SS Rotterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: SS Rotterdam

Bericht door Ton Pekel »

Bedankt Robian voor je extra informatie, het is ook erg moeilijk voor mij om mensen die je bijna 40 jaar geleden hebt gezien weer te herkennen na al die jaren van “verval” wat ook voor mij zelf zal gelden. Volgende ronde moeten we maar eens goed afspreken met elkaar.
We gaan verder met het verhaal deel 2.
Koffie en thee waren gratis evenals de verstrekte broodjes. Drankjes gingen via een te kopen afstreepkaart wat wel goed werkte in die drukte. Regelmatig schalen met warme snacks Ondertussen waren ook de andere zalen open gegaan, de “smokingroom” waar diverse kunstenaars hun expositie hadden ingericht met scheepsschilderijen oa Hans Breeman had een flinke hoek. Heel mooi werk maar ook hele mooie prijsjes ( Euro 1.500,-) Of dat goed of slecht was die prijzen dat laat ik aan de “aankopers” over. In de zaal hierachter, het voorheen Rich-Carlton nu de Ballroom, was Lily Kok met haar Delta combo..? ( 3 personen..! Is dat een combo ?) lekker bezig met goede muziek… leek wel wat op vroeger toen de ss Rotterdam voor haar passagiers in de avonduurtjes nog entertainment had voor de cruise passagiers. En dat WERSI keyboard deed goed zijn werk via een computer. Nee, de algemene verzorging door de LIJN was prima, ik moest wel lachen om de “kleerkast” figuren voor de ingang van de zalen om als een soort uitsmijter/controleur te dienen. Zal wel moeten in deze tijd.
Overal aan dek en in zalen kwam je toeristen tegen met een soort telefoon aan hun oor die de rondleiding deden op eigen gelegenheid met audio aan het oor voor het bedrag van schrik niet Euro 16,50 per persoon. Sommige waren verdwaald dus duidelijk van de route afgeweken. Ach en je komt ook onbekenden tegen aan dek die ook daar hun rokertje wegpaffen en melden dat ze bv vroeger bij de HAL als banketbakker hadden gewerkt en nu nog een vervelende nasmaak hadden van het personeelsbeleid in de jaren 60-70. Ja ja.. het leven blijft moeilijk voor sommigen onder ons.
Rond 17:00 uur was het feest wel afgelopen en wij maakten ons klaar om maar eens in te checken voor de avond en nacht aan boord.

Voor de liefhebbers van muziek hier een promo videootje van het combo op hun website http://www.delta-combo.nl

Wordt vervolgd
Bijlagen
De andere feestzalen lokatie
De andere feestzalen lokatie
Plattgr Upperprom.deck.jpg (46.75 KiB) 3047 keer bekeken
Combo Lliy Kok
Combo Lliy Kok
P1236386.JPG (123.04 KiB) 3047 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: SS Rotterdam

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is best een lekker muziekje en die dame zingt lang niet slecht. Haar versie van Patsy Cline's "Crazy" kan ik best waarderen.
Okay, het origineel is beter en LeAnn Rimes kan er helemaal wat van, maar je kunt niet alles hebben... :wink:
Het is trouwens van Willie Nelson.
Ach, combo: "klein ensemble voor lichte muziek."
Het klinkt beter dan "trio". :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SS Rotterdam

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jaaa..Patsy en ..........LeAnn Rimes.....is ook een echt "Cowboy meissie uut Alberta"............ :lol: :lol:
She has at one time " Drank the Billabub" :lol: .........en .........ALS je de " Billabub" niet hebt gedronken :lol: dan kan je d'r in feite niet over meeproat'n :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: SS Rotterdam

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja....Tòch is de ''glamour'' een stuk minder als ten tijde van de Titanic,maar dat zal de pret niet drukken :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: SS Rotterdam

Bericht door Ton Pekel »

Theo, met dank voor de info over Patsy.

Vervolg nachtje Rotterdam (3)

Op het maindeck is de hotelbalie van het Cruise Hotel ss Rotterdam aan SB kant. Aan BB is de service desk voor allerlei vragen en problemen.
Volgens mij was hier vroeger het Frontoffice en de stewarddesk, maar dat weet ik niet zeker meer, in de 3 maanden dat ik op de SS Rotterdam mocht werken in 1973 is mij dat niet bijgebleven. Nu zeer jong en vriendelijk personeel en het inchecken gaat vlot ( trouwens betalen ook ha ha ) We krijgen een plattegrondje van alle dekken, een voucher voor het avondeten in het Lido voor 19:00 uur en de magneetkaart voor je hutdeur en de tussendeuren, hoewel men steeds hardnekkig blijft spreken over je kamer. Kamer/hut 1010 ook op het maindeck bb zijde achter de service balie, dat is onze plek. Koffertje pakken uit de auto en hup naar de betreffende hut. Nou dat zag er netjes en verzorgd uit, zie de foto’s . En als kritische B&B bezitter check je ongemerkt even de hoofdzaken. Niet veel op aan te merken al zou ik de douchehoek niet voorzien hebben van zo een akelig douchegordijntje. Dat kleeft altijd aan je, een gespet rondom en dat stukje plastic wordt gauw wat goor van kleur aan de onderzijde dus ook hier. Maar verder zoals Duitsers dat zo mooi noemen alles “TIP-TOP” in Ortnung Shampoo voor hem en haar + zeepjes in het badgedeelte inclusief voldoende hand- en droogdoeken. Minibar, TV, Senseo koffie/theezetter etc. Mijn vrouw mistte de Föhn, ze had die van haar expres thuisgelaten. Leesvoer uit de oude doos op de tafel waaronder het damesblad “Mimosa” van mei 1963 dus nostalgie van vroeger. Twee patrijspoortjes die vroeger open konden nu moet je de bahco van thuis meenemen om de moeren maat 19mm los te schroeven.
Even wat opfrissen, verkleden en dan maar op weg naar het Lido maar eerst dwalen we lekker door alle gangen op het maindeck om te kijken wat ze er allemaal van gebakken hebben. Ten opzichte van september 2004 is het echt opgeknapt. De bemanningsverblijven achterin zijn allemaal weg gesloopt en weggelaten zelfs niet EEN hutje van vroeger is overgebleven, alles is nu hotelkamers.

Wordt vervolgd.
Bijlagen
Maindeck
Maindeck
Plattgr ssRotterdam 1 Maindeck.jpg (68.03 KiB) 2934 keer bekeken
Hut 1010 buitenzijde
Hut 1010 buitenzijde
P1010010.JPG (95.3 KiB) 2931 keer bekeken
Incheck balie
Incheck balie
Rotterdam incheck.jpg (26.37 KiB) 2931 keer bekeken
Nostalgie flesjes
Nostalgie flesjes
Rotterdam badzeep.jpg (18.94 KiB) 2931 keer bekeken
Hut 1010 heden nr 1
Hut 1010 heden nr 1
Foto(1).jpg (92.86 KiB) 2931 keer bekeken
idem foto 2
idem foto 2
Foto(2).jpg (75.84 KiB) 2931 keer bekeken
Hutfoto september 2004 wat een zooitje toen nog
Hutfoto september 2004 wat een zooitje toen nog
Rotterdam passhut 2004.jpg (129.47 KiB) 2929 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gerard

Re: SS Rotterdam

Bericht door Gerard »

Hallo Ad Bakker. Die vinnen zaten er origineel niet op. Alleen twee stabilisators, één aan s.b.- en één aan b.b.-kant. Die zijn nu ingetrokken, maar het complete mechaniek zit er nog in de machinekamer. Trouwens een mooi détail is ook het kraantje dat gestaan heeft aan s.b.zij net boven het reserve-anker, op het dekje naast de laadboom. Dat kraantje is later verwijderd. Gr. Gerard.
Ad Bakker

Re: SS Rotterdam

Bericht door Ad Bakker »

Gerard schreef:Hallo Ad Bakker. Die vinnen zaten er origineel niet op. Alleen twee stabilisators, één aan s.b.- en één aan b.b.-kant. Die zijn nu ingetrokken, maar het complete mechaniek zit er nog in de machinekamer. Trouwens een mooi détail is ook het kraantje dat gestaan heeft aan s.b.zij net boven het reserve-anker, op het dekje naast de laadboom. Dat kraantje is later verwijderd. Gr. Gerard.
Bedankt voor je reactie Gerard.
De vinnen (kimkielen) was ik ook al redelijk van overtuigd dat die er niet opzaten. Daarom is het ook vreemd dat ze op diverse modellen (ook dat aan boord van de Rotterdam zelf) wel zitten. De stabilisators ken ik, en daar heb ik ook tekeningen van, en ook op de NVM modelbouwtekening staan die in detail getekend.
De "dekwipkraan" aan stuurboordzijde van het bovenpromenadedek is volgens mij verwijderd toen ze definitief tot cruise schip werd omgebouwd, omdat deze uit wat ik begrepen heb uitsluitend gebruikt werd om auto's te laden en te lossen. Daar heb ik wel wat schematische tekeningen en foto's van (geen RDM bouwtekeningen, wand deze kraan werd "buiten" besteld, ik dacht Figée). Ik vermoed dat datzelfde geldt voor de zonnetent boven de hondenkennel in de ketelhuis top.

Wat ik me nog wel afvraag is of het zeil op de zonnetent er altijd op lag, of dat dat alleen in "warme streken" werd aangebracht. Verder zijn we (ik en nog een andere Rotterdam modelbouwer) er nog steeds niet achter wanneer de extra ventilatiekokers op het observatiedek vanuit het dekhuisje daarop naar de langsboorden van het dek zijn aangebracht. Dit moet of vlak voor of vlak na de officiële proefvaart gebeurd zijn.

Groet,

Ad Bakker
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: SS Rotterdam

Bericht door Ton Pekel »

Dag hr Ad Bakker, in 1973 (cruisetijd) zat er geen dekzeil rond het "dierenverblijf " en ook geen hekwerk hiervoor. De ruimte van de dieren was toen aan de boord voor de goochelaar, daar zaten zijn konijnen en witte duifjes in hokjes te wachten op de volgende voorstelling.

Vervolg nachtje Rotterdam (4)
We gaan op weg naar het LIDO waar onze avondhap geserveerd zal worden. We gaan binnendoor via de Clubroom, ook een restaurant, wel wat hoger geprijsd dan het Lido maar ja dan heb je ook wat, linnen tafel bedekking, een sommelier die de glazen aan de tafel vult uit een “prachtig” flesje gedragen in een mooie witte doek etc. De ambiance in het Lido is heel anders, een fel verlichte ruimte met een soort plastic kantine tafeltjes met als tafelbedekking een papieren placemat waar ook de menukaart op gedrukt is. Toch nog redelijk druk en ik zie veel mensen die ook op de nieuwjaarsreceptie waren dus ook het arrangementje hadden geboekt. Genoeg tafeltjes vrij maar met allemaal een bordje er op met “is gereserveerd” We wachten netjes tot het vliegende jeugdige personeel even tijd heeft om ons een tafeltje te wijzen, ik kom zo bij roept een dame, oh nee mijn collega komt zo bij u, hij heeft de reservingslijst. Nou die collega heeft het mooi te druk met babbelen met een klant en tenslotte komt er weer een andere dame die ons gaat melden dat er straks een tafeltje vrij komt moet nog even schoongemaakt worden. Er zijn toch nog andere tafeltjes vrij melden wij enigszins bedeesd. Oh, ik dacht dat u aan het raam wilde zitten….(!..?) Nee hoor het is toch donker maakt ons niks uit. Toen was het snel geregeld, het werd ergens midden in het Lido restaurant. Wat een heksenketel eigenlijk terwijl het matig druk was. Bij het uitserveren van de bestelde drankjes stond een dame de tafels uit te tellen waar ze het moest serveren…(!) Als je de tafels nummert dan gaat dat wel wat beter denk ik. We hadden het verrassings arrangementje menu dus dat vinden we altijd spannend. Terwijl we daar op mochten wachten hadden we de gelegenheid om het Lido eens rond te kijken. Volgens mij zat er vroeger een plafond in, nu niet meer en je kijk tegen het ijzeren bovendek aan gevuld met pijpen, leidingen, luchtbehandelingskanalen en veel elektrische kabels.
Ik kreeg het idee of ik in de machinekamer zat. Het straalt wel wat uit natuurlijk.

Voorgerecht was prima, een bord met div.soorten sla met gerookte zalm, paling en garnaaltjes overgoten met een lekkere frisse dressing, een topper. Hoofdgerecht varkenslende in een soort mosterdsaus met hete bliksem (zuurkool timbaaltje met warme appels) en nog iets wat ik niet kon thuisbrengen met puree. Het Lido heeft een openkeuken systeem, dat is modern maar soms zou ik dat niet doen vooral niet als de koks niet koken, bakken en braden maar “opwarmen”. Daar was de hotelketen Wienerwald ook zo goed in en die zijn uiteindelijk ter ziele gegaan door dit systeem maar dat terzijde. Het vlees was wat hard en lauw en de puree kwam zo uit het pak van de Nestle gigant de firma Knorr, kan niet mislukken. Deze puree heeft de eigenschap om bij afkoeling tot een cement brei te verworden waarmee met gemak te voegen valt. Het toetje was weer een succes, althans speciaal voor mijn vrouw want dat is een echte ijsliefhebster. Het waren wat vruchten, mousse div soorten, bolletjes ijs en dit alles leuk opgemaakt. Nee dit was weer top. Kopje koffie na en klaar. Personeel is zeer vriendelijk en vraagt om de 10 minuten of alles wel naar wens is, ook die niet uitgeserveerd hebben.
Ondertussen nog zitten babbelen met het buurtafeltje, een ouder echtpaar, hij had op schepen als kok en hofmeester gewerkt (bij de KNSM) en waren hier zomaar verzeild geraakt. Zo dan even aan dek voor een after diner sigaretje. We kwamen er toen achter dat het Lido via het dek te bereiken was, stond een groot bord, geen wonder dat ze in Clubroom zo raar opkeken toen wij daar een paar uur geleden binnendoor banjerden richting Lido…ha ha.

Wordt vervolgd
Bijlagen
Route naar het LIDO via winkelcentrum Lynbaan
Route naar het LIDO via winkelcentrum Lynbaan
Plattgr ssRotterdam 3-Promenadedeck.jpg (41.63 KiB) 3419 keer bekeken
Lido maaltijd.jpg
Lido maaltijd.jpg (70.79 KiB) 3419 keer bekeken
Het Lido restaurant
Het Lido restaurant
Rotterdam lido(4).jpg (40.23 KiB) 3419 keer bekeken
via buitenom zie je dus dit bord...!
via buitenom zie je dus dit bord...!
Rotterdam lido(1).jpg (36.6 KiB) 3419 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Ad Bakker

Re: SS Rotterdam

Bericht door Ad Bakker »

Ton Pekel schreef:Dag hr Ad Bakker, in 1973 (cruisetijd) zat er geen dekzeil rond het "dierenverblijf " en ook geen hekwerk hiervoor. De ruimte van de dieren was toen aan de boord voor de goochelaar, daar zaten zijn konijnen en witte duifjes in hokjes te wachten op de volgende voorstelling.
Bedankt voor de reactie hr Ton Pekel,
Inderdaad, ik vermoed dat de hondenkennel met zonnetent evenals de dekwipkraan verwijderd zijn tijdens de verbouwing van 1968, toen zij definitief alleen als cruise schip ging opereren. Hoewel ik toen als RDM medewerker een paar keer aan boord geweest ben kan ik me dit soort details niet meer herinneren.

Wat betreft uw ervaringen in het Lido, de mijne zijn vrijwel identiek. Ik snap er eigenlijk niets van, deze ruimte hoort toch representatief te zijn voor het hele schip. Maar zoals het nu is heeft het niets en dan ook niets met het schip in haar oorspronkelijke staat te maken. Heeft inderdaad wat meer weg van een technische ruimte, het deed me een beetje denken aan de visschuur van Herman den Blijker aan de Wilhelminakade. De Club Room is qua inrichting wel weer mooi gerenoveerd, maar ik vond de kaart er erg beperkt en de gerechten veel te duur. Ik ben er nu al weer zo'n 6 keer geweest, en ik ga van de zomer zeker nog wel eens naar het terras en het verdere schip nog eens bekijken, maar eten ga ik er niet meer.

Groet,

Ad Bakker
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: SS Rotterdam

Bericht door Ton Pekel »

Vervolg nachtje Rotterdam (5)
Buiten op het Lido-deck zijn meer gasten aanwezig voor een rokertje en gesprekken gaan al gauw over het rook- of anti rookbeleid in Nederland, de prijzen van een pakje rokertjes en te verwachten prijsstijging straks in maart enz ….en dan sta je in weer en wind je rokertje te doen terwijl je eigenlijk de grootste sponsor bent. Ze hebben allemaal gelijk vind ik. Van de zomer waren we in Luxemburg, daar kostte een pakje van 20 stuks Euro 3,60 en als je een slof kocht was de prijs Euro 3,20 per pakje. Ook het gedestilleerd was stukken goedkoper en dan praat ik maar niet over de benzine. Straks met 65 jr. maar verkassen die kant op, lijkt ons wel aardig….toch… ? Of ophouden met roken en een glaasje drinken dat kan ook. De rust was weer aan dek teruggekeerd, toeristen en bezoekers waren naar huis dus mooi de tijd om langs de dekken te wandelen en hier en daar eens een kritische blik te werpen op deze oude dame. In diverse afvoeren van ventilatie zijn de gaten erin gevallen dus het rottingsproces gaat gewoon door, ook door de dikke laag witte verf komen roest strepen dus daaronder is het proces ook al gaande. Dan vraag je jezelf af ze zal toch wel eens in de vijf?? jaar in dok moeten voor inspectie, verfbeurtje want uit ervaring weet ik dat voor hotels/pensions/B&B de eisen voor veiligheid, gezondheid, brandweereisen en weet ik veel wat voor meer eisen erg hoog zijn en vooral de heffingen..!!!! die er zijn. Deze dame heeft al een hoop geld gekost en kost elke dag nog meer geld ( oa. personeel…! vaste kosten ligplaats,verzekering energie enz.) Ik was opeens erg blij dat ik niet de eigenaar was. We kwamen weer uit op het Lido deck en zag toen eigenlijk pas dat het oude buitenbad nu een fop zwembad is, gewoon op het dek een opbouwtje van 50 cm hoog en wat water erin, een kinderpoedelbad dus. Dus ook dat originele is weggesloopt. Genoeg gemijmerd en nog maar een drankje in de Oceanbar. Daar stonden 2 man personeel gewoon op klanten te wachten. Na een tijdje werd het iets drukker en we raakten in gesprek met heel aardig stel naast ons tafeltje, hij was geen Haller maar ook bij toeval hier binnen gerold, als WTK begonnen op de xxx-haven schepen (van Uden) en daarna van Ommeren als HWTK en tenslotte een walbaan tot het pensioen bij Organon in Os. Ze waren hartstochtelijke Hurtigrutenlijn passagiers en hadden al vele reizen gemaakt op de Nordstjernen en de Lofoten, de oude maar mooie meuk van Hurtigruten.
[Over de Hurtigruten is een apart item hierop het forum]
Ze vertelden dat Hurtigruten plannen had om de oude meuk af te stoten omdat met het in de vaart houden van die twee oude dames er heel veel kosten aan gebonden waren ondanks dat men in rij staat voor boekingen op deze schepen. De Nordstjernen heeft in de zomer 2010 haar tripjes diverse malen moeten onderbreken ivm problemen aan de B&W hoofdmachine. Of dat allemaal waar is weet ik niet ik vertel alleen wat ik hoorde.
Dus de avond vloog voorbij en voordat we het wisten was het bijna 00:30 uur. Tijd om cabine 1010 op te zoeken, het was een lange dag geweest.

Wordt vervolgd
Bijlagen
Zwembad (buitenbad) vroeger
Zwembad (buitenbad) vroeger
Rotterdam zwembuiten 2004.jpg (35.16 KiB) 3316 keer bekeken
Buitenbad "heden"
Buitenbad "heden"
P1314771.JPG (84.31 KiB) 3316 keer bekeken
De Oceanbar heden
De Oceanbar heden
Rotterdam Ocean bar.jpg (30.98 KiB) 3316 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!


Plaats reactie