Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Puntenel » 24 mar 2018 06:18

ex RIL/Nedlloyd personeel,

Ik heb een verzoek ontvangen van een Archivist in Nieuw Zeeland om inlichtingen over een bemanningslid op een Nederlands schip (Straat Colombo / Nedlloyd Colombo) omstreeks 1979.
Zoeken op Robert Bersma zijn uitgebreide website http://www.varenisfijner.nl bracht niets op omdat de ranglijsten voor de periode omstreeks 1978 alleen maar de namen van de kapiteins, HWTK’s, stuurlieden, werktuigkundigen en marconisten doorgaf.
Zij, Stephanie van Galen, (de Archivist) weet alleen de achternaam van de gezochte, Mohammed, een West Afrikaanse chef, die in 1978 op de Straat Colombo / Nedlloyd Colombo werkte.
Dat is dus zoeken naar een naald in een hooiberg. Ik kan verder niets vinden en hoop dat er Kombuisers zijn van die tijd die dit verzoek van Stephanie om help lezen en misschien de achternaam van Mohammed (de West Afrikaanse Chef) herinneren.
Ik zal een extract copy van de e-mail van Stephanie hierbij insluiten met de naam en haar adres in Nieuw-Zeeland.
Als je helpen kunt dat zou prachtig zijn en zeer op prijs gesteld in NZ.
Met groet,

John Papenhuyzen

From Stephanie van Gaalen <Stephanie.vanGaalen@dia.govt.nz>
“Dear John

I came across your website amongst links from a Dutch RIL website. Unfortunately I cannot read/speak Dutch even though I have a Dutch surname!

Currently I’m working in an archives helping researchers find information. I have been trying to find lists of crew of the Straat Colombo / Nedlloyd Colombo for around 1978, when the ship travelled to Auckland and Australia. This is to help a researcher who contacted me. While there is lots of online information about the ships and their specifications and routes it is difficult to find lists of crew. I have seen lists of captains/engineers/mechanics for Nedlloyd and RIL.

However I’m specifically after the surname of a West African chef who worked on the ship in 1978 – first name Mohammed.

I wonder if anyone in your reunion group might remember him? If so, I would be pleased to hear from you.

If you have other suggestions for places I might look for information that would be very helpful.

Many thanks”

Stephanie van Gaalen | Archivist | Auckland Regional Office
Archives New Zealand Te Rua Mahara o te Kawanatanga
Phone: +64 9 270 1100 [Option 1 - Research] | Fax: +64 9 276 4472
www.archives.govt.nz | www.archway.archives.govt.nz
If you want to know more about Dutch Shipping in Australia go to the Oud Roest Down Under website
https://sites.google.com/site/ordustorypage/home

Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Puntenel » 24 mar 2018 06:25

Correctie! Lees
"However I’m specifically after the surname of a West African chef who worked on the ship in 1978 – first name Mohammed"
dus de achternaam van Mohammed wil ze weten.
Sorry,
John P
If you want to know more about Dutch Shipping in Australia go to the Oud Roest Down Under website
https://sites.google.com/site/ordustorypage/home

ArieE
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door ArieE » 30 apr 2018 21:52

Leuk voor RIL en VNS mensen,

http://www.ssmaritime.com/fontein-ships-3.htm

Ik kwam deze link vorige week tegen:
Link naar SSMaritime, met verhaal van de Randfontein en de Nieuw Holland, vanaf de bouw van de Randfontein tot de sloop van de Hai Xing.

Groeten Arie Eijgenraam

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32148
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Jos Komen » 29 mei 2018 12:30

De Gewang 1929.
Dit is geen mooie tanker, maar een soort peterolieboer in het Verre Oosten, vandaar dat ik het op dit topic plaats.
Aan de reddingssloepen te zien konden ze daar overal rondscharrelen. :wink:

Gewang.jpg
Gewang.jpg (126.54 KiB) 2940 keer bekeken
Gewang-1.jpg
Gewang-1.jpg (76.51 KiB) 2940 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Arnoud Oprinsen » 29 mei 2018 21:48

Wat een leuke verrassing vandaag via de post. Hartelijke dank hiervoor.
Het is me niet bekend of er binnen de RIL iets te vieren is.
Doet er ook niet toe; het blijft een sympathiek gebaar.
En dat na zoveel jaren dat ik als sparks een aantal jaren bij de RIL voer.
De "paperknife" komt best van pas en zal wel als souvenir in de familie blijven.
Nogmaals dank en voor u allen een goede gezondheid!!!

Arnoud Oprinsen

herman/aus5
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door herman/aus5 » 02 jun 2018 01:31

Weet iemand wat de 4 Chinese karakters op de stuurboord en bakboord zijde van de ss Tjibodas/PHZI betekenen?
Ik weet alleen dat de naam Tjibodas afkomstig is van de Tjibodas (nu Cibodas) Botanical Gardens in West-Java.
Ik heb tussen 1961 en 1967 op de RIL schepen Tjibodas, Straat Banka, Straat Cumberland en Straat Lombok gevaren.
Bedankt, Herman Willemsen ex RH Marconist 1961-67.

Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Arnoud Oprinsen » 02 jun 2018 17:33

Beste Herman; Ik heb die chinese karakters altijd als de naam v.h. schip in die taal geschreven, aangenomen.
Zou toch logisch zijn. Heb er nooit een andere verklaring voor gehoord.

Gegroet.
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.

herman/aus5
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mei 2018 12:07

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door herman/aus5 » 05 jun 2018 02:01

Hallo Arnoud,
je hebt gelijk. Volgens een Chineze collega van mijn dochter lezen
de 4 Chineze karakters lezen van rechts naar links TJI BO DA S
hg
Herman

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32148
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Jos Komen » 08 jul 2018 11:20

De Straat Cumberlanf gezien vanaf de Euromast.
Fotograaf niet bekend.

Straat Cumberland.jpg
Straat Cumberland.jpg (241.5 KiB) 1594 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

kabo
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door kabo » 17 jul 2018 16:42

scannen0029.jpg
scannen0029.jpg (181.25 KiB) 1458 keer bekeken
Straat Napier van 1971.
gr.Bas

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 284
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Breeze » 20 jul 2018 23:31

29 apr '09, Ad B schreef:
29 apr 2009 14:27
Piet Roskam op het kolengestookte loodsvaartuig Markab in 1965 waar ik als stoker op voer.
Nadat er een vuurgang inzakte werd het schip uit de vaart genomen en zijn we verder gegaan met de Sirius(nu van Greenpeace)nadat we de hoofdmotor compleet overhaald hadden.
Doordat Roskam diverse malen op mij insprak om naar de zeevaartschool te gaan heb ik uiteindelijk de stap genomen en daar heb ik nooit spijt van gehad al kwam het niet aanwaaien. Het was toch nogal een verschil in de schoolbank of voor de ketel.
Piet Roskam was mijn buurman in Utrecht. Zijn opleiding kreeg hij van de KJCPL en als klein jongetje vond ik dat prachtig, een machinist in een mooi uniform die helemaal naar China ging varen. Na zijn KJCPL-tijd is hij gaan varen op loodsboten vanuit Vlissingen.
Tijdens een reünie van Utrechtse buurkinderen kwam ik hem weer tegen en hij was blij verrast (en een beetje trots) dat Ad B zijn advies destijds had opgevolgd. Hij kon zich het geval zelfs nog herinneren. Omdat hij al heel lang met pensioen is en hij niet zo handig is met computers, geloof ik niet dat hij mijn advies heeft opgevolgd om op dit forum eens te komen rondkijken.
Hij had een mooie en heel logische theorie, waarom afgemonsterde machinisten zo gewild zijn in het bedrijfsleven. Op een schip kan je geen elektricien of loodgieter bellen bij een storing, dus je moet alles, maar dan ook alles, zelf oplossen met je eigen handen en je eigen verstand.

Hij schreef over zijn zoute belevenissen boeken onder de naam J.A. Valijn.

Adri
Laatst gewijzigd door Breeze op 21 jul 2018 06:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11511
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Harry G. Hogeboom » 21 jul 2018 00:15

dus je moet alles, maar dan ook alles, zelf oplossen met je eigen handen en je eigen verstand.
@ Adri en zijn ouwe buurman.
ZEKER in die dagen voooor de huidige kommunikatie middelen etc. etc....maaar er dient m.i. bij vermeld te worden dat dit dan vaak, zoniet meestal!, moest gebeuren met weinig of geen juiste reservedelen/middelen/materialen of wat dan ook, om nu maar even niet over "slecht weer" te gaan ouwenelen.Veelal was overleg met een specialist "aan de wal" onmogelijk DUS moest je dat soort zaken "onder elkaar bekokstoven".......EN ...als het maar FF kon, MOEST die boot wel blijven varen!!De beste leerschool die je je maar kunt bedenken.ECHTER....ook in die dagen waar ik mijn ervaring opdeed op de zgn. " Reuzen van Heusden" met al hun eigenaardigheden, werden er routinely schepen gebouwd met duidelijk superieure machine-installaties voor Maatschappijen die dat vakbekwaam aanpakten.Ik verwijs nu even naar een opmerking van oud kollega "Jan uut Warken" betreffende zijn ervaringen op de hier op Kombuis welbekende EN geschilderde tanker " Kaap Hoorn" op een ander topic.
Als voorbeeld was het toen reeds alom bekend dat de Zwitserse Sulzer motoooorn letterlijk met krukas en zuiger boven de konkurrentie uitstaken.....kostte een paar centen maar dan had je ook wat :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

ArieE
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door ArieE » 08 aug 2018 21:18

Kwam dit plaatje toevallig tegen:
Een "selfie" van de Straat HongKong.
Groeten Arie Eijgenraam
Bijlagen
Straat HongKong0001.jpg
Straat HongKong0001.jpg (107.25 KiB) 734 keer bekeken

Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Puntenel » 21 sep 2018 03:48

Vale Henk Kortekaas

It is with sadness that I am passing on the news that Henk Kortekaas (1942 - 2018) has passed away on 19 September 2018 in Launceston.
Henk was Chief Engineer with Royal Interocean Lines, Nedlloyd, P&O Nedlloyd and, in his later years, lecturer at the AMC, University of Tasmania in Launceston.
Henk attended many of the Oud Roest reunions in Melbourne and Sydney and thoroughly enjoyed these gatherings.

Henk leaves behind his wife Thea, his two daughters and four grand children.
The funeral will take place today, 21st of September.

Mail can be sent to
Thea Kortekaas,
18 Riverdale Grove
Newstead, Launceston
Tasmania 7250
Australia

Kind regards
John Papenhuyzen
If you want to know more about Dutch Shipping in Australia go to the Oud Roest Down Under website
https://sites.google.com/site/ordustorypage/home

Plaats reactie