Tino a/b Maersk Seville

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Tino a/b Maersk Seville

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Jos,
Zit hier aan boord als 2de wtk.
Ik zal proberen om een beetje te schrijven over 't flex avontuur en een beetje
't reilen en zeilen aan boord van een RBS schip. Als ik tijd heb want er is hier
best wel wat loos. Schip is nu 11 maanden oud en zit nog in de garantie.
Varen nu op een Reederei Blue Star schip. We hebben niks te maken met de
Nedlloyd oftewel Blue Star Ships Management,( Rotterdam dus) zij leveren via een
burootje in Duitsland (Sirius) alleen de mensen.
De Schepen zijn in eigendom volgens een zg KG constructie.
Schepen zijn voorzien van een RT-flex Hoofdmotor (die met 't common rail
systeem). Problemen waren voornamelijk elecktrisch (kabels en stekkers), Op 't
moment is 't mechanisch (scuffing etc, 5 maanden geleden een carterexplosie
gehad).

Groeten Tino

O/b Maersk Seville

Afbeelding

General Information

Maersk Seville

Call Sign A8JB3
Port of Reg Monrovia
Nationality Liberia
Official No 91064
IMO No 9299927
Class GL No 111110
Builder IHI Marine United Inc, Kobe, Japan
Delivered 30/03/2006

Length Overall 335.00m
Length BPP 319.90m
Breadth 42.80m
Depth Moulded 24.40m
Summer Draft 14.045m
Freeboard summer 10355mm FWA 278mm Load TPC 118.5T
Airdraft Constant 60.984m

Gross Tonnage 94724T
Nett tonnage 50686T
DWT 97517T
Summer Disp 132195T

Suez Gross 95656.61T Nett 80996.84T
Suez ID

Main Engine Sulzer/DU 12RT Flex 96C
MCR 61900kw x 94.0rpm
NCR 55710kw x 90.8rpm
Service Speed 24.5kts
Bow Thruster 3000kw

E.mail master.mahler@bluestar.amosconnect.com
sat F phone +870 764593480
sat F fax +870 764593481
Sat C telex 580 463790993
Sat C telex 580 463790992
Mobile Phone +49 1622049133

MMSI No 636 091 064

Owner Mahler Star Schiffahrtsgesellschaft MBH & Co . KG
Operator Reederei Blue Star, Hamburg

FO Capacity 12198.1T @96% Container Capacity Reefer Capacity
DO Capacity 665.4 T @96% Total 8466TEU 701
LO Capacity 536.0 T @96% Hold 3850TEU 189
Fresh Water 529.3 T Deck 4616TEU 512
Ballast 24045.1 T

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Hallo Tino,

We zijn weer benieuwd naar jouw bijdragen.
Zo blijf ook ik een beetje op de hoogte met het moderne "spul"
Dus als het even kan....insturen s.v.p.

Groeten van Co.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het laatste nieuws van Tino. :wink:
All the best
Jos

Jos,
ik zal 't proberen om 't een beetje regelmatig te doen. Er is hier nog best wat
loos en we zitten tegen 't einde van de garantie.
Ik vaar dus nu als 2de wtk hier en zit met een onbemande mk gewoon in de dag
dienst dwz begin smorgens om 6 uur tot zeg maar 1800.
Bij manoeuvreren loop ik de 4-8.
We varen hier wel met allemaal mo-ers maar deze boot is hier niet voor
uitgerust. we varen dus geheel conventioneel met een fillipino crew.

Momenteel zijn we onderweg naar Port Said en dan naar Jeddah via 't Suezkanaal.

Hier is 't long term schema:
Arr. Arr. Arr. St Site Site Dep. Svc Dep. Dep. St
Date Time Voy Code Name Voy /Route Date Time
---------------------------------------------------------------------
070312 0100 0703 S MTJMWTM Marsaxlokk 0703 621/E2 070312 1100 S
070314 0300 0703 S EGPSDTM Port Said 0703 621/E2 070315 0200 S
070315 0201 0703 S EGSUCCN Suez Canal 0703 621/E2 070315 1700 S
070318 0500 0703 S SAJEDTM Jeddah 0703 621/E2 070318 2000 S
070326 0430 0703 S MYTPPTM Tanjung Pelep 0703 621/E2 070327 2230 S
070329 2100 0703 S HKHKGMO Hong Kong 0703 621/E2 070330 0900 S
070331 0500 0703 S TWKAOSL Kaohsiung 0703 621/E2 070331 1600 S
070402 2100 0703 S CNSGHY1 Shanghai 0704 410/E1 070403 1500 S
070404 0400 0703 S CNNPOTM Ningbo 0704 410/E1 070404 1700 S
070405 2000 0703 S CNXIM05 Xiamen 0704 410/E1 070406 1100 S
070407 0600 0704 S CNYATCT Yantian 0704 410/E1 070407 2359 S
070408 0600 0704 S HKHKGMO Hong Kong 0704 410/E1 070409 0100 S
070421 0100 0704 S EGSUCCN Suez Canal 0704 410/E1 070421 1700 S
070421 1900 0704 S EGPSDTM Port Said 0704 410/E1 070422 0800 S
070428 1300 0704 S GBFXSTM Felixstowe 0705 410/E1 070430 0800 S
070430 2000 0704 S BEZEE01 Zeebrugge 0705 410/E1 070501 2200 S
070502 1400 0704 S FRDUKTM Dunkerque 0705 410/E1 070503 0300 S
070505 2000 0705 S ESMGPTM Malaga 0705 410/E1 070507 0001 S
070507 2000 0705 S ESVCITC Valencia 0705 410/E1 070508 1300 S

we zouden eerst van Barcelona naar fos sur mere gaan en daar bunkeren. Ivm
slechte weer gelijk maar naar cagliari en fos overslaan. We zouden daarna voor
bunkers Marsaxlokk op malta aanlopen om te bunkeren op de rede maar dat was ook
slecht weer. Dus maar door en in Jeddah bunkeren.
Hebben nu tijd zat en draaien maar 72 klappen, lopen zo'n 20 mijl, rustig aan
dus.
Begint alweer warm te worden dus de ac ook maar weer bijgezet.
Affijn tot hoores,
Tino

O/b Maersk Seville
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het laatste nieuws van Tino.
All the best
Jos

Jos,
Hier weer een berichtje vanaf de Maersk Seville.
Hebben nu de golf van aden verlaten en zijn nu met 25knopen onderweg naar
Tanjung Pelepas.
Machientje draait goed, hebben alleen vanmiddag even last van blaffende blowers
gehad. een van de Druksensors van de servopompen voor de uitlaatklepbediening
was 't even kwijt. De computer weet 't dan ook niet meer. affijn even losgehaald
en de stekker er opnieuw opgesoldeerd. Je kunt gewoon doordraaien dan.
De Hoofdmotor zit nog steeds in de garantie en er zijn nog steeds allerlei
modificaties gaande. de bedrading van deze servopompen moet nog vernieuwd worden
door DU (Diesel United). Komende kust komen ze weer met een aantal mannetjes aan
boord. Er moet nog een voering verwisseld worden ivm scuffing wat brandstofpomen
etc.
Hadden in 't begin veel elect. problemen (bedrading, stekkers) en nu
voornamelijk Mechanische (scuffing).

Ook nog iets interesants:
Maersk wilde de zero drugs en alcohol policy invoeren met als argument dat we
anders geen schepen meer zouden krijgen met Nederlandse officieren.
dit is er nu uit gerolt:

=Quote=
(In vervolg op het bericht van 15 februari 2007)

Rotterdam 19 Maart 2007

Gemeenschappelijke verklaring van het Bestuur OR en de directie.
De Ondernemingsraad en de directie hebben na intensief overleg consensus bereikt
over de invoering van het "zero" D&A beleid per april 2007.
De invoering van dit beleid gaat samen met de spoedige invoering van aanvullende
maatregelen die erop gericht zijn het leven aan boord van de APMM schepen zo
aangenaam mogelijk te maken.
Details over de maatregelen en de implementatie planning zullen zo snel mogelijk
worden gecommuniceerd. In grote lijnen zijn de maatregelen de volgende:
· Toewijzing van schepen aan het Rotterdam management. Eind april en
begin mei zullen 4 bestaande APMM schepen bemand gaan worden vanuit Rotterdam:
Sealand Racer, Sealand Champion, Safmarine Cotonou en Safmarine Concord.
Dezelfde intentie is er voor de 8 nieuwbouw schepen van Nedlloyd BV met
oplevering in 2008.
· Een continuering van aanname van Britse en Nederlandse zeevarenden.
· Een blijvende ondersteuning van het MO-systeem, in het aantal posities
aan boord en in de outfitting van schepen.
· De inrichting van accomodaties van nieuwe schepen zal volgens de APMM
standaard outfitting zijn met behoud van de sociale ruimtes zoals we die gewend
zijn op de Maersk Ship Management b.v. vloot.
· Uit sociaal oogpunt zullen er minimaal 2 personen van één nationaliteit
aan boord worden geplaatst.
· Nog dit jaar zullen er proeven gestart worden op schepen met directe
internet verbindingen. Tevens wordt gekeken of internet verbinding bij de
terminals ingevoerd kan worden zodat de schepen met een WIFI modem toegang
krijgen tot het internet.
· Soft-drinks, alcoholvrij bier en vruchtensappen worden gratis
verstrekt. Tevens worden er budgetten beschikbaar gesteld zodat er zo nu en dan
iets extra's aan boord gedaan kan worden.
· Verdere invoering van het 1-op 1-af systeem voor alle officieren, zoals
nu het back to back wordt ingevoerd voor de top 2 rangen, zal worden onderzocht.
Dit systeem blijft een onderdeel van de ''terms and conditions''. De intentie is
er om het systeem in de komende jaren verder uit te rollen, op vrijwillige
basis, voor alle officieren.
De OR en de directie zijn van mening dat met de invoering van het "Zero" D&A
beleid een grote stap is gezet die bijdraagt aan de succesvolle toekomst voor de
ship management activiteiten van de Rotterdam organisatie en al haar collega's
aan boord van de schepen en op kantoor.


Bestuur OR Directie

=UNQUOTE=

't Is Jammer maar voor de werkgelegenheid en 't Mo systeem is 't goed

Groeten Tino

O/b Maersk Seville


Please reply to: crew.mahler@bluestar.amosconnect.com
and mention my name in the subject line.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vers van de pers! :-D
Het laatste nieuws van Tino.
All the best
Jos

Jos,

Vanochtend weer moeten stoppen. Hadden een scheur in een van de toevoerleidingen
van de servopompen op de Hoofdmotor.
Effe lassen en weer verder. Oorzaak is 't trillen met hoge frequentie van deze
leidingen die de olie voeden aan 6 servopompen. affijn verder een rustige dag.
Morgen is 't weer vrijdag en dan hebben we een brand en sloepenrol. Deze keer
brand aan dek......
Groeten Tino.
O/b Maersk Seville

Please reply to: crew.mahler@bluestar.amosconnect.com
and mention my name in the subject line.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voor reacties: je kunt Tino mailen op bovenstaand adres en als onderwerp Tino vermelden. :wink:
Of als het een technische of andere vraag is die voor iedereen interessant is kan dat hier ook, dan stuur ik ze door.
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het laatste nieuws van de "Maersk Seville". :wink:
All the best
Jos

Jos,
Inmiddels weer op weg naar Hongkong, volle kracht en we lopen op 't moment 25+ knopen.
Hadden in TPP nog een voering gewisseld ivm scuffing. de 2de deze reis dus 't valt nog mee. Denken dat 't voornamelijk komt
door de brandstofkwaliteit. Volgens de baas is 't begonnen na 't overgaan op brandstof met een laag zwavel gehalte. Geloof
dat dit regeltje in europa vanaf aug van kracht wordt.
't is Vochtig buiten en bij dit toerental (93) voeren de spoellucht koelers zo'n 25 ton water per dag af.

In Hongkong gaan we een Hoge druk brandstofpomp wisselen. Deze zit vast en hebben we dus op 't moment gelicht. Er zitten op
deze motor 8 pompen in V, en deze houden de raildruk op een barretje of 700. was vroeger rond de 1000 maar zo blijft alles
tenminste heel. Ook Maersk Denemarken heeft problemen met deze pompen horen we nu tot onze verbazing. Probleem ligt in 't
toerental en 't aantal kammen per nok (nu 3). Bedoeling is dus 2 kammen per nok en een lager toerental (maar hoe, meer
pompen misschien?). Affijn je kunt max 3 pompen lichten, je kun t dan niet helemaal meer volle kracht draaien.
Oorzaak van de carter explosie vorig jaar was een vastgelopen pomp en hier is een nok tegenaan geslagen en de ontsteking is
overgeslagen naar 't hoofdcarter. Alles is nu gemodificeerd, het carter van de pompen is volledig gescheiden van het
hoofdcarter en er zitten nu 2 koppen van 't oilmistdetectorsysteem op.
't blijft een mooi stukje techniek die flex.
Trouwens tijdens manouevreren is 't een gehele gewaarwoording. Omkeren is in een poep en een scheet gebeurd. Tijdens
manoeuvreren heb je ook geen uitlaatgassen. Bij zeer langzaam wordt er maar een van de 3 verstuivers gebruikt en om de
aantal minuten verwisseld dat dan dat ze toch allemaal aan bod komen en dius niet dichtkolen.

Groeten Tino
O/b Maersk Seville

Please reply to: crew.mahler@bluestar.amosconnect.com
and mention my name in the subject line.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Flex Kar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jos,

Ik zie dat ik een mailtje direct naar Tino a/b "Maersk Seville" kan sturen maar misschien is het wel leuk om hier een " vraag en aanbod" gesprekje over deze bijzonder moderne kar te voeren, en kan de korrespondentie via jou lopen, om geen misbruik te maken van de e-mail van die ouwe.
Ondanks alle "Moderne zaken" is het dus nog duidelijk zo dat er we gebuffeld moet worden als het niet helemaal naar wens gaat, voerinkies van dit soort machientjes "springen niet vanzelf" op de plaat. :lol:

Ik zou graag een overzicht hebben van de diverse Machine gegevens als die kar b.v. 93 klappen draait:

1) Spoelluchtdruk, temp voor en na koelers.
2) Brandstofdruk, uitlattgassentemp, voor en na blower.
3) Ontwikkled vermogen, detail machine gegevens, brandstofverbruik, verbrandingsdruk, compressiedruk.
4) Wat is de "omkeertijd" gedurende manouvres, en wat zijn de toerentallen, slow, dead slow etc. etc.
5) Manouvreren op zware olie neem ik an?
6) Verstuivers "electronisch omwisselen" gebeurd automatisch bij manouvreren??
7) 25 ton water aftappen van de spoelluchtkoelers, da's een bak water, wat doen ze daar mee?? over de muur???

8) Wassen ze hun turbo's ook gedurende de vaart???
9) Schroefasgenerator alleen bij op dit toeremtal??, apralel aan een hulpkarretje???

EN " Wat Dies meer zei" :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry,
Goed idee. :wink:
Ik heb jouw bijdrage zojuist gemaild naar Tino.
All the best
Jos
Kapitein Rooibos

Bericht door Kapitein Rooibos »

En jullie mogen raden waar ik dit weekend naar toe ga.........

Groeten,

Arjen


Plaats reactie