Loodsboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Loodsboten

Bericht door Joost.R »

ORION
Mvl 074.JPG
Mvl 074.JPG (126.26 KiB) 4131 keer bekeken
Mvl 498.JPG
Mvl 498.JPG (129.26 KiB) 4131 keer bekeken
PIONEER
Mvl 076.JPG
Mvl 076.JPG (112.16 KiB) 4131 keer bekeken
ENDEAVOUR
Mvl 482.JPG
Mvl 482.JPG (219.85 KiB) 4131 keer bekeken
Mvl 198.JPG
Mvl 198.JPG (143.54 KiB) 4131 keer bekeken

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Re: Loodsboten

Bericht door Gerrit »

afhaalkotter.
afhaal kotter.jpg
afhaal kotter.jpg (130.72 KiB) 4054 keer bekeken
Groetjes Gerrit.
Evertje1962

Nederlands Loodswezen

Bericht door Evertje1962 »

Hallo mensen, mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Evert Roest, nee, geen (oud)-zeeman (al was mijn vader dat wel), maar wel al ruim 12 jaar werkzaam bij het Nederlands Loodswezen als coördinator in de regio Rotterdam-Rijnmond. Sinds kort ben ik, in opdracht van mijn werkgever, bezig met een onderzoek over de geschiedenis van het Loodswezen. En al surfend over het WWW kwam ik ook hier terecht.

Ik ben op zoek naar informatie èn foto-materiaal. Ik heb helaas nog niet veel tijd gehad om hier rond te snuffelen, maar ik heb al wel wat fraaie plaatjes gezien. Graag zou ik van sommige van die foto's gebruik willen maken, maar uiteraard wil ik dat niet doen zonder toestemming. Daarnaast zijn er misschien mensen die mooie, grappige, spannende of sterke verhalen hebben die met het Loodswezen te maken hebben, òf die weten waar ik zoiets kan vinden. Dat vind ik natuurlijk ook heel interessant.

Wie weet kan/wil iemand mij weer wat verder op pad helpen?

Alvast bedankt!
Ruud (R.I.P.)

Re: Loodsboten

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Gezien te HvH op 25-07-2013, de POLARIS met naast haar de FIWADO 1
POLARIS (Large).jpg
POLARIS (Large).jpg (84.68 KiB) 3643 keer bekeken
Pilots

Re: Loodsboten

Bericht door Pilots »

Kan iemand mij misschien wat vertellen over de geschiedenis van het loodsvaartuig Deneb en Algol???
alvast bedankt groet pilots
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Loodsboten

Bericht door warbout »

Ik weet wel dat de Algol en waarschijnlijk de Rigel, Bethelgeuze en Procyon,
bij de kiellegging bedoeld waren voor visserijschepen.
Maar dat door de crisistijd dit al doorverkocht werd aan het Rijk om er loodskotters van te bouwen.

Toen ik bij Loodswezen Rijnmond ging varen werd mij dat goed vertelt maar het fijne,
laat staan de bouwjaren weet ik niet meer precies.
Maar dat moet te achterhalen zijn.

Grt, Willem. W
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loodsboten

Bericht door Roy »

Is één van de vier bovengenoemden loodboten niet aanvangkelijk als nevelzuurschip voor de Duitsers op stapel gezet ?. ( Wat een nevelzuurschip ook in moge houden........).
Ik meen dat dat degene is die bij Boele-Bolnes gebouwd is. Een gedeelte van de Boele directie was in de jaren 40 - 45 nogal op de hand van de bezetter. Zoals dat meer voorkwam in die tijden................
Hebben we hier wat aan ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Loodsboten

Bericht door Drentenier »

Op internet heb ik het volgende over nevelzuur kunnen vinden: nevelzuur was/is een chemisch goedje waarmee o.a. op zee nevel gemaakt kon worden zodat vijandelijke schepen je niet konden zien (uiteraard in een tijd dat radar nog geen gemeengoed was in de scheepvaart). Ook bij de Nederlandse marine schijnt dit in gebruik geweest te zijn. Wie kan/mag inloggen op de Reuniepagina Koninklijke Marine http://www.marinematen.com/ kan hier mogelijk wat meer over zeggen.
Op de website van het Legermuseum wordt gesproken over tekeningen van een nevelzuursproeitoestel. We spreken dan wel over de jaren ‘30-’40. Mogelijk is het daar eveneens gebruikt.
De Aldebaran zou in eerste instantie voor de Duitsers in 1944 als nevelzuurschip op stapel gezet zijn. Het mag, denk ik, wel duidelijk zijn wat de rol van een dergelijk vaartuig had moeten zijn
Groet,
Hans
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loodsboten

Bericht door Roy »

Is dat cirkeltje tenminste weer rond.
Bedankt Henk.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
mario van parijs
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 dec 2007 12:50
Contacteer:

Re: Loodsboten

Bericht door mario van parijs »

algol deneb en rigel waren ontworpen in de oorlog als IJslandtraweler, maar nooit afgebouwd.

Na de oorlog als oorlogsbuit naar Nederland, alwaar ze er een extra (tent) dek op hebben gezet in Arnhem en huppa als loodsboot in de vaart in 1951 - 1952.

Betelgeuze hoort bij het rijtje van 7. Sirius, procyon, antares, etc etc
Deze waren in 46 ontworpen als loodsboot van de kiel af.

De eerste kwamen in 1950 in de vaart.
Zelfde ontwerper als de Rigel, etc. vandaar de gelijkenissen, muv de rompvorm. Die stond immers al vast.


Dat met die plantenspuit is voor mij nieuw, zoals gezegd, ze waren bedoeld als visboot.
Kweetnie wat er in de oorlog met die 3 onafgebouwde casco's is uitgespookt, maar zover IK weet niks, behalve voorpostenboot.


Groeten!

Mario


Plaats reactie