Van Uden

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 29967
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Van Uden

Bericht door Jos Komen » 15 jan 2007 15:13

Op velerlei verzoek:
Topic over van Uden, dat er maar veel foto's en verhalen moge volgen... :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) » 15 jan 2007 16:01

Hartelijk dank Jos! :lol:

Vooral die 'Eemhaven' blijft toch een plaatje met die verdraaid handige Mo-Slewing patent boompjes. In mijn tijd voeren de mensen trouwens liever op de 'oude' 'Eemhaven', dan op de relatief 'nieuwe' 'Thameshaven'.

Ik zal wel even de bijbehorende scheepsgegevens ophoesten;

m.s. EEMHAVEN - PDVF - (1963-1983)
4.1963 N.V. Scheepswerf 'De Noord', Alblasserdam (651).
8.314 b, 4.554 n., 10.301 d - L x B x H = 151,19 (143,93) x 19,26 x 11,66 (8,13) meter.
2 tew 6 cil. dieselmotor van Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo (750 x 1500), 7.500 r.p.k., 16 kn. N.V. m.s. 'Eemhaven' t.w. 21 december 1962; p.t. 19-20 april 1963; o. 24 april 1963.
1983; (december) AVIAN WREN, Avian Wren Shipping Company Inc. (oak Shipping Ltd., London) (Van Uden), Panama.
1984; (6 juni) in Chittagong aangekomen om te worden gesloopt bij National Traders. Kadam Ragul. (aanvang 31 augustus).

m.s. "THAMESHAVEN" - PHYC - (1971-1984)
7.1971 Hall, Russel & Co. Ltd., Aberdeen (949).
8.992 b, 5.179 n, 10.328 d - L x B x H = 143,41 (133,03) x 20,76 x 12,65 (8,53) meter.
2 tew 6 cil. dieselmotor van B&W - Harland & Wolff Ltd., Belfast (740 x 1600), 11.600 r.p.k., 19 knopen.
t.w. 28 januari 1971; o. 5 juli 1971; ingebracht bij Haven Lijnen N.V.
1982; (24 december) in Hamburg aangekomen en opgelegd.
1984; (juni) LANIN, Shipping Company Lanin S.A. (Louis Dodero, Buenos Aires), (Van Uden), Panama.
1988; ABELIA, Good View Shipping Inc. (Mercury Shipping Ltd., Hongkong), Panama.
1991; (8 december) in Alang aangekomen om te worden gesloopt bij Bhagwati Shipbreaking Industires.

m.s. COOLHAVEN (3) - PDKR - (1983 - 1984)
11.1961 Kieler Howaldswerke A.G., Kiel (1144)
9.996 b, 5.720 n., 10.170 d - L x B x H = 159,42 (144,41) x 21,47 x 11,76 (7,54) meter.
2 tew 9 cil. dieselmotor van M.A.N. - werf. (780 x 1400), 11.650 r.p.k., 19 kn, pass. 12.
t.w. 22 juli 1961; o. 11 november 1961.
1961; CAP SAN AUGUSTIN, Hamburg Südamerikanische Dampschiff Gesellschaft Eggert & Amsinck (Rudolf A. Oetker), Hamburg.
1983; (14 februari) gekocht en ingebracht bij Scheepvaart Maatschappij 'Jobshaven'B.V.
1984; (mei) HAVEN, International Shipping Lines Ltd., Valetta.
1984; (3 september) in Chittagong aangekomen om te worden gesloopt bij Saleh Zarina Ltd., Kadam Rasul (aanvang 12 september)

Bron: 150 JAAR VAN UDEN - G.J. de Boer - 1998 De Alk, Alkmaar.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 29967
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 15 jan 2007 16:13

De "Coolhaven" een Beauty! :D
Prachtige schepen met prachtige reizen, wat wil een mens nog meer.. :wink:
All the best
Jos

Afbeelding


Foto opgestuurd door Mariner, ook deze foto is gemaakt door de heer G. Monteny
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) » 15 jan 2007 16:41

Op de 'Thameshaven' heb ik in 1980/1981 als derde stuurman een term van 15 maanden gemaakt, maar daar maalde je niet om, want na één reisje had ik al gelukzalig geconstateerd dat Rio, Santos, Paranagua, Sao Franciso do Sul, Monte en BA prima plaatsjes waren om je te vermaken! :lol: :lol: :lol:
Bovendien zat je met een crew van 36 man aan boord en dat was ook errug gezellig. Na je wacht zaten er altijd wel 4 of 5 collega's in de bar aan zo'n groene rakker. Dat is nu wel anders (zo heb ik me laten vertellen).
Bovendien kochten we op de Mercado in Brasil onze eigen Bife's de Lomo en piepten die vervolgens na de wacht lekker op! :lol: Nee, de Rotterdam - Zuid Amerika Lijn was geen verkeerd lijntje om op te varen. :D

De 'Thameshaven' was het eerste en enige schip waar ik op gevaren heb, waar een zgn. 'Seabay' in de MK ingebouwd was. Een 'Seabay' is een tunnel die overdwars door het schip loopt waar alle buitenboordafsluiters op uitkomen. Zoals in het vorige berichtje vermeldt is het schip gebouwd bij Hall & Russel, Aberdeen, een werf die voornamelijk vissersscheepjes bouwde en daar ging standaard zo'n Seabay in, dus ook op de 'Thameshaven'.

De 'Thameshaven' was eigenlijk het eerste GHV schip van die afmetingen die op de helling stond en volgens de overlevering veranderden de plannen tijdens de bouw een paar keer. Zo moest het schip plotseling 9 meter langer worden dan oorspronkelijk gepland. Omdat de helling tekort was ging toen de belendende personeelskantine maar tegen de vlakte. Toen Van Uden korte tijd later ook nog met het snode plan op de proppen kwam om het schip van een forse bulbsteven te voorzien, dreigde het Directiekantoor van de werf ook te moeten sneuvelen. Dat vond iedereen toch wel iets te gortig, dus uiteindelijk is het schip zonder bulbsteven te water gegaan.

De 'Thameshaven' was aan dek een zgn. 'open schip' met dubbele luiken op de ruimen 2 en 3. Omdat ook Van Uden in 1971 al wel door had dat de opmars van de container niet te stuiten was, werden de ruimen en tussendekken van '2' en '3' container friendly ontworpen. Boven die ruimen stonden forse Thomson bomen met een SWL van 50 ton opgesteld, zoals op de foto goed te zien is en de TD waren zo ontworpen dat je er twee containers op elkaar kon stapelen. Ware het niet dat de ontwerpers uitsluitend rekening hadden gehouden met 20 voeters met een hoogte van 8 voet. Niemand had ze waarschijnlijk verteld dat er ook 8'6''ers bestonden, en laten we die aan het eind van de zeventiger en begin tachtiger jaren nou net regelmatig als lading aangeboden krijgen :D Een kwestie van foutje bedankt dus, want 2 containers van 8'6'' staken net effe boven de coaming uit. :oops: En zo zaten er wel meer slordigheidjes in het ontwerp.

Maaruhhhhh..... Toch hele leuke reizen mee gemaakt hoor! :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Mariner (R.I.P.) op 15 jan 2007 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 29967
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 15 jan 2007 16:42

Hallo Mariner,
Ik zie 16 Kn staan bij de "Eemhaven", in mijn interne geheugen (na 27 jaar misschien een beetje verroest) persten we er altijd wel een dikke 17 knoopjes uit. :wink:
"Dat deed jij niet, stuurman, dat deden wij beneden" zou 2e wtk van Tol geantwoord hebben. :lol:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) » 15 jan 2007 17:07

Ja Jos,

Die Bromtol kon d'r wat van :wink: Echt een Super Second! :lol:

Harry Bernd (R.I.P.)
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 jul 2006 11:44
Locatie: Delfzijl

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) » 15 jan 2007 17:13

Het is maar goed dat de Eemhaven in Alblas is gebouwd anders zou ik nog denken dat Jos het over delfzijlster mijlen had.
Harry

Gebruikersavatar
tina
Berichten: 1935
Lid geworden op: 22 sep 2004 10:54
Locatie: Almere-Haven

Bericht door tina » 15 jan 2007 18:14

Beste Forumleden,
Valt Van Uden kustvaart er ook onder op deze topic?
MVG Tina

Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) » 15 jan 2007 18:33

Tuuuuuuuuuuuuurlijk Tina! :D

En eigenlijk Maatschappij Vrachtvaart wat mij betreft ook.

('Officieel', (of van origine), was de 'Thameshaven' een Mij. Vrachtvaartboot en de 'Eemhaven' een Van Udenboot, maar ze zijn - weet ik wanneer :?: -gefuseerd. Dus als Jos geen bezwaar heeft dan mogen er ook plaatjes van de 'Towa', 'Tamo', 'Tero', 'Tara' etc. op. 't Was tenslotte één Happy Family! :lol: Althans Happy? :roll: Mmmmhhh.... Zelfs in 1980 konden sommige 'echte' Van Uden mensen van de oude garde nog steeds het bloed wel drinken van de 'echte' Vrachtvaart mensen van voor de fusie).

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3383
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard » 15 jan 2007 19:08

Hallo Mariner,

De maatschappij Vrachtvaart was de officiele naam,Heb bij van Uden en Vrachtvaart gevaren maar wij noemden het nooit Vrachtvaart
Wij zeiden altijd we varen bij van Beuningen.
Was dat misschien de reder van maatschappij Vrachtvaart.
Het verhaal deed de ronde dat de heer van beuningen zijn dochters als ze 21 jaar werden een schip cadeau gaf.
Ook waren dit schepen waar iedereen zijn eigen hut had,Van ketelbinkie tot kapitein.
Het waren werkschepen.In mijn tijd voeren er bij van Beuningen(sorry Vrachtvaart)geen matrozen o/g,maar allemaaal matrozen.
Het eten was voortreffelijk,behalve op vrijdag.je maakte veel overuren,maar het vloog je zak uit.
Ben wel een 14 maanden achter elkaar weggeweest,alleeen als we in Rotterdam lagen FF naar huis.
Ja,de diensten,Recife,Bahia,Rio Santos Sanfransico du Sol,Rio grande do sol,Montevideo en dan leeg lossen in Buenos Aires.
Dan de rivier op een beetje graan laden in Santa Fez,man o man daar liep spulletje rond loop nog te kwijlen,dan meestal in Rosario nof wat graan en afladen in Buenos Aires.De ene partij graan werd door middel van grote jutte kleden gescheiden van de andere partij.
Over de vullingen kwam ook jute,na deze toch wel grondig schoon gemaakt te hebben,
Op het los gestorte graan,kwamen ik dacht 5 lagen graan in zakken.
Hebben ook weleens geluk gehad de helft graan en de rest koffie vanuit Santos.
In Rosario kwam de baas timmerman 's morgens aan boord gezeten op een paard.
Bond dat aan de gangway beneden vast en ging aan de ouwe vragen of hij dat paard kon meenemen.Dat ging natuurlijk niet en de baas schreef op een briefje ben ff schijten en we hebben hem nooit meer gezien.
groeten uit Breda Cor.
Il parle Il a parle

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3383
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard » 15 jan 2007 19:11

Graag foto's van de T schepen en van Uden met gegevens waar gebouwd motor etc,maar gedoseerd,geniet dan langer
gr Cor
Il parle Il a parle

Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) » 15 jan 2007 19:12

Hier nog effe de gegevens van de 'Veerhaven';

m.s. VEERHAVEN (4) - PIEO - (1975-1986)
4.1975 B.V. ScheepswerfFerus Smit, Foxhol (212)
1.599 b, 1.122n, 3.050 d - L x B x H = 81,67 (74,75) x 14,10 x 6,46 (5,40) meter.
2 tew 7 cil. dieselmotor van B.V. Smit & Bolnes, Zierikzee (300 x 550), 2.730 r.p.k., 12,5 kn. t.w. februari 1975; o. 16 april 1975.
1986; (deecember) APPOLONIA LUCK Merry Sailors Marine Ltd. (Apollonia Shipping Co. Ltd.), Limassol.
1989; MARC CHALLENGER, Dalia maritime S.A., (Marcantonakis Lines, Marc Shipping & Trading Company), Piraeus.
1997; CHALLENGER, Bulk Maritime Co. Ltd. (Virtu Ferries Ltd.), Valetta.
1998; Nog in de vaart

Bron: 150 JAAR VAN UDEN - G.J. de Boer - 1998 De Alk, Alkmaar

Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) » 15 jan 2007 19:25

Hallo Cor,

Ja, de Van Beuningen's waren van de 'Vrachtvaart en de Van 't Hoff's en de De Boer's waren de baas bij 'Van Uden'.

Ik vond die 'Vrachtvaart' schepen, met die boegbeelden met onderschrift toch ook wel heel fraai. (Voorbeeld: De 'Towa' had als boegbeeld een fraaie uil op z'n voorsteven met het onderschrift: "This Owl Watches Ahead' (TOWA). Naar verluidt hangt de uil, exclusief onderschrift, nu in de hal van het Nedlloyd gebouw). :cry: :cry: :cry:

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3383
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard » 15 jan 2007 19:36

Hallo Mariner,
Klopt en de Tara was als ik het me goed herinner
Trust And Reliable Always.
gr Cor
Laatst gewijzigd door Cor Leliard op 15 jan 2007 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Il parle Il a parle

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 15 jan 2007 19:57

Hallo Cor & Mariner,

De Mij Vrachtvaart werd in de wandelgangen inderdaad altijd "bij Van Beuningen" genoemd.

De "Tara" betekend; "True and Reliable Always".

Het boegbeeld van de "Tara" is inderdaad naar de Nedlloyd gegaan.Dit gebeurde bij de sloop als "Straat Towa". Een vleugel was echter reeds verspeeld, daar is dus een nieuwe voor bij gemaakt.

Leuk dit topic over de Havenlijn, om het verhaal maar eens even in te korten................

m.v.g. Roy

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 29967
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 15 jan 2007 22:33

Alles over de "Towa" staat uiteraard al op Kombuispraat.
All the best
Jos

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?t=892
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten