Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

DET OSTASIATISKE KOMPAGNI

http://www.snesejler.dk/


Bij ons bekend als "East Asiatic Company"

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Jos,
Heb de site bekeken en gelijk bij mijn favorieten gezet,
Heb tot nu toe maar 8 onderwerpen bekeken.Werkelijk prachtig met hele mooie nostalgische foto's over laden lossen etc.
Ook foto,s van toen Singapore nog Engels was,(1960)kwam de MP 's nachts in je hotelkamer als je lekker lag te wippen controleren of je geen
Engelse militair was?
groetjes uit Breda
Cor
Il parle Il a parle
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Omdat de EAC site wel heel erg groot is, het zijn allemaal hoofdstukken met inzendingen van verschillende personen, pik ik er voorlopig eerst de foto's uit van schepen waar ikzelf op gevaren heb.
Een stukje nostalgie mijnerzijds, maar uiteraard ook mooie plaatjes. :wink:
All the best
Jos

Het sloependek van de "Sibonga"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op deze fraaie actiefoto, waar ongetwijfeld de Deense versie van "Aan het strand stil en verlaten" gezongen werd, ken ik de man links met glas, als eerste stuurman op de "Casuarina". :lol:
In een van de havens in de Tokio Bay waar we zes weken hebben liggen laden en lossen, leende hij even de motor van de agent en ging hij een rondje stuntrijden. :lol:
Ik begrijp er nog steeds helemaal niets van dat die Deense schepen tegenwoordig alcoholvrij zijn. :o
Waarschijnlijk omdat er geen Denen meer op varen? :wink:
All the best
Jos

Afbeelding
pythagoras

Bericht door pythagoras »

AEC Geweldige maatschapij
1 jaar Bogota 2 jaar Arosia

Heb zelf helaas geen materiaal meer (brand en scheiding)

www.mariners-l.co.uk/eac/eac.htm ook een intressante foto side voor
AEC ers
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Pythagoras,
Toen ik op de "Bogota" zat, voeren we in charter voor Hapag Lloyd.
Afbeelding
Dienstje Zuid Amerika, wat wil je nog meer. :D
Hebben toen een reis gemaakt met de ruimen vol met zakken cement voor Manaus. Twee weken alleen maar stappen, want wat moet je als stuurman nou aan dek doen als ze alleen maar zakken cement lossen? :wink:
Een hele verademing na een reis met allerlei stukgoed voor tig havens met stukgoed lossen en laden en met tussendekken en zware stukken. :wink:
Tallyen? Kijken of ze cement jatten? Schade met een hijs met zakken cement? Dichtgooien als het regent, of een tent opzetten? Het regende toen niet.
Af en toe je neus aan dek laten zien uiteraard.
En als de winches het effe niet doen, DAAR heb je wtk's voor. :lol:
Maar ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. :wink:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Cement

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ha Jos,

Mooie site van een "mooie club" zo te zien.

" Heeeeeh Tallyman, tally meeee cementbag!!!!!!!!!!!!"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry,
Tja als ik het zo allemaal achteraf bekijk voer ik eigenlijk alleen maar op mooie bootjes met mooie kontjes. :lol:
En zoals gezegd, de EAC was mijn favoriete rederij.
Toen ik in Amsterdam op de "Sarghoda" net terug kwam van het stappen en een klein tukkie wou gaan bouwen voordat ik aan dek ging, kreeg ik te horen dat ik mijn koffertjes moest gaan pakken en met een tax naar de sluizen van IJmuiden moest gaan om op de "Ayutia" over te stappen.
Die ouwe moest opeens halsoverkop naar huis en de eerste werd tijdelijk effe ouwe.
Even een leuk reisje gemaakt en in Kaapstad werd ik afgelost door een nieuwe ouwe. :lol:
En werd de eerste stuurman, die pas net eerste was weer eerste stuurman.
Ik logeerde die reis in de "Owners Cabin" een pracht van een Suite. :lol:
Liep alleen maar wachies en voor de rest was het een soort betaalde vacantietrip.
Veel gepingpongd, maar dat kwam omdat de vrouw van de tweede wtk, die minstens 12 uur per dag in die vetput zat, van pingpongen hield.
Voor de wtk's een sappelbootje en voor de stuurlui een vacantiereisje. :D
Tja, het is ook wel eens andersom. :wink:
Ben nog een paar dagen in Kaapstad gebeleven, als je daar nou toch zit in een mooi hotel met uitzicht op de baai...op kosten van EAC. :wink:
All the best
Jos
pythagoras

Bericht door pythagoras »

De Bogata was een gemoedelijke oude dame
welke naar mijn mening zich ook bij schlecht weer voorbeeldig gedroeg

Mijn eerste reis als 2e Strm op de Arosia was gelijk prijs
Alles omladen in Barcelona vanwege het toen dreigende gevaar in Beiriut
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo pythagoras
Je haalt me de woorden uit mijn mond.
A Grand old Lady met een voorbeeldig gedrag.
Had natuurlijk ook ergens te maken met de manier waarop de wijze stuurlui de lading verdeelden, maar ook de "Ayütia" die vol stond met deklast, voer de hele reis, ook met slecht weer, als een meeuwtje die over het water scheert. :D
En s'nachts met de "Bogota" op de Amazone, een echt unieke ervaring, je zag helemaal niets, de apies, die van boom naar boom sprongen vlogen je op de brugvleugel om je oren. :wink:
Een loods die onverstoorbaar door bleef kachelen in de volledige duisternis.
Alleen maar Portugees sprak, dus die ouwe was blij dat ik dat wel verstond en ging maar naar zijn kooi en de eerste stuur kende ook allen maar de woorden: Una Trinkie para me? :wink:
Nu wil ik niet stellen dat ik met de "Bogota" schip en lading gered heb op de Amazone, maar ik had al een pikheetje met Portugezen gevaren en dan gaat de direkte communicatie gewoon een stuk sneller.
Bij EAC hadden ze destijds nog allemaal Skandinavische matrozen.
En had ik in in Manaus als vrijgezel weer wat extra stapuurtjes en daar gaat het allemaal toch om? :lol:
All the best
Jos


Plaats reactie