Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Bob R.I.P. »

Liggen drijven in de zuid Atlantic, weliswaar niet met een KJCPL schip of een Reus, maar met een Houtvaartboot, de Rotte. Er was beneden iets niet in orde en we gingen stilliggen. Aan boord hadden we een paar passagiers onderweg van New York naar Kaapstad. Onder die passagiers was een pater. Deze man begon zich enorm te vervelen. De ouwe kwam op het idee om die pater te laten zorgen voor een visje voor het diner van vrijdag. Mooi in stijl dus. De ouwe leende de pater een hengel en daar stond die brave borst te vissen in 8 km diep water. Geen vis bij het diner.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman »

Coco E schreef:Bij de oversteek Kaapstad – Montevideo hoort altijd een albatros mee te vliegen, dat was bij ons ook het geval.
Niet alleen op de oversteken S.Africa-S.America... Op het traject E- en S. Africa - New Zealand idem dito. Zodra je een beetje zuidelijk was waren ze er. En bleven er. Ik heb er uuuuuuuren naar lopen turen. Soms landde er een in de Indische Oceaan, zonder veel te hoeven doen. Daarna steeg ie weer op zonder ook veel te hoeven doen. Die vogels gebruiken alles waar wij nog niks van af weten om te kunnen vliegen. Ik heb honderden foto's gemaakt onderweg, zonder veel echt interessante... ach ja, je ziet de resultaten pas na een paar maanden. Maar of het nou stormde of bijna windstil was, daar zaten altijd albatrossen. En ik heb daar een compleet jaar op- en neer gevaren :lol:

Overigens, op het trajekt Ecuador - Nieuw Zeeland was het ook meestal albatrossen. Dat had ik daarvoor een aantal maanden gedaan, dus sommige albatrossen kende ik al... :mrgreen:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door jdbvos »

ja, die albatros....
soms konden ze werkelijk op maar een paar meter naast de brugvleugel hangen om te zien wie er op wacht stond....
Maar menig stormvogel werd aangezien voor albatros, en omgekeerd...
Hoe dan ook: prachtige vogels, en waarmee je je verbonden kon voelen.
Op m'n filmpje van de Nedlloyd Freetown draaien een paar albatrossen achter ons aan...
Wie 't wil zien, kijkt maar hier
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

sommige albatrossen kende ik al... :mrgreen:
Bij mij kwam ook altijd dezelfde albatros naast de brugvleugel zweven, altijd aan stuurboord. :wink:
Hij heette Arie en reageerde altijd op zijn naam. :)
Vanaf Kaapstad vloog hij altijd mee, maakte niet uit op welk schip ik zat.
Maar hij vond het blijkbaar wel gezellig als ik, zoals je tegen je hond en je kat doet, een beetje stond te ouwehoeren tegen hem.
In de buurt van de evenaar hield Arie het altijd voor gezien. :(
C.Donner
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jul 2014 21:26

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door C.Donner »

louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman »

jdbvos schreef:Wie 't wil zien, kijkt maar hier
Leuk filmpje Jan, goeie ouwe tijd. Nedlloyd Freetown? Ik kende haar als Straat Freetown, in elk geval als maatschappijschip, nooit op gevaren. Dus het moet van na mijn tijd zijn geweest, toen de RIL ook Nedlloyd was. Daar hebben we nog wel wat discussies over gehad aan boord. Voor mij was het destijds aanleiding geleidelijk aan iets anders te zoeken...
Was het nog steeds Asano Dok waar jullie toen dokten? Straat Fresco heeft naar mijn idee nooit bestaan, welk Straat F-schip heeft toen een andere naam gekregen? (ff reagerend op commentaar op jouw filmpje)
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Beste Louis,
StraatFresco-3.jpg
StraatFresco-3.jpg (91.15 KiB) 3722 keer bekeken
de Schiekerk is in 1973 naar de KJCPL gekomen als Straat Fresco en in 1978 zoals alle Straat schepen omgedoopt in Nedlloyd Fresco.
De Straat Freetown onderging dat lot in 1977.
Voor een volledig overzicht van alle KJCPL schepen zie hier: http://www.varenisfijner.nl/alle_kjcpl_schepen.html
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Louis schreef:Straat Fresco heeft naar mijn idee nooit bestaan
De SCHIEKERK van 1962 werd in 1973 de Straat Fresco en in 1978 Nedlloyd Fresco.

Voor alle "Straten" klik HIER.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door jdbvos »

Bedankt Louis....
Toen ik aan boord kwam, in Tauranga, was ik samen met een Nedlloyd 2e strm (naam weet ik niet meer)...
We waren de 1e NL-mensen op die KJCPL-boot na die fusie.
Op het moment dat we aan boord kwamen, heette ze nog Straat Freetown, en waren ze met snijbranders bezig de kroon uit de schoorsteen te halen, onder toeziend oog van een snotterende staf....
De 2e strm en ikzelf hebben het met die staf dan ook nog knap moeilijk gehad: het was uiteraard onze schuld, die overname.
Maar afijn: op die boot ben ik m'n 1e vechtgenote tegen het lijf gelopen, en heb nog steeds contact met die NieuwZeelandse eerste 2e, en 3e wtk (als je meeleest, Vince en/of Anton: gidday,mate !)
De werf was de HUD, HongKong-United-Dockyards, en die zwaaiende 3e wtk (Vincent) staat bij de lokale kleermaker (jr, in dit geval), die o.a. mijn nieuwe op-maat-gemaakte overall's kwam brengen.....
Mijn fotootjes van die dokking staan ook hier
Best een mooie reis, in een prachtig vaargebied.
Die blonde krullebol met dat veel te lange haar die hier-en-daar heel ff in beeld is, ben ikzelf
Oost, west...ook best
louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman »

OK, het hoe en wat van de Straat Fresco is nu ook duidelijk. Ik kende wel de Straat F-schepen, die waren er al eerder en het was niet de laatste serie, dat waren in mijn tijd de A-schepen incl. de Safocean schepen. Dus een Straat Fresco was mij onbekend. Dat dat dus een ouwe VNS-er is geweest... De RIL was ook de laatste koopvaardijclub waar ik gezeten heb voor ik naar de offshore overging. In mijn tijd begon de fusie met de hele Nedlloyd groep rond te komen, tot afgrijzen van zowat iedereen. Ik ben zelf in mei 73 van de Luzon afgekomen, toen bestond dus die Fresco nog niet onder die naam.


Plaats reactie