Groeten vanaf de Westerschelde!

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
wkruit (R.I.P.)

Repubblica di Genova

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Gisteren, zaterdag, was de laatste dag dat Repubblica di Genova in het Verrebroekdok te zien was. Drijvend en wel, afgemeerd aan de kade. Vanmorgen vroeg (op de bepaald onchristelijke tijd van 05:30) zou ze door twee URS-slepers en twee eenheden van de Port of Antwerp naar Antwerp Shiprepair worden gebracht. Geen tijd om foto's te maken, helaas....
Maar de foto's van haar laatste dag op de plek des onheils heb ik hier:

Afbeelding
Afbeelding
Samen met Zusje Grande Buenos Aires:
Afbeelding

wkruit (R.I.P.)

Stadsdokken

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Tijdens een rondje Antwerpen (je moet toch wat in het weekend....kombuizers vervelen bijvoorbeeld :-D :-D ) Langs de Stadsdokken langs geweest. Er werd zowaar gewerkt op zaterdag, zodoende stond het hek open. :) :) Mooi meegenomen!

Vanaf de Noordkaai een paar gemaakt, later nog even vanaf naast het dok.
Union Pearl, geknipt en geschoren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Klaar om gedokt te worden A963 Stern (Belgische Zeemacht)
Afbeelding
Ook gedokt T 21 (Port of Antwerp) waar nog het één en ander aan moet gebeuren:
Afbeelding
wkruit (R.I.P.)

Havenslepers Antwerpen

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Enige activiteit afgelopen zaterdag, bij de Berendrecht- en Zandvlietsluizen. In de Zandvlietsluis werd net Hornbay (De Man Van Del Monte zegt "Ja!") naar binnen gefietst door T 83 (voor) en T 91 (achter). Ze is bestemd voor Hamburg,
Berendrecht zag Normed Amsterdam binnenkomen, geholpen door T 82. Ook zij gaat naar Hamburg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wkruit (R.I.P.)

Diversen Antwerpen

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

In het Verrebroekdok een oude bekende van het Kanaal Gent - Terneuzen, Eurocargo Europa (ex Tor Scandia). Een deel van het Torline-logo staat zelfs nog op de schoorsteen....

Afbeelding
Hier hetzelfde schip een aantal jaren geleden:
Afbeelding

Hornbay No Smoke No Power!
Afbeelding

Normed Amsterdam:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wkruit (R.I.P.)

Boxer en nog wat..

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Afgelopen week (ik had niet eerder gelegenheid om e.e.a. aan Ued te laten zien, waarvoor excuses...) een tochtje naar Gent om bij Van Heyghen wat foto's te maken van Boxer op haar laatste rustplaats**. Toch zonde van een mooie sleper; hopelijk is er voor Fighter wat mooiers weggelegd....... Van de Boxer heb ik in ieder geval twee souvenirs overgehouden: de URS-vlag en een reddingsboei...
Bij Van Heyghen voor de kaai lagen ook de kotter Z 137 Twilight van Veerman BVBA, Multratug 13 (ex Wilhelmina Goedkoop) van Multraship, A961 Zinnia en M903 Dufour (ex US Navy AM/MSO 498, ex KNM Lagen) van de Belgische Zeemacht.
**Deze "laatste rustplaats" bleek niet echt definitief te zijn: een uurtje later werd ze een paar honderd meter naar het zuiden verhaald (daarom was Hendrik 6 daar) om plaats te maken voor een ander sloopschip dat nog moet arriveren. Zou HMS Fearless moeten zijn. Derhalve heeft ondergetekende de eer gehad aan boord te zijn toen ze écht haar laatste meters aflegde.......
Hetzelfde geldt trouwens voor Multratug 13, die óók moest verkassen. Daarbij heb ik ook nog de laatste aanvaring van deze sleper aan boord meegemaakt - Hendrik 6 gaf het schip een iets te enthousiast duwtje richting Z 137 Twilight......

Eerst Boxer,
Afbeelding
samen met Hendrik 6:
Afbeelding

Multratug 13, Twilight en Zinnia:
Afbeelding

Naast Zinnia was er nog een stukje van Dufour te zien:
Afbeelding
Afbeelding

Zinnia:
Afbeelding
Afbeelding

Multratug 13:
Afbeelding

En Twilight:
Afbeelding
Afbeelding

Misschien (hoop ik...) mooie plaatjes, maar ik word er toch wat weemoedig van!
wkruit (R.I.P.)

Hendrik 6

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Hendrik 6 maakte nog even een mooie passage alvorens de fotograaf op te pikken..
Jona, bedankt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wkruit (R.I.P.)

Doop KRI 367 Sultan Iskandar Muda

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Zaterdagmiddag werd het nieuwste korvet voor de Indonesische marine, KRI 367 Sultan Iskandar Muda, gedoopt bij de Koninklijke Maatschappij "De Schelde" te Vlissingen. Het schip is nummer 3 in een serie van 4. Daarbij was een rol weggelegd voor Hendrik 3 (Sleepdienst van Aerde), VLB 2 (Vlissingse Bootlieden) en een bescheiden rol voor Lotus (Hoondert). VLB 2 is hier niet zichtbaar, want ze lag ín de loods achter de Sultan...
Hendrik 3 moest het schip direct na de doop naar buiten trekken waarna VLB 2 het schip, nadat de hoogwaardigheidsbekleders de hielen hadden gelicht, weer naar binnen haalde vanwege nog lang niet klaar....
P58 (KLPD Waterpolitie uit Terneuzen) hield een oogje in het zeil, geassisteerd door de KLPD RIB 174.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tijdens de doopplechtigheid werd symbolisch de vogel Gaeuda verbrand. Garuda is het nationale symbool van Indonesië.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de achtergrond de voormalige Timmerfabriek van Koninklijke Maatschappij "De Schelde".
Afbeelding[/img]
Kapitein Rooibos

Bericht door Kapitein Rooibos »

@Wkruit FF vraagje: met wat voor materiaal loop je te fotograferen? Zoomt wel lekker in zo te zien.

Arjen
wkruit (R.I.P.)

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Kapitein Rooibos schreef:@Wkruit FF vraagje: met wat voor materiaal loop je te fotograferen? Zoomt wel lekker in zo te zien.

Arjen
Jij mag Willem zeggen.... Ik heb, als ik officiëel uit fotograteren ga, een Canon Eos 30D met een Canon 28-200 objecteif bij me. Dat zoomt zeker aardig in. Tijdens mijn werk heb ik altijd een Canon Powershot Pro1 op zak met een 28-200mm eq. lens.
Deze laatste camera heb ik sowieso altijd bij me op foto-tochten, voor het geval er snel moet worden overgeschakeld van tele op groothoek.
wkruit (R.I.P.)

Repubblica di Genova

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Na de berging van Zijpe had ik nog wat tijd over voor een paar plaatjes van Repubblica di Genova die na de berging en het zoveel mogelijk gereedmaken voor de sleepreis (naar China!) in het 5de Havendok op goed weer ligt te wachten. De sleper die deze klus moet klaren is Salvigilant van Semco.

Afbeelding
Samen met Salvigilant:
Afbeelding
Afbeelding
De schade aan de opbouw (veroorzaakt doordat deze op de kaai terecht kwam) is niet onaanzienlijk:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie