Van Uden

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5338
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Van Uden

Bericht door jdbvos » 29 apr 2013 14:46

Maar die dame op de foto is toch niet Linda Roos-Smit, Roy ???
Ik heb een kustreisje met haar gevaren op -ik meen- de Mississippi Lloyd....ze was toen leerling....
Ze heeft met haar man idd een kuster gekocht, en manlief is idd 'zomaar verdwenen'...
Ze heeft een site, waar dat allemaal netjes beschreven is....
Greetz!
Jan DB Vos

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Van Uden

Bericht door roy » 29 apr 2013 15:09

Dat klopt wat je stelt Jan.
Maar haar naam kwam in het verhaal voor. That's all !.
Het klopt ook dat ze een eigen site heeft, maar ik weet niets van een eigen schip af. Maar ja, ook dat zegt eigenlijk maar weinig..........

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Popeye
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 nov 2005 18:08
Locatie: Julianadorp

Re: Van Uden

Bericht door Popeye » 29 apr 2013 16:35

Denk dat dit er meer op lijkt.
Afbeelding
Varen is fijner dan je denkt

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Van Uden

Bericht door roy » 29 apr 2013 18:13

Dat is d'r helemaal Ruud !.

Nog 'r us effies over die "Thameshaven".
Ik vond dat het schip altijd zo "bomvrij" overkwam, maar dat blijkt dus een totale misvatting te zijn. Je zal maar op zo'n vlerkprauw varen !.
Dat het schip bij Hall Russel vandaan kwam, kan ik wel dromen. Simpelweg omdat, bij mij weten, nog nooit een Nederlands koopvaardijschip van die werf gekomen is.
Zoals Mariner al aangaf, het is het grootste schip dat ze ooit gebouwd hebben.
Toch maar even geGoogled.
Het blijkt dat Hall Russel in 1864 opgericht is en in 1992 ophielt te bestaan. Er is na de "Thameshaven", bouwjaar 1971, nog één G.H.V. schip gebouwd en wel de bekende RMS "St Helena" welke in 1989 opgeleverd werd. Een vracht en passagiersschip voor de vaart naar en van het eiland St.Helena.
Hierna heeft men alleen nog maar reparaties uitgevoerd. Welliswaar met veel minder werknemers dan in hun betere tijden.
Naast vissersschepen heeft men vrij veel voor de Royal Navy gebouwd. De bekende Flower class korvetten en ander min of meer klein spul is daar van stapel gelopen.

Goed, de "Thameshaven" is inmiddels wijlen, net als haar bouwers.
Wat mij ook opvalt is het gegeven dat ik nooit iemand heb horen of zien vertellen dat Van Uden een fijne maatschappij was. Het lijkt er wel op dat het altijd schraalmans bij Van Uden was. Waren het dan alleen de aantrekkelijke reizen die alles goed maakte ?.
Van Uden had ook kustvaarders die in lijndienst naar de Baltic voeren, alsmede naar de Middellandsezee.
Wie kan hier iets zinnigs over vertellen ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3386
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Van Uden

Bericht door Cor Leliard » 29 apr 2013 18:43

Hallo Roy,

Heb een aantal jaren bij van Uden gevaren, en het was een fijne maatschappij,
het ten was best goed, hing ook veel af van de kok die je had.
Heb weleens bananen gevaren Santos - Buenos Aires, We kregen bananen cake, het fruit bestond uiteraard uit bananen,
we hadden ook wel eens bananen brood ,bananen pap. Het waren best werkschepen, alle kuiken met luikjes en beams,
persenningen, keggen schalklatten etc tec.
Uiteraard maakten de reizen veel goed, loop nog te kwijlen als ik eraan terug denk.
Santos was een beste haven , maar vergeet Montevideo-Buenos Aires- Rosario- Santa Fe etc etc niet.
Dat waren de "mooiste" reizen die ik gemaakt hebt.
Ik ga nu maar lug naar Maria voor een lekkere pint.
adios amigos
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle

Mariner (R.I.P.)

Re: Van Uden

Bericht door Mariner (R.I.P.) » 29 apr 2013 19:25

Hallo Roy,

Schraalhans was wel vaak keukenmeester bij de Havenlijn, maar dat lag dan gewoon aan de betreffende hofmeester. Wij losten dat op door eenvoudig in BA voor een krats bifes de lomo en varkenshaasjes aan te schaffen. 's Avonds zag je dan vaak stuurlui en machinezen gebroederlijk met hun eigen koekepan naar de pantry gaan, waar op het elektrieke kookplaatje de mooiste gerechten bereid werden. Was trouwens hartstikke gezellig! :-D Effe bijvoeren noemden we dat.

Het waren niet alleen de reizen die veel goed maakten, maar de sfeer aan boord was meestal van hoog tot laag hartstikke goed. Je zat met een grote ploeg jonge officieren aan boord en het was nooit een punt om in de staphavens een wachie te ruilen met een collega. Ik had zwaar verkering in Santos en dus nam de 4e stuurman daar mijn wachtjes waar en hij was verloofd met een Argentijnse in BA, en dus liep ik daar zijn wachtjes. :wink: Ook de stuurlui en machinezen gingen wonderbarlijk goed met elkaar om en dronken gezellig een biertje bij en met elkaar. Terugkomend twistpunt was wel altijd de afstelling van de airco en of die boot nou over bak- of stuurboord getrimd moest worden. Het laatste was afhankelijk van de plaats van het doucheputje in de hut van de betreffende stuurman van de wacht.

Wel werd er door de oudere garde nog redelijk vaak onderscheid gemaakt tussen '" die jongens van Van Uden" en "die jongens van de Vrachtvaart", terwijl die klups al decennia lang één waren. Ik kwam van de Thameshaven, een Vrachtvaart boot af, en mocht na m'n verlof naar de Eemhaven, de Van Uden boot. De reacties in de bar op m'n eerste dag aan boord: "Zo, jij bent zeker weer zo'n vent van de Vrachtvaart", alsof dat je dan een minderwaardig, onbetrouwbaar en incompetent sujet was. Ik had, net zoals iedereen aan boord, gewoon een arbeidsovereenkomst bij Van Uden. Op de bar lagen een paar bonboekjes van de Vrachtvaart en dus reageerde ik fijntjes: "Ja, en ik heb m'n eigen bonboekjes meegebracht heren. Wil er iemand trouwens iets drinken van me?". Dat wilden ze natuurlijk wel en na een paar dagen was het ijs gelukkig voorgoed gebroken. :roll:

Groets,

Mariner

PS. Op de Eemhaven trouwens wel meegemaakt dat kapitein Kipperman op een zeker moment tijdens de reis de officierenbar letterlijk op slot deed. Zijn slaaphut bevond zich namelijk recht boven de bar en wij maakten te veel herrie en stoorden hem aldus in z'n ochtend-, middag-, avond- of welk slaapje dan ook. Dat pikten we natuurlijk niet en eensgezind bezette iedereen onder de rang van 1e stuurman en 2e wtk collectief de bar. (Na natuurlijk eerst de koelkast compleet afgetopt te hebben met bier, dat spreekt!). De deur werd van binnenuit gebarricadeerd, evenals de doorloop naar de messroom. 't Werd echt reuze gezellig! :-D Na een paar uren werden we op luide toon gesommeerd om de deur te openen, op somme van gagestraf of ontslag op staande voet. Inmiddels hadden wij een staat van gelukzaligheid bereikt, waarin niets ons meer kon deren, dus 'no go'. Pas toen de bodem van de koelkast in zicht kwam werd de sparks tot onderhandelaar gebombardeerd en via de telefoon begon het verbale getouwtrek. Ieder dreigement, ultimatum, of voorstel van 'de tegenpartij' werd met veel gejoel begroet en unaniem afgewezen. Pas toen die ouwe onze eisen op alle punten inwilligde ging de deur weer open en waggelden we innig tevreden naar onze respectievelijke hutjes toe. Die ouwe heeft het er de rest van de reis nooit meer over gehad trouwens. 8)
Laatst gewijzigd door Mariner (R.I.P.) op 29 apr 2013 22:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 2845
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Van Uden

Bericht door Allen » 29 apr 2013 19:31

Linda Rose Eveline Patricia SMIT

Heel veel over haar leven.
Klik op de diverse topics/onderdelen bovenaan de pagina.

Klik Linda Rose SMIT
Grtn

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Van Uden

Bericht door roy » 29 apr 2013 21:20

Toch nog een positief verhaal over de Havenlijn. Dat moet ook wat waard zijn.
Laat ik nu gedacht hebben dat de Mij Vrachtvaart echt een separate maatschappij was en niet gelieerd aan Van Uden.
Dat de fam. Van Beuningen met Van Uden samenwerkte in de vorm van de Havenlijn was mij wel bekend.
Jammer dat deze bekende Rotterdamse reders familie geen eigen scheepvaart maatschappij meer heeft. Alles is gedegradeerd tot de handel in aandelen.
Zie hiervoor de verkoop van Smit en Dockwise aan BOKA..............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Mariner (R.I.P.)

Re: Van Uden

Bericht door Mariner (R.I.P.) » 29 apr 2013 22:05

Nogmaals de Thameshaven;

Afbeelding

Groets,

Mariner

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30244
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Van Uden

Bericht door Jos Komen » 29 apr 2013 23:20

Ik heb zoals bekend mijn laatste reis op de Eemhaven gemaakt, eind 1980.
Het was een prachtig schip om te zien, maar wel een werkbootje in de haven.
Hoe het eten was? Ik zou het echt niet meer weten, wel was het altijd gezellig aan tafel als ik weer eens met 2 wtk van Tol in de clinch lag. :wink:
Wel op een leuke manier, vergelijkbaar met de discussies dek/machinedienst op Kombuispraat.
Maar die ene radar...tijdens slecht zicht in het Kanaal op de thuisreis nokte die ermee en zette de ik de telegraaf op stand by, die ouwe dacht daar anders over en kwam in zijn pendek de brug op en zette hem weer op full speed omdat er in Rotterdam ploegen besteld waren en time is money. :roll:
Tja, als die ouwe de verantwoording over schip en lading op deze wijze overneemt....
Dit was dus het einde van mijn laatste reis.
Ik ben daarna walslurp geworden. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3386
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Van Uden

Bericht door Cor Leliard » 30 apr 2013 11:19

Van Uden en Vrachtvaart,

In de tijd dat ik bij deze maatschappijen voer was het toch aanmonsteren bij de Gebr. v. Uden
en ging je bij van Beuningen varen dan monsterde je bij de maatschappij Vrachtvaart.

Ik heb het dan over 1959- 191965.
Trouwens bij beide maatschappijen werd er goed gehandeld.
Spullen uit Europa werden verkocht in de Zuid en koffie etc werden verkocht in Las Palmas.
Bij van Beuningen had ieder bemanningslid een hut voor zich zelf,
Had daar een luizebaantje lampenist
gr uit Breda Cor
Laatst gewijzigd door Cor Leliard op 30 apr 2013 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Il parle Il a parle

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Van Uden

Bericht door roy » 30 apr 2013 12:16

Die aanvulling van Mariner bij de "Eemhaven" is toch wel zeer apart te noemen. :roll:
Zoiets moet je meemaken............, dat vergeet je je leven niet meer. :!:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3692
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Van Uden

Bericht door Mart Hoogedoorn » 30 apr 2013 22:46

Laatste 2 jaren gevaren voor ik me pensioeneerde als chief engineer 1996 op het door VanUden gerunde container scheepje Kalila,eigenaar in marroco , bemanning en officieren uiteraard marrocanen, gezag eerst eenige nederlanders daarna een englander.en een nederlandse 1e stuurman.Niets te klagen over de gage en nòg minder over de vrije voeding.Jammer dat de koks er een puinhoop van maakten en voordurend opletten dat de 2e machinist en de twee oilers de zaak niet verneukten,wat me tòch nog twee keer is overkomen ,zo als het niet echt schoonmaken van de smeerolie seperator op de 12/06 wacht,welke dan ook met veel schade weer in rotterdam gerepareerd moest worden...niet zo leuk :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30244
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Van Uden

Bericht door Jos Komen » 01 mei 2013 00:11

Hier je laatste bootje, Mart toen ze nog Hans Kroger heette.:)
Het scheepje schijnt nog steeds rond te scharrelen als MURVET IMANOGLU.
Vond ook nog een fotootje van de Chief op zijn laatste reis. :)
Kalila-Mart.jpg
Kalila-Mart.jpg (11.67 KiB) 1708 keer bekeken
Hans Kroger-1.jpg
Hans Kroger-1.jpg (61.21 KiB) 1708 keer bekeken
Hans Kroger-2.jpg
Hans Kroger-2.jpg (78.98 KiB) 1708 keer bekeken
IDNo: 7324900 Year: 1973
Name: HANS KROGER Type: Cargo ship
Flag: DEU DWT: 1435 Length overall: 76.7
Country of build: DEU
Builder: Husumer
Location of yard: Husum
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13.5
End:
Subsequent History:
73 BALTIC CONSORT - 75 HANS KROGER - 77 BALTIC CONSORT - 78 HANS KROGER - 89 BRYNMORE - 90 BREMER WAPPEN - 92 KILIA - 93 OUED ZIZ - 94 KALILA - 99 BAM SEA - 08 MURVET IMANOGLU
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3692
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Van Uden

Bericht door Mart Hoogedoorn » 01 mei 2013 17:26

ms kalila 96.jpg
ms kalila 96.jpg (108.22 KiB) 1632 keer bekeken
Leuk Jos.nu we tòch bezig zijn,hier nog eentje als Kalila.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Mariner (R.I.P.)

Re: Van Uden

Bericht door Mariner (R.I.P.) » 05 mei 2013 12:07

KUSTVAART IN DE ZEVENTIGER JAREN; een ervaring apart!


Afbeelding

De ‘Veerhaven’, van Van Uden, gebouwd in 1975. Mijn eerste bootje als onervaren, doch zeker enthousiast en leergierig tweede stuurman.
Een 3000 tonner die binnen de 75 meter grens viel. Deze boot had een ballasttank aan dek die geïntegreerd was in het achterschot van de bak. Al die boten van Van Uden hadden wel iets bijzonders qua bouw en uitrusting trouwens. Maar in dit geval was die tank onmisbaar en in slacke toestand duidelijk bedoeld om het Metacenter een beetje binnen de perken te houden, want de ‘Veerhaven’ was wel een heel erg wreed schip. Zeker met een volledige lading staal dat je als een zielig hoopje vanaf de buikdenning lag aan te staren aan boord. Zelfs de 200 liter vaten, gevuld met Oost-Indische inkt, die stevig in het gangboord gestuwd en gesjord waren, maar waarvan de inhoud tijdens de eerste de beste storm in de Golf van Biscaye zich spontaan vermengde met het ons omringende woeste water, konden daar niets aan veranderen.

Afbeelding
.
"Wah bin oe dààr nou an 't doen stuurman" vroeg de zeer ervaren en gelouterde kapitein van, ja inderdaad, Noord Nederlandse afkomst, bijna verbijsterd toen ik een zonnetje schoot. "An dit soort moderne fratsen doen we hier nie hoor, begrepen?" "Ik wiet tog wel waah ik zit!". Nou goed dan kap, you are the boss en reisleider hier aan boord tenslotte.

De foto is overigens genomen middenin de Golf van Biscaye op een reis van Duinkerken naar Casablanca met 3000 ton iron coils en ander 'heavy metal' in de buik van het bootje. Mijn middagbestek wees duidelijk uit dat we wel een heel eind om de oost zaten, dus wilde ik de koers verleggen naar de traffic lane nabij Finsterre. Daar kwam echter mooi niets van in. Die ouwe had blijkbaar aan de kleur van het buitenboordwater en z’n ochtend urine, in combinatie met de barometerstand en de geur van het koffiedik in de kombuis, berekend dat we exact op koers lagen en dus bleven we mooi in dezelfde – foutieve – richting doorstomen. Ook radiopeilingen konden hem niet overtuigen van z’n ongelijk, Zucht!
De volgende nacht kwamen de heldere lichten van Gijon keurig in zicht........ Maar die ouwe verblikte of verbloosde dus echt niet, en met een ‘hard stuurboord’ mochten we even een paar uurtjes genieten van de prachtige Spaanse kust aan bakboord.

Op de volgende reis nam hij na z’n eigen wachtje gelopen te hebben, steevast de actuele zeekaart mee naar z’n hut. “Die heb oe tog nie nodig stuurman, geweun koers houwe, ja?” was de bijna plausibele verklaring. De kleurrijke Piet Jochems, die de helft van z’n ene been vergeten was op een supplier van Smit-Lloyd tijdens het lossen van een lading boorpijpen onder een rig, , was toen 1e stuurman op die slingerbak. Hij drukte me op m’n hart om me toch vooral over dit soort – typische, maar blijkbaar volledig geaccepteerd kapiteinsgedrag, niet druk te maken. Een wijze les, maar dat kwam dus blijkbaar vaker op de kustvaart voor. Een constatering die me overigens niet echt vrolijker stemde.

Vervolgens gingen we in Casa de wal maar weer eens op, waar we ons als helikopterpiloten en veteranen uit de Vietnam oorlog aan de meute en aan al die fraaie dames van lichte doch buitengewoon aangename zeden, (ja, daar ook al!), voorstelden. Dit om dat houten poot van Piet te kunnen verklaren. ( We waren samen in een Huey neergestort, die vervolgens in de gloria ging en ik had Piet met gevaar voor eigen leven op het nippertje uit het brandende toestel kunnen redden. Het kostte hem weliswaar één been, maar hij zou me daar levenslang dankbaar voor blijven! Als we in Rouaan onze drie-en-een-halve benen gingen strekken, waren we overigens truckchauffeurs uit de Noord die een vreselijk ongeluk in de Gotthard tunnel op het nippertje overleefd hadden.)

“Where is “Freddy from the backwards”, vroeg een goed gevulde en al wat rijpere Marokkaanse matrone in dè populairste uitgaanstent in Casa, waarvan de naam me nu helaas even ontschoten is. Ze was overduidelijk bezorgd vanwege de voorziene inkomstenderving op korte termijn. Maar Freddy was helaas voor haar even een reisje met verlof. Jammer dan!

De 'Veerhaven was qua navigatieapparatuur uitgerust met de eerder genoemde en zo min mogelijk gebruikte sextant, een EM-log dat 't nooit deed, een goed echolood, en een RRZ die we dus ook gebruikten om te 'homen' en de Consolbakens te ontvangen. Verder nog een prima gyrokompas en twee radars van het merk Sperry. De RT-set was afkomstig van Radio Becker en had zo z'n fratsen, want het bereik was regelmatig minder dan die van de VHF. Maar goed, we zaten als nautici toch redelijk in onze spulletjes.
Over die radars was goed nagedacht. Middels een interswitchbox kon je van de ene kijkkast kiezen uit beide scanners en v.v. natuurlijk. Kortom, een stukje bedrijfszekerheid waar de technische en nautische dienst op kantoor heel trots op waren. Want je kon in geval van een storing kruislings overschakelen, en dus had je altijd één radar beschikbaar. Althans, dat was het idee. Tot het moment dat er plotseling witte rook uit de interswitchbox kwam net voor aanloop Ouessant en dus beide radarkasten volkomen geïsoleerd waren van alletwee de scanners. Toen viel de theorie als een kaartenhuis in elkaar, want er viel dus niets meer te interswitchen en dat betekende dus gewoon geen beeld en dus geen radar. Door voorzichtig verder te scharrelen hebben we toch nog zonder problemen onze Belgische bestemming ergens in een sloot nabij Oostende bereikt waar onze retourlading, die altijd bestond uit fosfaat uit Casa, Agadir of Safi, er de volgende dag al gelost werd.

Duinkerken was één van onze vaste laadhavens en daar lagen we meestal het weekend over. Cocky, de vrouw van hwtk Paul, kwam dan steevast vanuit Vlaardingen met een auto, afgeladen met allerhande proviand zoals broodbeleg vitamientjes, drop chocola en ander lekkers, aan boord. Want ja, ook op de kustvaart bij Van Uden moest er ivm het voorkomen van scheurbuik, broodnodig en regelmatig 'bijgevoerd' worden.

Al met al eigenlijk toch best wel een leuke en leerzame term op die Veerhaven gemaakt.

Afbeelding

M’n volgende term was op de ‘Rynhaven’ met onze Rotterdamse ‘Ome Cor’ Slingerland als eerste stuurman en de typisch Haagse Fredje Angevaare uit het Spijkerkwartier als tweede machineez. Ome Cor liet me rustig m’n eigen gang gaan aan dek , (“’t Is nou jouw bootje, maatje. Ik heb die flauwekul al lang genoeg gedaan.”) en Fredje was een fantastische boord- en stapmaat.
Die reis had dus toch ook wel zo z’n charmes! Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Afbeelding

Voordat Juffrouw Küp me voor de ‘Maashaven’ kon ronselen, nam ik de kuierlatten bij de KHV en verkaste naar de GHV-afdeling van Van Uden annex de Havenlijn en voer vervolgens dus op de ‘Thameshaven’ naar het Aardse Paradijs voor jonge zeelui met een iets te hoog testerongehalte. Maar daarover had ik al eerder iets verteld geloof ik.

Groets,

Mariner
Laatst gewijzigd door Mariner (R.I.P.) op 06 mei 2013 01:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten