De Bruine vloot van Nederland

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bram

De Bruine vloot van Nederland

Bericht door Bram »

:D Hoi Kombuisers

het speelt al een lange tijd door mijn hoofd om hier ook een topic van te maken,uiteindelijk is het ook scheepvaart,en heb deze droom zelf niet waar kunnen maken,door na 5 jaar toch voor de keuze gezet werd ,{financieel}vrouw en kinderen,of je eigen schip behouden.

dank zij de vraag van Frans,
waar moet ik deze schepen dan op zetten,
heb ik hier dus een topic geopend voor deze vloot van Nederlansche kust en binnenvaartschepen,die na een dure en langdurige restuaratie weer terug zijn gebracht in orginele of bijna orginele staat,niet te vergeten de eigenaars van die schepen,die continu bezig zijn om hun schip te onderhouden{je weet wat het Kost} en het in een half jaartje moeten verdienen met betalende gasten aan boord
ik zal deze topic dan ook openen met de foto`s van Frans 1,in de hoop dat hij de bron van vermelding {spiegel der zeilvaart of schuttevear enz.}er bij zet
Natuurlijk is iedereen welkom voor zijn inbreng,ook de schippers die nu nog voor de kant liggen {overwinteren}in een hele hoop plaatsen in Nederland,zelfs in Alkmaar,want hun inbreng kan ook veel meer bekendheid gevenaan ons en de gasten die onze kombuispraat bezoeken,en uiteraard mooie verhalen wat ze mee maken in de zomer als ze aan het zeilen zijn ,zijn koren op onze molen.

Tweemaster Klipper :Vriendschap

Afbeelding

Tweemaster Klipper Alexandra

Afbeelding

FRANS
1:dit is dus de bedoeling ,maar ook vermeldig waar je het vandaan had

2:ook goed kijken naar het verschil,zoals je ziet heb ik er maar 2 van je 3 foto`s geplaatst, en niet de Abel Tasman,want die is als opleidings schip onder de categorie Tall ships geplaats .Duidelijk?

Uiteraard is dit een beginnetje heb nog Spiegels der Zeilvaart liggen die ik van Albert gehad had, zelf ook nog wat materiaal van de bruine vloot en de Brigantein Elizebeth Smit,van een van de pioneers van de bruine vloot Harry Smit,de laatste keer dat ik hem gesproken had was hij in Alkmaar ,eind jaren 70 ,toen hij met de Elizabeth Smith Alkmaar bezocht
Zal me eigen weer wat extra werk bezorgen ,en wat ouwe bananen dozen doorspitten dan kom ik wel wat tegen van mijn Klipper periode,ook de tegenwerking die je als varend woonschip bewoner krijgt van gemeente en overheid ,om de eerst levensbehoefte zoals water en Nutsvorzieningen te verkrijgen toen{in de 70tigger jaren} maar al met al
kijk ik er met weemoed op terug,toen het geluk in 30 x 5 meter van het Noord-Hollans kanaal lag.

Groets Bram :D

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bram,
Prima idee! :D
Frans gaf de voorzet... en jij kopt hem fraai in het bollende touwwerk. :lol:
All the best
Jos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Fraai nieuw topic hoor. Ik hoop hier een hoop oude bekenden in tegen te komen. Ik heb 2 ordners vol met die herrie.
Ene nog 's wat, d'r vaart inderdaad een "Abel Tasman" als zeilcharter rond en dat is niet een voormalig opleidingschip.....................
Dat voormalige opleidingschip blijk ik voor m'n verjaardag gekregen te hebben.........................
Ik weet alleen niet of ik lachen dan wel huilen moet !?.

m.v.g. Roy
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Roy
Blijven lachen,en 2 ordners vol is al vast een begin,ik moet bananen dozen uitgaan zoeken,ik ben al op zoek naar een map van de Elizabeth Smit,maar zal wel onderin de laatste doos zitten :D
dus Roy?
en de foto van de Abel Tasman van Frans was niet het Bruine schip,
maar het opleidings schip effe lezen. :lol:
Groets Bram :D
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Bram,

Ik kwam vorige week nog een artikel van de "Elizabeth Smit" tegen. Dat was in een oeroude Spiegel der Zeilvaart. Foto's, tekeningen, historie, de hele reutemeteut. Bedoel je die ?.

m.v.g. Roy
Bram

Bericht door Bram »

:D Ja die bedoelde ik met de bouwtekening van mijnenjager tot Brigantijn en een stukje werf gebeuren met foto`s van Harry

Groets Bram :D
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Bram,........................vriend van me........................, bedankt hoor !!!!!!!!!!!!!!!!.
Heb ik eindelijk de kamer opgeruimd en alles in bananedozen gedumpt, wil jij uitgerekend dat artikel hebben.
Je zal toch effies op goed weer moeten wachten. Het hele schurrefie staat n.l. tijdelijk in de schuur........................

Fijne gozer ben je, echt waar. Om te zoenen zeg maar..................

m.v.g. Roy
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Roy
Geen Dank hoor !!!!!!!!!!!,daar zijn vrienden voor :lol: :wink:

ik ga weer verder zoeken..
Groets Bram :D
Bram

Bericht door Bram »

:D hoi kombuisers ben effe met zoeken uitgescheden
wel vond ik nog wat leuke kranten knipsels uit 1980/81 toen we met Rikus zijn sleepboot het pasagierschip Alcmaria stopte om aan te meren aan de kade waar de gemeente raad zat te borrelen met de minister Beelaerts van Blokland aan boord

voor de stuurhut deur me meissie ,en op het voordek met pet mijn persoontje

Afbeelding

Afbeelding

ik hoop dat het nog een beetje te lezen is,ik wou dit stukje nostalgie jullie niet onthouden,en toch wat extra uit leg geven
Toen had de stad Groningen al een hele progresieve kijk op varende woonschepen en kon je vrij gemaakelijk een ligplaats krijgen en toestemming voor de nutsbedrijven om hun meters aan te plaatsen ,in Alkmaar lagen we in het water van rijkswaterstaat,die had geen problemen met ons zolang we de reguliere scheepvaart niet hinderden ,de dijk was van proviciale staten,en daar mochten de nuts bedrijven hun aansluitingen plaatsen,maar om daar te komen mostern ze door gemeente grond,en die gaf geen toestemming,slim he.

maar we hadden wel een dag van ons leven,de havenmeester wist niet meer waar hij het zoeken moest{was een goede kennis}kwam na afloop nog even een vuile pot halen aan boord,want we hadden niet vastgemaat maar bleven gewoon manouvreren voor de aanleg plaats met rode loper.

Dit dan maar even als afwisseling tot ik mijn ander files heb gevonden

Afbeelding


Groets Bram :D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Aktie.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heeh Bram,

Aktie, KEIharde Aktie!!! Van Wie was die kreet ook alweer???


Heel goed idee!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie