Strafbootjes
Strafbootjes
Op het topic over EAC heb ik de foto van dit strafbootje geplaatst.
Een mooiere straf kon je toch niet bedenken?
Je zou er expres iets voor uitvreten om in aanmerking te komen voor zo'n prachtige scharrelbak.
Maar ik heb op Kombuispraat zo links en rechts in de loop der tijd ook af en toe het een en ander over strafbootjes gelezen.
Iedere rederij had zijn strafbootjes, heb er helaas nooit op gevaren.
Lijken me de gezelligste schepen om op te varen.
De SMN had zelfs een hele rederij ter beschikking: de rederij "Amsterdam".
Uiteraard had de rederij "Amsterdam" deze naam ook maar van horen zeggen. Je kon hier natuurlijk ook uit jezelf voor kiezen, avontuurlijke reizen op de "Wilde Vaart".
Van die Splietreizen.
All the best
Jos
Een mooiere straf kon je toch niet bedenken?
Je zou er expres iets voor uitvreten om in aanmerking te komen voor zo'n prachtige scharrelbak.
Maar ik heb op Kombuispraat zo links en rechts in de loop der tijd ook af en toe het een en ander over strafbootjes gelezen.
Iedere rederij had zijn strafbootjes, heb er helaas nooit op gevaren.
Lijken me de gezelligste schepen om op te varen.
De SMN had zelfs een hele rederij ter beschikking: de rederij "Amsterdam".
Uiteraard had de rederij "Amsterdam" deze naam ook maar van horen zeggen. Je kon hier natuurlijk ook uit jezelf voor kiezen, avontuurlijke reizen op de "Wilde Vaart".
Van die Splietreizen.
All the best
Jos
strafbootjes
De KNSM had ook z'n eigen rederij voor lastige lieden. Of voor officieren die foutjes maakten. De excakte naam weet ik niet het was iets van nieuwe kustvaart maatschappij. Maar met pracht kusters de z.g. AS' bootjes. Kustvaarders die voeren met zelfs bedienden voor de "Heren" die er vaak niet wilden zijn. Voor de rest van de bemanning (vond ik ) pracht boten. Met vaak een gemengde bemanning, Hollanders en Spanjaarden. Ik heb er buiten het z.g. rantsoen (de 1e stuurman kwam alles uitdelen blikje melk suiker etc. en de kok kwam er achteraan om alles weer op te halen, want anders viel er niet echt te koken) heb ik er met plezier gevaren.
Proet
Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Heb ooit eens horen vertellen van een man die bij onze vroegere RMT werkte dat ze daar soms ook straffen kregen.
Ze werden toen op het lichtschip Westhinder gezet en konden een maandje moederziel alleen aan boord van dat lichtschip blijven.
Nu ik hoor dat dit voor hen zeer gezellig moet geweest zijn,vislijntje bij en de sportvaarders kwamen de drank leveren.
Nu ik weet wat gezelliger is dan zo'n maand op een lichtschip te zitten.
frans52
Ze werden toen op het lichtschip Westhinder gezet en konden een maandje moederziel alleen aan boord van dat lichtschip blijven.
Nu ik hoor dat dit voor hen zeer gezellig moet geweest zijn,vislijntje bij en de sportvaarders kwamen de drank leveren.
Nu ik weet wat gezelliger is dan zo'n maand op een lichtschip te zitten.
frans52
Strafbootje?
Mijn eerste schip de "Amstelland" een Liberty, was een strafbootje van de KHL. Daar kwam ik als joch van 15 jaar tussen het "schorem" van de maatschappij terecht. Dat het er af en toe ruw aan toe ging? Ja dat is waar. Ik heb dan ook menig slag voor mijn harses gehad en schoppen onder mijn reet waren ook geen uitzondering. Niet dat ik dat altijd verdiende, maar leren doe je op die manier snel.
Hier stond wel tegenover dat ik langs de hele kust van Brasil en ook in Monte en Bonnes door de mannen werd meegenomen en vrijgehouden.
Tot en met mijn eerste nummertje aan toe werd ik serieus begeleidt en in de gaten gehouden.
Achteraf kan ik alleen maar zeggen:'Het was een gouden tijd!
Albert'
Mijn eerste schip de "Amstelland" een Liberty, was een strafbootje van de KHL. Daar kwam ik als joch van 15 jaar tussen het "schorem" van de maatschappij terecht. Dat het er af en toe ruw aan toe ging? Ja dat is waar. Ik heb dan ook menig slag voor mijn harses gehad en schoppen onder mijn reet waren ook geen uitzondering. Niet dat ik dat altijd verdiende, maar leren doe je op die manier snel.
Hier stond wel tegenover dat ik langs de hele kust van Brasil en ook in Monte en Bonnes door de mannen werd meegenomen en vrijgehouden.
Tot en met mijn eerste nummertje aan toe werd ik serieus begeleidt en in de gaten gehouden.
Achteraf kan ik alleen maar zeggen:'Het was een gouden tijd!
Albert'
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
- Derk Gotink
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
- Locatie: Hilversumse Meent
Als we het toch over "Strafbootjes" hebben weet ik er ook nog wel één.
Wat denk je om 3 maanden op station te liggen en maar wachten tot er iets zou gebeuren!
Geef mij dan maar een sleepreis van een jaar toendertijd.
Ik zeg Toendertijd, omdat ik toen nog jong was ...................
Wat denk je om 3 maanden op station te liggen en maar wachten tot er iets zou gebeuren!
Geef mij dan maar een sleepreis van een jaar toendertijd.
Ik zeg Toendertijd, omdat ik toen nog jong was ...................
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Mayday is in !!
Beste Proet,
Dat je mijn geliefde O. en AS bootjes als strafbootjes betitelen vind ik toch een beetje te ver gaan.Er kwam in Amsterdam GEEN overvalwagen van de politie bij vertrek om het geboefte uit te laden.
Het waren strafbootjes,meestal een O. boot,waar een gezagvoerder van de GHV opgeplaatst werd als 1 ste stuurman als het een bakkie op de GHV aan de hand heeft gehad.De rest van de bemanning waren NKM-ers in hart en nieren,zoals ik,met 11 jaar vaartijd bij de NKM.
We kregen eens een snurker van de GHV als kapitein voor een aflosreis,daar werden met meneer aangesproken,maar bij de NKM als Cap.Tevens haddeb deze lieden een probleem met jenever/bier,die vrij was op de kustvaart,maar op de GHV op rantsoen was,dat hadden wel eens moeite mee.
Ik heb in die jaren.dat ik bij de NKM gevaren heb nog NOOIT de 1 ste stuurman rantsoenen uit zien delen,dat werd altijd hutje bij mutje gegooid en de arme kok kon in zijn voedingsboek de boel uitrekenen.
De echte zeelui zaten deze scheepjes,want echte ontspanning was geen sprake,vooral niet op een O.-boot,omdat daat daar Engelse wachten werden gelopen door de 4 matrozen,inclusief de bootsman.
Ze vochten deze scheepjes voor de verdiensten.
MVG Tina van de NKM.(niet Kankeren Meer)
Dat je mijn geliefde O. en AS bootjes als strafbootjes betitelen vind ik toch een beetje te ver gaan.Er kwam in Amsterdam GEEN overvalwagen van de politie bij vertrek om het geboefte uit te laden.
Het waren strafbootjes,meestal een O. boot,waar een gezagvoerder van de GHV opgeplaatst werd als 1 ste stuurman als het een bakkie op de GHV aan de hand heeft gehad.De rest van de bemanning waren NKM-ers in hart en nieren,zoals ik,met 11 jaar vaartijd bij de NKM.
We kregen eens een snurker van de GHV als kapitein voor een aflosreis,daar werden met meneer aangesproken,maar bij de NKM als Cap.Tevens haddeb deze lieden een probleem met jenever/bier,die vrij was op de kustvaart,maar op de GHV op rantsoen was,dat hadden wel eens moeite mee.
Ik heb in die jaren.dat ik bij de NKM gevaren heb nog NOOIT de 1 ste stuurman rantsoenen uit zien delen,dat werd altijd hutje bij mutje gegooid en de arme kok kon in zijn voedingsboek de boel uitrekenen.
De echte zeelui zaten deze scheepjes,want echte ontspanning was geen sprake,vooral niet op een O.-boot,omdat daat daar Engelse wachten werden gelopen door de 4 matrozen,inclusief de bootsman.
Ze vochten deze scheepjes voor de verdiensten.
MVG Tina van de NKM.(niet Kankeren Meer)
strafbootjes
Hallo Tina,
Jij zegt hetzelfde als ik. De AS boten waren prachtboten, de bemanningleden waren echt pracht figuren waarmee je prima kon varen.
Alleen wat jij ook zegt op de brug. Daar liepen wat mensen met wat "kleine" probleempjes. Een eerste stuurman die eigenlijk gezagvoerder was bij de GHV maar tja soms doe je dom. En dan moet je bij de AS boten weer ondekken wat varen en wachtlopen is. En dat straalt er dan van af. Maar voor mij waren de AS boten fijne boten.
Groet van Proet
PS: Jos de bemanningslijsten zijn heeeel ver maar nog niet klaar er mist nog een klein beetje. Maar we zijn wel van plan om alles rond te krijgen !
Jij zegt hetzelfde als ik. De AS boten waren prachtboten, de bemanningleden waren echt pracht figuren waarmee je prima kon varen.
Alleen wat jij ook zegt op de brug. Daar liepen wat mensen met wat "kleine" probleempjes. Een eerste stuurman die eigenlijk gezagvoerder was bij de GHV maar tja soms doe je dom. En dan moet je bij de AS boten weer ondekken wat varen en wachtlopen is. En dat straalt er dan van af. Maar voor mij waren de AS boten fijne boten.
Groet van Proet
PS: Jos de bemanningslijsten zijn heeeel ver maar nog niet klaar er mist nog een klein beetje. Maar we zijn wel van plan om alles rond te krijgen !
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl