Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Ton Pekel »

De Zeevaartschool in Vlissingen had dat ook uitgevonden in 1967. Je moest altijd in in je pakkie "de wal op" zoals de leiding van het internaat dat noemde. Toen kwam er een "burger pakkie" rood/ bruinig jasje met een licht bruine broek. Liep je ten minste weer ONHERKENBAAR door het Vlissingse avond leven met zeker 70 man.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Burgerpakkie...
Op de Caltex Arnhem, waar ik als leerling op voer, ging mijn leermeester Pompman Wout leurs (RIP) in Pernis met verlof.
Er kwam een keurig geklede man met stropdas en een mooi hoedje die met zijn koffertjes bij de gangway stond op me af en schudde mijn hand.
Ik was in eerste instantie heel verbouwereerd, wie is die vent? :)
Maar het was toch echt de pompman. :)
Had hem nog nooit in burger gezien, alleen maar in werkkleding, want een pompman ging nooit de wal op. :wink:
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door johan.H »

de Straat Nagasaki in kleur :)

Afbeelding
(foto Chris Howell )

en hier als Nedlloyd Nagasaki

Afbeelding
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door koosn »

Beste lezers van Kombuispraat, vele van jullie zullen in het grijze verleden wel eens dieren aanboord gehad hebben.
In de jaren '60 maakten de meeste van ons lange reizen en was er vaak een scheepshond, kat of vogel aanboord.
Soms hadden we tijdelijke gasten die letterlijk en figuurlijk aanwaaiden en na op krachten te zijn gekomen ook weer hun weg gingen.

Ik zou ook andere lezers willen uitnodigen om hun ervaringen of grappige gebeurtenissen met dieren aanboord eens op dit forum te zetten.

Het volgende verhaaltje gaat over zo'n tijdelijke gast.

mvrgr Koos.

Uil aanboord (Straat Soenda 1962)

Voor veel vogels is een schip op zee een zeer goede gelegenheid om even uit te kunnen rusten of een stukje mee te kunnen liften.
Vooral na een tropische storm of als de moesson hard waait, willen er nog wel eens wat vogels te ver van het vaste land raken en graag even landen op een schip dat in de buurt vaart.
Als ze in een goede of redelijke conditie zijn, dan willen ze s’nachts graag op een beschermd plekje rusten en gaan ze de volgende morgen weer op de wieken.
Bij vertrek maken ze meestal eerst een paar rondjes om het schip heen, voordat ze in een bepaalde richting wegvliegen.
Waar zij zich dan op richten is niet duidelijk, want over het algemeen is er geen land in zicht.
Toch lijken ze te weten in welke richting ze heen moeten.

In sommige gevallen landen er ook wel gewonde of sterk verzwakte vogels op schepen.
Veel meer dan ze met rust laten kunnen we over het algemeen niet doen voor die vogels omdat we niet de juiste opvangmiddelen aanboord hebben.
Maar in enkele gevallen kunnen we landvogels die te ver van land gewaaid zijn toch enige tijd aanboord houden en ze dan in de buurt van land loslaten waar ze hun eigen richting weer moeten vinden.

Zo voeren we met de Straat Soenda over de Indische Oceaan.
Het was moessontijd en momenten van mooi weer werden afgewisseld door perioden met pittige tropische onweersbuien, waarbij het ook flink kon waaien.
Tijdens een van die fikse buien was er een uil aanboord terecht gekomen.
Het beestje werd doorweekt en verkleumd aan dek gevonden door een van de chinese bemanningsleden.
Eerste stuurman Gerrit, die Chee Fook met die uil zag lopen, was bang dat die uil een wat minder prettig voortijdig einde kon beleven bij Chee Fook, omdat hij wist dat de chinese bemanning over het algemeen niet erg zachtzinnig met dieren omging.

Stuurman Gerrit wist dat Ah Fook, de bootsman, de vorige reis wat vogels uit Oost Afrika vervoerd had voor de verkoop in Hongkong en dat hij nog wel ergens een kooitje had staan.
Dus Ah Fook werd opgetrommeld en moest even een mooie kooi voor hem regelen voor de opvang van die uil.
Omdat Gerrit het wel een mooi beestje vond, maakte hij in de hoek van z’n hut een plekje vrij om de kooi te kunnen ophangen.

Het moet gezegd worden, toen die uil weer een beetje opgedroogd was en wat meer bij z’n positieven begon te komen, bleek het best een mooi exemplaar te zijn.
Als wilde vogel had hij het eerst helemaal niet naar z’n zin in z’n kleine behuizing en was erg angstig als er iemand in de buurt kwam.
Maar met de goede verzorging van Gerrit die hem van vers water voorzag en hem kleine stukjes vlees voerde, ging het steeds beter met onze scheepsuil.
Alleen was het wat ongezellig dat hij de hele dag lekker in z’n veren gedoken zat te pitten.
Gerrit kon voor die kooi praten als Brugman, maar meer dan een half geopend oog had onze scheepsuil niet voor z’n weldoener over.
Alleen s’avonds als het donker werd, dan kwam er meer leven in.
Ook met wat hutverlichting bij bleef de uil wel wakker en attent.


Zoals de meeste mensen aanboord, deed Gerrit voor het slapen gaan de hutverlichting uit.
Maar algauw werd hij uit z’n eerste slaap opgewekt door een akelig geluid in z’n hut.
Bij nader onderzoek bleek het de uil te zijn die in het pikkedonker het waarschijnlijk niet zo leuk vond en luidkoels Oehoe – Oehoe begon te roepen. Met vooral bij de laatste Oehoe roep een lange uithaal.
Begrijpelijk dat Gerrit daar niet zo goed tegen kon en dan maar een lampje in z’n hut liet branden om hem stil te houden.

Aanboord vond iedereen dat wel een prachtig verhaal.
Na enige dagen kwam derde wtk Paul met het voorstel om een geintje met de stuurman uit te halen.
De eerste stuurman liep gewoonlijk de 4-8 wacht, dus dook s’avonds niet al te laat z’n kooi in.
Toen Paul zeker wist dat Gerrit lag te slapen, zocht hij de zekeringkast op van de betreffende hutten in die gang.
Na het uitnemen van een paar zekeringen was de hut van Gerrit van het net afgesloten.
Eerst was het nog een paar minuten stil, maar daarna klonk er een klagelijk Oehoe – Oehoe geluid uit de duisternis die daar was gevallen.
Na verloop van tijd werd er wat gestommel en het klikken van schakelaars gehoord, maar ook het klagelijk geluid van de uil bleef doorgaan.
Uiteindelijk kwam Gerrit in z’n kimono luid mopperend z’n hut uit en verbaasde zich dat het licht in de gang wel brandde terwijl hij tevergeefs een lampje in z’n hut had willen aandoen.
Maar zodra hij een paar grijnzende collega’s zag die hem meelevend vroegen waarom hij niet lag te slapen, had hij rap in de gaten dat er een geintje met hem was uitgehaald.
Met het weer terugplaatsen van de zekeringen hield het klagelijk geluid in z’n hut ook weer snel op.

Onze scheepsuil heeft de verdere overtocht over de Indische Oceaan goed doorstaan en zodra we weer onder de kust kwamen, heeft Gerrit de uil op een mooie rustige ochtend losgelaten en met de beste wensen weg laten vliegen.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door gerard tenerife »

Mooi verhaal Koos.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

Ja Koosn, leuk verhaal.
Je verhaal doet me denken aan m'n parkiet die ik had a/b van de Straat Futami.
Toen ik m'n collega aflostte, vroeg hij mij of ik zijn parkiet wilde ovenemen. Het was tenslotte haar of zijn hut. Er hing een kooi en er was voldoende eet-en zangzaad aanwezig, ook voor de kakkerlakken. Beestje was best aardig voor mij en ik voor hem.
Op een nacht begon ie zo luidruchtig te krijsen, dat ik er geïrriteerd wakker van werd. Deed het licht aan om te kijken wat er aan de hand kon zijn en zag plots tot m'n schrik een joekel van een kakkerlak op de wand vlak naast me zitten.Waarschijnlijk had ie het gemunt op het overtollige eelt aan m'n voeten. Zo'n haven-kade kakkerlak waar op je kon skaten met een afmeting van wel 10cm. Toen ik een slipper pakte met de bedoeling een eind te maken aan de ongerustheid van de parkiet, drong meteen het besef door dat je met een badslipper geen schijn van
kans zou maken tegen deze reuzenkakkerlak. Dus zwaarder geschut pepakt. Een loodzware, zwart vette mach.kamer schoen gepakt, waarmee het karwei wel moest lukken.Het resultaat moet nog jaren zichtbaar zijn gebleven. De angstige parkiet en ik konden weer rustig slapen.
Helaas is de parkiet ,maanden later, uit het raam gevallen. Een beetje eigen schuld ,dikke bult. Hij kreeg nl de ruimte om in m'n hut vrijelijk rond te fladderen.Menigeen vond het pietje maar wat gezellig. Had een voorkeur voor collega's met roos in het haar. In dehaven van HongKong zette ik m'n patrijspoort op een kiertje om de hut, annex dierenverblijf, te luchten.
Ons parkietje vloog naar de rand van het raam, streek neer, keek naar buiten, leunde tever voorover en...Ik riep nog: "Kijk nou uit beestje!" Maar vogeltjeeigenwijs luisterde niet, boog nog verder voorover waarna het noodlot genadeloos toesloeg.
Onmiddellijk zoektocht gestart, navraag gedaan bij de Chinese bootwerkers, voor alle zekerheid signalement door gegeven( kanariegeel) , maar geen spoor meer ontdekt. Troostte me met de gedachten dat Chinezen 8) ware vogelliefhebbers zijn.
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door johan.H »

de Straat Chatham

Afbeelding

hier als Nedlloyd Chatham

Afbeelding
(foto's A Wood collection )

Type: Cargo ship (ref)
Flag: NLD Amsterdam.
Launch Date: 2.9.61
Date of completion: 8.2.62
Owner: NV Koninklijke Java-China Paketvaart Mij, NLD Amsterdam.
Builder: De Merwede S&M, Hardinxveld NLD
Link: 1705
Yard No: 550
V1962 #1230
GRT: 7,544
DWT: 9,879
LOA: 138.6
LPP: 126.4
Beam: 18.9
1D-15.5 knots.

1971 Lengthened 158.1/145.9m. 8,855 grt. 11,258 dwt.
1977 to KJCPL Lijnen BV, NLD Amsterdam. Same name.
1978 to Nedlloyd Lijnen BV, NLD Amsterdam, r/n NEDLLOYD CHATHAM
1980 sold to Sofrana SA & Sofrana New Guinea Lines SA, FRA Mata-Utu, r/n CAPITAINE LA PEROUSE
1984 BU Kaohsiung 5.9.84 [Chi Hsiang Steel Enterprise Co]
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ArieE »

Twee "actiefoto's" van de Straat Fiji.
Groeten ArieE
Bijlagen
Straat Fiji 01.jpg
Straat Fiji 01.jpg (210.46 KiB) 2980 keer bekeken
Straat Fiji 03.jpg
Straat Fiji 03.jpg (206.99 KiB) 2980 keer bekeken
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

Lekker man om, vanwege slecht weer 4 uur lang met een katterig gevoel in de machinekamer gelopen te hebben, daarna even naar de brug te klimmen voor een fotoshoot van een flinke 'haal'.
Varen ruwe zee kl.jpg
Varen ruwe zee kl.jpg (51.45 KiB) 2952 keer bekeken
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door johan.H »

de Straat Amsterdam.....vermoedelijk....vlak voor de naamsverandering naar Nedlloyd Amsterdam

Afbeelding
( Auckland NZ, 1977 .....foto Chris Howell )

Gevaren onder de namen:
"Straat Amsterdam" KJCPL 1968 - 1970
"Safocean Amsterdam" (Zodiac + Taurus) 1970
"Straat Amsterdam" (Taurus) 1976
"Nedlloyd Amsterdam" Nedlloyd Lijnen 1977
11-04-1984 aangekomen in Kaohsiung
om te worden gesloopt.


Plaats reactie