SS Rotterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Danny

SS Rotterdam

Bericht door Danny »

Oude stoomschuit Rotterdam reddingsboei voor wereldhaven
ROTTERDAM 2/9 - 't Kan verkeren. Bedoeld als erfstuk en ter opleuking van stad en haven wordt het stoomschip Rotterdam verheven tot reddingsboei. Het schip is door zakenman J. van den Nieuwenhuyzen als zekerstelling aangeboden aan het Havenbedrijf Rotterdam. Projectdirecteur P. Hesp maakt zich geen zorgen. ,,Ik weet alleen niet wie nu mijn baas is,'' zegt hij. Het voormalige vlaggenschip van de Holland America Line (HAL) is begin vorig jaar gekocht door de RDM-groep, al heeft het Havenbedrijf de benodigde vijf miljoen euro moeten voorschieten. De ss Rotterdam ligt op dit moment bij scheepswerf Cammel Liard in Gibraltar waar het onder meer wordt ontdaan van een deel van de asbest die als isolatiemateriaal is gebruikt. Naar verwachting wordt het schip komend voorjaar naar Rotterdam gesleept, waar het wordt afgemeerd aan het 3e Katendrechtse Hoofd. Volgens Van den Nieuwenhuyzen is de ss Rotterdam nu eigendom van het Havenbedrijf Rotterdam. Als president-commissaris van het Havenbedrijf heeft wethouder Van Sluis maandag gezegd dat het schip, met enkele andere RDM-bv's, is ondergebracht in de naamloze vennootschap Rotterdam Clearinghouse, een volle dochter van Mainport Rotterdam, de nv waarin het Havenbedrijf alle deelnemingen heeft gestopt.

>> *** Rotterdams Dagblad


Bron : vaart.nl

Gast

Bericht door Gast »

hoi danny.

ik moet je eerlijk bekenen dat ik niet zo optimistisch ben ik hoop dat alles goed gaat maar ben bang dat de rotterdam het kind van de rekening wordt.
wat ik erg jammer zou vinden.
eerst zien dan geloven.
Danny

Bericht door Danny »

Hoi Ronny

Ik blijf optimisties maar ik denk wel dat het laatste woord hier nog niet overgevallen is.

Het ligt in de handen van de politiek dus dan weet je het wel

Gr

Danny
Gast

Bericht door Gast »

ss Rotterdam vol verrassingen

RDM-bv's door Van den Nieuwenhuyzen weggezet in 'pakjesboot'

Door Alexander Bakker


Rotterdam - RDM-eigenaar Joep van den Nieuwenhuyzen heeft de gemeente Rotterdam met het stoomschip Rotterdam opgezadeld met een schip vol verrassingen. Het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn, dat vorige maand 'per ongeluk' eigendom werd van het Havenbedrijf als zekerheid voor de 100 miljoen aan garanties die RDM kreeg, blijkt een verzamelplaats van bv'tjes. De onduidelijkheid over de waarde van de 'onderpanden' is vergroot nu ook andere bedrijven claimen recht te hebben op een deel ervan.

Van den Nieuwenhuyzen meldde vorige week dat tegenover de garanties van het Havenbedrijf, die inmiddels zijn omgezet in leningen aan RDM, zekerheden staan die veel meer waard zijn dan 100 miljoen euro. Nu blijkt echter dat hij al die bv's kort voor het bekend worden van het havenschandaal heeft ondergebracht in de onderneming die eigenaar is van de ss Rotterdam. Het gaat om het bedrijf RDM Technology & Defense Systems én een 'datahotel' in Frankfurt. Deze schuifoperatie, waarvan zelfs de directeuren van de bv's niet op de hoogste waren, maakt de affaire rondom de door het Havenbedrijf verleende miljoenen euro aan garanties nóg ingewikkelder.

Een grote tegenslag voor de gemeente is bovendien dat het eigendom van het datahotel, een kantoorpand waar onder meer elektronische banktransacties worden verwerkt, wordt betwist door kredietverzekeraar Atradius, die eveneens voor vele tientallen miljoen euro's aan garanties aan het imperium van Joep van den Nieuwenhuyzen heeft verstrekt. Van den Nieuwenhuyzen heeft de twee bv's eigenmachtig toegevoegd aan de bv waarin ook het eigendom van het schip zit. Bovendien blijkt hij zijn financiële rechterhand L. P. F. van de Voort aan het hoofd van dit 'imperium' te hebben neergezet. ,,De ss Rotterdam lijkt de pakjesboot van Sinterklaas wel,'' zegt Van de Voort, die sinds twee weken directeur is van deze vennootschap. Alle directieleden van de bij elkaar gevoegde bedrijven blijken te zijn uitgeschreven.

De door Van den Nieuwenhuyzen gekozen constructie heeft mogelijk grote gevolgen voor de toekomst van met name de ss Rotterdam en het in moeilijkheden verkerende RDM Technology & Defense Systems. Het schip wordt op dit moment in Gibraltar verbouwd.

Het RDM-defensiebedrijf telt iets meer dan vijftig werknemers, maar heeft geen werk en aast op de omstreden opdracht voor de bouw van de Fennek-verkenningsvoertuigen.

Projectleider P. Hesp van de ss Rotterdam is er pas woensdag achter gekomen dat hij geen directeur meer is. Bestuurder R. van den Bergh van FNV Bondgenoten wist niet beter dat Van de Voort was opgestapt bij de RDM-groep.

Volgens een verklaring vorige week maandag van de raad van commissarissen van het Havenbedrijf zouden de zekerstellingen zijn ondergebracht in de naamloze vennootschap Rotterdam Clearinghouse, een volle dochter van de Mainport Holding Rotterdam, een vehikel van het Havenbedrijf. De vennootschap blijkt echter niet te bestaan.

De op Curaçao gevestigde RDM Holding staat inmiddels op randje van faillissement.Volgens Van den Nieuwenhuyzen is de faillissementsaanvraag 'een storm in een glas water'.



uit het rotterdamse dagblad
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Ach ja ik begin te denken dat Gibraltar een eventuele tussenstop is voor Alang. Heb ook uit een betrouwbare bron gehoord dat het helemaal niet goed gaat met de Rotterdam op de werf. (details hierover kunnen de meeste hier op het forum zelf wel bedenken)
Gast

Bericht door Gast »

Werkzaamheden SS Rotterdam gestopt

De asbestverwijdering op de SS Rotterdam is gestopt. Het personeel dat in Gibraltar met de opknapbeurt van het schip bezig was, komt naar huis.


De werknemers maken hun karwei niet af nu de toekomst van de SS Rotterdam door het leen-schandaal bij het Havenbedrijf Rotterdam onzeker is geworden. Het Havenbedrijf wil het schip nog niet als eigendom claimen, zolang een juridisch onderzoek loopt naar de geldigheid van de bankgaranties, die directeur Scholten heeft afgegeven.

Directeur Hesp van de SS Rotterdam vertrekt zaterdag naar Gibraltar om te praten over verzekeringskwesties.
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Ik hoop het niet, maar Alang komt wel erg dicht bij nu :(
grts jan.
Danny

Bericht door Danny »

SS Rotterdam vol verrassingen

ROTTERDAM 10/9 - RDM-eigenaar Joep van den Nieuwenhuyzen heeft de gemeente Rotterdam met het stoomschip Rotterdam opgezadeld met een schip vol verrassingen. Het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn, dat vorige maand 'per ongeluk' eigendom werd van het Havenbedrijf als zekerheid voor de 100 miljoen aan garanties die RDM kreeg, blijkt een verzamelplaats van bv'tjes. De onduidelijkheid over de waarde van de 'onderpanden' is vergroot nu ook andere bedrijven claimen recht te hebben op een deel ervan. Van den Nieuwenhuyzen meldde vorige week dat tegenover de garanties van het Havenbedrijf, die inmiddels zijn omgezet in leningen aan RDM, zekerheden staan die veel meer waard zijn dan 100 miljoen euro. Nu blijkt echter dat hij al die bv's kort voor het bekend worden van het havenschandaal heeft ondergebracht in de onderneming die eigenaar is van de ss Rotterdam.

// Zie ook: 'Atradius gaf voor miljoenen garanties aan RDM'
// Zie ook: 'Haven in zaken'
// Zie ook: ''Willem heeft op integere wijze z'n nek uitgestoken''
// Zie ook: 'Van den Nieuwenhuyzen weg uit Nederland'
// Zie ook: ''SS Rotterdam doorverkopen''
// Zie ook: 'Werkzaamheden SS Rotterdam gestopt'
// Zie ook: 'Macht en onmacht in Rotterdamse haven'
>> *** Rotterdams Dagblad

Bron :Vaart.nl
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

10 september 2004

Kredietverzekeraar Atradius heeft voor ruwweg euro 65 mln garanties verleend aan het wankelende defensieconcern RDM. Dit komt boven op de euro 100 mln aan ontdekte garanties van Havenbedrijf Rotterdam.

Dat verklaren betrouwbare bronnen rond het defensieconcern van Joep van den Nieuwenhuyzen. Met de onderpanden die aan Atradius zijn verleend, ligt het lot van RDM in handen van deze kredietverzekeraar, voorheen de NCM. Atradius is onlangs geconfronteerd met het risicovolle karakter van de garanties aan RDM. De verzekeraar betaalde eerder deze maand euro 27 mln plus euro 5 mln rente aan Defensie. Het ministerie eiste daarmee het voorschot op dat voor de productie van het militaire voertuig Fennek was betaald aan de inmiddels failliete RDM-dochter SP Aerospace in Geldrop.
Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

S.S.Rotterdam

Bericht door Joop.O.H. »

Hallo allen

Over het onderwerp S.S.Rotterdam en verloop daar van op het oude forum werd door de meesten van ons wat twijvelachtig gedaan en dat het meer een luchtkasteel was dan dat zij ooit een keer in Rotterdam zal komen te liggen.Dit werd ons zeer kwalijk genomen door de voorzitter(geloof ik) van het projekt S.S.Rotterdam,maar ik denk dat wij het gelijk wel aan onze zijde hebben gekregen want ze zijn nu falliet en denk dat de Rotterdam op de schroothoop terecht komt.Dat is altans mijn mening.

Wie weet hier meer over te vertellen.

Gr.Joop


Plaats reactie