Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ArieE
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ArieE » 01 feb 2016 21:25

Was het die man die ook lammy coats verkocht?
Wij hadden indertijd een marconist, die als grap de Hitlergroet nadeed, als die man in de buurt was.
Dit werd niet echt gewaardeerd.
Groeten Arie Eijgenraam

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 391
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB » 01 feb 2016 22:15

Yep, dat was hem!
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Gebruikersavatar
dick/brazil
Berichten: 1928
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door dick/brazil » 05 feb 2016 23:57

Afbeelding

Een mooie serie zwartwit fotos uit de jaren 50/60 van Hong Kong zijn hier te zien.

Evert Sikkema
Berichten: 799
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Evert Sikkema » 06 feb 2016 08:49

Prachtig zeg, die zwart wit foto's uit Hong Kong.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 479
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Sparkymul » 06 feb 2016 10:53

Dank Dick...

Mooie serie... Hongkong in zwartwit is prachtig...

73

Sparkymul

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7482
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Theo Horsten » 06 feb 2016 11:11

Wat een prachtige foto's!
Bedankt, Dick.
Het zijn foto's die me wat weemoedig maken. Ze doen me vooral terugverlangen naar de zwart-witfotografie en dan vooral met een Rollei. Een 6x6 Rollei, daar kon een spiegelreflex echt niet tegenop.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman » 06 feb 2016 15:48

Die man had niet alleen een prima camera, hij kon ook nog eens goed kijken en goed in beeld brengen. Dat ie daarnaast een prima oog voor compositie had, tja, kan al bijna niet anders meer. Vervolgens zal ie zijn negatiefjes best wel zelf hebben afgedrukt, dit soort werk kreeg je ook toen niet standaard uit het fotowinkeltje.
Tegenwoordig denken mensen dat de camera het alleen allemaal doet en zij alleen nog maar op het knoppie hoeven drukken.

En Theo, geen verschillende formaten met elkaar gaan vergelijken hè, ik neem aan dat je dan een kleinbeeld spiegelreflex bedoelt. Een 4,5x6 camera zal weinig onderdoen voor die Rollei, en ik weet zeker dat mijn Bronica 4,5x6 ook zulk werk zou kunnen leveren. En dan ook nog voordeliger, want van 6x6 gebruik je doorgaans maar 2/3 van het negatief terwijl je voor de volle mep betaalt :mrgreen:

En als we dan toch zo gaan vergelijken, dan gooi ik die Bronica van me maar op de belt, want ik heb ook nog een Linhof 4x5 inch, nog met jaren 50 optiek van Schneider. Daar kan een moderne Nikon D-tigduizend eg nie tegenop :lol:
(Het is wel wat meer sjouwen met die spullen)

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E » 07 feb 2016 21:11

Als een schip lange tijd in een buitenlijn voer dan bestond de kans dat het werd uitverkoren om deel te nemen aan de uitzending “Het Schip van de Week” van de Wereldomroep. De Straat Bali was na vertrek Rotterdam in 1954 zelfs helemaal nooit meer in Nederland terug geweest, zo kon het gebeuren dat in december 1964 het schip als Westschip van de Week werd gekozen. De familie van een aantal bemanningsleden, waaronder mijn eigen familie, werd vervolgens uitgenodigd om in de studio in Hilversum via de microfoon van de Wereldomroep de groeten te komen doen aan hun dierbaren aan boord.
Afgesproken werd dat de uitzending zou worden beluisterd in de radiohut, want daar stond tenslotte een professionele ontvanger, die voorzien was van een goede antenne.

Op de dag van de uitzending lag het schip al een paar dagen binnen in Buenos Aires. De ontvangst van Scheveningen Radio voor eenzijdig uitgezonden telegrammen en het dagelijkse krantje gaf geen enkel probleem, dus vermoedelijk zou die Wereldomroep dan ook wel goed te ontvangen zijn.
Maar dat werd een afgang. Door storing en fading was er van het zwakke signaal bijna geen woord te verstaan. Uitgedrukt in vakjargon: het was het niet beter dan QSA2 en QRK0/1. Teleurstelling dus bij het handjevol mensen voor wie de groeten bestemd waren, daaronder ook de kapitein.
De zenders van de Wereldomroep stonden in die tijd nog uitsluitend in Nederland. Een paar jaar later kwamen op Bonaire twee steunzenders van de Wereldomroep in bedrijf, met een vermogen van maar liefst 300 kW elk. De ontvangst in Zuid Amerika zal daarmee hoogstwaarschijnlijk wel wat zijn opgekrikt.

Ondertussen werd het schip beladen met o.a. paardenvlees, bestemd voor Japan.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Paardenvlees laden in Buenos Aires.jpg
Paardenvlees laden in Buenos Aires.jpg (181.21 KiB) 1830 keer bekeken

Bob
Berichten: 3034
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Bob » 07 feb 2016 21:35

Koos, je hoefde niet altijd lange tijd weg te zijn om schip van de week te zijn. De Cinulia is tijdens mijn diensttijd daarop ook uitgekozen. De Cinulia voer een permanent dienstje tussen Curacao/Venuzuela en West Europa, meestal Rotterdam en Manchester Shipping Canal. Waarom ze werd uitgekozen is een raadsel. Eén keer per jaar een tripje naar Chili en Peru. Je zag wat van de wereld op die boot.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman » 07 feb 2016 23:00

Koos, je verhaal over RNW (oftewel de Wereldomroep) doet bij mij weer iets wakker maken. Ik neem dat ff mee naar het topic Radiohutten, want hier is dat teveel o/t.
Overigens, bijna alle RIL schepen die in NL gebouwd waren, hadden maar 1x in Nederland verbleven, tijdens de bouw. Zelfs de ombouw (verlenging) van een aantal schepen gebeurde standaard in Japan. Ik meen ook dat vanaf de straat F of H schepen ze al in standaard Japan gebouwd werden.

Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Puntenel » 07 feb 2016 23:32

Harry schreef: "Dus bij deze de link naar de website: www.vantwillert.com/harry"

Sorry Harry, maar die link werkt niet voor my. Krijg "404: Pagina niet gevonden" als antwoord.
Ben wel benieuwd naar je nieuwe webpage.
Met groet,
John Papenhuyzen
If you want to know more about Dutch Shipping in Australia go to the Oud Roest Down Under website
https://sites.google.com/site/ordustorypage/home

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E » 12 feb 2016 21:20

Behalve paardenvlees werd ook koffie geladen, maar daarvoor moesten we in Santos zijn.
Santos was op deze reis de laatste haven in Zuid Amerika die werd aangelopen. Er werd ook wat lading gelost, maar dat was een partijtje clandestiene lading van onze Chinezen, waar bijna niemand iets van wist.

Er was ook genoeg vertier in Santos. Dat vertier kon op de late avond worden gevonden in een ouderwetse zeemanswijk. Het was nog zo’n authentieke Wijk. Wat mij betreft had die best wel in aanmerking mogen komen om te worden geplaatst op de Werelderfgoedlijst van de Unesco.
Maar overdag zag het er daar wat minder gezellig uit, soms zelfs een beetje triest. Kwam ook omdat de feestverlichting dan uit was. Daar tegenover stond wel dat de prijzen voor de consumpties overdag weer aanmerkelijk lager waren dan ‘s nachts.

Op 24 december vertrok de Straat Bali –aardig op z’n merk- weer Oostwaarts, de bestemming was Kaapstad.
De volgende dag zaten we aan aan het kerstdiner, uiteraard deftig gestoken in jas toetoep. Dat diner bestond deze keer uit een soort Chinese rijsttafel, werkelijk een hoogstandje van het kombuispersoneel.
Van de acht keer dat ik kerstmis op zee heb meegemaakt was deze wel de beste, vooral wat betreft de sfeer.
Na afloop van het diner was er zelfs een spontaan applaus, dat door een glimmende en minzaam buigende hofmeester in ontvangst werd genomen.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Santos - havenkwartier, Straat Bali op de achtergrond.jpg
Santos - havenkwartier, Straat Bali op de achtergrond.jpg (272.39 KiB) 1586 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10842
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom » 13 feb 2016 01:27

clandestiene lading van onze Chinezen, waar bijna niemand iets van wist.
Toch een goed geheugen Coco, maar dat is me al eerder opgevallen :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Oscar Aardse
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Oscar Aardse » 13 feb 2016 20:48

RIL Schepen
Hollandse F's uiteraard in Nederland gebouwd
Japanse F's in Japan
Straat H-Schepen in Japan
Straat N-Schepen in Nederland
dit alles in chronologische volgorde.

Groeten
OA

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 391
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB » 16 feb 2016 16:10

Smokkelen, we wisten van niets! Maar toch is het ooit op de film vastgelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=IDm6dGHVJ7o
In dit filmpje is te zien hoe de Straat Fushimi vaart in het verre Oosten. In de haven van Singapore komt men de ex Tjiluwah of Tjiwangi tegen en onderweg een Straat A-schip. Ook het elders genoemde vliegveld Kai Tak van Hong Kong is goed te zien met opstijgende vliegtuigen.
Op 7:40 komen de extra werkzaamheden van de Chinese bemanning goed aan het licht.
Dit alles op beeld gezet door Hans Quast.

Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5385
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door jdbvos » 16 feb 2016 19:14

Mooi filmpje, Robert !
Zo "open" heb ik die Chinezen nog nooit gezien !
Ik heb ze een keer in de MK bezig gezien tijdens een errug laat rondje in een haven, en ik kon merken dat ze dat niet leuk vonden
Ik heb toen aan hun duidelijk gemaakt dmv een hand langs m'n hoofd thv m'n ogen, en met de andere hand een zwaaiend gebaar, en heb maar van m'n verdere rondje afgezien.
Later trof ik op m'n bureautje een kamerplant aan. Alleen de blaadjes waren allemaal opgevouwen dollarbiljetjes.
Ik weet het totaalbedrag niet meer, maar zal een USD 50 geweest zijn. Toen echt wel een leuk bedrag !
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ton Pekel en 23 gasten