Rotterdam Intercontinental Line (H. Nefkens)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Rotterdam Intercontinental Line (H. Nefkens)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb nog een blauwe maandag als aflosstuurman bij deze club gevaren.
De "Altair"

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

De Incontinentie Lijn, hoe verzinnen ze het !.

m.v.g. Roy
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tja Roy,
Ik heb die naam ook niet verzonnen, maar het was een mooi scheepje, er was zelfs een sauna aan boord en een passagiershut. :wink:
We hadden een reis een oud vrouwtje aan boord als passagier, die in Duitsland woonde en in Finland was geboren en daar haar jeugd had doorgebracht en op deze wijze een stukje van haar roots wilde terugzien in Oulu. Heel gezellig en leerzaam, ze kwam 's nachts op de brug een bakkie doen en vertelde mooie verhalen over die goeie ouwe tijd, waar ik door de drukte op straat meestal slechts met een oor naar kon luisteren. :(
All the best
Jos
Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Bericht door Hank »

Op naam van H.Nefkens stonden ook het zusterschip van de
Altair de Auriga en de bij Jonker&Stans gebouwde Alamak.
Ook de sleepboten Freya en Frigg (Heerema) alsmede een
groot aantal binnenschepen stonden op zijn naam.

De in Roterdam Ipswich line (J.B.Hoekstra) varende Greif en
Bussard zouden ook zijn eigendom zijn.

Mij is nooit duidelijk geworden wat de link was Nefkens en Hoeksta,
wie heeft wie overgenomen?
Kan iemand zich dat nog herrinneren?

Hank.
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Bericht door shipwis »

in mijn bestand heb ik staan, dat de volgende schepen
te weten; GREIF 1963 - PEKD
ALAIR 1966 - PCOA
AURIGA 1966 - PCWJ
zijn ingebracht door Argo Reederie
Adler und Söhne te Bremen
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Hank en Pete,
Bedankt voor de aanvullende info, inderdaad heette die club destijds Hoekstra, komt opeens weer omhoog borrelen. :wink:
De naam Nefkens zag ik gisteren eigenlijk voor het eerst.
Rotterdam Intercontinental Line staat in mijn monsterboekje als degene met wie ik een arbeidscontract heb getekend.
Kan iedereen het nog volgen? :lol:
All the best
Jos
Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Bericht door Hank »

Volgens waren alle vrachtschepen van Hoekstra en Nefkens
afkomstig van de Argo Reederei uit Bremen. Misschien om
onder Nederlandse vlag hun lijnen uit te breiden.

Hank.
CMKLAP
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:49
Locatie: Hamina, Finland

Bericht door CMKLAP »

:idea: Hallo Jos
Ik dacht het wel maar was niet zeker dat we samen op de Altair gevaren hebben.
Wat de onderlinge verhouding was tussen Nefkens/Hoekstra/Argo is me nooit duidelijk geworden.
Was Nefkens een belegger of zo iets.
Ik heb er van oktober 1976 tot 1 mei 1982 op gevaren toen is ze verkocht en onder Pannamese vlag gebracht.
De Rotterdam Intercontinental Line was mischien een nieuwe naam met oude initialen voor Rotterdam Ipwitch Line die de Argo/Hoekstra eerst runde.
De Argo Reederei had geloof ik vier van deze schepen die in Turku gebouwd waren. Wärtsilä heeft een hele serie van deze schepen gebouwd.In 1973 heeft men er 2 onder Nederlandse vlag gebracht. De Altair heeft altijd op Finland West-Europa gevaren en de Auriga in de Deutsche Nähost Linie (schrijf ik dit goed?) Ik heb nog wel een foto maar ik weet niet hoe ik die op deze site kan krijgen.
Na verkoop van de Auriga is de Alamak gekomen maar die is na 6 jaar ook verkocht. Dit was een kleine handelsvaart schip.
Als ik toen goed begrepen heb zijn al die 4 zusterschepen door de zelfde reder gekocht. Een Deen, zo fijn als poppestront maar zo slecht als de zee diep is.
De overdracht van de Altair gebeurde in Bremerhaven in dok, maar de papieren voor de nieuwe vlag gingen over het Pannamese consulaat in Rotterdam, ook een berucht adres.
Als iemand me duidelijk uit kan leggen hoe ik een foto hier kan krijgen dan kan ik dat mischien eens proberen, want ik ben niet zo'n artiest op dit kasje.
Jos ik kan me die opnamen nog wel herinneren voor een televisie programma hier in Hamina, met kapitein van den Velde.
Groetjes
Kees Klap
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Kees,
Inderdaad hebben we toen samen op de "Altair" gevaren met kaptein van der Velde.
De datum van aamonstering klopt niet, want vroeger monsterde je soms pas aan als je al een maand aan boord zat.
Ik kan me herinneren dat jij in Hamina een vriendin had en voor aankomst in de messroom altijd een van je legendarische Regendansen ging uitvoeren. :D
Die hebben weinig geholpen, want het was toen altijd mooi weer in Hamina. :wink:
Ik kan me de "Altair" herinneren als een rustig schip, rustige mensen aan boord, behalve die Spaanse kok, die met dat Rotterdamse vrouwtje was getrouwd, die ging ook een reissie mee.
Ze was kraanmachinist geweest in de Rotterdamse haven.
Ali Cyaankali. :wink:
Foto's plaatsen staat uitgebreid op de helpdesk, maar ik ben wel benieuwd, dus je mag ze ook naar mij mailen, dan zet ik ze er wel op.
All the best
Jos

j.komen2@chello.nl
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De "Alamak", dit was een coaster, terwijl de "Altair" een GHV-schip was. :wink:
We zaten met een ouwe en drie GHV-gediplomeerde stuurlui en 4 wtk's op de "Altair". Wel een zware bemanning, als je dit vergelijkt met onderstaande "Alamak" die toen kleiner dan 75 meter was en dus een coaster, maar wel heel wat meer rollen papier mee kon nemen. :wink:
All the best
Jos

Afbeelding


Plaats reactie