Berichten: 829
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema » 18 okt 2012 09:08

beijk schreef:Een KPM schip in Rotterdam is toch wel bijzonder.
Dat is zeker bijzonder, hoewel praktisch alle KPM schepen op Nederlandse werven zijn gebouwd en hier ook hun proefvaart hebben gemaakt.
Bij het embarkeren of debarkeren van degenen die uitgenodigd waren om de proefvaart mee te maken zullen deze schepen vaak ook afgemeerd zijn aan een of andere kade in Rotterdam, Amsterdam of waar dan ook.
Maar bijzonder blijft het.
Bij KPM schepen denk je eerder aan zo' entourage als hier op deze foto van de Batoela.
Afbeelding
Toen ik ging kijken of deze foto al eens eerder geplaatst was, kwam ik hier terecht:

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=512

Op deze en de volgende pagina heeft Anne Mulder een serie foto's geplaatst, genomen door Nico Meinsma, van een in verre staat van ontbinding verkerende Batoela toen ze in 1983 als King Bird afgemeerd lag in Port Keelang.
Voor degenen die na 2008 "ingehaakt" zijn is het wellicht interessant om die fotoreportage eens te bekijken, maar ook voor anderen is het interessant om nog eens te kijken wat er uiteindelijk overblijft van een schip.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 18 okt 2012 11:29

Afbeelding

In welke Nederlandse haven zou de ROOSEBOOM hier liggen? Als iemand dat gebouw op de achtergrond kan thuisbrengen, weten we het.

Het relaas van Walter Gibson verscheen in 1952 voor het eerst in het Engels. The Boat, uitgegeven door W.H. Allen. Een ISBN bestond toen nog niet. Het kostte toen 5 shilling, wat overeen kwam met een ouderwetse Nederlandse rijksdaalder. Het is nu nog in ruime voorraad voor een paar euro te koop op AbeBooks. De Nederlandse vertaling van Thomas Rap is inderdaad ook nog ruim te koop op Boekwinkeltjes. Ik kocht daar geruime tijd geleden een afgedankt bibliotheekexemplaar, wat als groot voordeel heeft dat het dan geen paperback meer is, maar opnieuw gebonden in een keurige harde kaft. :wink:

Die Nederlandse vertaling verscheen pas in 1984, dus tweeëndertig jaar na de Engelse uitgave en dat is toch eigenlijk wel merkwaardig. Zo'n enorme ramp met een Nederlands schip waarbij minstens 500, maar waarschijnlijk wel 600 mensen omkwamen en dan laat je een boek als dat van Walter Gibson tweeëndertig jaar links liggen?
De Amerikanen gaven het al in 1954 uit, in paperback, voor een kwartje, met een omslagillustratie die aan een stuiversroman doet denken.

Afbeelding.Afbeelding.Afbeelding

En in dat laatste, dat stuiversromanaspect, ligt mogelijk de verklaring van het feit dat een Nederlandse vertaling zo lang op zich liet wachten. De vraag was - en is nog altijd - hoe betrouwbaar Gibsons relaas eigenlijk is. Vandaar dat de Nederlandse vertaling werd voorzien van een "commentaar" van C. van Heekeren. Dat commentaar staat aan het eind van het boek, maar daar heet het: "Een kritische nabeschouwing door C. van Heekeren". Dit verschil tussen "commentaar" op het omslag en "kritiek" in het boek zelf, zal vermoedelijk een verkoopargument zijn geweest.
Kees van Heekeren (1912-1998) was niet de eerste de beste; een snelle Google zal dat duidelijk maken. Hij werkte van 1938 tot 1948 als bestuursambtenaar in het toenmalige Nederlands-Indië en was een erkend deskundige op het gebied van de Japanse overheersing in die tijd. Hij maakte die aan den lijve mee.

Toch is The Boat of De reddingsboot voor iemand die goed geïnformeerd wil zijn over de KPM tijdens de Tweede Wereldoorlog verplichte kost. Die kritische nabeschouwing van Van Heekeren is daarbij zeer welkom.

Tenslotte een plaatje van die arme Doris Lim die als medewerkster van de Britse inlichtingendienst geen enkele kans had om te overleven en van Walter Gibson.

Afbeelding.Afbeelding

Gibsons boekje verscheen in 1952. Hieronder een deel van een artikel uit de in Sydney, Australië, verschijnende krant The Sunday Herald van zondag 22 januari 1950, dus twee jaar daarvoor...
    • EPILOGUE
      The story of the Rooseboom lifeboat is over; but here is what later happened to Walter Gibson and Doris Lim.
      After a fortnight in the Malayan settlement, Gibson and Doris Lim were taken to a large village on the island, where they found a medical post established by a German missionary. Gibson received treatment for his wounds, but developed beri-beri disease from the island diet of rice. While ill he wrote a letter addressed to the commander of whatever relieving force might some day arrive on the island, telling briefly of the incidents in the boat and listing all the names with which he was familiar.

      Once he asked Doris Lim what she would do if the Japs arrived.
      "I?" she answered. "I will be killed. You will be all right. You will be a prisoner of war."
      Six weeks later a Japanese patrol landed on the island, and on May l8, just 79 days after embarking from the same port in the Rooseboom, Gibson and the girl were taken back to Padang (Sumatra).
      They were interrogated that night by the Japanese, who suggested that they were agents put on the islandby the British. At the conclusion of the questioning Gibson was taken to one cell. Doris Lim toanother. He never saw her again.

      After two years in a prisoner-of-war camp at Madang in Northern Sumatra Gibson was being transferred with 700 other prisoners when their ship was torpedoed in the Straits of Malacca.
      This time he spent four hours clinging to wreckage before being picked up by a Japanese tanker.

      His last year, as a prisoner was spent in a camp at Singapore from which he was liberated in September, 1945. He left the Army in 1946 after 17 years' service, and is now a housing supervisor with Paisley (Renfrewshire) Corporation.

Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Journee
Berichten: 611
Lid geworden op: 03 apr 2010 21:13
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Journee » 18 okt 2012 13:29

"Batoela" / "King Bird"

Voor degene die de prachtige fotoserie van Nico Meinsma over de "King Bird", ex "Batoela", eenvoudig wil bewaren,
hier staan ze in één bestand: http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/273-Herinneringen.pdf.

Mvg, Johan.
Johan Journée
Een schip is meer dan een brok staal alleen.
http://www.shipmotions.nl/RDM

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3337
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: KPM

Bericht door Allen » 22 okt 2012 23:28

KPM Plancius Krantenknipsel
Bijlagen
KPM Plancius.jpg
KPM Plancius.jpg (235.03 KiB) 2189 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 410
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

KPM website

Bericht door RobertB » 02 nov 2012 10:56

rmmonument3.jpg
rmmonument3.jpg (4.67 KiB) 2034 keer bekeken
De Vereniging voor Oud-employé's der KPM heeft de website vernieuwd. Nu is dat http://www.kpm1888.nl.
Je vindt er info over de vereniging, de kringbijeenkomsten en verhalen van de leden.

Groeten,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1796
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Ton Pekel » 02 nov 2012 12:09

Ik vond wat foto's van B-en T scheepjes, dit was toch ook KPM ?

Een voorbeeld hieronder
Bijlagen
B-boten Batavia.jpg
B-boten Batavia.jpg (140.36 KiB) 2008 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 02 nov 2012 12:20

Ja, dat was op 28 juli 1947, het vertrek vanuit Rotterdam van de “Beaso”, “Besori”, “Berombong” en de “Belante”. Allemaal op Groninger werven gebouwd.
Het konvooi arriveerde op 20 oktober 1947 in Priok.
Mooie foto!
Omnia transit sed navigare necesse est

Evert Sikkema
Berichten: 829
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema » 02 nov 2012 12:46

Op deze bladzijde van het onderwerp KPM staat een verhaal over de reis van deze kustvaarders naar Indië

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... start=1696

Eerder heb ik al eens een verhaal van een opvarende geplaatst dat in de Blauwe Wimpel heeft gestaan. Volgens mij moet het ergens op dit onderwerp terug te vinden zijn, maar ik kan het niet vinden!!

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1796
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Ton Pekel » 02 nov 2012 13:27

Dank je wel Theo, wat een parate kennis, petje af hoor
nog een foto en ik heb er drie uitvergroot,dat ging nog best gezien de kwaliteit ( ja vroeger..had je lol ha ha )
Bijlagen
18A B-boten vergroot.jpg
18A B-boten vergroot.jpg (156.58 KiB) 1978 keer bekeken
22 BenT Batavia.jpg
22 BenT Batavia.jpg (134.88 KiB) 1978 keer bekeken
23 Taliwang Batavia.jpg
23 Taliwang Batavia.jpg (125.24 KiB) 1978 keer bekeken
24 Betana Batavia.jpg
24 Betana Batavia.jpg (122.25 KiB) 1978 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Evert Sikkema
Berichten: 829
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: KPM

Bericht door Evert Sikkema » 02 nov 2012 13:56

Ik heb ondertussen het verhaal weer gevonden, met dank aan de Blauwe Wimpel (februari 2003).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1796
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door Ton Pekel » 02 nov 2012 14:12

Bedankt Evert
Wat mooi dat naar aanleiding van EEN fotootje er een heel verhaal naar boven komt. Bedankt voor je toegevoegde informatie... heerlijk
omdat te lezen en natuurlijk digitaal te bewaren.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6537
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: KPM

Bericht door jdbvos » 03 nov 2012 10:26

Mag ik even iets "in de groep" gooien ?

Ik kreeg een copie van brief van een vriend/scheepsmakker van mij, die informatie zoekt.....
Ik leg die vraag daarom ook maar hier voor, want de kans is -denk ik- aardig groot hier, om daarover nog iets boven water te krijgen.....

Dit is de brief (zonder zijn adres):


Aan de Redactie Commissie der Nedlloyd Pensioenkrant, Postbus 1982, 3000 BZ te Rotterdam-Holland

Geachte heren,

Ik zou heel graag meer willen weten over de oudere schepen van de KPM en de toen opgelegde floot in Singapore na/voor de Japanse kapitulatie. Nog geregeld lees ik door het Pensioenkrant ,wie- wat en interest over ex- Wtk`s/Gezagvoerders.

Mijn reeds jaren overleden vader Dhr J.K.Nijdam was toen HWTK van deze opgelegde floot. Zijn hoofdzakelijke taak was deze 4-schepen te onderhouden en draaiende te houden tijdens de bezetting. Wat wij nog konden herinneren van die tijd toen wij nog in Singapore wonen was en dat wij als kleine kinderen deze schepen vaak betreden tijdens zijn wacht-diensten. Hij had als HWTK ondermeer gevaren op beide schepen nl: de mv Barito en mv Van Linschoten in de jaren 1955 en verder heeft hij ook jaren als Hoofd-maintenance inspecteur in het oude KPM-Scheepvaart Huis te Amsterdam gewerk.
Ik heb nog een hele gave zwart/witte foto van de mv Van Linschoten 1955 ( see attachment). Mijn reeds overleden moeder heeft "niet" veel herinneringen en foto`s opgespaard van die tijd na de oorlog.

Ik zelf heb ik ook jaren gevaren voor de KPM (Van Neck en Van Cloon als leerling-WTK), KJCPL (enkele Straat Schepen als dd 2e WTK) en voor The Nedlloyd Lijnen(een Nedloyd boot).

Mijn interesse gaat ondermeer naar deze oude KPM-archives! Heeft Uw nog oudere verhalen en foto`s van die tijd?

Hoogachtend:
G.V.Nijdam
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
beijk
Berichten: 226
Lid geworden op: 03 jan 2011 14:46
Locatie: Nieuwerbrug aan de Rijn

Re: KPM

Bericht door beijk » 07 nov 2012 15:34

Nieuw en oud 1915 en 2012
Op de kleurenfoto uit 2012 is duidelijk de toren met het rode dak en de 3 vensters te zien die ook op de foto staat uit 1915
Bijlagen
2012.png
2012.png (989.74 KiB) 1711 keer bekeken
Kantoren kali besar Batavia 1915 2.jpg
Kantoren kali besar Batavia 1915 2.jpg (174.58 KiB) 1707 keer bekeken
Wie de geschiedenis, het verleden, niet kent is gedoemd tot herhaling

Plaats reactie