GPS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Hallo Theo,

Ik heb de film gezien, heel mooi :!:

Afbeelding
Groetjes Gerrit.

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding
De film, uit 1937, heb ik nog nooit gezien, Gerrit, en daarom heb ik hem maar eens even op DVD besteld. Kost maar een paar centen en is vorig jaar uitgekomen.
Het boek staat in mijn vertaling op dit moment drie keer te koop op boekwinkeltjes, voor 6, 7 en 10 euro.
Heb je het liever in het Engels, dan kun je op Abebooks terecht. Daar staat het 1785 keer, van 1 dollar tot aan 25.000 dollar. :shock:
Maar, dan heb je ook wat. Een speciale uitgave, getekend door de hele cast van de film.
Maar voor 1 dollar koop je een knappe, gebonden uitgave.
Wie het nooit heeft gelezen, raad ik het aan.

Het was de moeilijkste vertaling die ik ooit deed, maar die me ook de meeste voldoening gaf. Als ik het nu lees, ben ik er nog steeds tevreden over.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Theo,

Heb zelf eens staan kijken naar hoe dat smokkelen of "omkatten" van
die koffie in z'n werk ging. Dat was in Paramaribo waar we een regelmatige dienst op hadden vanuit New York en Miami.

De koffie werd met Braziliaanse zeilscheepjes aangevoerd, op de kade gelost en dan werd de zak koffie met "Made in Brasil" van boven opengesneden en in een lege zak "Made in Surinam" gekiepert en dichtgenaaid en in de loods opgeslagen. Het bleek dat Brazilië al aan
z'n quotum voor de export naar de U.S.A zat en Suriname nog lang niet en zou dat ook nooit halen vanwege de verwaarlozing van hun koffie-
plantages. Er zullen hier dus ook wel enkele leuke stuivers mee verdiendt
zijn :shock: .

Groeten,K.Brouwer.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Kijk, zo hebben we dus de harde bewijzen van die "koffiecriminaliteit". :)
Ik heb eens even gegoogled, maar er wordt nog steeds volop koffie gesmokkeld, zie ik nu. Vooral vanuit Honduras.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding
De film, uit 1937, heb ik nog nooit gezien, Gerrit, en daarom heb ik hem maar eens even op DVD besteld.

Die heb ik gisteravond bekeken en dat viel een beetje tegen. Best een leuke film, hoor, daar niet van, en voor zijn zeventig jaren van verrassend goede kwaliteit - net als ikzelf, trouwens. :wink:

Helaas vertoont de film nog maar een vage overeenkomst met het boek en bevat nog geen twintig procent van de inhoud. Wel prachtige opnamen van die bluenose-schoeners bij een stevige bries. Helaas ontbraken al mijn favoriete passages uit het boek en bleef er van de werkelijke bedoeling van Kipling - een goed beeld te geven van de visserlui op de Grand Banks - helemaal niets over.
De hoofdrol wordt hier gespeeld door Spencer Tracy, als Manuel, de Portugese matroos. Hij kreeg er zijn eerste Oscar voor als "beste acteur". De rol van de schipper, Disko Troop stelt in de film erg weinig voor en dat is jammer. ook de andere zo mooie figuren zijn helemaal verwaterd.

Nee, het boek blijft toch de aanrader. De DVD heeft een plaatsje gevonden in de boekenkast, naast de Engelse uitgave van Captains Courageous en mijn vertalin ervan. Als curiositeit. :)

Zo heb ik wel meer films van boeken die ik heb vertaald. De beste zijn die van de boeken van Elmore Leonard. Daar hoeven ze nauwelijks een script voor te schrijven; ze kunnen de acteurs gewoon een exemplaar van het boek geven en zeggen: "Hier, lees dat maar en speel dat maar." Dat is heel knap.


Plaats reactie