Mammoet kledinglijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

En wat is dat met die Zeelui van tegenwoordig kleding van de BAAS.
Ben je van de POT gerukt wij moesten dat vroeger zelf betalen niks van de BAAS.

Logisch dat het zo slecht gaat met d Scheepvaart weet je wel wat een Ketelpak kost en als hij vuil is zeker een nieuwe vragen.

Zelf betalen ben je er ook zuiniger op dan dat je werkkleding van de BAAS krijgt.

Gr Jan

ketel

Bericht door ketel »

Nee Jos ik hoef m'n 'ketelpakkie' niet zelf te betalen. Ik wou alleen even een bekend spreekwoord toepassen :wink: hoe ik erover denk :D
Nee op school is de rivaliteit meer tussen Spliethoff en HAL/Nedlloyd.

mvg John
Joke

Bericht door Joke »

ketelbinkje schreef:Weet je wat het is Arie ? we zijn veel te veel verwend in Nederland....
Beter 1 Spliethoff overal zelf betaald dan 10 Wagenborg overals met geld toe... ;)

mvg John
Zo kan ie wel weer he! :roll: 8) :wink:
Gast

Bericht door Gast »

jan ik moest het ook altijd zelf betalen maar nu krijg ik ze ook gratis en nog werkschoenen ook nog.
en als jij denkt dat we elke keer nieuwe krijgen heb je het mis.
en het scheelt mij weer wat geld wat ik dan aan bier en leuke naaimeisjes kan uitgeven.
dus ongewild doet de companie aan ontwikkelingswerk indirect.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bij Nedgulf tankers kregen we vroeger drie overalls per jaar, mooie witte met een Gulf-embleem erop.
Zowel de stuurlui als de Wtk's.
Ik had een speciale overall die ik droeg als ik de tanks inging, die was inmiddels bijna zwart en die bleef ik dus alleen hiervoor gebruiken.
Een ketelpak droeg ik in de haven aan dek en als ik op zee in de sloepen bezig was en eentje nam ik mee naar huis, mooi toch, zo'n hagelwiite overall met zo'n mooi embleem erop?
De Wtks's waren het hier uiteraard niet mee eens, want die liepen iedere dag in de vetput in hun ketelpak en wij af en toe. Uiteraard hadden ze gelijk, maar af en toe verdacht ik sommige wtk's er wel eens van dat ze het leuk vonden om in een zo'n vet en zwart mogelijk ketelpakkie demonstratief rond te lopen aan dek en het liefst met een enorme scheur aan de achterkant om op deze manier hun ongenoegen hierover te laten blijken als ze wisten dat die ouwe op de brug stond, of bij aankomst in Rotterdam als de hele hoge druk aan boord kwam.
Dan liep de stuurman in een hagelwitte overall rond en dan even het verschil laten zien.
We konden ze voor iedere reis ophalen bij Stuurman en Cohen op de Scheepstimmermanslaan in Rotjeknor en daarna een afzakkertje halen een paar deuren verder in Bar le Petit, waar Angela de scepter zwaaide.
Was altijd erg gezellig.
All the best
Jos
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Joke schreef:
ketelbinkje schreef:Weet je wat het is Arie ? we zijn veel te veel verwend in Nederland....
Beter 1 Spliethoff overal zelf betaald dan 10 Wagenborg overals met geld toe... ;)

mvg John
Zo kan ie wel weer he! :roll: 8) :wink:
geef mij dan maar 10 van die wagenborg winter overallen :wink: tien keer beter als in je oranje kloofje en je blauwe jasje aan dek kruipen. :lol:
Gast

Bericht door Gast »

hoi ragnar en de rest

dat is verleden tijd , nu hebben we winter pakken het zelfde als de finse supercargos en geloof me die zijn heel erg warm .
maar dat gezeur moet maar eens af gelopen zijn over wie wat bij welke rederij wordt hier zo langzamer hand een beetje droefig van.
:cry: :(
mazzel
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vroeger moesten we wel zelf onze uniformen betalen.
Toen ik als straatarme leerling mijn eerste reis ging maken moest ik in Haarlem langs bij Smit en van Rijsbergen, ook zo'n stelletje laaielichters. Ik kon onbeperkt allerlei uniform en aanverwante artikelen aanschaffen en het werd via de rederij geregeld dat de rekening maandelijks van mijn gage van 198 gulden per maand afgetrokken werd.
Ze hadden officieel geen uniformvoorschriften, maar mooie Harry van personeelszaken adviseerde toch om in ieder geval een battledress en kaki tropengoed aan te schaffen. Met epauletten. helemaal zwart, zonder streep of krul.
Je laat je dan meteen overdonderen door zo'n gladde verkoper, die dan de maat neemt.
Is mijnheer links of rechtsdragend?
Verrek, ga je even voelen waar het precies hangt en je bent meteen de lul, want die gozer gaat meteen genadeloos door.
Er werden zelfs zwarte sokken in mijn maag gesplitst, voor het geld van een paar kon je 24 paar op de markt kopen, maar daar had ik toen geen contant geld voor en op de pof gaat het toch een stukkie makkelijker.
Gelukkig rookte en dronk ik toen nog niet en de wal opgaan was er ook niet bij, alleen in Port Said of het zeemanshuis in Bahrain, dus na een half jaar was de rekening betaald.
Ging later een keer naar de Hema om witte overhemden te kopen.
Wat was ook alweer mijn maat?
Inderdaad, dat had ik goed onthouden, dus ik kocht meteen 10 overhemden maat 43, in de aanbieding.
Maar maat 43 bleek mijn schoenmaat te zijn.
Jaren later, toen ik bij Triton ging varen kreeg ik van mijnheer den Hoedt te horen dat ik een jassie Toetoep aan moest schaffen.
Heb dat jassie alleen maar heen en weer vervoerd en volgens mij moet het nog steeds ergens in een of andere kast liggen.
Ga toch eens die kast overhoop halen.
All the best
Jos
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Hallo Jos wat een rompslomp zeg,

Zijn er nog steeds van die rederijen waar je met zo'n priester pak aan de brug op moet of aan tafel ? (weet dat ze dat bij de HAL en Nedlloyd nog hebben) maar voor de rest zijn er volgens mij weinig meer. Zag ook eens een foto van Seatrade waar ook iemand in een of ander boswachter pak aan dek liep.

En Ronny,

Was maar een geintje goor, me pa heeft een hele poos op Rauma > Philadelphia > Baltimore gezeten bij jouw club, dus ik weet hoe het eraan toegaat op zulk soort lijndiensten. Dat van al die kleding is een beetje onzin, heb altijd gelleerd om standaard een overal en wat ouwe zooi van huis mee te nemen voor het geval er alleen maar S of XXL aanboord is.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Kleding

Bericht door Eric »

In den beginne moest ik bij W&B ook van alles zelf aanschaffen.
Van de smokkel kocht je dan winteroveralls in het zeemanshuis.
Later begon men mondjes maat kleding te verstrekken, en op een bepaald moment ook winteroveralls.
De Mathilde mocht eerst, twee man, de stag en ik, mochten als eersten in Winter battledress aan deck.
Zoals Ronny al schreef, dezelfde pakken als die van de voormannen van o.a. Mantyluoto.
Ik heb nog nooit zo'n warm pak aangehad, geweldig!

Bij GenChart kreeg je gewoon alle kleding, al was de kwaliteit van de winterkleding niet echt om over naar huis ter schrijven. Dat waren geen overalls, maar Parka's. Je moest er dikke truien onderaan doen, waardoor je als een michelinmannetje aan dek rondwaggelde, en je je Parka maar weer uit deed als je een beetje bewingsruimte nodig had.
Zodoende deed de W&B winteroverall (niet die goede, maar die ik zelf als laatste nog gekocht had) ook bij GenChart goede diensten.
Die was voor Canada warm genoeg, en in de Botnische golf ben ik nooit meer geweest.

Maar T-Shirts van kombuispraat, daar ben ik wel voor te vinden.

Groeten,

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.


Plaats reactie