Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ArieE
Berichten: 116
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door ArieE » 09 mei 2017 17:27

Afgelopen zaterdag is de gezamenlijke reünie van Oud Personeel van KPM en KJCPL gehouden.
Onderstaande foto's geven een goed beeld van deze gezellige bijeenkomst.
Groeten, Arie Eijgenraam
Bijlagen
reunie  2017-1.jpg
reunie 2017-1.jpg (304.29 KiB) 2471 keer bekeken
reunie  2017-2.jpg
reunie 2017-2.jpg (250.44 KiB) 2471 keer bekeken

paul
Berichten: 352
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door paul » 11 mei 2017 23:43

Was je daar met Lou , Arie?
Gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood

ArieE
Berichten: 116
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door ArieE » 14 mei 2017 23:15

Ik heb hem wel gevraagd mee te gaan, maar het kwam niet uit.
Groeten Arie

Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Puntenel » 01 jun 2017 03:55

This year our 32nd “DUTCH SHIPPING IN AUSTRALIA” reunion was held in the “Fortune Village” Chinese Restaurant near Town Hall in Sydney.
The lunch was great and the numbers of people attending had increased since last year.
We had 4 lucky door prizes this year in the form of wine, which were gratefully accepted by the winners. One bottle was donated by the restaurant owner Simon Chan.
After another successful get together, the function finished around 3pm.

Bob Lammeree & Fred Elkhuizen

View the details by clicking on the following link
https://sites.google.com/site/ordustory ... ia-reunion
If you want to know more about Dutch Shipping in Australia go to the Oud Roest Down Under website
https://sites.google.com/site/ordustorypage/home

Da Silva
Berichten: 222
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Da Silva » 12 jun 2017 12:57

Goeiemiddag,

In de periode dat wij in Hongkong woonden (1964-1976) ben ik meerdere malen in ket kantoorgebouw van de RIL geweest.
Het gebouw had als adres; Java Road 191 (North Point), schuin tegenover het einde van de startbaan van het voormalige vliegveld Kai Tak Nu is daar een super de luxe cruise terminal.

Dit voorjaar zijn wij weer in Hongkong geweest. Ik ben op de plaats geweest, waar het gebouw stond. Alles is daar onherkenbaar veranderd. Op de plaats staat nu een enorm hoog kantoorgebouw. Aan de zijde van de kade loopt een autosnelweg naar de nieuwe tunnel naar Kowloon.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een foto (of scan) genomen vanaf een schip, waar het gebouw en de omgeving opstaat. Ik heb al gezocht op het internet. Er staat genoeg op, maar niet wat ik nu zoek.

Grt.

Mario
RIL kantoor Java Road.JPG
RIL kantoor Java Road.JPG (160.6 KiB) 1547 keer bekeken

Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door BU-6 » 15 jun 2017 10:05

Hallo Mario.
Heb een foto voor je van het RIL-Kantoor in Hong Kong.
Grts,Harry
[img]
IMG_20170614_0002.jpg
IMG_20170614_0002.jpg (179.6 KiB) 1335 keer bekeken
Varen is hunkeren naar land.

Da Silva
Berichten: 222
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Da Silva » 15 jun 2017 15:18

Harry,

Bedankt, dit is wat ik zocht. Ik heb inmiddels mijn zoon, die daar nog staads woont op onderzoek uitgestuurd. De nieuwe locatie is onherkenbaar veranderd. Ik was achteraf toch op de goed locatie geweest. Het groenkleurige gebouw staat op de lokatie van het voormalige R.I.L. gebouw.Omdat ik er zelf niet goed bij kon komen, heb ik een foto van het internet geleend,

Grt Mario
Java Road-191-2.jPG
Java Road-191-2.jPG (460.08 KiB) 1259 keer bekeken

Evert Sikkema
Berichten: 812
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Evert Sikkema » 31 jul 2017 07:54

Tjimenteng(2)1942.jpg
Tjimenteng(2)1942.jpg (113.28 KiB) 946 keer bekeken
Tjimenteng BJ  1942.jpg
Tjimenteng BJ 1942.jpg (119.09 KiB) 946 keer bekeken
Welk oud bemanningslid (of andere deskundige) weet welk "voorwerp" hier (bij rode pijl) op of achter het sloependek van de Tjimenteng staat?
Iets soortgelijks staat ook op de Ceram / Amstelbrug van de SMN / Rederij Amsterdam, maar dat ziet er toch weer anders uit, een soortement 'luchthapper' lijkt dat wel.
Ik heb deze vraag ook al gesteld op het Kustvaartforum (http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... start=1400) en aan de eigenaar van Varenisfijner (http://www.varenisfijner.nl/), maar de oplossing is er nog niet.
groeten
Evert Sikkema

Kleppentrekker
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:30

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Kleppentrekker » 31 jul 2017 09:54

Dag Evert en overige forumleden,

Op deze spetterende maandagmorgen even overleg gehad met mijn consultant Kees Bloemkool.
In eerste instantie gaan zijn gedachten uit naar het prototype van een Goalkeeper; ooit geproduceerd bij HSA gevestigd in Tucker Country! :lol:

Tweede mogelijkheid, het zou zomaar de opvoer tank kunnen zijn voor drinkwater, bij gebrek aan een hydrofoor .

Allen een goed begin van deze nieuwe week toegewenst.

Met vriendelijke groet,

Henk Brandjes.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Jos Komen » 31 jul 2017 11:16

Nogmaals de Tjimenteng

Tjimenteng.jpg
Tjimenteng.jpg (199.28 KiB) 877 keer bekeken
Als Diamandis

Diamandis.jpg
Diamandis.jpg (113.91 KiB) 872 keer bekeken
IDNo: 5362520 Year: 1942
Name: EMPIRE SIDNEY Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 9525 Ship Design: Type X
Country of build: GBR Builder: Harland & Wolff Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-12
43 VAN DER HELST - 47 TJIMENTENG - 63 DIAMANDIS
BU Cartagena 20.1.70
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Jos Komen » 31 jul 2017 13:04

Op de Empire Archer (1942) staat ook zoiets

Empire Archer.jpg
Empire Archer.jpg (153.17 KiB) 833 keer bekeken
IDNo: 5066231 Year: 1942
Name: EMPIRE ARCHER Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 10300 Ship Design: PF (B)
Country of build: GBR Builder: Caledon SB & E Co Location of yard: Dundee
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-12
46 BARON MURRAY - 59 CATHAY
BU Yokosuka 24.7.63
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Da Silva
Berichten: 222
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Da Silva » 31 jul 2017 19:52

In mijn jonge jaren, heel lang geleden dus, heb ik van de standaardschepen uit WO I en II mijn hobby gemaakt. Alle boekwerken e.d. die daar in de loop der jaren zijn uitgebracht heb/had ik in mijn bezit. Foto's kocht ik op de fotoruilbeurs in Rotterdam, bij een mevrouw die als ik mij goed herinner uit Nootdorp kwam. Naar aanleiding van de vraag van Evert (die zich nu hier voortzet), ben ik weer eens in de materie gedoken. Eerlijk gezegd, was dat hele ding me nooit eerder opgevallen. Wat het is weet ik niet, maar ben wel benieuwd wat of het is. Er is al geopperd, dat het een drukvat voor het drinkwater is. Zou kunnen. Wat ik merkwaardig vind, is dat op de foto's toen het schip nog als "Van de Helst" voer er al opstond. Op foto's van andere schepen van deze Empire-X, staat dit apparaat niet. Deze X/Y-klasse waren eigenlijk de voorlopers van de latere Empire-Tramp serie. Deze schepen zijn onderling niet zo identiek, als bijvoorbeeld de Libererty en Victory schepen. Dit is goed te zien op de foto's in de twee delen van "Standaardschepen 1935-1945". De reden is al eens uitgelegd door Theo. Uit mijn archiefje nog wat foto's.

Grt. Mario
Tjimenteng-Van Der Helst-01.jpg
Tjimenteng-Van Der Helst-01.jpg (78.17 KiB) 773 keer bekeken
Tjimenteng-Van der Helst-02  resized.jpg
Tjimenteng-Van der Helst-02 resized.jpg (56.97 KiB) 773 keer bekeken
Tjimenteng-Van der Helst-03-resized.jpg
Tjimenteng-Van der Helst-03-resized.jpg (102.53 KiB) 773 keer bekeken

sparks
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door sparks » 31 jul 2017 20:15

Hoe vul je die opvoertank dan? Met een handpomp?

Da Silva
Berichten: 222
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Da Silva » 31 jul 2017 20:28

Over dit schip wordt ook nog gesproken. Ik zie ook wel wat, maar durf niet te zeggen of dit hetzelfde is asl op de Tjimenteng.

Amstelbrug-Amsteltoren-Ceram.jpg
Amstelbrug-Amsteltoren-Ceram.jpg (61.57 KiB) 752 keer bekeken
Ceram 2.jpg
Ceram 2.jpg (38.32 KiB) 752 keer bekeken

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5761
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door jdbvos » 31 jul 2017 20:29

Ik heb eigenlijk ook geen wetenschap hierover, maar opper maar wat mogelijkheden:
Op zowel de Hunze- als de (oude) Eemscentrale hadden we óók een 'hoge tank'.... Die zat in het smeeroliecircuit, en diende om de turbines gesmeerd uit te laten lopen na een black-out/trip van het smeeroliesysteem....
Dus als dat turbineschepen zijn, behoort dat tot de mogelijkheden...
Echter: de hierbedoelde tanks zijn zo te zien allemaal witgeschilderd, en waarom zou je zo'n smeerolienoodtank wit willen schilderen ???? Ik denk dan ook dat het drinkwater druktanks zijn, witgeschilderd, om zo weinig mogelijk stralingswarmte op te nemen.
En verder lijkt het mij dat de poten door eoa omkisting is omgeven....zou dat dan wellicht gebruikt zijn als groentekast ??
Maar bovenop de tank zit nog iets: dat lijkt zowat een u-boot-achtige opbouw, maar zou (misschien) eoa verdampings-iets kunnen zijn voor extra koeling van het water (én de daaronder geplaatste groente ?).....

Leuk ! Zo'n bijna een eeuw oud raadsel, over een ding waar diverse kombuizers nog mee gevaren zouden kunnen hebben....
Maar wáár ik tot nog toe heb gekeken: nog niet echt een oplossing gevonden...
Maar wij gaan door ! :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva
Berichten: 222
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Da Silva » 31 jul 2017 20:33

Als het al een tank is, zou een vleugelpomp een mogelijkheid zijn. Wel omslachtig. Maar misschien hadden ze wel een apart mannetje aan boord voor deze klus.

In de zestiger jaren ben ik nog wel eens op schepen geweest, waar ze op die manier olie oppompten voor de oven e.d. (daarvoor op kolen gestookt) in het kombuis. Een vieze bende.

Grt.

Mario

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 29 gasten