Albert Maersk

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Back to the Future..
Ik las dat er 15 vaste bemaningsleden op de Albert M. varen.
Valt me nog mee, ik kan me herinneren dat ze 25 jaar geleden wilde plannen aan het maken waren om een schip helemaal ZONDER bemanning te laten varen.
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 767
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

hallo Jos.

De Nedlloyd Delft en Dejima zijn ooit de grootste containerschepen ter wereld geweest met een lengte van 282 meter. Dat er nu een containerschip rondvaart met een een lengte van 352 meter, klinkt haast tegen het ongelofelijke aan. Ook ik heb tijdens mijn vaartijd gehoord, nu ook al weer 22 jaar geleden, dat er onbemande schepen zouden gaan varen, maar dat maken wij waarschijnlijk niet meer mee.
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 767
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Nog een foto van de Albert Maersk.
Afbeelding

basis
naam: Albert Mærsk
klasse: S-klasse (post-Panamax) 1)
certificering: ISO 14001

maten
lengte: 352 meter
breedte: 43 meter
hoogte: 46 meter vanaf de waterlijn
diepgang: 15 meter

gebruik
capaciteit: 6.600 TEU 2)
reefercapcaiteit: 700 3)
kruissnelheid: 25 knopen (46 km/u)
reisduur: 63 dagen voor een complete retourvaart
route: Gøteborg (S) - Ã…rhus (DK) - Bremerhaven (D) - Felixstowe (GB) - Rotterdam (NL) - Algeciras (ES) - (Suez kanaal) - Tanjung Pelepas (Maleisië) - HongKong - Kobe (JAP) - Nagoya (JP) - Yokohama (JP) - Yantian (JP) en weer terug

bemanning
kapitein: Peter Søgaard Nielsen
eerste machinist: Mogens Krog Larsen
bemanning: 15
opleidingsplaatsen: 10

motor
merk: HSD-Wärtsilä Sulzer
cylinders: 12
vermogen: 85.500 pk bij 100 (honderd) omwentelingen per minuut
lengte: 24 meter
breedte: 10 meter
hoogte: 14.9 meter
gewicht: 2.000 ton
gewicht schroef: 93 ton

bouw
bouwnummer: L-190
afleverdatum: 20 augustus 2004
gebouwd door: Odense Stallskibsværft (A.P.Møller)
zusterschip: Axel Mærsk

1) post-Panamax betekent dat het schip te groot is om door het Panama-kanaal te varen. De sluizen daar zijn berekend op schepen tot 34 meter breed

2) een TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) is de maat waarin containercapcaciteit wordt uitgedrukt. 1 TEU staat gelijk aan 1 "kleine" container van 20-voet (6 meter), waarvan er meestal 2 op een vrachtwagen passen. Maar er zijn ook grotere containers (40 voet, 45 voet) en die zijn dus 2 TEU.

3) een reefer is een koelcontainer. De Mærsk reefer containers zijn wit, in tegenstelling tot de niet-reefers die grijs zijn. Een reefer container is goed geisoleerd heeft een koelinstallatie ingebouwd. Aan boort wordt de koelinstallatie aangesloten op een reefer-aansluiting op de boot waardoor de koelinstallatie door blijft draaien. Sommige typen reefer containers kunnen tot tientallen graden onder nul koelen!

--------------------------------------------------------------------------------
Old sailors never died.

Gr Willem V.
ketelbinkje

Bericht door ketelbinkje »

Wat een bakbeest zeg, das toch niet meer normaal ? No Limit...?

mvg John
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wat me in de loop der (45) jaren opgevallen is, dat de Mearsk schepen al die tijd dezelfde fraaie kleur hebben behouden.
All the best
Jos
Ab Plugge

Albert Maersk

Bericht door Ab Plugge »

ter aanvulling:
Albert Mærsk is nummer 25 (vijfentwintig !) in een serie van vrijwel identieke zusterschepen.
Zie www.maersk.nl ga naar The Fleet - Container - Post Panmax - Serie S.
Maersk geeft voor al deze schepen een capaciteit op van 6600 TEU, algemeen is echter bekend dat zij ruim 8000 TEU mee kunnen nemen.
Albert Mærsk is voorlopig de laatste grote. De Lindø werf gaat nu een serie van kleinere 3700 TEU bouwen, waarna aan een nieuwe serie megacarriers begonnen wordt. Officieel worden dit 7500 TEU schepen, speculaties gaan echter al in de richting van 10.000 TEU.

Voor wat betreft de blauwe kleur, Jos, bijna goed. Het is 48 jaar. In 1956 was de tanker Regina Mærsk het eerste schip waarvan niet alleen de schoorsteen maar ook de hele romp lichtblauw geschilderd werd.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Willem,

mooie foto, mijn compliment .

Gr Gerrit
Groetjes Gerrit.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Albert Maersk.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Kombuizers!

Ja als je dit soort schepen ziet DAN vraag je je wel af, "Waar is het einde" en aan die voorspelling zal ik me maar niet wagen!

Voorlopig staat er wel een ECHTE kar in dat schip en als ze hem op z'n staart trappen dan klapt ie de mijltjes d'r FF uit. Dit soort schepen wordt niet gebouwd om voor de kant te liggen.

Ketelbinkie maakte een opmerking over " No Limit" nou ik verwed m'n nieuwe gympies d'r op dat deze NIET in twee-en breekt! De ECHTE reden dat ik in de pen klim is om even aan de pet te tikken voor Opa Maersk! In Denemarken worden er NOGSTEEDS moderne EN grote schepen gebouwd, op een DEENSE werf!!! Door een van 'swerelds grootste en wellicht meest profesioneel gerunde kluppies!! Die OOK schepen onder Singapore vlag varen met VOLLEDIGE Indiase bemanning b.v. (en ZEER professioneel kan ik wel eventjes zeggen!) Maar die als "goede burger van de maatschappij" NOG STEEDS een Deense werf draaiende houd, NOG STEEDS Deense officieren vaart EN OPLEIDT EN EERSTE KLAS SCHEPEN VAART!!!
Toch een nadenkertje lijkt me dat! Het meest frapante vindt ikzelf altijd, dat toen ik in 1964 in Karachi voor het eerst op een Maerskboot ging kijken om de filmkist te ruilen, TOEN viel me de klep met een klap open want er was een duidelijk waarneembaar verschil met de kwaliteit van dat schip en de redelijk nieuwe " Forest Hill" waar deze jonge de kost op verdiende!!

NU, 40 jaar later zie ik dat verschil NOG, in de positieve zin dan wel te verstaan!
WAT kunnen die Denen, wat WIJ niet kunnen Jos??? JIJ hebt bij die lui gevaren???
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het zal wel een afwijking zijn, maar al ben ik dan een dekhengst, de machinekamer van zo'n schip interesseert me meer dan het schip zelf. Dat is gewoon groot en als je dat nou maar voldoende sterk maakt en niet denkt dat er "no limit" is, dan gaat dat allemaal wel goed. Vaar je zelf op zo'n schip dan ben je binnen de kortste keren aan dat formaat gewend, dat weet ik uit ervaring. Aan de lengte, breedte en diepgang, bedoel ik dan.

Maar die Wärtsila-Sulzer van 85.000 pk, die zou ik wel eens willen zien en horen draaien. Die honderd klappen op de schroef is normaal voor een schip van dat formaat. Alleen is mijn vraag: maakt die motor ook maar 100 klappen of zit er een tandwielkast tussen? Dat lijkt me wat, om zo'n beest zo langzaam te zien - en horen - draaien.
Ruim 7000 pk per cylinder. Wat is de boring en slag daar nou van?
En geven ze het vermogen nog altijd in pk's op, of is dit omgerekend voor mensen zoals ik? :wink:

Vanmiddag vliegen wij van Thessaloniki naar Amsterdam. Ik heb trek in een haring, vandaar. :lol:
In de komende 10 dagen zal ik hier dus wat onregelmatiger komen kijken.
Oh, van Amsterdam gaan we natuurlijk als de gesmeerde bliksem naar Rotterdam, dat spreekt.

Groeten,

Theo


Harry, wat de kwaliteit van Maersk betregt: de enige ervaring die ik daarmee heb is een kok die ik in Singapore voor een week of zo aan boord kreeg toen we daar op de rede lagen met die tanker met dat enorme gat erin. Die was van Maersk en zat op een schip van hun te wachten, maar was gaarne bereid even een paar centen bij te verdienen. Ook dát was kwaliteit! En wat hij me vertelde hoe dat wat zijn afdeling betrof aan boord van die schepen ging, dat loog er ook niet om. Het was een Chinees en mijn vrouw ging in de tijd dat hij aan boord was bij hem in opleiding. Sindsdien eten we écht Chinees. :)
Maar dat weet ik dus van Maersk.
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 767
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Hier een exclusieve foto van de Albert Maersk tijdens zijn onderwater proefvaart.
Afbeelding
Old sailors never died.

Gr Willem V.


Plaats reactie