ms Oranje

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Hier een foto van de "Oranle", waarbij de vorm van de romp mooi naar voren komt
Afbeelding
Groetjes Gerrit.

aegis R.I.P.

Bericht door aegis R.I.P. »

[quote="Gerrit"]Hier een foto van de "Oranle", waarbij de vorm van de romp mooi naar voren komt
[img]http://img.photobucket.com/albums/v451/ ... Oranje.jpg[/img][/quote]

In de koude keuken van de Oranje werden wel eens zaken door de patrijspoort gegooid die de grote Chef(Scholten) niet mocht zien en door de buik bleef er wel eens wat hangen en goed te zien na een lange oversteek en daarom hadden we ook een overeenkomst met de boots om dat in de gaten te houden en zonodig te schilderen! :lol: :lol: :!:
j.v.d.vlies

Bericht door j.v.d.vlies »

Afbeelding
j.v.d.vlies

Bericht door j.v.d.vlies »

Afbeelding
Douwe J.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Bericht door Douwe J. »

Oranje 1939
Had die dikke buik (ondanks de drie hoofdmotoren naast elkaar) ook nog een rol met de meting voor het suez kanaal?
Volgens mij behoefden ze dan minder kanaalgeld te betalen.
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
aegis R.I.P.

Bericht door aegis R.I.P. »

[quote="Douwe J."]Oranje 1939
Had die dikke buik (ondanks de drie hoofdmotoren naast elkaar) ook nog een rol met de meting voor het suez kanaal?
Volgens mij behoefden ze dan minder kanaalgeld te betalen.

De ontwerper van het schip (Ook de Nieuw Amsterdam)Ing Prins zat in een spagaat het schip mocht niet langer zijn dan 200 meter en drie motoren en de eis om het schip zo te bouwen dat er zo min mogelijk passeergeld moest betalen in het Suez kanaal :!: :? :!:
Het ontaarde in dit ontwerp dat de heer Prins overspannen maakte en het einde van de bouw van de Oranje niet beleefd heeft :cry: :cry: :!:
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Vertrek Oranje, Vlissingen 1963.( Prachtig, die oude voitures )

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

roy schreef:Hallo Arie,

Het lijkt inderdaad wel wat op van die grote mobiele Goddwald kranen zoals in de haven van Antwerpen veel te zien zijn.
Dat zou dus kunnen.

m.v.g. Roy
Roy, het waren inderdaad mobiele Gottwaldkranen, getuige onderstaande foto's van het lossen van de wol uit Australië in de Vlissingse buitenhaven uit diverse schepen. Een vervlogen beeld. :cry:

Groet Frank

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kloosterkerk 1964

Afbeelding
Groet Frank
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Wie zijn neus schendt
Oranje. Rederij Stoomvaart Maatschappij Nederland, na de botsing met de Willem Ruys, in de Rode Zee 1953.
Afbeelding
Groetjes Gerrit.
ed bartels

Oranje

Bericht door ed bartels »

Hoi, ik schreef onlangs dat ik als klein manneke de Oranje ooit langs het strand van Dishoek zag schuiven op weg naar Vlissingen. Iemand antwoordde hier op dat dat geweest moet zijn in 1963. Maar de leeftijd van mij klopt dan niet. Ik zag hem eerder langs komen. Boek van Wim Grund , een koninklijk schip er bij gepakt en zag dat dat in 1958 geweest moet zijn toen ze Vlissingen eens aan deed toen ze aan een cruise begon omdat de vaart op Batavia ten einde was gekomen. Toen moet ik haar gezien hebben en stond voor mij toen ook vast dat ik naar zee zou gaan later. Wel heb ik haar nog gezien vlak voor ze verkocht was, de Johan en de Willem heb ik ook nog zien vertrekken voor het laatst onder Nederlandse vlag. Wat een tijden!
Gr. Ed


Plaats reactie