KPM
ms Waingapu kpm
Mijne Heren,
Mijn vader was Hwtk op de m.s."Waingapu"van de KPM in de jaren '50 en als kind ging ik in de vacanties mee naar Bali-Lombok-Flores-Timor prachtige tijd was het.Zou graag een foto van dit schip terug willen zien.
alvast heel hartelijk dank
jack
:D
Mijn vader was Hwtk op de m.s."Waingapu"van de KPM in de jaren '50 en als kind ging ik in de vacanties mee naar Bali-Lombok-Flores-Timor prachtige tijd was het.Zou graag een foto van dit schip terug willen zien.
alvast heel hartelijk dank
jack
:D
Hallo Jack,
Op Scheepspraat staat een link naar een stukje KPM-verleden.
Willem Visser heeft zijn vingers blauw getikt en ik heb het aangevuld met foto's.
All the best
Jos
http://www.scheepspraat.nl/kpm1.htm
Op Scheepspraat staat een link naar een stukje KPM-verleden.
Willem Visser heeft zijn vingers blauw getikt en ik heb het aangevuld met foto's.
All the best
Jos
http://www.scheepspraat.nl/kpm1.htm
Jack, ik heb diezelfde lijn met de Waiwerang gevaren, langs de Kleine Soenda. Op Nautiek vroeg ik me af welk nummer dat was, ik meen lijn 52. Je kunt daar ook nog een paar foto's zien, in het topic over koeien varen.
Na Surabaya was er geen enkele haven meer en deed je alles op de rede. Met prauwen, maar vaak ook met je eigen laadboten. Voor vee, werd er dan een groot plankier over twee laadboten gelegd waarna je ze met de eigen motorboot sleepte. Op een paar plaatsen werd er vanaf het strand geladen en gelost. Normaal voer je 's nachts, kwam 's morgens bij daglicht ergens ten anker en ging 's avonds voor donker weer weg. Maar ik herinner me ook dat we een keer 's nachts moesten laden en lossen, waarom weet ik niet meer. Toen zat de tweede stuurman op het strand en hield bij het licht van zo'n enorme, felle petroleumlamp - die hadden een speciale naam - de administratie bij.
Ook lagen we ergens voor op twee ankers en achter met trossen aan de bomen vast.
Het was jammer dat het er op het laatst zo'n kolerezooi was, voor mij reden om voortijdig weg te gaan want het was een prachtig bedrijf. Ik was 22 jaar en zag geen reden om nog langer in die toestanden te zitten. Ik verbrak mijn contract en betaalde een forse schadevergoeding. Had ik nog heel even gewacht tot ze met de hele handel Indonesië uit werden gegooid, dan had ik geld toe gekregen! Maar ja, als je alles van tevoren wist...
Na Surabaya was er geen enkele haven meer en deed je alles op de rede. Met prauwen, maar vaak ook met je eigen laadboten. Voor vee, werd er dan een groot plankier over twee laadboten gelegd waarna je ze met de eigen motorboot sleepte. Op een paar plaatsen werd er vanaf het strand geladen en gelost. Normaal voer je 's nachts, kwam 's morgens bij daglicht ergens ten anker en ging 's avonds voor donker weer weg. Maar ik herinner me ook dat we een keer 's nachts moesten laden en lossen, waarom weet ik niet meer. Toen zat de tweede stuurman op het strand en hield bij het licht van zo'n enorme, felle petroleumlamp - die hadden een speciale naam - de administratie bij.
Ook lagen we ergens voor op twee ankers en achter met trossen aan de bomen vast.
Het was jammer dat het er op het laatst zo'n kolerezooi was, voor mij reden om voortijdig weg te gaan want het was een prachtig bedrijf. Ik was 22 jaar en zag geen reden om nog langer in die toestanden te zitten. Ik verbrak mijn contract en betaalde een forse schadevergoeding. Had ik nog heel even gewacht tot ze met de hele handel Indonesië uit werden gegooid, dan had ik geld toe gekregen! Maar ja, als je alles van tevoren wist...
Waingapoe
Hallo Rob,
Bedankt voor je info over de KPM en ziin schepen.ik ben nu een beetje wijzer geworden.Wij zijn in 1957 vertrokken uit de Oost en met de ss Plancius(KPM) van Surabaya naar Jakarta gevaren, daarna met de ms Oranje voorgoed naar Nederland.Mijn vader heeft nog door gevaren op en rond Nederlands Nieuw-Guinea tot zijn pensioen en vond dat 40 dienstjaren welletjes voor hem was en dan kon hij meer aandacht schenken aan zijn gezin zei die altijd.
MVG,
Jack
Bedankt voor je info over de KPM en ziin schepen.ik ben nu een beetje wijzer geworden.Wij zijn in 1957 vertrokken uit de Oost en met de ss Plancius(KPM) van Surabaya naar Jakarta gevaren, daarna met de ms Oranje voorgoed naar Nederland.Mijn vader heeft nog door gevaren op en rond Nederlands Nieuw-Guinea tot zijn pensioen en vond dat 40 dienstjaren welletjes voor hem was en dan kon hij meer aandacht schenken aan zijn gezin zei die altijd.
MVG,
Jack
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Musi
Ik zoek foto('s) van de KPM-er 'Musi'. Ik neem aan dat er zoals gebruikelijk hier en daar nog wel wat ligt.... Bij voorbaat mijn dank.
Ferry
Ferry