Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
lescatalpas
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 aug 2009 07:56

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas » 16 sep 2012 20:28

Aan Johan H: Bedankt voor het plaatsen van de fraaie foto van de Straat Cook. Graag zou ik deze foto in vol formaat hebben. Als dat mogelijk is, kun je hem dan aan mij mailen: cjmvdhave@zeelandnet.nl ? Ik heb goede herinneringen aan deze boot waar ik 2 jaar op gevaren heb van 69-71.
Groet, Kees van der Have

johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door johan.H » 18 sep 2012 16:15

lescatalpas schreef:Aan Johan H: Bedankt voor het plaatsen van de fraaie foto van de Straat Cook. Graag zou ik deze foto in vol formaat hebben. Als dat mogelijk is, kun je hem dan aan mij mailen

hoi Kees......is verstuurd :-D

koosn
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door koosn » 18 sep 2012 16:50

In 1961-1962 op de Straat Soenda gevaren. Het schip was toen al 22 jaar oud en dus al aardig op leeftijd, maar liep met z'n twee 8 cilinder Werkspoor motoren van het type 8 KMWS nog steeds ruim 16 mijl en dat was voor een schip van deze leeftijd snel.
Het schip had in deze periode geen vaste lijndienst, dus heb het hele zuidelijke halfrond op dit schip kunnen bewonderen.
Op de bijgaande foto's o.a het ankerspil waar duidelijk te zien is dat er naast de ankerketting nog een niet zo bescheiden ketting midden over het spil liep. Al eens eerder is er een discussie op dit forum geweest hoe er in Hongkong op de boei gemeerd werd en volgens mij werd daar die middelste ketting voor gebruikt. Hoefden dan ook niet steeds een van de ankers te ontkoppelen. Wie het anders weet mag het zeggen, want als wtk had ik er verder geen bemoeienissen mee.
Straat Soenda1939-1d.jpg
Straat Soenda1939-1d.jpg (133.73 KiB) 1874 keer bekeken
Straat Soenda ankeren 1961.JPG
Straat Soenda ankeren 1961.JPG (78.58 KiB) 1874 keer bekeken
Straat soenda ankerspil-1961.jpg
Straat soenda ankerspil-1961.jpg (59.86 KiB) 1874 keer bekeken

lescatalpas
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 aug 2009 07:56

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas » 18 sep 2012 17:55

Johan, bedankt. Deze foto van de Cook is heel fraai.
Gr. Kees

Chr.Vr.
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Chr.Vr. » 18 sep 2012 19:26

Hallo Koosn
Ik Chr.Vrolijk, ben een van mensen die mee geschreven heeft over het wel en wee over het uitsluiten van het anker om af te meren op de boei ongeacht waar , maar ik moet eerlijk bekennen dat het voor het eerst is, dat ik een spil zie met een extra ketting , en neem aan speciaal voor het afmeren op of aan de boei, zo zien we maar weer .
grtn.
Chr.Vr

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door jdbvos » 18 sep 2012 20:28

idd heel vreemd....
...maar zou die dan ook een (midden?) kluisgat hebben ?
Greetz!
Jan DB Vos

johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door johan.H » 18 sep 2012 20:40

kijk hier eens Jan :-D

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=288

de post van Henkie op di 23 okt 2007

koosn
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door koosn » 18 sep 2012 20:43

idd heel vreemd....
...maar zou die dan ook een (midden?) kluisgat hebben ?
Ik heb even in m'n oude fotobestand zitten spitten en kwam een andere foto tegen van de Straat Soenda.
Op deze foto is te zien dat het schip met de middenketting (uit een middenkluisgat) aan een boei vastgemaakt is.
Dus toch een extra kluisgat zo te zien.

mvrgr, Koos.
Straat Soenda1939-1b.jpg
Straat Soenda1939-1b.jpg (56.26 KiB) 1787 keer bekeken

AnneKJ

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door AnneKJ » 18 sep 2012 23:19

De "Giessenkerk" heeft gevaren met de "K.J.C.P.L-schoorsteen". Kan iemand mij vertellen of dit voor 1975 was. Of was ze toen al ondergebracht bij Mercury River Inc, Monrovia.

grt.

Anne

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1925
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Historie Giessenkerk

Bericht door Vaerderij » 19 sep 2012 02:36

13.10.1956-1970 GIESSENKERK, N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, s' Gravenhage-Nederland.
01.07.1970-1975 GIESSENKERK, Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam-Nederland.
06.1975-1977 MERCURY RIVER (2), Mercury River Inc., Panama, R.P.
1977-1983 KOTA SEJARAH, Pacific International Lines Pty. Ltd., Singapore.
In 1982 verkocht voor de sloop naar Pakistan. Arriveerde 10 januari 1983 bij Paramount Steel Ltd.,
Gadani Beach-Pakistan waar de sloop 14 februari 1983 begon.

[Eerder, op 16 maart 1972 was de TJIBANTJET reeds verkocht aan de Mercury River Inc. en omgedoopt in MERCURY RIVER (1)
om vervolgens op 4 april 1974 te worden gesloopt.]

Bronnen:
Koninklijke Java- China - Paketvaartlijnen (K.J.C.P.L.)
auteurs: G.J. de Boer - A.J.J. Mulder - H.A. Slettenaar - E.W.J. Velterop;
Stegro

Anne

AnneKJ

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door AnneKJ » 19 sep 2012 20:17

Anne

Bedankt voor de info, ik ga er maar vanuit dat het in de Nedlloyd periode is geweest. Ik vermoedde al dat het in de Nedlloyd-periode was omdat de thuishaven Rotterdam was. Ik twijfelde omdat in het boek over de K.J.C.P.L (De Alk, o.a. A.J.J. Mulder) op pagina 173 onder de foto van de Giessenkerk het volgende staat; "m.s. Mercury River (2) als Giessenkerk in K.J.C.P.L. charter". Nedlloyd Bahrain en Nedlloyd Baltimore werden na verkoop nog een jaar gecharterd onder dezelfde naam.

grt.

Anne(KJ)

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Willem Oldenburg » 21 sep 2012 09:24

Hoi KJCPL-ers en gasten.

Hier een paar plaatjes van de "Straat Florida":
Straat Florida 1.jpg
Straat Florida 1.jpg (444.61 KiB) 1457 keer bekeken
Straat Florida 2.jpg
Straat Florida 2.jpg (351.92 KiB) 1457 keer bekeken
Gegevens:
Naam: Straat Florida
Imo: 6607343
Call sign: PHUP
Owner: Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen NV - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 9402 GT - na 1968 9126 GT
Length: 156,73 m - Beam: 20,42 m - Draft: 9,60 m
Home port: Amsterdam
Flag: Nederland
Build: 1966 als Straat Florida - 1978 Nedlloyd Florida - 1980 Char Kuo
Yard: Nippon Kokan KK - Shimizu/Japan - Yard no: 248
Engine: B & W diesel, 2 tew - 6 cil / Power: 13500 PS / Speed: 19,5 kn
Type: vrachtschip
Gesloopt: 13-02-1984 te Kaohsiung/Taiwan.
Straat Florida 3.jpg
Straat Florida 3.jpg (411.54 KiB) 1457 keer bekeken
Groetjes Willem
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

kees de ru
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door kees de ru » 21 sep 2012 22:09

koosn schreef:
idd heel vreemd....
...maar zou die dan ook een (midden?) kluisgat hebben ?
Ik heb even in m'n oude fotobestand zitten spitten en kwam een andere foto tegen van de Straat Soenda.
Op deze foto is te zien dat het schip met de middenketting (uit een middenkluisgat) aan een boei vastgemaakt is.
Dus toch een extra kluisgat zo te zien.

mvrgr, Koos.
De bijlage Straat Soenda1939-1b.jpg is niet meer beschikbaar
===============
Inderdaad een midden kluisgat met eigen ketting/sluiting.
Zo'n 3-voudig ankerspil is waarschijnlijk een dure grap, dus dat zal niet door de Maatschappij besteld zijn teneinde het voor de bemanning wat makkelijker te maken.
Vermoed dat dit bij de nieuwbouw een eis van de Ned. Marine was m.h.o. vorderen tijdens oorlog.
Een hoop schepen hadden destijds nog verplicht een dubbeling op de bak met boutgaten t.b.v. plaatsen van luchtafweer geschut.
Ook was degaussing apparatuur aangebracht op koopvaardijschepen.

Zo'n midden kluis/ketting ook reuze handig bij het vastmaken op typhoon-boeien en in geval van nood makkelijk insluiten op het sleepgerei van een zeesleper. Ketting een eindje boven de sluiting voorzien van een eind drijflijn, afvieren tot op water, sleepboot kont eronder en insluiten.
De Straat Colombo, Straat Magelhaen en Straat Singapore hadden zelfs een 100 mtr, 57mm dia, stalen sleep-voorloop als noodgerei opgeschoten in de voorpiek.
Deze schepen waren trouwens ook voorzien van een vaste tank met golfstillende olie, geplaatst in de voorpiek met een leiding naar BB en Stbd kettingkoker. Die leidingen werden door mij regelmatig doorgeblazen en getest met wat Gamlen, dat een melkachtige vlek achterliet in het water als bewijs dat de leidingen schoon waren.
Bijlagen
Straat Soenda [1024x768].jpg
Straat Soenda [1024x768].jpg (117.01 KiB) 1359 keer bekeken

koosn
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door koosn » 23 sep 2012 17:33

Naar aanleiding van de opmerking van Kees de Ru over het nut of de verplichting om een extra kluisgat bij nieuwbouw aan te brengen, wil ik opmerken dat de Straat Soenda enkele jaren voor de 2e wereldoorlog ontworpen werd. Het lijkt me dat er toen nog geen noodzaak aanwezig was om bepaalde eisen en/of voorzieningen aan te brengen op de toen gebouwde schepen.

Hoe het ankeren in de jaren '60 in Hongkong verliep is goed te zien op bijgaande foto van de Straat van Diemen.

mvrgr Koos.
Straat van Diemen op boei.jpg
Straat van Diemen op boei.jpg (548.71 KiB) 1245 keer bekeken

lescatalpas
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 aug 2009 07:56

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas » 23 sep 2012 20:14

Mooie foto Koos, die moet met een goede camera en lens gemaakt zijn.
Gr. Kees

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 sep 2012 00:07

met een goede camera en lens gemaakt zijn.
Kees Dat was de tijd van de Asahi Pentax'n en de Minolta SRT jobbies...camera's waar je je bekant een breuk aan tilde :lol: met telelenzen als uitlaatpijpies!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie