Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Dat ding daar op de schoorsteen van de sleepboot (Trusty) bij de Simba (01.01.2015), is dat een roetfilter of zo?
Hilarisch trouwens dat uniformgebruik!
Hilarisch trouwens dat uniformgebruik!
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Da's een vonkenvanger op de pijp, soms verplicht als je die oliepotjes wil assisteren
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
De Simba, duidelijk een zussie van mijn ouwe bootje Sargodha.
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
De Jutlandia, schilder onbekend.
Dit was een van de schepen van EAC zonder schoorsteen.
HIER de geschiedenis van het schip.
Dit was een van de schepen van EAC zonder schoorsteen.
HIER de geschiedenis van het schip.
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
En dus kon Ome Harry geen rooksignalen geven?
Toch wel, zie foto.
Voor een heel doopceel van deze bijzondere boot: zie https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Jutlandia
Toch wel, zie foto.
Voor een heel doopceel van deze bijzondere boot: zie https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Jutlandia
- Bijlagen
-
- Jutlandia.jpg (152.04 KiB) 7496 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Best wel leuk geschilderd die Jutlandia!
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Nog zo'n futuristisch schip uit die tijd (1930).
IDNo: 1173047 Year: 1930
Name: BORINGIA Type: Passenger/cargo (rf) Flag: DNK Tons: 5821
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-15
sm/t (U-159) 35.09S/16.32E 7.10.42 (32*) [Haifa-UK, potash, cotton, gum & general]
IDNo: 1173047 Year: 1930
Name: BORINGIA Type: Passenger/cargo (rf) Flag: DNK Tons: 5821
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-15
sm/t (U-159) 35.09S/16.32E 7.10.42 (32*) [Haifa-UK, potash, cotton, gum & general]
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
De New Globe, ex Samoa.
De Samoa
IDNo: 5308823 Year: 1953
Name: SAMOA Type: Cargo ship (ref) Flag: DNK DWT: 8735
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16.5
76 NEW GLOBE
BU Gadani Beach 9.9.82
De Samoa
IDNo: 5308823 Year: 1953
Name: SAMOA Type: Cargo ship (ref) Flag: DNK DWT: 8735
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16.5
76 NEW GLOBE
BU Gadani Beach 9.9.82
-
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)
Goede middag kombuizers,
hele mooie foto's gezien van echte vrachtschepen en nog leukere verhalen er bij.
Ik vraag mij af of er nog wel normale mooie vrachtschepen bestaan ? behalve die lelijke
gedrochten die je tegenwoordig in de havens ziet liggen.
Dan praat ik nog niet eens over die drijvende galerij flats waar de hofjood de dienst uitmaakt. Officieren- en bemanningsverblijven , brug en machinekamer daar mag je niet komen om eens te zien hoe de mensen daar verblijven c.q. werken.
Mijn volgende vraag ?
Ik lees regelmatig dat Nederlandse WTK's en Stuurlieden op schepen voeren onder
vreemde vlag,mensen van denk ik een beetje van het zelfde bouwjaar als ik, hoe deden jullie dat, hadden jullie geen last i.v.b. militaire dienstplicht?
Ik ben gekeurd in 1960 , ingedeeld bij de marine, met vrijstelling van opkomst maar met
de verplichting dat ik moest blijven varen tot ik bericht kreeg (mei 1968) dat ik was
vrijgesteld van opkomstplicht behalve als er in Nederland oorlogsgevaar dreigde.
Dan moest ik terug naar de Koopvaardij of alsnog naar de marine.
In 1969 ben ik gestopt met varen, alleen in 1971 heb ik nog een korte aflosreis gemaakt
als 2de WTK. Toen was het echt over en uit.
Groetjes,
Jacob.
hele mooie foto's gezien van echte vrachtschepen en nog leukere verhalen er bij.
Ik vraag mij af of er nog wel normale mooie vrachtschepen bestaan ? behalve die lelijke
gedrochten die je tegenwoordig in de havens ziet liggen.
Dan praat ik nog niet eens over die drijvende galerij flats waar de hofjood de dienst uitmaakt. Officieren- en bemanningsverblijven , brug en machinekamer daar mag je niet komen om eens te zien hoe de mensen daar verblijven c.q. werken.
Mijn volgende vraag ?
Ik lees regelmatig dat Nederlandse WTK's en Stuurlieden op schepen voeren onder
vreemde vlag,mensen van denk ik een beetje van het zelfde bouwjaar als ik, hoe deden jullie dat, hadden jullie geen last i.v.b. militaire dienstplicht?
Ik ben gekeurd in 1960 , ingedeeld bij de marine, met vrijstelling van opkomst maar met
de verplichting dat ik moest blijven varen tot ik bericht kreeg (mei 1968) dat ik was
vrijgesteld van opkomstplicht behalve als er in Nederland oorlogsgevaar dreigde.
Dan moest ik terug naar de Koopvaardij of alsnog naar de marine.
In 1969 ben ik gestopt met varen, alleen in 1971 heb ik nog een korte aflosreis gemaakt
als 2de WTK. Toen was het echt over en uit.
Groetjes,
Jacob.