Loodsboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Pilots

Re: Loodsboten

Bericht door Pilots »

kan iemand een uitgebreide geschiedenis geven over het loodsvaartuig wega of haar zusterschip capella :?: :?: :?:
:-D alvast bedankt :!: :!: :-D

ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: Loodsboten

Bericht door ed ijzendoorn »

Neem even contact op met wijnant de zeeuw. Hij vaart als het goed is op de pollux en heeft op de wega gevaren dacht ik. Het schip ben ik iig tegen gekomen op malta waar ze als jacht afgemeerd lag een jaar of wat geleden.
zeehond

Re: Loodsboten

Bericht door zeehond »

hier nog een oud stoom loodsbootje de dublin pilot 2 van orgine een stoomdrifter word hier binnen gesleept te viane om te worden gesloopt gr joop
Bijlagen
dublin pilot 2.jpg
dublin pilot 2.jpg (78.04 KiB) 7516 keer bekeken
Denis

Re: Loodsboten

Bericht door Denis »

Joop,

Ik neem aan dat bovenstaande foto Viane is, nu ben ik daar vele malen langs gevaren, maar ik had altijd de indruk dat de vaargeul helemaal droog viel bij Eb, klopt dat?

Gr
Denis
zeehond

Re: Loodsboten

Bericht door zeehond »

dat klopt inderdaad met hoog water met een flink tij kon je op 4 meter naar binnen als je de weg wist deze loodsboot ging iets dieper vandaar dat de bok er achter hangt om wat bij te lichten het gebeurde ook wel dat wij op de helft bleven steken en het volgende tij minder water kwam dan was het 14 dagen later het volgende giertij bij heel diepgaande schepen werd op stroom de ketel en machine er uit gehaald om binnen te kunnen de sleepbootjes waren toen ook nog niet zo sterk 150 kromhout en 165 gmetje was de sterkste dus aan de grond was blijven zitten gr joop
Denis

Re: Loodsboten

Bericht door Denis »

Wanneer zijn jullie daar eigenlijk gestopt, ik kwam daar voor het eerst in 1978 denk ik en ik kan mij herinneren dat er wat bebouwing stond en altijd wat schepen lagen, maar vanwege de platen voor de deur hielden wij altijd de kant van Stavenisse aan en bleven we meestal tussen de licht tonnen, als je de eb daar mee had gierde je voorbij en met W 5 of 6 en eb stonden er vanaf het brabants vaar water tot Stavenisse altijd behoorlijke golven, we hadden toen een Etap 22 ( zelfde bootje ls het zeeteefje op de topic havens van zeeland) had soms meer water aan het dek dan onder de kiel.

Gr
Denis
zeehond

Re: Loodsboten

Bericht door zeehond »

in 1986 is de sloperij gestopt ik was er al 8 jaar eerder uit ik zat toen bij de Oosterschelde kering op div sleepboten en als vaste kapt op het duikvaartuig hillechien einde werk ben ik bij van wijngaarden marine services op de lingestroom gekomen later op de giessenstroom 15 jaar spanje daarna 2001 rondvaarten op de grevelingen daar gaan wij nu mee stoppen en leuke dingen doen gr joop
dagobert123

Netherland Pilot System

Bericht door dagobert123 »

Dear Sir or Madam,
i`m a student of a maritime college and at the moment im writing a bachelor thesis about different pilot systems.
I´am also interested in the netherland pilot system. Up to now i only found this websites: http://www.loodswezen.nl/nl/corp/1504/ and this one: http://www.werkenbijhetloodswezen.nl/nl ... res/1479,6

But I need more specific informations!

Can you help me?

thank you in advance.
dagobert.

P.S Information in dutch language is also possible!
Evertje1962

Re: Loodsboten

Bericht door Evertje1962 »

Beste mensen,

Ik ben een tijdje niet actief geweest op dit forum omdat ik even andere bezigheden had. Inmiddels ben ik weer bezig met de Loodswezen historie en ik kom hier werkelijk een schat aan informatie tegen, waarmee ik graag aan de slag ga. Mijn dank is groot! Vanaf nu zal ik ook mijn best doen op deze site wat actiever te zijn.

Groet!
Evert
Evertje1962

Re: Loodsboten

Bericht door Evertje1962 »

In navolging van de Markab is ook de Mirfak inmiddels verkocht. Als ik goed geïnformeerd ben, gaat ook de Mirfak naar Afrika om piraten te bestrijden. Zij vaart nu onder Finse vlag, thuishaven Turku.


Plaats reactie