Albert Maersk

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Albert Maersk

Bericht door Jancorjoh »

Henk een Suezmaxtanker is doet ongeveer 150.000 TDW

Gr. John

Ab Plugge

Albert Maersk

Bericht door Ab Plugge »

"Wat kunnen die denen wat wij niet kunnen"
Ik denk dat het vooral de bedrijfsmentaliteit binnen A.P.Møller is, en niet zozeer een eigenschap van alle denen, die het succes bepaald heeft.
A.P.Møller - Mærsk bestond dit jaar 100 jaar. Dit is vrijwel ongemerkt, zonder feestelijkheden, voorbijgegaan. Vind men gewoon niet nodig.
De gehele 100 jaar is het bedrijf geleid door A.P.Møller tot zijn dood in, ik meen, 1966, en daarna door zijn zoon Mærsk McKinney Møller die nu op 90-jarige leeftijd nog steed op de achtergrond aan de touwtjes trekt. Dus twee briljante reders die samen de volle 100 jaar op constante wijze het bedrijf strak gestuurd hebben. "With constant care" is trouwens het bedijfscredo.
Gefuseerd is er inderdaad nooit, wel werden regelmatig grote overnames gedaan, de meest bekende is Sealand, waarna de containerdienst Maersk Sealand ging heten. EAC werd ook overgenomen, verder Safmarine, Norfolkline en Wijsmuller (via sleep-dochter Svitzer).
Maersk, nu op afstand 's werelds grootste containerrederij, heeft lang de kat uit de boom gekeken en is pas in 1980 in het full-containertransport gestapt.
Tot dan werd doorgevaren met schepen die zowel stukgoed als containers vervoerden terwijl anderen met de kinderziekten van het full-containertransport worstelden.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

John, bedankt voor de toegestuurde info. Het is mij nu helemaal duidelijk.

vr gr Henk
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Ab
Hierbij nog een foto van Albert Mærsk toen zij op vrijdagavond 20 augustus, direct na de doopplechtigheid, de ondiepe Odense Fjord uitgetrokken werd om aan de proefvaart te beginnen.
Groet
Ab Plugge



Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo John
Ik ben ook wel benieuwd naar de huidige situatie in het Suezkanaal wat betreft maximale diepgang of breedte en ik neem aan de meeste lezers ook wel.
In de zestiger jaren was 38 voet gelijklastig het maximum wat we met de Gulftankers moesten hebben bij aankomst Suez.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Machtige Machiene Kamers!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D :D :wink:
Hallo Theo,

Ik ben blij dat je uiteindelijk het licht hebt gezien wat de Mk's betreft EN in Rotterdam een zoute haring gaat halen!!!

Wat betreft die grote karren, dat noemen ze tegenwoordig "Superlongstroke" karren, zuigerdiameter is helemaal niet zo gek groot, MAAR een slag waar een paard de hik van krijgt! D'r zijn der met een slag van 2700 mm.Verbrandingsdrukken van heb ik jou daar(180-200 bar!) EN door die grote slag een fantastische expansie en DAARDOOR afgifte van de energie!!

100 Klapjes is nog vrij hoog, de meeste van die jetzers draaien rond de 90+ klappies en "HET zucht" een beetje!!
Ze staan UITERAARD rechtstreeks op de schroef, je hebt teveel met turbine orgels gevaren!!!! Met een ECHTE diesel doen we daar niet an!

Wat betreft het Suez kanaal, DAT houden ze lekker op breedte EN diepte zodat vrijwel "alles wat drijft" er zo'n beetje doorheen kan!! In Egypte met die zandhoop EN het zout van Bittermeren is dat een redelijk simpel verhaal. (uiteraard GEEN sluizen) In Panama met de sluizen is DAT een heel ander verhaal en moet je een paar flinke stuivers meebrengen omdat te verdbreden (de sluizen dan !!) :wink:
En eh Theo doet een beetje rustig an met de uitjes!!! :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Ik heb zelf wat gegevens over Suez kanaal gegoogeld.
Dit beantwoord de vraag over max doorvaart

Egypte diept Suez-kanaal uit
CAIRO (16 oktober) - Het Suez-kanaal wordt uitgediept. Dit maakt de Suez Canal Authoritiy bekend. Het kanaal moet een beschikbare diepgang krijgen van 72 voet (21,6 meter) in 2010. Nu kunnen er schepen tot 58 voet (18,6 meter) door het kanaal.

‘Het op diepte brengen stelt ons in staat om in 2010 360.000-ton schepen te laten passeren, het dubbele van wat nu door het kanaal kan’, zei een woordvoerder. In 2005 moet de grens al liggen bij 66 voet.

Het uitdiepen van het kanaal houdt ook verband met teruglopende
inkomsten. De eerste acht maanden van dit jaar vloeide er 1.148 miljard
dollar in kas, tegen 1.184 miljard dollar in dezelfde periode. De woordvoerder wijt deze terugloop aan een dalend aantal passerende
ankers. ‘In 1980 bestond nog meer dan de helft uit
tankerpassages. Dit aantal is de afgelopen jaren teruggelopen tot maar
zes procent.’ De daling is overigens deels te wijten aan een dalende vraag naar olie en toenemend transport via pijpleidingen.

vr gr Henk

PS Dit bericht is wel van 1998 zie ik net dus hoever het uitdiepen al gevorderd is weet ik niet.
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Albert Maersk

Bericht door Jancorjoh »

Jos de info die ik naar Henk gestuurd had was de volgende link.

http://people.hofstra.edu/geotrans/eng/ ... psize.html
dat zijn wat algemene dingen over panamax suezmax en andere maxxen.

Gr. John
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Eenieder bedankt voor alle info.
Maar ik kan me herinneren dat er een "Bar" in de Golf van Suez lag en als je daar volle kracht met 38 voet diepgang overheen denderde, dan vlogen de vullingen uit je kiezen.
Waar precies en hoe ondiep het daar was ben ik helaas allemaal vergeten.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

HET Suez Kanaal.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:wink: :wink:

Hallo Kombuis!

"Dan denderen de vullingen uit je kiezen!!"

Tjonge jonge , as die boot een beetje rammelt raken die lui op de brug gelijk van slag!!!

Sorry Jos, dat komt automatisch!!

Even serieus! Het Suez kanaal is kontinue aan "uitdiepen en ophogen" onder hevig. Ik meen dat dit de titel van een boek over de baggerij is!
Het uitdiepen is het kanaal uiteraard en het ophogen is op de kant vanzelf!
In m'n baggerdagen leverden we de bakkenzuiger " Samy Haraz" aan de Suez Canal Authorities, de cutterzuiger "Cap Martin" aan de Franse club UMD-Dumez en haar eerste grote klus was een sektie op de Bittermeren waar de zoutlaag werd uitgediept, tegen de tijd dat het zout door 3 pompen was gegaan was het opgelost in het water (als de suiker in de thee!) en was het bijzonder moeilijk te meten WAT ze hadden gebaggerd!
Vlak daarvoor leverderden we de cutterzuiger " Li Nibani" aan de Italiaanse firma Dragaggi Lavori Maritimi en zij baggerden een grote sektie bij Suez, inclusief de bewuste BAR waar Jos het ovver heeft!
Ik heb er verschillende zweetdruppels liggen om die handel in het eerstet garantie jaar aan de praat te houden!! Voor de rest heeft over de jaren letterlijk IEDERE ze zichzelf respecterende Nederlandse baggeraar de nodige miljoenen kuuds in Egypte de woestijn in gepompt en zal dat bij gelegenheid, onder steeds tserker wordende internationale konkurentie!, nog wel doen. Voor de "recht op en neer kuubs" zijn de Koreanen en andere Midden Oosten baggeraars vast zwaar in de konkurrentie, voor de "slimme kuubs" zullen de " Mannen van Sliedrecht" best nog leuk meedoen!!
Ik kreeg onlangs een paar plaatjes van een paar cutterzuigers in het kanaal die een maatje van me opstuurde, het is nu schipper op een grote lichtblauwgeschilderde doosjesboot! Ik zal ze opzoeken en naar Jos sturen. Het bovenstaande was in de 70tiger jaren, ik wil dus maar zeggen dat ze kontinue daar aan het baggeren zijn om zoals gezegd "alles wat drijft" er door te laten!!! Inclusief bue pass kanalen enz. enz. Als ik het gioed begrijp is het ouderwetse Noord Zuid konvooi gebeuren al een poosje iets uit het verleden!! (Net als de meesten van ons op Kombuispraat!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie