Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom » 16 feb 2016 19:42

Zo "open" heb ik die Chinezen nog nooit gezien !
Iedereen die in de Oost met Chinezen heeft gevaren wist dat er werd gesmokkeld " bij het leven", als je geen shit in je ogen had dan kon je dat ook soms " toevallig zien" en gedachtig de beroemde " drie aapies" vond je dan soms later wat greenbacks in je hutje. Dit is de eerste keer dat ik dit " open en bloot op film vast gelegd " heb gezien in open zee met een gestopt of langzaam varend schip van een zgn. " Heren-Maatschappij" ( ik wist het wel maar had het slechts van horen zeggen!)..die ouwe en de Snr. staf heeft daar vast een paar fikse " groene blaadjes" voor gevangen en zaten dus duidelijk in het complot want uiteindelijk werden er hier journalen vervalst o.a. door er NIET in te vermelden dat de hoofdkar werd afgesleckt OF door er een smoesje in te vermelden. Wat mij betreft was dat allemaal " part of the scene" en ik gooi vooral geen stenen vanuit de voordeur van mijn glazen huis!!! :lol: , maar ik herinner me een communicatie over dit zelfde onderwerp hier op Kombuis waar deze aktiviteiten " zeer verontwaardigt" van de hand werden gewezen en heftig werden ontkent als zijnde " beneden de waardigheid van Koopvaardij officieren" :mrgreen: :roll: Zoals altijd een plaatje is meer dan 1000 woorden. :mrgreen:
Mooooi fillumpie.! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 480
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Sparkymul » 16 feb 2016 20:01

Vaak handeltjes

Mooi filmpje...

Ja, de Chinese bemanning had vaak handeltjes. Als je bij de mannen in de gang kwam en de hutten in keek dan zag je vaak allerlei zaken voor de handel.
Ik herinner mij een oerwoud van dracaena stammetjes die in Zuid-Amerika aan de man moest worden gebracht. In één van de havens daar ging deze
lading naadloos en als eerste van boord. Wij stonden er bij en keken er naar en de verantwoordelijken keken even de andere kant uit. Maar 's avonds,
werden wij, tijdens het stappen, door de chinezen gefêteerd. En er zullen best wel wat geldboompjes her en der in hutten terecht zijn gekomen .

Aankomst Hongkong had met Chinezen ook iets speciaals. Daar werden de mannen door de maatschappij aan boord uitbetaald. Het ging dan om grote
bedragen en de sparks was dan vaak de klos. Uittellen, controleren en dat alles onder bewaking. Eén van de vele kleine klusjes die de sparks mocht
opknappen.

Sparkymul

Da Silva
Berichten: 219
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Da Silva » 16 feb 2016 20:21

Mooie film Robert.

Prachtig die zeilende jonken. Tweede toestel is een DC-8. Maatschappij kan ik niet goed zien, lijkt op Canadia Pacific.

Weet u welk jaar dit is geweest.

grt.

Mario

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30934
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Komen » 16 feb 2016 20:25

Tweede toestel is een DC-8
En zo te zien een Long-Body DC-8. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Da Silva
Berichten: 219
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Da Silva » 16 feb 2016 21:06

Goedenavond Jos,

Volgens mij ook. Die waren ongeveer 15 meter langer dan de "oorspronkelijke versies". Prachtige toestellen, een heel verschil nog met nu. Alle meters e.d. nog analoog. Als je dat nu ziet, alles digitaal met flatscreens en niet te vergeten de Flight Management Computer. Ze krijgen de route van de Dispatcher van de company. Die wordt geladen in deze computer en daarmee light de route al bijna vast. Zelf de paramaters van de brandstof, passagies en lading invoeren en klaar is Kees. Die computer berekent bijna alles. Vliegt daarna van waypoint naar waypoint, op de vooraf ingestelde hoogte en snelheden. Als ze dat zouden willen, gaat het landen, mits het vliegveld over de juiste faciliteiten beschikt ook nog volledig automatisch. Ik heb ze nog nooit over onbemand gehoord, maar net als in de scheepvaart zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Zeker zolang er nog geklapt wordt na de landing, trek je daar geen volle theaters mee denk ik. Maar wie weet, ik ga het niet meer meemaken.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30934
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Komen » 17 feb 2016 00:13

Het is inderdaad een uniek filmpje van Robert. :wink:
Ik heb zelf een paar jaar bij Triton met Chinezen gevaren, goede tijden, slechte tijden.
Iedereen aan boord wist dat ze smokkelden bij het leven, maar als je leven je lief was bemoeide je er niet mee.
Kan me heel goed voorstellen dat ze op de Straat Fushimi in Cebu even afslackten voor de Chinese handel.
Tenslotte hebben ze thuis in Holland vrouw en kindertjes.
En die groene flappen zijn ook welkom als je net een huis gekocht hebt. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom » 17 feb 2016 00:24

Maar 's avonds, werden wij, tijdens het stappen, door de chinezen gefêteerd.
Deze opmerking doet mij aan de volgende ervaring denken.
In het begin van de 1960tiger jaren - in mien tiet- was de bemanning op de Reuzen van Heusden vrijwel uitsluitend Spaans, met als uitzondering de hofmeester en Chef en 2e kok en af en toe een Nederlandse Pompman.Zo gebeurde het dat ik op Schiphol arriveerde om met een voltallige nieuwe bemanning te vertrekken naar- ik meen- de " Forest Town" die in Palermo in dok lag, een hofjood of kok was in geen velden of wegen te zien en omdat ik nog onderaan de totempaal zweefde hoorde ik via via " dat we met Chinezen gingen varen" :lol: Dit gaf behoorlijk consternatie en wat ik me ervan herinner is dat " niemand daar van wist"....misschien die Ouwe :roll: die dat dus maar moest introduceren aan de rest van ons. In Palermo aangekomen verdween de ouwe ploeg vanzelf als een speer en "wij" waarvan ik me NU nog herinner niemand maar dan ook NIEMAND enige ervaring had van " met Chinezen varen" had maar te zorgen dat die boot naar zee ging.Ik zal de lezers hier mijn uiterst stijle " ervarings-grafiek" maar besparen, maar ik kan een ieder verzekeren " dat het uiterst interessant was"........die beste brave lieden hadden duidelijk onder elkaar afgesproken " dat ze die Hollanders wel het e.e.a. zouden bijbrengen".......Goed, we gingen naar zee en werden ondertussen ook " staande de vergadering" het e.e.a.bijgebracht betreffende hun grote roerganger Chairman Mao.
Van Palermo gingen we laden in Milazzo en vervolgens lossen in Port du Bouque ( of zo?) een stekkie vlak bij Marseille. Ik ging daar met een paar Snr. kollega's een pilsje kopen en zaten op een gegeven moment ergens aan de tap waar bleek dat een eindje verder een van de jonge Chinese stokers van onze bemanning- met een paar maten- aan de bar zat. Om te beginnen had hij een bijzonder fancy leren jack aan, zo'n echte Amerikaanse " bomberjacket", een kledingstuk wat IK me niet kon veroorloven :lol: .....EN hij haalde een dikke rol met Amerikaanse dollars uit zijn binnenzak , pelde daar wat biljetten af en gaf ze aan de bartender met de opdracht " om die Hollanders daar van drinken te voorzien"........er ging toendertijd bij mij een lampie an...en dat is vervolgens ook nooit meer uitgegaan! :lol: Ik heb zaken meegemaakt met Chinezen waarvan heden ten dage vrijwel iedereen denkt " die gozer liegt als brugman". :mrgreen:
smokkelden bij het leven, maar als je leven je lief was bemoeide je er niet mee.
en zo zattat. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Bob
Berichten: 3093
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Bob » 17 feb 2016 00:43

Het kon wel eens gebeuren dat er zomaar een fles whisky in je kooi lag. Dan was je hut of station gebruikt als bergplaats van iets wat niet mocht.
We kregen in Engeland de zwarte bende aan boord. Het eerste wat ze deden was met haakjes achter de bloedbaar op de schoorsteen vissen. (Shelltanker). Niets. Het hele schip doorzocht. Niets. Toen de bende vertrok zei de chef van hun tegen de hofmeester, waar hij al die tijd in de hut had zitten koffiedrinken, "ok, you win this time." Werd die hofmeester kwaad. Hij werd daar even beschuldigd van smokkelen! Ze probeerden een beetje bij te verdienen, zoals met een partijtje horloges, die in de bank waar de zwarte bende chef had gezeten, waren opgeslagen.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2419
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door K.Brouwer » 17 feb 2016 01:02

Ze zijn bij Shell toch nog steeds op zoek naar een chef kok welke bij mooi weer "zomaar" over de muur gevallen is?

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 397
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB » 21 feb 2016 16:45

Ik ben begonnen met KJCPL plaatsingslijsten van 1950 tot 1980. Toevoegingen zijn uiteraard zeer welkom.
http://www.varenisfijner.nl/wie_wanneer_en_waar.html
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 269
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E » 24 feb 2016 00:59

Bob schreef:Het hele schip doorzocht. Niets.
Op de Straat Bali zat de contrabande van de Chinezen in een luchtvat. Hoe dat werd opgelost als er gemanoeuvreerd moest worden weet ik niet. Er werd weinig over gesproken en ik kwam het maar heel toevallig ter ore.
Zelf smokkelde ik alleen op kleine schaal: een slofje hier en een flesje daar. Gewoon in de binnenzak van mijn regenjas of soms in het tassie van de vriendin.
Na aankomst Kaapstad gingen we ’s avonds naar de Delmonico. In die zaak was het normaal dat je zelf je drank meebracht en in ons geval was dat Bokma oude genever. Alleen was het deze keer – begin januari ’65 – te warm in Kaapstad voor de regenjas dus de fles werd verstopt onder de stoel van de taxi die ons afhaalde.
De eerste avond ging dat goed. In de Delmonico was de fles snel leeg, mede door het bietsen van een paar Engelsen die zelf een fles gin op tafel hadden staan, maar verzot waren op jenever.
Op de tweede avond werden we bij de poort aangehouden door een beambte die echt zin had in zijn werk.
Argwanend gluurde deze man door het geopende portieraampje naar binnen en kreeg de fles in de peiling.
Dat betekende boete en fles kwijt.
Gelukkig bleven we niet lang in Kaapstad en vertrokken via Durban naar Singapore.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Kaapstad s avonds.jpg
Kaapstad s avonds.jpg (174.21 KiB) 2203 keer bekeken

Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 » 25 feb 2016 13:35

Na een korte radio-stilte een tekening van bedrijvigheid rond de STRAAT BALI.
IMG_20141215_0001 k.jpg
IMG_20141215_0001 k.jpg (77.48 KiB) 1981 keer bekeken
Gr.BU-6
Varen is hunkeren naar land.

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 269
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E » 28 feb 2016 23:01

In Durban gingen we maar weer eens naar het Opera House, waar een uitvoering werd gegeven van “Les Sylphides”.
Was best mooi en de moeite waard. De volgende dag kocht ik in een platenzaak ook de lp, die moet nog steeds ergens op zolder liggen in een platenkoffertje. Het was gelijk de allerlaatste keer dat ik in Durban ben geweest en op de vertrouwde plaatsen kwam, zoals de Esplanade, de Bluff en de Arnleigh. Het leven ging verder. Ook de Straat Bali ging verder, die begon welgemoed aan de oversteek naar Singapore, nu met twee passagiers aan boord.
Dat waren een Zuidafrikaanse onderwijzeres (30 -) die in Hongkong ging lesgeven en een Nieuwzeelandse verpleegster (20+) die in Singapore ging verplegen. Ze brachten weer wat leven in de brouwerij. De maaltijden gebruikten de twee samen met de staf, nadat de overige officieren getafeld hadden. Maar voor de entertaining trokken ze op met de jongeren.
Tijdens de reis was de temperatuur aangenaam en de Indische Oceaan spiegelglad. ’s Avonds werd in de salon een platenspeler opgetuigd, met 2 luidsprekers die op het aangrenzende sloependek werden geïnstalleerd. Zo kon een dansje worden gemaakt terwijl maan en sterren aan de hemel fonkelden.
Ook werden wel leuke spelletjes verzonnen met behulp van de dekstoelen zoals te zien is op onderstaande foto.
In Singapore ging de Nieuwzeelandse eraf, dat was jammer want zij was de gangmaakster, maar er kwam een nieuwe passagier aan boord, een Japanse (+/- 25) die mee ging varen naar Kobe.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Straat Bali - recreatie op het sloependek.jpg
Straat Bali - recreatie op het sloependek.jpg (71.79 KiB) 1780 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom » 28 feb 2016 23:54

Ook werden wel leuke spelletjes verzonnen met behulp van de dekstoelen zoals te zien is op onderstaande foto.
Foei toch Sparks, ik zie dat die twee buikdansers daar zwarte schoenen aan hebben onder hun witte pakkie, daaaar werd vroegaah op de " Reuzen van Heusden" TOCH fronsend naar gekeken....zo'n blijk van " I don't care"...; ik hoop dan ook maar dat jij daar nooit aan hebt meegedaan :lol: :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 269
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E » 29 feb 2016 00:35

Ik had alleen maar zwarte schoenen, Harry, ooit goedkoop gekocht tijdens de doorvaart Suezkanaal.
Ik zag ook vandaag pas op die foto dat twee man witte schoenen en twee man zwarte schoenen aan hebben. Blijkbaar werd daar bij KPM en KJCPL geen punt van gemaakt.
Bij HAL en KNSM had niemand het over witte schoenen.
Alleen bij de Lloyd voer ik eens met een 2e stuurman (chef messroom) die vond dat ik witte schoenen moest aanschaffen. Niet gedaan, die schoenen waren veel duurder dan gewone zwarte schoenen.

Groeten,

Koos van der Elst

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 269
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E » 04 mar 2016 00:34

We varen verder naar Hongkong, thuishaven van de RIL Er zijn nog wel 2 passagiers aan boord maar er worden geen dansavondjes meer gehouden en er worden geen spelletjes meer gespeeld aan dek.
De Japanse komt ‘s avonds naar de radiohut. Ze wil een telegram versturen, maar ze heeft wat hulp nodig bij het opstellen van haar telegram zegt ze. Het moet in het Engels en daar heeft ze wat moeite mee.
De Straat Bali heeft een ruime radiohut met een zitje voor bezoekers, dus daar kan ze mooi even plaatsnemen. Als het telegram is opgesteld en zij het heeft goedgekeurd blijft ze nog een tijdje plakken, een kopje koffie drinken, een sigaretje roken en een beetje roddelen over de hwtk en de kapitein. Zo blijft het leven aan boord interessant en afwisselend, want ze komt ook de volgende avonden weer gezellig op de koffie.

In Hongkong zit een vertegenwoordiger van Radio Holland, de heer Koekebakker. Die moet altijd even opgebeld worden na aankomst. Hij blijkt in het ziekenhuis te liggen, daar ga ik hem opzoeken. Hij klaagt niet over zijn situatie, maar wel over een R/O die zich kort geleden in benevelde toestand op zijn kantoor was komen melden. Dat was geen manier van doen.
Na het ziekenbezoek doe ik nog wat boodschapjes, ga nog een kopje groene thee drinken in een Chinees theehuis en dan weer terug naar Blake Pier, waar de bootjes aanleggen. Het motregent een beetje. Het bootje vaart langs een KPM-er die ook op de boeien ligt. Daar aan boord staat een oude bekende over de verschansing een beetje verregend ins Blaue hinein te staren. Hij is zo in gedachten verzonken dat hij me niet hoort of ziet.

Aan boord komt de Japanse in de loop van de avond weer even langs, hoewel het radiostation eigenlijk gesloten is.
Ze was vandaag met de kapitein en de hwtk de stad in geweest, maar had het niet zo naar haar zin
gehad, of ik morgen ? enzovoort enzovoort.
De volgende dag maken we dus met zijn beidjes een toeristisch rondje in Hongkong en eten in het Sea Palace, waar in een hoek van het restaurant een aquarium staat vol grote vissen. Daar mag je de vis komen aanwijzen die je straks in gebakken toestand op je bordje wenst. Die vis was uiteindelijk niet veel bijzonders. De plastic chopsticks vond ik wel bijzonder,die heb ik meegenomen als souvenir.
Dat was weer eens Hongkong, en nu maar naar Japan, het eindpunt en het keerpunt van deze lijn.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Hongkong - straatbeeld 1965.jpg
Hongkong - straatbeeld 1965.jpg (198.94 KiB) 1523 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 22 gasten