ms Oranje

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: ms Oranje

Bericht door Geep »

Kelere dingen je hield er een stijve nek aan over, vooral als ze gericht waren op je kooi.
Vrgr.Geep

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: ms Oranje

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,

Ik zag op blz. 2 van dit topic, dat ik op 26 februari 2007 een bericht had geplaatst. Echter, alleen de eerste 5 zinnen staan er nog, maar waar de rest van het verhaaltje is gebleven, is me een raadsel. Daarom plaats ik het maar opnieuw. Ik had het nog op de harde schijf staan.

Verhaaltje.

Het was in het voorjaar van 1958. Ik zat toen in de 6e klas (nu groep acht) van de Willem de Zwijgerschool aan de President Brandstraat in Amsterdam-Oost. Over het schoolreisje van dat jaar deed men nogal geheimzinnig. Het zou een verrassingstocht worden. We gingen met lijn 5 vanaf de Wibautstraat richting centrum en bij het Rokin stapten we uit, nog steeds niet wetend wat de bedoeling was.
"Wat dachten jullie van een rondvaart?" vroeg meneer Hanedoes, onze gymleraar die deze verrassingstocht had georganiseerd.
"Een rondvaart ? Nee toch zeker" was zo'n beetje de algemene reactie. Daar zaten we niet op te wachten, want dat had iedereen al een keer eerder gedaan. We wilden met de bus de stad uit, naar Oud-Valkeveen, of naar Kraantje Lek, of naar Madurodam in Den Haag, waar we het jaar daarvoor nog waren geweest.
Afijn, we stapten aan boord van een rondvaartboot die ons via de bekende grachten naar het IJ bracht. En aan de overkant lag bij de SMN de 'Oranje'. “Hebben jullie zin om de Oranje te bezichtigen” was de volgende vraag van meneer Hanedoes.
In één klap was alle chagrijnigheid verdwenen. Dit hadden we niet verwacht. De Oranje ? dat was een heel andere wereld. Als ie in Amsterdam lag, ging je met je vader naar het IJ om het schip te bekijken en verder niet. Net als de Willem Barendsz.
Onder begeleiding werd het hele schip bekeken en aansluitend kregen we een uitgebreide lunch aangeboden. We dachten dat we na het eten weer van boord zouden gaan, maar de volgende vraag van meneer Hanedoes was: “ Wie wil er met de Oranje een eind gaan varen ?”
Ik zie nog iedereen een meter in de lucht springen van geluk. Er was zelfs een vraag: “Helemaal naar Java ?” “Nee , helemaal naar IJmuiden” was het antwoord. Toen we onderweg waren mochten we zelf op onderzoek uit, alleen mocht je niet in hutten kijken, niet in de machinekamer en niet op de brug komen.
In IJmuiden gingen we in de Noordersluis van boord en gingen met de trein (die toen nog op IJmuiden reed) terug naar Amsterdam. Zou ik daar het cruise-virus hebben opgelopen ?
Toen was geluk………heel gewohoon.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Jos Komen (R.I.P)

Re: ms Oranje

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

waar de rest van het verhaaltje is gebleven, is me een raadsel
Tijdens de verhuizing naar een andere server zijn er toen helaas stukken tekst verloren gegaan.
Maar mooi dat je dit nog boven water gehaald hebt, Wim. :)
Jolly Sailor

Re: ms Oranje

Bericht door Jolly Sailor »

„ORANJE”, VAAR GELUKKIG EN VOORSPOEDIG!
25-07-1939 - „ORANJE”, VAAR GELUKKIG EN VOORSPOEDIG!-1.jpg
25-07-1939 - „ORANJE”, VAAR GELUKKIG EN VOORSPOEDIG!-1.jpg (1.16 MiB) 3913 keer bekeken
25-07-1939 - „ORANJE”, VAAR GELUKKIG EN VOORSPOEDIG!-2.jpg
25-07-1939 - „ORANJE”, VAAR GELUKKIG EN VOORSPOEDIG!-2.jpg (399.32 KiB) 3913 keer bekeken
Jolly Sailor

Re: ms Oranje

Bericht door Jolly Sailor »

Hier veel foto,s van de Oranje vanaf de bouw.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: ms Oranje

Bericht door Harry G. Hogeboom »

WAT een schip!Dat moet wat geweest zijn als die 3 joekels van 12 cylinder Sulzers aan de bak stonden :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: ms Oranje

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat moet wat geweest zijn als die 3 joekels van 12 cylinder Sulzers aan de bak stonden.
Die stonden bij mijn weten vrijwel nooit alle drie tegelijk aan de bak; gewoonlijk draaide ze op twee motoren.
In het najaar van 1956 kwam ik als passagier met de Oranje van Singapore naar Amsterdam. De Suezcrisis dreigde toen en het bleef lang onzeker of we wel of niet door het Suezkanaal zouden gaan. De Johan van Oldenbarnevelt, met emigranten op weg naar Australië, was rond de Kaap gekomen. Toen het besluit viel dat wij toch door het kanaal zouden gaan, hebben we een poosje volaan gedraaid op drie motoren. Zodoende weet ik dat dit geen dagelijks gebeuren was. Ik weet ook dat het nogal trilde.
belgonaut

Re: ms Oranje

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Even terug naar de ventilatie.
Ik heb het genoegen gehad om enkele jaren in de Oost rond te scharrelen.
Die fans in de hutten werden "Kipas" genoemd.
Op het reparielijstje van de hulpelec stond dan "Roemah meester tiga kipas bitjak"
Gts, Belgonaut.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: ms Oranje

Bericht door Harry G. Hogeboom »

gewoonlijk draaide ze op twee motoren.
Jaa Theo, dat klopt en dat wist ik ook wel......een dorpsgenootkollega-studievriendje- huidige vriend... heeft er nog op gevaren :roll: EN het mooie boek van Wim Grund staat hier op de plank......maar ik dacht " Ik zal eens kijken OF ik er ook wat op hoor??"
( Ik meen dat ik een uitreksel van de preofvaart hier een poossie geleden heb geplaatst....eventjes opzoeken)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4859
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: ms Oranje

Bericht door Allen »

ORANJE 1939-03 - Plaatsen schoorsteen.
Video >>>>> Plaatsing schoorsteen.

ORANJE 1959-01 - Krijgt een fikse rammeling.)
Video >>>>> Fikse rammeling
Grtn @Allen


Plaats reactie